HARI : ISNIN
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 01.02.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | PROSA TRADISIONAL : Sabor |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menjawab sekurang-kurangnya 15 soalan mudah yang berkaitan dengan prosa yang dikaji. 2. Menyenaraikan watak yang terlibat dalam prosa dan menjelaskan perwatakannya. 3. Menjawab satu soalan berbentuk KBKK dengan menggunakan ayat sendiri secara spontan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca prosa yang dikaji. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan prosa. 3. Secara berpasangan, pelajar diminta menyenaraikan perwatakan watak-watak yang terdapat dalam prosa. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa Klasik KOSA KATA : jambiah, mihrab, bertelepuk |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam NILAI : hemah tinggi, rasional, hormat-menghormati KNT : mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar boleh menjawab beberapa mudah secara spontan dan menyenaraikan watak-watak yang terlibat. Walau bagaimanapun, pelajar masih tiada keyakinan untuk menjawab soalan berbentuk KBKK. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 01.02.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 9.45 - 1055 |
TAJUK | SAJAK : Harga Remaja |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya 4 nilai murni dan 4 pengajaran daripada sajak yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : aras 3 ( iI ) 10.0 : 10.6 : aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Pelajar mendeklamasikan sajak. 2. Secara berpasangan, pelajar mencari maksud sajak, nilai dan pengajaran daripada sajak yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : piala, gelodak, madu ajaran |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi, Pendidikan Moral NILAI : kerajinan, keberanian, keyakinan KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar masih memerlukan bantuan untuk mencari maksud sajak tetapi boleh mengenal pasti nilai dan pengajaran daripada setelah memahami maksud sajak. |
HARI : SELASA
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.02.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | SAJAK : Harga Remaja |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya 4 nilai murni dan 4 pengajaran daripada sajak yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : aras 3 ( ii ) 10.0 : 10.6 : aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Pelajar mendeklamasikan sajak. 2. Secara berpasangan, pelajar mencari maksud sajak, nilai dan pengajaran daripada sajak yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : piala, gelodak, madu ajaran |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi, Pendidikan Moral NILAI : kerajinan, keberanian, keyakinan KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar masih lemah menggunakan ayat sendiri untuk menyatakan maksud sajak tetapi pelajar tiada masalah untuk mengenal pasti nilai dan pengajaran daripada sajak setelah memahami maksudnya. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.02.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 9.45 - 1055 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca keempat-empat soalan karangan dengan teliti dan kemudiannya menyatakan demensi karangan tersebut. 2. Mengenal pasti topik setiap karangan. 3. Menyatakan fokus /kehendak soalan karangan berkenaan. 4. Menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan pengenalan karangan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 1.0 : 1.1 ARAS 1 (I) 5.0 : 5.3 ARAS 1 (iii) |
AKTIVITI | 1. Guru meminta pelajar membaca soalan-soalan karangan yang diberi. 2. Guru bersoal jawab dengan tentang topik dan fokus soalan karangan. 3. Pelajar membuat pengenalan karangan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Jenis-jenis ayat KOSA KATA : topik, fokus |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am, Sains NILAI : rasional, kerajinan, kasih sayang KNT : menjana idea |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan topik dan fokus soalan karangan tetapi masih memerlukan bimbingan untuk menggabungkan maklumat yang diperoleh untuk menghasilkan perenggan pengenalan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
| 02.02.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 11.30 - 12.40 |
TAJUK | PROSA TRADISIONAL : Sabor |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menjawab sekurang-kurangnya 15 soalan mudah yang berkaitan dengan prosa yang dikaji. 2. Menyenaraikan watak yang terlibat dalam prosa dan menjelaskan perwatakannya. 3. Menjawab satu soalan berbentuk KBKK dengan menggunakan ayat sendiri secara spontan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca prosa yang dikaji. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan prosa. 3. Secara berpasangan, pelajar diminta menyenaraikan perwatakan watak-watak yang terdapat dalam prosa. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa Klasik KOSA KATA : jambiah, mihrab, bertelepuk |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam NILAI : hemah tinggi, rasional, hormat-menghormati KNT : mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar bermasalah untuk menjawab soalan mudah guru kerana kurang memahami bahasa klasik yang digunakan oleh teks. Guru meminta pelajar merujuk glosari teks untuk mengetahui maksud perkataan klasik. Pelajar berusaha untuk menjawab soalan berbentuk KBKK dengan menggunakan klu-klu daripada guru. |
HARI : RABU
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03.02.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 7.05 - 8.15 |
TAJUK | RUMUSAN : Usaha-usaha memartabatkan industri batik dan faedah-faedahnya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lapan cara yang boleh dilakukan untuk memartabatkan industri batik di Malaysia. 3. Menyataka sekurang-kurangnya dua faedah yang diperoleh sekiranya industri batik dimartabatkan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1 Pelajar membaca petikan. 2. Secara pasangan pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat. 3. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang faedah industri batik dimartabatkan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : frasa kerja KOSA KATA : implisit, fabrik, khazanah |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan seni NILAI : menghargai, tanggungjawab KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya, pelajar boleh mengenal pasti isi tersurat daripada teks tetapi masih memerlukan bimbingan guru untuk mencari isi tersirat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03.02.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.55 - 12.05 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina enam ayat daripada perkataan yang diberi. 2. Menukar tiga ayat pasif kepada ayat aktif tanpa mengubah maksud asalnya. 3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya. 4. Membina ayat daripada peribahasa yang diberi. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan cara-cara membuat latihan. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : menggalah, wabak, membaham |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar kurang biasa dengan format latihan tatabahasa. Masih terlalu bergantung kepada guru untuk menyelesaikan latihan. |
HARI : KHAMIS
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04.02.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 7.05 - 8.15 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Huraian isi |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima isi bagi soalan karangan yang dibincangkan. 2. Menyatakan contoh yang sesuai bagi setiap isi yang dinyatakan. 3. Menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan huraian isi karangan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penerangan kepada pelajar. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat. 3. Secara berkumpulan, pelajar diminta untuk membuat rangka huraian isi karangan dan membina satu perenggan huraian isi. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : metropolitan, bermandi peluh |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : kebebasan, keyakinan, ketekunan KNT : menyusun atur |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menghasilkan satu perenggan huraian isi secara berkumpulan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04.02.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina enam ayat daripada perkataan yang diberi. 2. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan cara-cara membuat latihan. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa. 3. Perbincangan jawapan kepada latihan yang diberi. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : menggalah, sempadan, membaham |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar lemah. Guru terpaksa memberi bimbingan berfokus kepada pelajar dalam bentuk kumpulan kecil. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04.02.2010 ( KHAMIS ) |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.20 - 11.30 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Penutup |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan sekurang-kurangnya satu cadangan yang berkaitan dengan topik karangan. 2. Menyatakan harapan pelajar daripada cadangan yang telah diberikan. 3. Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan. 2 Secara berkumpulan pelajar diminta untuk membuat rangka penutup dan menghasilkan satu perenggan penutup kepada karangan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : cita rasa, intiha |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama KNT : membuat kesimpulan |
REFLEKSI | Dalam bentuk kumpulan, pelajar berjaya menghasilkan satu perenggan penutup berdasarkan rangka yang telah dibincangkan. |
HARI : JUMAAT
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 05.02.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 7.05-8.15 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : penutup |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan sekurang-kurangnya satu cadangan yang berkaitan dengan topik karangan. 2. Menyatakan harapan pelajar daripada cadangan yang telah diberikan. 3. Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan. 2 Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk membuat rangka penutup. 3. Daripada rangka yang terhasil, pelajar diminta menghasilkan satu perenggan penutup. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : cita rasa, intiha |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama KNT : membuat kesimpulan |
