RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, July 29, 2010

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 28 & 29

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.07.2010

KELAS

5K2

MASA

08.15 - 09.25

TAJUK

DRAMA : Puteri Li Po

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Menjawab beberapa soalan mudah berkaitan dengan drama yang dikaji.
  2. Memceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji.

3. Menjelaskan tema drama dan menyenaraikan sekurang-kurangnya lima persoalan drama.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang drama.
  2. Pelajar bercerita tentang drama.
  3. Pelajar mencari tema dan persoalan drama

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Istana

KOSA KATA : mengulit, sarwajagat, persona-persona

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : patriotisme, kasih sayang, kejujuran.

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.07.2010

KELAS

4S5

MASA

09.45 - 1055

TAJUK

CERPEN : Pemain Catur

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.

2. Menjawab beberapa soalan pemahaman mudah dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menyenaraikan watak yang terlibat dan menjelaskan perwatakannya..

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : bercempera, ruwet, rutup

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kerajinan, rasional, kasih sayang

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.07.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

CERPEN : Pemain Catur

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.

2. Menjawab beberapa soalan pemahaman mudah dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menyenaraikan watak yang terlibat dan menjelaskan perwatakannya..

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : bercempera, ruwet, rutup

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kerajinan, rasional, kasih sayang

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.07.2010

KELAS

4S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina 6 ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis.

2. Menukar tiga ayat cakap pindah kepada cakap ajuk tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : peragawan, hentian, selesema

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar hanya berjaya menyelesaikan latihan dalam tempoh yang diberikan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.07.2010

KELAS

5K7

MASA

1130 - 1240

TAJUK

DRAMA : Puteri Li Po

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Menjawab beberapa soalan mudah berkaitan dengan drama yang dikaji.
  2. Memceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji.

3. Menjelaskan tema drama dan menyenaraikan sekurang-kurangnya lima persoalan drama.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang drama.
  2. Pelajar bercerita tentang drama.
  3. Pelajar mencari tema dan persoalan drama

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Istana

KOSA KATA : mengulit, sarwajagat, persona-persona

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : patriotisme, kasih sayang, kejujuran.

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.07.2010

KELAS

4S4

MASA

0705 - 0815

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina 6 ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis.

2. Menukar tiga ayat cakap pindah kepada cakap ajuk tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : peragawan, hentian, selesema

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar hanya berjaya menyelesaikan latihan dalam tempoh yang diberikan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.07.2010

KELAS

5K2

MASA

1055 - 1205

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah membendung kejadian ragut dan sikap negatif masyarakat.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam langkah membendung kejadian ragut dan dua sikap negatif masyarakat berkaitan dengan kejadian berkenaan.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Secara berpasangan, pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat daripada petikan dan membincangkan beberapa sikap negatif masyarakat berkaitan masalah berkenaan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Ayat penyata

KOSA KATA :
modus operandi, kebarangkalian

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : hormat-menghormati, kerjasama, rasional

KNT : merumuskan, meringkaskan 

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyatakan maklumat yang diperlukan untuk membuat rumusan

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.07.2010

KELAS

4S5

MASA

07.05 - 08.15

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Cara-cara belajar yang berkesan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima cara belajar belajar dengan berkesan.

3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca kehendak soalan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : dasawarsa, ironinya

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : kerajinan, berdikari

KNT : Menjanakan idea

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencari sesetengah maklumat yang diperlukan tetapi masih belum mahir menggabungkan maklumat-maklumat berkenaan untuk menjadi satu perenggan yang menepati kehendak tugasan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.07.2010

KELAS

5K7

MASA

0815 - 0925

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah membendung kejadian ragut dan sikap negatif masyarakat.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam langkah membendung kejadian ragut dan dua sikap negatif masyarakat berkaitan dengan kejadian berkenaan.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Pelajar membuat rumusan berdasarkan skema yang diberi guru.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Ayat penyata

KOSA KATA :
modus operandi, kebarangkalian

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : hormat-menghormati, kerjasama, rasional

KNT : merumuskan, meringkaskan 

REFLEKSI

Pelajar membuat rumusan berdasarkan skema yang diberi.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.07.2010

KELAS

5K2

MASA

10.20 – 11.30

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Membuat cerpen daripada peribahasa "Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat".

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.

2. Merangka sinopsis cerpen yang bersesuaian dengan peribahasa yang diberikan.

3. Mengenal pasti binaan dan teknik plot yang boleh dimasukkan dalam bakal cerpen yang dihasilkan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

8.0 : 8.2 Aras 1 (ii)

12.0: 12.6 Aras 1 (i)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca kehendak soalan.

2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membuat sinopsis cerpen yang bakal dihasilkan.

3. Pelajar membentangkan sinopsis cerpen yang telah dirangka.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : sinopsis, pembentung, muafakat

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : kerjasama, hormat-menghormati, semangat bermasyarakat

KNT : Mereka cipta

REFLEKSI

Terdapat beberapa kumpulan berjaya membaca sinopsis cerpen mereka.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.07.2010

KELAS

5K7

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Membuat cerpen daripada peribahasa "Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat".

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.

2. Merangka sinopsis cerpen yang bersesuaian dengan peribahasa yang diberikan.

3. Mengenal pasti binaan dan teknik plot yang boleh dimasukkan dalam bakal cerpen yang dihasilkan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

8.0 : 8.2 Aras 1 (ii)

12.0: 12.6 Aras 1 (i)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca kehendak soalan.

2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membuat sinopsis cerpen yang bakal dihasilkan.

