MINGGU 3 ( 18.1.2010 - 22.1.2010 )
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 18.1.2010 ( ISNIN ) |
KELAS | 5K2 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Pantun Enam Kerat |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan pantun dengan nada dan intonasi yang betul. 2. Memberi maksud setiap rangkap pantun dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni yang terdapat dalam puisi yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar melafazkan puisi dengan betul. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beebread maklumat yang berkaitan dengan puisi. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa Klasik KOSA KATA : lintabung, lepau, penakik |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : kerajinan, berdikari, baik hati KNT : mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar boleh mengenal pasti nilai murni yang terdapat dalam pantun tetapi terdapat segelintir pelajar yang bermasalah menyatakan maksud pantun |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 18.1.2010 ( ISNIN ) |
KELAS | 4S5 |
MASA | 9.45 - 1055 |
TAJUK | Konsep asas kajian sastera |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menjelaskan maksud beberapa konsep yang biasa digunakan dalam KOMSAS. 2. Memberikan sekurang-kurangnya satu contoh yang relevan dengan konsep kajian sastera berdasarkan beberapa puisi dalam antologi Harga Remaja. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 ; 10.2 : aras 1 ( i ) 10.0 : 10.6 : aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang konsep-konsep asas dalam kajian sastera. 2. Pelajar membuat beberapa catatan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata nama KOSA KATA : inversi, paradoks, asonansi, personifikasi |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sastera NILAI : ketekunan, rasional, menghargai KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Majoriti pelajar mempunyai masalah untuk menyatakan maksud konsep dalam binaan plot dan gaya bahasa. Guru memberi penjelasan dan meminta pelajar menyatakan contohnya daripada teks. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 19.1.2010 ( SELASA ) |
KELAS | 4S4 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | Konsep asas kajian sastera |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menjelaskan maksud beberapa konsep yang biasa digunakan dalam KOMSAS. 2. Memberikan sekurang-kurangnya satu contoh yang relevan dengan konsep kajian sastera berdasarkan beberapa puisi dalam antologi Harga Remaja. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 ; 10.2 : aras 1 ( i ) 10.0 : 10.6 : aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang konsep-konsep asas dalam kajian sastera. 2. Pelajar membuat beberapa catatan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata nama KOSA KATA : inversi, paradoks, asonansi, personifikasi |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sastera NILAI : ketekunan, rasional, menghargai KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar bermasalah untuk menerangkan maksud dalam konsep binaan plot dan gaya bahasa. Guru terpaksa memberi penjelasan sebagai ulangkaji |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 19.1.2010 ( SELASA ) |
KELAS | 4S5 |
MASA | 9.45 - 1055 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Ciri-ciri komunikasi yang berkesan dan tujuannya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya sembilan ciri-ci komunikasi berkesan dan tiga tujuannya. 3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : aras 1 (v) 8.0 : 8.2 aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1 Pelajar membaca petikan. 2. Pelajar menyalin isi-isi tersurat dan tersirat yang telah dibincangkan. 3. Pelajar membuat rumusan dan soalan pemahaman. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : motivasi, celoteh, personaliti |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : hormat-menghormati, baik hati KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar boleh mencari isi tersurat tetapi menghadapi masalah untuk memberi jawapan sendiri ( isi tersirat ). Guru terpaksa memberi klu untuk memudahkan pelajar menyatakan jawapan |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 19.1.2010 ( SELASA ) |
KELAS | 5K7 |
MASA | 11.30 - 12.40 |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Pantun Enam Kerat |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan pantun dengan nada dan intonasi yang betul. 2. Memberi maksud setiap rangkap pantun dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam nilai murni yang terdapat dalam puisi yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar melafazkan puisi dengan betul. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan puisi. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa Klasik KOSA KATA : lintabung, lepau, penakik |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyakatan NILAI : kerajinan, berdikari, baik hati KNT : mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar lemah. Guru menyatakan maksud pantun dan meminta pelajar mengulang semula maksud yang telah diberikan sebelum pelajar mencatatnya. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 20.1.2010 ( RABU ) |
KELAS | 4S4 |
MASA | 7.05 - 8.15 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Ciri-ciri komunikasi yang berkesan dan tujuannya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya sembilan ciri-ci komunikasi berkesan dan tiga tujuannya. 3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : aras 1 (v) 8.0 : 8.2 aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1 Pelajar membaca petikan. 2. Pelajar menyalin isi-isi tersurat dan tersirat yang telah dibincangkan. 3. Pelajar membuat rumusan dan soalan pemahaman. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : hormat-menghormati, baik hati KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Majoriti pelajar boleh menyatakan isi tersurat. Pelajar masih memerlukan bimbingan untuk membuat rumusan yang betul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 20.1.2010 ( RABU ) |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.55 - 12.05 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina enam ayat daripada perkataan yang diberi. 2. Menukar tiga ayat aktif kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya. 3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya. 4. Membina ayat daripada simpulan bahasa yang diberi. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan cara-cara membuat latihan. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : semakan, agresif, pembasuh mulut |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar bermasalah untuk membina ayat kerana tidak dapat membezakan maksud pasangan kata yang diberikan. Pelajar diminta untuk merujuk kamus. Latihan lain dapat diselesaikan tetapi masih memerlukan bimbingan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.01.2010 ( KHAMIS ) |