REFLEKSI | Guru terpaksa memberi rangka penutup berserta alasan dan pelajar berusaha menggabungkan maklumat berkenaan untuk menghasilkan perenggan penutup. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 05.02.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Huraian isi |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima isi bagi soalan karangan yang dibincangkan. 2. Menyatakan contoh yang sesuai bagi setiap isi yang dinyatakan. 3. Menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan huraian isi karangan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penerangan kepada pelajar. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat. 3. Secara berkumpulan, pelajar diminta untuk membuat rangka huraian isi karangan dan membina satu perenggan huraian isi. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : metropolitan, bermandi peluh |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : kebebasan, keyakinan, ketekunan KNT : menyusun atur |
REFLEKSI | Setiap kumpulan berjaya menghasilkan satu perenggan huraian isi. |
HARI : SABTU
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 06.02.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 7.05-8.15 |
TAJUK | RUMUSAN : Faktor-faktor pudarnya semangat kejiranan pada masa kini dan usaha-usaha menggalakkannya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan yang diberi dan menyatakan secara ringkas tentang petikan dengan menggunakan ayat sendiri. 2. Mengenal pasti fokus utama dan fokus sampingan petikan. 3. Menghasilkan pengenalan kepada rumusan yang bakal dibuat. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 7.0 : 7.1 aras 1 (i) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca petikan. 2. Pelajar membuat pengenalan kepada rumusan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : semantik KOSA KATA : keakuan, resam, tunjang |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : rasional, kerajinan, KNT : menjana idea |
REFLEKSI | Pelajar berjaya membuat pengenalan rumusan bagi setiap contoh soalan yang diberikan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 06.02.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | PEMAHAMAN RUMUSAN : Usaha-usaha memartabatkan batik dan faedah-faedahnya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca ketiga-tiga soalan pemahaman rumusan dan menyatakan kehendak soalannya. 2. Menyatakan skema jawapan bagi soalan-soalan yang diberikan. 3. Menjawab ketiga-tiga format yang dengan betul dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 7.0 : 7.1 aras 1 (i) |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang berkaitan. 2. Pelajar membuat latihan mengikut cara yang betul. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : frasa kerja KOSA KATA : implisit, fabrik, khazanah |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Seni NILAI : ketekunan, kerjasama, menghargai KNT : menyusun atur |
REFLEKSI | Pelajar membuat latihan pemahaman dengan cara yang betul. |
MINGGU 6 ( 08.02.2010 - 12.02.2010 )
HARI : ISNIN
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.02.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | CERPEN : Tragedi |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menjawab beberapa soalan mudah yang berkaitan dengan cerpen yang dikaji. 2. Menjelaskan tema dan menyenaraikan sekurang-kurangnya empat persoalan cerpen. 3. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dalam cerpen dan menjelaskan perwatakannya. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 9.0 : 9.4 : Aras 1 ( v ) |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar yang menjurus ke arah sinopsis cerpen. 2. Secara berpasangan, pelajar diminta untuk menyatakan tema, persoalan dan watak perwatakan cerpen. 3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : audiens, optimis, menabrak |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Sivik dan Kenegaraan NILAI : tanggungjawab, kasih sayang, rasional KNT : membuat keputusan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan maklumat yang dikehendaki guru. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.02.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 9.45 - 10.55 |
TAJUK | PROSA TRADISIONAL : Pelayaran Yang Penuh Peristiwa |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menjawab beberapa soalan mudah yang berkaitan dengan prosa yang dikaji. 2. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dalam prosa d.an menghuraikan perwatakannya. 3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sinopsis prosa yang dikaji. 2. Secara berkumpulan, pelajar mengenal pasti watak dan perwatakan yang terlibat dalam prosa. 3. Pelajar didedahkan dengan soalan pemahaman prosa klasik. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa klasik KOSA KATA : rompong, geliung, rial, sigai |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : keberanian, keyakinan, kasih sayang KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyenaraikan watak tetapi perwatakannya tidak dapat dinyatakan dengan jelas kerana pelajar tidak dapat menguasai prosa klasik dengan baik. |
HARI : SELASA
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.02.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | PROSA TRADISIONAL : Pelayaran Yang Penuh Peristiwa |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menjawab beberapa soalan mudah yang berkaitan dengan prosa yang dikaji. 2. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dalam prosa d.an menghuraikan perwatakannya. 3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sinopsis prosa yang dikaji. 2. Secara berkumpulan, pelajar mengenal pasti watak dan perwatakan yang terlibat dalam prosa. 3. Pelajar didedahkan dengan soalan pemahaman prosa klasik. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa klasik KOSA KATA : rompong, geliung, rial, sigai |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : keberanian, keyakinan, kasih sayang KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Beberapa soalan dapat dijawab tetapi masih belum mantap kerana pelajar tidak dapat menguasai prosa klasik dengan baik. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.02.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | RUMUSAN : Usaha-usaha memartabatkan industri batik dan faedah-faedahnya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lapan cara yang boleh dilakukan untuk memartabatkan industri batik di Malaysia. 3. Menyataka sekurang-kurangnya dua faedah yang diperoleh sekiranya industri batik dimartabatkan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1 Pelajar membaca petikan. 2. Secara pasangan pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat. 3. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang faedah industri batik dimartabatkan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : frasa kerja KOSA KATA : implisit, fabrik, khazanah |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan seni NILAI : menghargai, tanggungjawab KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar dapat mengenal pasti isi tersurat tetapi masih memerlukan bimbingan untuk menyatakan isi tersirat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.02.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 11.30 - 12.40 |
TAJUK | CERPEN : Tragedi |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menjawab beberapa soalan mudah yang berkaitan dengan cerpen yang dikaji secara spontan. 2. Menyatakan sinopsis cerpen yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 9.0 : 9.4 : Aras 1 ( v ) |
AKTIVITI | 1. Guru bertanyakan beberapa soalan mudah kepada pelajar tentang cerpen yang dikaji. 2. Pelajar diminta menceritakan semula sinopsis cerpen berdasarkan soalan yang telah ditanya. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : audiens, optimis, menabrak |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Sivik dan Kenegaraan NILAI : tanggungjawab, kasih sayang, rasional KNT : membuat keputusan |
REFLEKSI | Pelajar dapat menjawab soalan mudah dengan merujuk buku teks tetapi belum mampu untuk bercerita dengan baik. |
HARI : RABU
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.02.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 7.05 - 8.15 |
TAJUK | TATABAHASA : Ayat aktif dan ayat pasif |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan maksud ayat aktif dan jenis-jenisnya berserta contoh ayat. 2. Menjelaskan maksud ayat pasif dan jenis-jenis berserta contoh ayat. 3. Menukar ayat aktif kepada ayat pasif dan ayat pasif kepada ayat aktif tanpa mengubah maksud asalnya. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang ayat aktif dan ayat pasif. 2. Pelajar diminta membuat catatan dalam buku. 3. Pelajar membuat latihan menukar ayat. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : komplemen, kehujanan, transitif |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am NILAI : ketekunan, kebebasan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar membuat catatan |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.02.201 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.55 - 12.05 |
TAJUK | RUMUSAN : kesan-kesan negatif penggunaan telefon bimbit kepada pelajar dan langkah pengawalannya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam kesan negatif penggunaan telefon bimbit kepada pelajar. 3. Menyatakan sekurang-kurangnya 2 cara untuk mengawal penggunaan telefon bimbit di sekolah. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : aras 1 (v) 8.0 : 8.2 aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca petikan yang diberi. 2. Secara berpasangan pelajar menyenaraikan beberapa maklumat diminta oleh guru. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : variasi, telekomunikasi, hedonistik, individualistik |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : kejujuran, tanggungjawab, menghargai KNT : merumus, meringkas |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan isi tersurat dan isi tersirat tetapi masih terdapat kelemahan untuk membuat rumusan. |
HARI : KHAMIS
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11.02.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 7.05 - 8.15 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Penutup |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan sekurang-kurangnya satu cadangan yang berkaitan dengan topik karangan. 2. Menyatakan harapan pelajar daripada cadangan yang telah diberikan. 3. Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan. 2 Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk membuat rangka penutup. 3. Daripada rangka yang terhasil, pelajar diminta menghasilkan satu perenggan penutup. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : cita rasa, intiha |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama KNT : membuat kesimpulan |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya, pelajar boleh menghasilkan perenggan penutup berdasarkan rangka yang telah diberikan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11.02.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | RUMUSAN : kesan-kesan negatif penggunaan telefon bimbit kepada pelajar dan langkah pengawalannya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam kesan negatif penggunaan telefon bimbit kepada pelajar. 3. Menyatakan sekurang-kurangnya 2 cara untuk mengawal penggunaan telefon bimbit di sekolah. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : aras 1 (v) 8.0 : 8.2 aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca petikan yang diberi. 2. Secara berpasangan pelajar menyenaraikan beberapa maklumat diminta oleh guru. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : variasi, telekomunikasi, hedonistik, individualistik |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : kejujuran, tanggungjawab, menghargai KNT : merumus, meringkas |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya, pelajar dapat mengenal pasti isi tersurat daripada teks yang diberikan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11.02.2010 ( KHAMIS ) |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.20 - 11.30 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha- usaha Memupuk Semangat Patriotik Dalam Kalangan Remaja. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca dialog yang diberi dan kemudian memberi ulasan tentang dialog berkenaan. 2. Mengenal pasti tiga cara memupuk semangat patriotik dalam kalangan remaja berdasarkan dialog yang telah dibaca. 3. Menyatakan beberapa contoh yang relevan bagi setiap cara yang dinyatakan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca dialog dan memberi ulasan tentang dialog yang dibaca. 2 Secara berkumpulan pelajar diminta untuk mencari cara-cara memupuk semangat patriotik dalam kalangan remaja. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : patriotik, tentatif, pragmatik |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan NILAI : menghargai, patriotik, kerjasama, tanggungjawab KNT : mengenal pasti isi utama dan isi sampingan |
REFLEKSI | Pelajar mengikuti perjumpaan Rumah Sukan. Dalam masa yang terhad, guru membuat pembetulan latihan rumusan yang telah dibuat oleh pelajar sebelum. |
HARI : JUMAAT
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.01.2010 ( JUMAAT ) |
KELAS | 5K7 |
MASA | 07.05 - 08.15 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha Memupuk Semangat Patriotik Dalam Kalangan Remaja. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca dialog yang diberi dan kemudian memberi ulasan tentang dialog berkenaan. 2. Mengenal pasti tiga cara memupuk semangat patriotik dalam kalangan remaja berdasarkan dialog yang telah dibaca. 3. Menyatakan beberapa contoh yang relevan bagi setiap cara yang dinyatakan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca dialog dan memberi ulasan tentang dialog yang dibaca. 2 Secara berkumpulan pelajar diminta untuk mencari cara-cara memupuk semangat patriotik dalam kalangan remaja. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : patriotik, tentatif, pragmatik |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan NILAI : menghargai, patriotik, kerjasama, tanggungjawab KNT : mengenal pasti isi utama dan isi sampingan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan isi utama tetapi tiada keyakinan untuk menyatakan isi sampingan. Pelajar menyalin contoh karangan yang lengkap berdasarkan rangka yang telah dibuat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.1.2010 ( JUMAAT ) |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Penutup |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan sekurang-kurangnya satu cadangan yang berkaitan dengan topik karangan. 2. Menyatakan harapan pelajar daripada cadangan yang telah diberikan. 3. Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan. 2 Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk membuat rangka penutup. 3. Daripada rangka yang terhasil, pelajar diminta menghasilkan satu perenggan penutup. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : cita rasa, intiha |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama KNT : membuat kesimpulan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menghasilkan satu perenggan penutup. |