3. Pelajar membentangkan sinopsis cerpen yang telah dirangka.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : sinopsis, pembentung, muafakat

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : kerjasama, hormat-menghormati, semangat bermasyarakat

KNT : Mereka cipta

REFLEKSI

Ada kumpulan yang berjaya merangka sinopsis cerpen yang bakal dihasilkan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.07.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Cara-cara belajar yang berkesan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima cara belajar belajar dengan berkesan.

3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca kehendak soalan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : dasawarsa, ironinya

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : kerajinan, berdikari

KNT : Menjanakan idea

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencari sesetengah maklumat yang diperlukan tetapi masih sukar mencari peribahasa yang sesuai dengan karangan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU 29( 26.07.2010 – 30.07.2010 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.07.2010

KELAS

5K2

MASA

08.15 - 09.25

TAJUK

SYAIR : Syair Kelebihan Ilmu

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair yang dikaji.

3. Mengenal pasti bentuk dan gaya bahasa syair yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 3 ( ii )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan syair.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maksud, bentuk dan gaya bahasa syair yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : gemala, saujana, polan si polan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/Moral

NILAI : rasional, berdikari, kerajinan

KNT : mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan bentuk dan gaya bahasa syair dengan bantuan guru tetapi masih belum mahir menghuraikan maksud dengan ayat sendiri.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.07.2010

KELAS

4S5

MASA

09.45 - 1055

TAJUK

GURINDAM : Gurindam 12 Fasal yang Keenam

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Melafazkan gurindam dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Menjelaskan maksud setiap rangkap gurindam dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Mengenal pasti bentuk dan gaya bahasa gurindam yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 3 ( ii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan gurindam yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang gurindam yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : cahari, olehmu

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/moral

NILAI : rasional, kebebasan, kejujuran

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.07.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

GURINDAM : Gurindam 12 Fasal yang Keenam

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Melafazkan gurindam dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Menjelaskan maksud setiap rangkap gurindam dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Mengenal pasti bentuk dan gaya bahasa gurindam yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 3 ( ii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan gurindam yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang gurindam yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : cahari, olehmu

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/moral

NILAI : rasional, kebebasan, kejujuran

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.07.2010

KELAS

4S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah mengurangkan tabiat merokok dan kesan bebas daripada rokok.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam usaha untuk mengurangkan tabiat merokok dan tiga kebaikan bebas tabiat merokok.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

i FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Secara berpasangan, pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat daripada petikan dan kekangan untuk mengatasinya.
  3. Pelajar menulis hasil perbincangan di papan hitam.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : dilontarkan, ketagihan,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : keyakinan, bebebasan, kerjasama

KNT : merumuskan, meringkaskan 

REFLEKSI

Pelajar berjaya menulis maklumat yang diperlukan di papan tulis.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.07.2010

KELAS

5K7

MASA

1130 - 1240

TAJUK

SYAIR : Syair Kelebihan Ilmu

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair yang dikaji.

3. Mengenal pasti bentuk dan gaya bahasa syair yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 3 ( ii )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan syair.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maksud, bentuk dan gaya bahasa syair yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : gemala, saujana, polan si polan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/Moral

NILAI : rasional, berdikari, kerajinan

KNT : mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar mencatat maklumat penting yang diberi oleh guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.07.2010

KELAS

4S4

MASA

0705 - 0925

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah mengurangkan tabiat merokok dan kesan bebas daripada rokok.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam usaha untuk mengurangkan tabiat merokok dan tiga kebaikan bebas tabiat merokok.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

i FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Secara berpasangan, pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat daripada petikan dan kekangan untuk mengatasinya.
  3. Pelajar menulis hasil perbincangan di papan hitam.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : dilontarkan, ketagihan,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : keyakinan, bebebasan, kerjasama

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya menulis maklumat yang diperlukan di papan tulis.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.07.2010

KELAS

5K2

MASA

1055 - 1205

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina 6 ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis.

2. Menukar tiga ayat cakap pindah kepada cakap ajuk tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : proaktif, bangsawan, enau

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar hanya berjaya menyelesaikan separuh daripada latihan dalam tempoh yang diberikan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.07.2010

KELAS

4S5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kepentingan Perusahaan Automobil Tempatan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya kepentingan perusahaan automobil tempatan.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar rajah dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Secara berkumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap perenggan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : automobil, sosioekonomi, ruyung.

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : kerjasama, patriotisme, ketekunan

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.07.2010

KELAS

5K7

MASA

0815 - 0925

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina 6 ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis.

2. Menukar tiga ayat cakap pindah kepada cakap ajuk tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : proaktif, bangsawan, enau

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin jawapan latihan tatabahasa yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.07.2010

KELAS

5K2

MASA

10.20 - 11.30

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Sebab-sebab Menjadi Pelajar cemerlang dalam akademik

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga sebab pelajar perlu cemerlang dalam akademik.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar rajah dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Secara berkumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap perenggan karangan. 

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : menjawat, garis kemiskinan, lumayan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : kejujuran, kebebasan, rasional

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul dengan bantuan guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.07.2010

KELAS

5K7

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Sebab-sebab Menjadi Pelajar cemerlang dalam akademik

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga sebab pelajar perlu cemerlang dalam akademik.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar rajah dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Secara berkumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap perenggan karangan. 

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : menjawat, garis kemiskinan, lumayan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : kejujuran, kebebasan, rasional

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul dengan bantuan guru.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.07.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kepentingan Perusahaan Automobil Tempatan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya kepentingan perusahaan automobil temapatan.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar rajah dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Secara berkumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap perenggan karangan. 

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : automobil, sosioekonomi, ruyung.

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : kerjasama, patriotisme, ketekunan

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul.