RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Sunday, January 31, 2010

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 

MINGGU 3 ( 18.1.2010 - 22.1.2010 )


 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.1.2010 ( ISNIN )

KELAS

5K2

MASA

8.15 - 9.25

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Pantun Enam Kerat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Melafazkan pantun dengan nada dan intonasi yang betul.

2. Memberi maksud setiap rangkap pantun dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni yang terdapat dalam puisi yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v )

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

1. Pelajar melafazkan puisi dengan betul.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beebread maklumat yang berkaitan dengan puisi.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : lintabung, lepau, penakik

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : kerajinan, berdikari, baik hati

KNT : mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar boleh mengenal pasti nilai murni yang terdapat dalam pantun tetapi terdapat segelintir pelajar yang bermasalah menyatakan maksud pantun


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 


 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.1.2010 ( ISNIN )

KELAS

4S5

MASA

9.45 - 1055

TAJUK

Konsep asas kajian sastera

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menjelaskan maksud beberapa konsep yang biasa digunakan dalam KOMSAS.

2. Memberikan sekurang-kurangnya satu contoh yang relevan dengan konsep kajian sastera berdasarkan beberapa puisi dalam antologi Harga Remaja.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 ; 10.2 : aras 1 ( i )

10.0 : 10.6 : aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang konsep-konsep asas dalam kajian sastera.

2. Pelajar membuat beberapa catatan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata nama

KOSA KATA : inversi, paradoks, asonansi, personifikasi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sastera

NILAI : ketekunan, rasional, menghargai

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Majoriti pelajar mempunyai masalah untuk menyatakan maksud konsep dalam binaan plot dan gaya bahasa.

Guru memberi penjelasan dan meminta pelajar menyatakan contohnya daripada teks.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 


 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.1.2010 ( SELASA )

KELAS

4S4

MASA

8.15 - 9.25

TAJUK

Konsep asas kajian sastera

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menjelaskan maksud beberapa konsep yang biasa digunakan dalam KOMSAS.

2. Memberikan sekurang-kurangnya satu contoh yang relevan dengan konsep kajian sastera berdasarkan beberapa puisi dalam antologi Harga Remaja.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 ; 10.2 : aras 1 ( i )

10.0 : 10.6 : aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang konsep-konsep asas dalam kajian sastera.

2. Pelajar membuat beberapa catatan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata nama

KOSA KATA : inversi, paradoks, asonansi, personifikasi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sastera

NILAI : ketekunan, rasional, menghargai

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar bermasalah untuk menerangkan maksud dalam konsep binaan plot dan gaya bahasa.

Guru terpaksa memberi penjelasan sebagai ulangkaji


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 


 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.1.2010 ( SELASA )

KELAS

4S5

MASA

9.45 - 1055

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Ciri-ciri komunikasi yang berkesan dan tujuannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya sembilan ciri-ci komunikasi berkesan dan tiga tujuannya.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : aras 1 (v)

8.0 : 8.2 aras 1 (ii)

AKTIVITI

1 Pelajar membaca petikan.

2. Pelajar menyalin isi-isi tersurat dan tersirat yang telah dibincangkan.

3. Pelajar membuat rumusan dan soalan pemahaman.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : motivasi, celoteh, personaliti

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : hormat-menghormati, baik hati

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar boleh mencari isi tersurat tetapi menghadapi masalah untuk memberi jawapan sendiri ( isi tersirat ).

Guru terpaksa memberi klu untuk memudahkan pelajar menyatakan jawapan


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 


 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.1.2010 ( SELASA )

KELAS

5K7

MASA

11.30 - 12.40

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Pantun Enam Kerat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Melafazkan pantun dengan nada dan intonasi yang betul.

2. Memberi maksud setiap rangkap pantun dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam nilai murni yang terdapat dalam puisi yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v )

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

1. Pelajar melafazkan puisi dengan betul.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan puisi.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : lintabung, lepau, penakik

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyakatan

NILAI : kerajinan, berdikari, baik hati

KNT : mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar lemah.

Guru menyatakan maksud pantun dan meminta pelajar mengulang semula maksud yang telah diberikan sebelum pelajar mencatatnya.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 


 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.1.2010 ( RABU )

KELAS

4S4

MASA

7.05 - 8.15

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Ciri-ciri komunikasi yang berkesan dan tujuannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya sembilan ciri-ci komunikasi berkesan dan tiga tujuannya.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : aras 1 (v)

8.0 : 8.2 aras 1 (ii)

AKTIVITI

1 Pelajar membaca petikan.

2. Pelajar menyalin isi-isi tersurat dan tersirat yang telah dibincangkan.

3. Pelajar membuat rumusan dan soalan pemahaman.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA :
motivasi, celoteh, personaliti

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : hormat-menghormati, baik hati

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Majoriti pelajar boleh menyatakan isi tersurat.

Pelajar masih memerlukan bimbingan untuk membuat rumusan yang betul.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 


 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.1.2010 ( RABU )

KELAS

5K2

MASA

10.55 - 12.05

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina enam ayat daripada perkataan yang diberi.

2. Menukar tiga ayat aktif kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Membina ayat daripada simpulan bahasa yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan cara-cara membuat latihan.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : semakan, agresif, pembasuh mulut

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar bermasalah untuk membina ayat kerana tidak dapat membezakan maksud pasangan kata yang diberikan. Pelajar diminta untuk merujuk kamus.

Latihan lain dapat diselesaikan tetapi masih memerlukan bimbingan.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 


 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.01.2010 ( KHAMIS )

KELAS

4S5

MASA

7.05 - 8.15

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan kepada karangan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyatakan beberapa syarat menjawab karangan respons terbuka.

2. Menjelaskan kelima-lima demensi karangan bahagian B.

3. Menyenaraikan kriteria-kriteria penskoran cemerlang untuk menghasilkan karangan bahagian berkenaan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Guru memberi penerangan kepada pelajar.

2. Pelajar membuat catatan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Morfologi

KOSA KATA : relevan, bervariasi, pengolahan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : ketekunan, kerjasama

KNT : menyusun atur

REFLEKSI

Pelajar mencatat nota.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 


 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.1.2010 ( KHAMIS )

KELAS

5K7

MASA

8.15 - 9.25

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina enam ayat daripada perkataan yang diberi.

2. Menukar tiga ayat aktif kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Membina ayat daripada simpulan bahasa yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan cara-cara membuat latihan.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : semakan, agresif, pembasuh mulut

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar lemah.

Hanya sempat menyiapkan latihan bahagian menukar ayat aktif kepada ayat pasif.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 


 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.01.2010 ( KHAMIS )

KELAS

5K2

MASA

10.20 - 11.30

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Huraian Isi

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga idea daripada setiap soalan karangan.

2. Memberi contoh-contoh yang sesuai daripada setiap idea yang telah dinyatakan.

3. Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan.

2 Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan huraian idea.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : bermandi peluh, metropolitan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : menghargai, kasih saying, kerjasama

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar boleh melengkapkan rangka huraian isi tetapi masih lagi memerlukan bimbingan untuk menggabungkan maklumat berkenaan untuk menghasilkan satu perenggan huraian isi.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 


 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.1.2010 ( JUMAAT )

KELAS

5K7

MASA

7.05-8.15

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca keempat-empat soalan karangan dengan teliti dan kemudiannya menyatakan demensi karangan tersebut.

2. Mengenal pasti topik setiap karangan.

3. Menyatakan fokus /kehendak soalan karangan berkenaan.

4. Menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan pengenalan karangan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

1.0 : 1.1 ARAS 1 (I)

5.0 : 5.3 ARAS 1 (iii)

AKTIVITI

1. Guru meminta pelajar membaca soalan-soalan karangan yang diberi.

2. Guru bersoal jawab dengan tentang topik dan focus soalan karangan.

3. Pelajar membuat pengenalan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Jenis-jenis ayat

KOSA KATA : topik. fokus

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am, Sains

NILAI : rasional, kerajinan, kasih sayang

KNT : menjana idea

REFLEKSI

Pelajar hanya boleh menyatakan topik dan fokus karangan tetapi sangat lemah untuk menjadikan topik dan fokus berkenaaan sebuah pengenalan kepada karangan.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 


 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.01.2010 ( JUMAAT )

KELAS

4S4

MASA

8.15 - 9.25

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan kepada karangan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyatakan beberapa syarat menjawab karangan respons terbuka.

2. Menjelaskan kelima-lima demensi karangan bahagian B.

3. Menyenaraikan kriteria-kriteria penskoran cemerlang untuk menghasilkan karangan bahagian berkenaan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Guru memberi penerangan kepada pelajar.

2. Pelajar membuat catatan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Morfologi

KOSA KATA : relevan, bervariasi, pengolahan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : ketekunan, kerjasama

KNT : menyusun atur

REFLEKSI

Pelajar mencatat nota


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

MINGGU 4 ( 25.1.2010 - 29.1.2010 )


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 


 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.1.2010 ( ISNIN )

KELAS

5K2

MASA

8.15 - 9.25

TAJUK

SAJAK : TUKANG GUNTING

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Mendeklamasikan sajak dengan nada dan intonasi yang betul.

2. Menjelaskan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat bentuk dan empat gaya bahasa sajak berkenaan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v )

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

1. Pelajar mendeklamasikan sajak.

2. Secara berpasangan, pelajar diminta mencari bentuk dan gaya bahasa sajak.

3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : sompek,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : tanggungjawab, kasih sayang, kerajinan

KNT : menganalisis

REFLEKSI

Secara keseluruhannya, pelajar boleh menyatakan bentuk dan gaya bahasa sajak yang dikaji.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.1.2010 ( ISNIN )

KELAS

4S5

MASA

9.45 - 10.55

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Pantun Budi

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Melafazkan pantun dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Memberi maksud setiap rangkap pantun yang dikaji.

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat bentuk dan gaya bahasa pantun yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v )

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

1. Pelajar melafazkan pantun dengan intonasi yang betel.

2. Guru memberi penjelasan tentang bentuk/ciri pantun dan gaya bahasa, manakala pelajar diminta menyatakan contohnya berdasarkan pantun yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa figuratif

KOSA KATA :

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : baik hati, hormat-menghormati

KNT : menganalisis

REFLEKSI

Pelajar boleh mencari bentuk dan gaya bahasa setelah guru memberi penjelasan.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.1.2010 ( SELASA )

KELAS

4S4

MASA

8.15 - 9.25

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Pantun Budi

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Melafazkan pantun dengan gaya dan intonasi yang betel.

2. Memberi maksud setiap rangkap pantun yang dikaji.

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat bentuk dan gaya bahasa pantun yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v )

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

1. Pelajar melafazkan pantun dengan intonasi yang betel.

2. Guru memberi penjelasan tentang bentuk/ciri pantun dan gaya bahasa, manakala pelajar diminta menyatakan contohnya berdasarkan pantun yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa figuratif

KOSA KATA :

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : baik hati, hormat-menghormati

KNT : menganalisis

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan bentuk dan gaya bahasa pantun dengan bantuan guru.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.1.2010 ( SELASA )

KELAS

4S5

MASA

8.15 - 9.25

TAJUK

TATABAHASA : Membina ayat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyatakan maksud ayat dan binaannya.

2. Menjelaskan beberapa perkara yang perlu dipatuhi semasa membina ayat.

3. Membina beberapa dengan gramatis menggunakan perkataan yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang cara-cara membina ayat.

2. Pelajar diminta membuat catatan dalam buku.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : mendabik, mencantas, kering

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am

NILAI : ketekunan, kebebasan, rasional

KNT : menjana idea

REFLEKSI

Pelajar membuat catatan


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 


 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.1.2010 ( SELASA )

KELAS

5K7

MASA

11.30 - 12.40

TAJUK

SAJAK : TUKANG GUNTING

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Mendeklamasikan sajak dengan nada dan intonasi yang betul.

2. Menjelaskan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat bentuk dan empat gaya bahasa sajak berkenaan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v )

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

1. Pelajar mendeklamasikan sajak.

2. Secara berpasangan, pelajar diminta mencari bentuk dan gaya bahasa sajak.

3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : sompek,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : tanggungjawab, kasih sayang, kerajinan

KNT : menyusun atur

REFLEKSI

Pelajar hanya sempat mencari bentuk setelah guru menjelaskan beberapa perkara yang perlu dilihat yang berkaitan dengan bentuk puisi.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.1.2010 ( RABU )

KELAS

4S4

MASA

7.05 - 8.15

TAJUK

TATABAHASA : Membina ayat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyatakan maksud ayat dan binaannya.

2. Menjelaskan beberapa perkara yang perlu dipatuhi semasa membina ayat.

3. Membina beberapa dengan gramatis menggunakan perkataan yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang cara-cara membina ayat.

2. Pelajar diminta membuat catatan dalam buku.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : mendabik, mencantas, kering

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am

NILAI : ketekunan, kebebasan, rasional

KNT : menjana idea

REFLEKSI

Pelajar membuat catatan


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.1.201 ( RABU )

KELAS

5K2

MASA

10.55 - 12.05

TAJUK

RUMUSAN : faktor-faktor pudarnya semangat kejiranan pada masa kini

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faktor pudarnya semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat pada masa kini.

3. Menyatakan sekurang-kurangnya 2 cara untuk memupuk semangat kejiranan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : aras 1 (v)

8.0 : 8.2 aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca petikan yang diberi.

2. Secara berpasangan pelajar menyenaraikan beberapa maklumat diminta oleh guru.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA :

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : semangat kemasyarakatan, hormat-menghormati

KNT : merumus, meringkas

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan isi tersurat tetapi menghadapi masalah untuk mencari isi tersirat


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.1.2010 ( KHAMIS )

KELAS

4S5 ( 7.05 - 8.15 )

5K7 ( 8.15 - 9.25 )

5K2 ( 10.20 - 11.30 )

TAJUK

PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN TIDAK DAPAT DIJALANKAN KERANA GURU TERPAKSA MENGAMBIL CRK ( IBU SAUDARA MENINGGAL )

 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.01.2010 ( JUMAAT )

KELAS

5K7

MASA

07.05 - 08.15

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Huraian Isi

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga idea daripada setiap soalan karangan.

2. Memberi contoh-contoh yang sesuai daripada setiap idea yang telah dinyatakan.

3. Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan.

2 Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan huraian idea.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : bermandi peluh, metropolitan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : menghargai, kasih saying, kerjasama

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar boleh menjawab beberapa soalan mudah tetapi belum mahir mengolahnya dalam bentuk perenggan huraian.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.1.2010 ( JUMAAT )

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca keempat-empat soalan karangan dengan teliti dan kemudiannya menyatakan demensi karangan tersebut.

2. Mengenal pasti topik setiap karangan.

3. Menyatakan fokus /kehendak soalan karangan berkenaan.

4. Menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan pengenalan karangan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

1.0 : 1.1 ARAS 1 (I)

5.0 : 5.3 ARAS 1 (iii)

AKTIVITI

1. Guru meminta pelajar membaca soalan-soalan karangan yang diberi.

2. Guru bersoal jawab dengan tentang topik dan focus soalan karangan.

3. Pelajar membuat pengenalan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Jenis-jenis ayat

KOSA KATA : topik, fokus

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am, Sains

NILAI : rasional, kerajinan, kasih sayang

KNT : menjana idea

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan topik dan fokus tetapi belum mahir membina ayat daripada topik yang diberikan.