HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 19.07.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 08.15 - 09.25 |
TAJUK | DRAMA : Puteri Li Po |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
3. Menjelaskan tema drama dan menyenaraikan sekurang-kurangnya lima persoalan drama. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa Istana KOSA KATA : mengulit, sarwajagat, persona-persona |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : patriotisme, kasih sayang, kejujuran. KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya dikumpul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 19.07.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 09.45 - 1055 |
TAJUK | CERPEN : Pemain Catur |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji. 2. Menjawab beberapa soalan pemahaman mudah dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menyenaraikan watak yang terlibat dan menjelaskan perwatakannya.. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : bercempera, ruwet, rutup |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : kerajinan, rasional, kasih sayang KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 20.07.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | CERPEN : Pemain Catur |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji. 2. Menjawab beberapa soalan pemahaman mudah dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menyenaraikan watak yang terlibat dan menjelaskan perwatakannya.. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : bercempera, ruwet, rutup |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : kerajinan, rasional, kasih sayang KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 20.07.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina 6 ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis. 2. Menukar tiga ayat cakap pindah kepada cakap ajuk tanpa mengubah maksud asalnya. 3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya. 4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : peragawan, hentian, selesema |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Majoriti pelajar hanya berjaya menyelesaikan latihan dalam tempoh yang diberikan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 20.07.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | DRAMA : Puteri Li Po |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
3. Menjelaskan tema drama dan menyenaraikan sekurang-kurangnya lima persoalan drama. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa Istana KOSA KATA : mengulit, sarwajagat, persona-persona |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : patriotisme, kasih sayang, kejujuran. KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya dikumpul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.07.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina 6 ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis. 2. Menukar tiga ayat cakap pindah kepada cakap ajuk tanpa mengubah maksud asalnya. 3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya. 4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : peragawan, hentian, selesema |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Majoriti pelajar hanya berjaya menyelesaikan latihan dalam tempoh yang diberikan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.07.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah membendung kejadian ragut dan sikap negatif masyarakat. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam langkah membendung kejadian ragut dan dua sikap negatif masyarakat berkaitan dengan kejadian berkenaan. 3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Ayat penyata KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : hormat-menghormati, kerjasama, rasional KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyatakan maklumat yang diperlukan untuk membuat rumusan |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.07.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 07.05 - 08.15 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Cara-cara belajar yang berkesan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima cara belajar belajar dengan berkesan. 3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca kehendak soalan. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : dasawarsa, ironinya |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : kerajinan, berdikari KNT : Menjanakan idea |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mencari sesetengah maklumat yang diperlukan tetapi masih belum mahir menggabungkan maklumat-maklumat berkenaan untuk menjadi satu perenggan yang menepati kehendak tugasan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.07.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah membendung kejadian ragut dan sikap negatif masyarakat. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam langkah membendung kejadian ragut dan dua sikap negatif masyarakat berkaitan dengan kejadian berkenaan. 3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Ayat penyata KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : hormat-menghormati, kerjasama, rasional KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar membuat rumusan berdasarkan skema yang diberi. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.07.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.20 – 11.30 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Membuat cerpen daripada peribahasa "Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat". |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan. 2. Merangka sinopsis cerpen yang bersesuaian dengan peribahasa yang diberikan. 3. Mengenal pasti binaan dan teknik plot yang boleh dimasukkan dalam bakal cerpen yang dihasilkan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 8.0 : 8.2 Aras 1 (ii) 12.0: 12.6 Aras 1 (i) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca kehendak soalan. 2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membuat sinopsis cerpen yang bakal dihasilkan. 3. Pelajar membentangkan sinopsis cerpen yang telah dirangka. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : sinopsis, pembentung, muafakat |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : kerjasama, hormat-menghormati, semangat bermasyarakat KNT : Mereka cipta |
REFLEKSI | Terdapat beberapa kumpulan berjaya membaca sinopsis cerpen mereka. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.07.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Membuat cerpen daripada peribahasa "Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat". |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan. 2. Merangka sinopsis cerpen yang bersesuaian dengan peribahasa yang diberikan. 3. Mengenal pasti binaan dan teknik plot yang boleh dimasukkan dalam bakal cerpen yang dihasilkan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 8.0 : 8.2 Aras 1 (ii) 12.0: 12.6 Aras 1 (i) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca kehendak soalan. 2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membuat sinopsis cerpen yang bakal dihasilkan. 3. Pelajar membentangkan sinopsis cerpen yang telah dirangka. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : sinopsis, pembentung, muafakat |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : kerjasama, hormat-menghormati, semangat bermasyarakat KNT : Mereka cipta |
REFLEKSI | Ada kumpulan yang berjaya merangka sinopsis cerpen yang bakal dihasilkan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.07.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Cara-cara belajar yang berkesan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima cara belajar belajar dengan berkesan. 3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca kehendak soalan. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : dasawarsa, ironinya |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : kerajinan, berdikari KNT : Menjanakan idea |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mencari sesetengah maklumat yang diperlukan tetapi masih sukar mencari peribahasa yang sesuai dengan karangan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU 29( 26.07.2010 – 30.07.2010 )
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 26.07.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 08.15 - 09.25 |
TAJUK | SYAIR : Syair Kelebihan Ilmu |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair yang dikaji. 3. Mengenal pasti bentuk dan gaya bahasa syair yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 3 ( ii ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : gemala, saujana, polan si polan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/Moral NILAI : rasional, berdikari, kerajinan KNT : mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan bentuk dan gaya bahasa syair dengan bantuan guru tetapi masih belum mahir menghuraikan maksud dengan ayat sendiri. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 26.07.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 09.45 - 1055 |
TAJUK | GURINDAM : Gurindam 12 Fasal yang Keenam |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan gurindam dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Menjelaskan maksud setiap rangkap gurindam dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Mengenal pasti bentuk dan gaya bahasa gurindam yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 3 ( ii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan gurindam yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang gurindam yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : cahari, olehmu |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/moral NILAI : rasional, kebebasan, kejujuran KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 27.07.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | GURINDAM : Gurindam 12 Fasal yang Keenam |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan gurindam dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Menjelaskan maksud setiap rangkap gurindam dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Mengenal pasti bentuk dan gaya bahasa gurindam yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 3 ( ii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan gurindam yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang gurindam yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : cahari, olehmu |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/moral NILAI : rasional, kebebasan, kejujuran KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 27.07.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah mengurangkan tabiat merokok dan kesan bebas daripada rokok. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam usaha untuk mengurangkan tabiat merokok dan tiga kebaikan bebas tabiat merokok. 3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap. |
i FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : dilontarkan, ketagihan, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : keyakinan, bebebasan, kerjasama KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menulis maklumat yang diperlukan di papan tulis. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 27.07.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | SYAIR : Syair Kelebihan Ilmu |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair yang dikaji. 3. Mengenal pasti bentuk dan gaya bahasa syair yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 3 ( ii ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : gemala, saujana, polan si polan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/Moral NILAI : rasional, berdikari, kerajinan KNT : mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar mencatat maklumat penting yang diberi oleh guru. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 28.07.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0705 - 0925 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah mengurangkan tabiat merokok dan kesan bebas daripada rokok. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam usaha untuk mengurangkan tabiat merokok dan tiga kebaikan bebas tabiat merokok. 3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap. |
i FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : dilontarkan, ketagihan, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : keyakinan, bebebasan, kerjasama KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menulis maklumat yang diperlukan di papan tulis. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 28.07.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina 6 ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis. 2. Menukar tiga ayat cakap pindah kepada cakap ajuk tanpa mengubah maksud asalnya. 3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya. 4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : proaktif, bangsawan, enau |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Majoriti pelajar hanya berjaya menyelesaikan separuh daripada latihan dalam tempoh yang diberikan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.07.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kepentingan Perusahaan Automobil Tempatan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya kepentingan perusahaan automobil tempatan. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : automobil, sosioekonomi, ruyung. |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi NILAI : kerjasama, patriotisme, ketekunan KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya dikumpul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.07.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina 6 ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis. 2. Menukar tiga ayat cakap pindah kepada cakap ajuk tanpa mengubah maksud asalnya. 3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya. 4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : proaktif, bangsawan, enau |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyalin jawapan latihan tatabahasa yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.07.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.20 - 11.30 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Sebab-sebab Menjadi Pelajar cemerlang dalam akademik |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga sebab pelajar perlu cemerlang dalam akademik. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : menjawat, garis kemiskinan, lumayan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi NILAI : kejujuran, kebebasan, rasional KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya dikumpul dengan bantuan guru. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 30.07.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Sebab-sebab Menjadi Pelajar cemerlang dalam akademik |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga sebab pelajar perlu cemerlang dalam akademik. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : menjawat, garis kemiskinan, lumayan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi NILAI : kejujuran, kebebasan, rasional KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya dikumpul dengan bantuan guru. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 30.07.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kepentingan Perusahaan Automobil Tempatan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya kepentingan perusahaan automobil temapatan. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : automobil, sosioekonomi, ruyung. |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi NILAI : kerjasama, patriotisme, ketekunan KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya dikumpul. |