RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, August 12, 2010

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 30 & 31

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.08.2010

KELAS

5K2

MASA

08.15 - 09.25

TAJUK

SAJAK : Sejarah

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.

3. Menjelaskan tema drama dan menyenaraikan sekurang- kurangnya lima persoalan sajak. 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Pelajar memberi maksud sajak.
  3. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Morfologi

KOSA KATA : diktator, kerdil, sungai marah

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : patriotisme, keberanian, kerjasama.

KNT : Membuat keputusan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul. 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.08.2010

KELAS

4S5

MASA

09.45 - 1055

TAJUK

SAJAK : Adat Sezaman

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menjelaskan tema sajak dan sekurang-kurangnya lima persoalan sajak.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )  

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sajak yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : warak, berduka lara

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : hemah tinggi, rasional, kasih sayang

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan. 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.08.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

SAJAK : Adat Sezaman

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menjelaskan tema sajak dan sekurang-kurangnya lima persoalan sajak.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )  

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sajak yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : warak, berduka lara

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : hemah tinggi, rasional, kasih sayang

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.08.2010

KELAS

4S5

MASA

09.45 – 10.55

TAJUK

TATABAHASA : Ayat biasa dan ayat songsang

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Memberi maksud ayat biasa dan ayat songsang berserta contoh yang sesuai.

2. Menukar lima ayat biasa kepada ayat songsang dan ayat songsang kepada ayat biasa tanpa mengubah maksud asalnya

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 1 ( ii )

8.0 : 8.5 : Aras 1 ( vi )

AKTIVITI

1. Pelajar menyalin nota tentang ayat biasa dan ayat songsang.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

3. Perbincangan jawapan latihan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : konstituen, subjek, predikat

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerjasama, rasional, kerajinan

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin nota.

Latihan berjaya disiapkan.

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.08.2010

KELAS

5K7

MASA

11.30 – 12.40

TAJUK

SAJAK : Sejarah

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
    1. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
  2. Menjelaskan tema drama dan menyenaraikan sekurang- kurangnya lima persoalan sajak.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )  

AKTIVITI

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Pelajar memberi maksud sajak.
  3. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat. 

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Morfologi

KOSA KATA : diktator, kerdil, sungai marah

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : patriotisme, keberanian, kerjasama.

KNT : Membuat keputusan

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin nota tentang maklumat yang diperoleh.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.08.2010

KELAS

4S4

MASA

09.45 – 10.55

TAJUK

TATABAHASA : Ayat biasa dan ayat songsang

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Memberi maksud ayat biasa dan ayat songsang berserta contoh yang sesuai.

2. Menukar lima ayat biasa kepada ayat songsang dan ayat songsang kepada ayat biasa tanpa mengubah maksud asalnya

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 1 ( ii )

8.0 : 8.5 : Aras 1 ( vi )

AKTIVITI

1. Pelajar menyalin nota tentang ayat biasa dan ayat songsang.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

3. Perbincangan jawapan latihan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : konstituen, subjek, predikat

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerjasama, rasional, kerajinan

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin nota.

Latihan berjaya disiapkan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.08.2010

KELAS

5K2

MASA

1055 - 1205

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera dan tujuannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam langkah mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera dan dua tujuannya.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Secara berpasangan, pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat daripada petikan dan tujuan mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA :
snek, piawaian

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, rasional

KNT : merumuskan, meringkaskan 

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyatakan maklumat yang diperlukan untuk membuat rumusan

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

05.08.2010

KELAS

4S4 ( 0705 – 0815 )

5K2 ( 1020 – 1130 )

TAJUK

PROGRAM NILAM

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca pelbagai jenis bahan bacaan.

2. Memberi ulasan tentang bahan yang telah dibaca.

3. Menjelaskan beberapa nilai murni dan pengajaran daripada bahan bacaan yang dibaca.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca bahan bacaan.
  2. Pelajar mencatat maklumat tertentu daripada bahan bacaan yang telah dibaca.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : frasa adjektif

KOSA KATA :

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : kerajinan, berdikari, hemah tinggi

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Program telah berjaya dilaksanakan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

05.08.2010

KELAS

5K7

MASA

0815 - 0925

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera dan tujuannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam langkah mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera dan dua tujuannya.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Secara berpasangan, pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat daripada petikan dan tujuan mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA :
snek, piawaian

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, rasional

KNT : merumuskan, meringkaskan 

REFLEKSI

Pelajar membuat latihan berdasarkan skema yang diberi oleh guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.08.2010

KELAS

5K7 ( 0705 – 0815 )

4S4 ( 0815 – 0925 )

TAJUK

PROGRAM NILAM

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca pelbagai jenis bahan bacaan.

2. Memberi ulasan tentang bahan yang telah dibaca.

3. Menjelaskan beberapa nilai murni dan pengajaran daripada bahan bacaan yang dibaca.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca bahan bacaan.
  2. Pelajar mencatat maklumat tertentu daripada bahan bacaan yang telah dibaca.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : frasa adjektif

KOSA KATA :

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : kerajinan, berdikari, hemah tinggi

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Program Nilam berjaya dilaksanakan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU 31( 09.08.2010 – 13.08.2010 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.08.2010

KELAS

5K2

MASA

08.15 - 09.25

TAJUK

CERPEN : Sebutir Pasir Di Kaki

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menceritakan semula cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

2. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.

3. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dan menjelaskan perwatakannya.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii )

AKTIVITI

1. Pelajar bercerita.

2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mencari maklumat tentang tajuk yang diberi.

3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : kendur, berdetak, berengsot, terlongo

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : keberanian, keadilan, kejujuran

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.08.2010

KELAS

4S5

MASA

09.45 - 1055

TAJUK

CERPEN : Mellisa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menceritakan semula cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

2. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.

3. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dan menjelaskan perwatakannya. 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang cerpen yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : kejur, tergugah, gesit, menyilir

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : patriotisme, keberanian, kejujuran

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan. 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.08.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

CERPEN : Mellisa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menceritakan semula cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

2. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.

3. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dan menjelaskan perwatakannya. 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii )  

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang cerpen yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : kejur, tergugah, gesit, menyilir

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : patriotisme, keberanian, kejujuran

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan. 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.08.2010

KELAS

4S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Faedah-faedah wujudnya sifat disiplin dan langkah-langkah melahirkan remaja berdisiplin.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faedah wujudnya sifat disiplin dan dua langkah melahirkan remaja berdisiplin.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan yang dibaca.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA :
regimental, berpaksi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : hormat-menghormati, hemah tinggi

KNT : merumuskan, meringkaskan 

REFLEKSI

Skema jawapan berjaya dikumpul daripada hasil perbincangan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.08.2010

KELAS

5K7

MASA

1130 - 1240

TAJUK

CERPEN : Sebutir Pasir Di Kaki

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menceritakan semula cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

2. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.

3. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dan menjelaskan perwatakannya.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii )  

AKTIVITI

1. Pelajar bercerita.

2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mencari maklumat tentang tajuk yang diberi.

3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : kendur, berdetak, berengsot, terlongo

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : keberanian, keadilan, kejujuran

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.08.2010

KELAS

4S4

MASA

0705 - 0815

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Faedah-faedah wujudnya sifat disiplin dan langkah-langkah melahirkan remaja berdisiplin.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faedah wujudnya sifat disiplin dan dua langkah melahirkan remaja berdisiplin.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan yang dibaca.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA :
regimental, berpaksi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : hormat-menghormati, hemah tinggi

KNT : merumuskan, meringkaskan 

REFLEKSI

Maklumat yang dikehendaki berjaya dikumpul daripada hasil perbincangan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.08.2010

KELAS

5K2

MASA

1055 - 1205

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina 2 ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis.

2. Mencerakinkan satu ayat majmuk menjadi enam ayat tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

3. Perbincangan jawapan bagi latihan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : sepah, rutin, menyeleweng

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar hanya berjaya menyelesaikan latihan dalam tempoh yang diberikan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.08.2010

KELAS

4S5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kepentingan Perusahaan Automobil Tempatan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya kepentingan perusahaan automobil tempatan.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar rajah dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Secara berkumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap perenggan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : automobil, sosioekonomi, ruyung.

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : kerjasama, patriotisme, ketekunan

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.08.2010

KELAS

5K7

MASA

0815 - 0925

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina 2 ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis.

2. Mencerakinkan satu ayat majmuk menjadi enam ayat tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

3. Perbincangan jawapan bagi latihan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : sepah, rutin, menyeleweng

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Latihan berjaya diselesaikan dengan perbincangan bersama-sama guru.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.08.2010

KELAS

5K2

MASA

10.20 - 11.30

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Langkah-langkah Menjaga Kesihatan Diri

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga langkah menjaga kesihatan diri.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar rajah dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Secara berkumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap perenggan karangan. 

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : rekreasi, obesiti, nutrien, metabolisme

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kebebasan, rasional

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul dengan bantuan guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.08.2010

KELAS

5K7

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Langkah-langkah Menjaga Kesihatan Diri

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga langkah menjaga kesihatan diri.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar rajah dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Secara berkumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap perenggan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : rekreasi, obesiti, nutrien, metabolisme

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kebebasan, rasional

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar menggabungkan maklumat yang diberi oleh guru untuk menghasilkan karangan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.08.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kepentingan Perusahaan Automobil Tempatan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya kepentingan perusahaan automobil tempatan.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar rajah dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Secara berkumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap perenggan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : automobil, sosioekonomi, ruyung.

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : kerjasama, patriotisme, ketekunan

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul.