HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.08.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 08.15 - 09.25 |
TAJUK | SAJAK : Sejarah |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
3. Menjelaskan tema drama dan menyenaraikan sekurang- kurangnya lima persoalan sajak. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Morfologi KOSA KATA : diktator, kerdil, sungai marah |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : patriotisme, keberanian, kerjasama. KNT : Membuat keputusan |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya dikumpul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.08.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 09.45 - 1055 |
TAJUK | SAJAK : Adat Sezaman |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menjelaskan tema sajak dan sekurang-kurangnya lima persoalan sajak. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sajak yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : warak, berduka lara |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : hemah tinggi, rasional, kasih sayang KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03.08.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | SAJAK : Adat Sezaman |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menjelaskan tema sajak dan sekurang-kurangnya lima persoalan sajak. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sajak yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : warak, berduka lara |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : hemah tinggi, rasional, kasih sayang KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03.08.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 09.45 – 10.55 |
TAJUK | TATABAHASA : Ayat biasa dan ayat songsang |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Memberi maksud ayat biasa dan ayat songsang berserta contoh yang sesuai. 2. Menukar lima ayat biasa kepada ayat songsang dan ayat songsang kepada ayat biasa tanpa mengubah maksud asalnya |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 1 ( ii ) 8.0 : 8.5 : Aras 1 ( vi ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota tentang ayat biasa dan ayat songsang. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa. 3. Perbincangan jawapan latihan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : konstituen, subjek, predikat |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kerjasama, rasional, kerajinan KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyalin nota. Latihan berjaya disiapkan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03.08.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 11.30 – 12.40 |
TAJUK | SAJAK : Sejarah |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Morfologi KOSA KATA : diktator, kerdil, sungai marah |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : patriotisme, keberanian, kerjasama. KNT : Membuat keputusan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyalin nota tentang maklumat yang diperoleh. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04.08.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 09.45 – 10.55 |
TAJUK | TATABAHASA : Ayat biasa dan ayat songsang |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Memberi maksud ayat biasa dan ayat songsang berserta contoh yang sesuai. 2. Menukar lima ayat biasa kepada ayat songsang dan ayat songsang kepada ayat biasa tanpa mengubah maksud asalnya |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 1 ( ii ) 8.0 : 8.5 : Aras 1 ( vi ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota tentang ayat biasa dan ayat songsang. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa. 3. Perbincangan jawapan latihan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : konstituen, subjek, predikat |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kerjasama, rasional, kerajinan KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyalin nota. Latihan berjaya disiapkan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04.08.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera dan tujuannya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam langkah mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera dan dua tujuannya. 3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : kebersihan fizikal dan mental, rasional KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyatakan maklumat yang diperlukan untuk membuat rumusan |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 05.08.2010 |
KELAS | 4S4 ( 0705 – 0815 ) 5K2 ( 1020 – 1130 ) |
TAJUK | PROGRAM NILAM |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca pelbagai jenis bahan bacaan. 2. Memberi ulasan tentang bahan yang telah dibaca. 3. Menjelaskan beberapa nilai murni dan pengajaran daripada bahan bacaan yang dibaca. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : frasa adjektif KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : kerajinan, berdikari, hemah tinggi KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Program telah berjaya dilaksanakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 05.08.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera dan tujuannya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam langkah mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera dan dua tujuannya. 3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : kebersihan fizikal dan mental, rasional KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar membuat latihan berdasarkan skema yang diberi oleh guru. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 06.08.2010 |
KELAS | 5K7 ( 0705 – 0815 ) 4S4 ( 0815 – 0925 ) |
TAJUK | PROGRAM NILAM |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca pelbagai jenis bahan bacaan. 2. Memberi ulasan tentang bahan yang telah dibaca. 3. Menjelaskan beberapa nilai murni dan pengajaran daripada bahan bacaan yang dibaca. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : frasa adjektif KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : kerajinan, berdikari, hemah tinggi KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Program Nilam berjaya dilaksanakan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU 31( 09.08.2010 – 13.08.2010 )
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.08.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 08.15 - 09.25 |
TAJUK | CERPEN : Sebutir Pasir Di Kaki |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat: 1. Menceritakan semula cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri. 2. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji. 3. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dan menjelaskan perwatakannya. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar bercerita. 2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mencari maklumat tentang tajuk yang diberi. 3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : kendur, berdetak, berengsot, terlongo |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : keberanian, keadilan, kejujuran KNT : Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya dikumpul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.08.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 09.45 - 1055 |
TAJUK | CERPEN : Mellisa |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat: 1. Menceritakan semula cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri. 2. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji. 3. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dan menjelaskan perwatakannya. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang cerpen yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : kejur, tergugah, gesit, menyilir |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : patriotisme, keberanian, kejujuran KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.08.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | CERPEN : Mellisa |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat: 1. Menceritakan semula cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri. 2. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji. 3. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dan menjelaskan perwatakannya. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang cerpen yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : kejur, tergugah, gesit, menyilir |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : patriotisme, keberanian, kejujuran KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.08.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Faedah-faedah wujudnya sifat disiplin dan langkah-langkah melahirkan remaja berdisiplin. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faedah wujudnya sifat disiplin dan dua langkah melahirkan remaja berdisiplin. 3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : hormat-menghormati, hemah tinggi KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Skema jawapan berjaya dikumpul daripada hasil perbincangan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.08.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | CERPEN : Sebutir Pasir Di Kaki |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat: 1. Menceritakan semula cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri. 2. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji. 3. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dan menjelaskan perwatakannya. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar bercerita. 2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mencari maklumat tentang tajuk yang diberi. 3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : kendur, berdetak, berengsot, terlongo |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : keberanian, keadilan, kejujuran KNT : Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya dikumpul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11.08.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Faedah-faedah wujudnya sifat disiplin dan langkah-langkah melahirkan remaja berdisiplin. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faedah wujudnya sifat disiplin dan dua langkah melahirkan remaja berdisiplin. 3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : hormat-menghormati, hemah tinggi KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Maklumat yang dikehendaki berjaya dikumpul daripada hasil perbincangan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11.08.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina 2 ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis. 2. Mencerakinkan satu ayat majmuk menjadi enam ayat tanpa mengubah maksud asalnya. 3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya. 4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa. 3. Perbincangan jawapan bagi latihan tatabahasa. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : sepah, rutin, menyeleweng |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Majoriti pelajar hanya berjaya menyelesaikan latihan dalam tempoh yang diberikan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.08.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kepentingan Perusahaan Automobil Tempatan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya kepentingan perusahaan automobil tempatan. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : automobil, sosioekonomi, ruyung. |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi NILAI : kerjasama, patriotisme, ketekunan KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya dikumpul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.08.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina 2 ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis. 2. Mencerakinkan satu ayat majmuk menjadi enam ayat tanpa mengubah maksud asalnya. 3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya. 4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa. 3. Perbincangan jawapan bagi latihan tatabahasa. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : sepah, rutin, menyeleweng |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Latihan berjaya diselesaikan dengan perbincangan bersama-sama guru. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.08.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.20 - 11.30 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Langkah-langkah Menjaga Kesihatan Diri |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga langkah menjaga kesihatan diri. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : rekreasi, obesiti, nutrien, metabolisme |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kebebasan, rasional KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya dikumpul dengan bantuan guru. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.08.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Langkah-langkah Menjaga Kesihatan Diri |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga langkah menjaga kesihatan diri. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : rekreasi, obesiti, nutrien, metabolisme |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kebebasan, rasional KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar menggabungkan maklumat yang diberi oleh guru untuk menghasilkan karangan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.08.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kepentingan Perusahaan Automobil Tempatan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya kepentingan perusahaan automobil tempatan. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : automobil, sosioekonomi, ruyung. |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi NILAI : kerjasama, patriotisme, ketekunan KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya dikumpul. |