KELAS | 4S5 |
MASA | 7.05 - 8.15 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan kepada karangan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan beberapa syarat menjawab karangan respons terbuka. 2. Menjelaskan kelima-lima demensi karangan bahagian B. 3. Menyenaraikan kriteria-kriteria penskoran cemerlang untuk menghasilkan karangan bahagian berkenaan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penerangan kepada pelajar. 2. Pelajar membuat catatan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Morfologi KOSA KATA : relevan, bervariasi, pengolahan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : ketekunan, kerjasama KNT : menyusun atur |
REFLEKSI | Pelajar mencatat nota. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.1.2010 ( KHAMIS ) |
KELAS | 5K7 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina enam ayat daripada perkataan yang diberi. 2. Menukar tiga ayat aktif kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya. 3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya. 4. Membina ayat daripada simpulan bahasa yang diberi. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan cara-cara membuat latihan. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : semakan, agresif, pembasuh mulut |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar lemah. Hanya sempat menyiapkan latihan bahagian menukar ayat aktif kepada ayat pasif. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.01.2010 ( KHAMIS ) |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.20 - 11.30 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Huraian Isi |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga idea daripada setiap soalan karangan. 2. Memberi contoh-contoh yang sesuai daripada setiap idea yang telah dinyatakan. 3. Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan. 2 Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan huraian idea. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : bermandi peluh, metropolitan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : menghargai, kasih saying, kerjasama KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar boleh melengkapkan rangka huraian isi tetapi masih lagi memerlukan bimbingan untuk menggabungkan maklumat berkenaan untuk menghasilkan satu perenggan huraian isi. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.1.2010 ( JUMAAT ) |
KELAS | 5K7 |
MASA | 7.05-8.15 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca keempat-empat soalan karangan dengan teliti dan kemudiannya menyatakan demensi karangan tersebut. 2. Mengenal pasti topik setiap karangan. 3. Menyatakan fokus /kehendak soalan karangan berkenaan. 4. Menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan pengenalan karangan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 1.0 : 1.1 ARAS 1 (I) 5.0 : 5.3 ARAS 1 (iii) |
AKTIVITI | 1. Guru meminta pelajar membaca soalan-soalan karangan yang diberi. 2. Guru bersoal jawab dengan tentang topik dan focus soalan karangan. 3. Pelajar membuat pengenalan karangan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Jenis-jenis ayat KOSA KATA : topik. fokus |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am, Sains NILAI : rasional, kerajinan, kasih sayang KNT : menjana idea |
REFLEKSI | Pelajar hanya boleh menyatakan topik dan fokus karangan tetapi sangat lemah untuk menjadikan topik dan fokus berkenaaan sebuah pengenalan kepada karangan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.01.2010 ( JUMAAT ) |
KELAS | 4S4 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan kepada karangan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan beberapa syarat menjawab karangan respons terbuka. 2. Menjelaskan kelima-lima demensi karangan bahagian B. 3. Menyenaraikan kriteria-kriteria penskoran cemerlang untuk menghasilkan karangan bahagian berkenaan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penerangan kepada pelajar. 2. Pelajar membuat catatan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Morfologi KOSA KATA : relevan, bervariasi, pengolahan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : ketekunan, kerjasama KNT : menyusun atur |
REFLEKSI | Pelajar mencatat nota |
MINGGU 4 ( 25.1.2010 - 29.1.2010 )
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 25.1.2010 ( ISNIN ) |
KELAS | 5K2 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | SAJAK : TUKANG GUNTING |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Mendeklamasikan sajak dengan nada dan intonasi yang betul. 2. Menjelaskan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat bentuk dan empat gaya bahasa sajak berkenaan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar mendeklamasikan sajak. 2. Secara berpasangan, pelajar diminta mencari bentuk dan gaya bahasa sajak. 3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : sompek, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi NILAI : tanggungjawab, kasih sayang, kerajinan KNT : menganalisis |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya, pelajar boleh menyatakan bentuk dan gaya bahasa sajak yang dikaji. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 25.1.2010 ( ISNIN ) |
KELAS | 4S5 |
MASA | 9.45 - 10.55 |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Pantun Budi |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan pantun dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Memberi maksud setiap rangkap pantun yang dikaji. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat bentuk dan gaya bahasa pantun yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar melafazkan pantun dengan intonasi yang betel. 2. Guru memberi penjelasan tentang bentuk/ciri pantun dan gaya bahasa, manakala pelajar diminta menyatakan contohnya berdasarkan pantun yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa figuratif KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : baik hati, hormat-menghormati KNT : menganalisis |
REFLEKSI | Pelajar boleh mencari bentuk dan gaya bahasa setelah guru memberi penjelasan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 26.1.2010 ( SELASA ) |
KELAS | 4S4 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Pantun Budi |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan pantun dengan gaya dan intonasi yang betel. 2. Memberi maksud setiap rangkap pantun yang dikaji. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat bentuk dan gaya bahasa pantun yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar melafazkan pantun dengan intonasi yang betel. 2. Guru memberi penjelasan tentang bentuk/ciri pantun dan gaya bahasa, manakala pelajar diminta menyatakan contohnya berdasarkan pantun yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa figuratif KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : baik hati, hormat-menghormati KNT : menganalisis |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan bentuk dan gaya bahasa pantun dengan bantuan guru. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 26.1.2010 ( SELASA ) |
KELAS | 4S5 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | TATABAHASA : Membina ayat |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan maksud ayat dan binaannya. 2. Menjelaskan beberapa perkara yang perlu dipatuhi semasa membina ayat. 3. Membina beberapa dengan gramatis menggunakan perkataan yang diberikan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang cara-cara membina ayat. 2. Pelajar diminta membuat catatan dalam buku. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : mendabik, mencantas, kering |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am NILAI : ketekunan, kebebasan, rasional KNT : menjana idea |
REFLEKSI | Pelajar membuat catatan |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 26.1.2010 ( SELASA ) |
KELAS | 5K7 |
MASA | 11.30 - 12.40 |
TAJUK | SAJAK : TUKANG GUNTING |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Mendeklamasikan sajak dengan nada dan intonasi yang betul. 2. Menjelaskan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat bentuk dan empat gaya bahasa sajak berkenaan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar mendeklamasikan sajak. 2. Secara berpasangan, pelajar diminta mencari bentuk dan gaya bahasa sajak. 3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : sompek, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi NILAI : tanggungjawab, kasih sayang, kerajinan KNT : menyusun atur |
REFLEKSI | Pelajar hanya sempat mencari bentuk setelah guru menjelaskan beberapa perkara yang perlu dilihat yang berkaitan dengan bentuk puisi. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 27.1.2010 ( RABU ) |
KELAS | 4S4 |
MASA | 7.05 - 8.15 |
TAJUK | TATABAHASA : Membina ayat |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan maksud ayat dan binaannya. 2. Menjelaskan beberapa perkara yang perlu dipatuhi semasa membina ayat. 3. Membina beberapa dengan gramatis menggunakan perkataan yang diberikan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang cara-cara membina ayat. 2. Pelajar diminta membuat catatan dalam buku. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : mendabik, mencantas, kering |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am NILAI : ketekunan, kebebasan, rasional KNT : menjana idea |
REFLEKSI | Pelajar membuat catatan |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 27.1.201 ( RABU ) |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.55 - 12.05 |
TAJUK | RUMUSAN : faktor-faktor pudarnya semangat kejiranan pada masa kini |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faktor pudarnya semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat pada masa kini. 3. Menyatakan sekurang-kurangnya 2 cara untuk memupuk semangat kejiranan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : aras 1 (v) 8.0 : 8.2 aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca petikan yang diberi. 2. Secara berpasangan pelajar menyenaraikan beberapa maklumat diminta oleh guru. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : semangat kemasyarakatan, hormat-menghormati KNT : merumus, meringkas |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan isi tersurat tetapi menghadapi masalah untuk mencari isi tersirat |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 28.1.2010 ( KHAMIS ) |
KELAS | 4S5 ( 7.05 - 8.15 ) 5K7 ( 8.15 - 9.25 ) 5K2 ( 10.20 - 11.30 ) |
TAJUK | PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN TIDAK DAPAT DIJALANKAN KERANA GURU TERPAKSA MENGAMBIL CRK ( IBU SAUDARA MENINGGAL ) |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.01.2010 ( JUMAAT ) |
KELAS | 5K7 |
MASA | 07.05 - 08.15 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Huraian Isi |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga idea daripada setiap soalan karangan. 2. Memberi contoh-contoh yang sesuai daripada setiap idea yang telah dinyatakan. 3. Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan. 2 Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan huraian idea. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : bermandi peluh, metropolitan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : menghargai, kasih saying, kerjasama KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menjawab beberapa soalan mudah tetapi belum mahir mengolahnya dalam bentuk perenggan huraian. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.1.2010 ( JUMAAT ) |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca keempat-empat soalan karangan dengan teliti dan kemudiannya menyatakan demensi karangan tersebut. 2. Mengenal pasti topik setiap karangan. 3. Menyatakan fokus /kehendak soalan karangan berkenaan. 4. Menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan pengenalan karangan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 1.0 : 1.1 ARAS 1 (I) 5.0 : 5.3 ARAS 1 (iii) |
AKTIVITI | 1. Guru meminta pelajar membaca soalan-soalan karangan yang diberi. 2. Guru bersoal jawab dengan tentang topik dan focus soalan karangan. 3. Pelajar membuat pengenalan karangan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Jenis-jenis ayat KOSA KATA : topik, fokus |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am, Sains NILAI : rasional, kerajinan, kasih sayang KNT : menjana idea |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan topik dan fokus tetapi belum mahir membina ayat daripada topik yang diberikan. |