HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 16.08.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 08.15 - 09.25 |
TAJUK | DRAMA : Kerusi |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
1. Menjawab beberapa soalan mudah berdasarkan drama yang dikaji.
2. Menceritakan semula sinopsis drama yang dikaji.
3. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dan menjelaskan perwatakannya. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii ) |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang drama yang dikaji. 2. Sesi bercerita. 3. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mencari perwatakan watak yang terlibat dalam drama. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa Klasik
KOSA KATA : audiens, pose |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah
NILAI : kasih sayang, keadilan, kejujuran
KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya dikumpul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 16.08.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 09.45 - 1055 |
TAJUK | DRAMA : Cempaka Berdarah |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
- Menceritakan semula drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
- Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya lima persoalan drama yang dikaji.
3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada drama yang dikaji. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan drama yang dikaji.
2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.
3. Guru memberi ulasan tentang drama yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi
KOSA KATA : sosiologi, bonsai, koboi, visi |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah
NILAI : kasih sayang, keberanian, kejujuran
KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 17.08.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 0925 |
TAJUK | DRAMA : Cempaka Berdarah |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
- Menceritakan semula drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
- Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya lima persoalan drama yang dikaji.
3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada drama yang dikaji. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan drama yang dikaji.
2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.
3. Guru memberi ulasan tentang drama yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi
KOSA KATA : sosiologi, bonsai, koboi, visi |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah
NILAI : kasih sayang, keberanian, kejujuran
KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 17.08.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Membina ayat daripada enam kata majmuk yang diberi dengan betul dan gramatis.
2. Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya.
3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4. Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)
2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3. Perbincangan jawapan bagi latihan tatabahasa. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis
KOSA KATA : dingin beku, bidan terjun, model |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan
NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional
KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Majoriti pelajar berjaya menyelesaikan latihan dalam tempoh yang diberikan dan sesi perbincangan jawapan berjaya dilaksanakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 17.08.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | DRAMA : Kerusi |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
1. Menjawab beberapa soalan mudah berdasarkan drama yang dikaji.
2. Menceritakan semula sinopsis drama yang dikaji.
3. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dan menjelaskan perwatakannya. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii ) |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang drama yang dikaji. 2. Pelajar menyalin nota. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa Klasik
KOSA KATA : audiens, pose |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah
NILAI : kasih sayang, keadilan, kejujuran
KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar hanya dapat menjawab soalan yang paling mudah dengan merujuk buku teks dan nota berjaya disalin. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 18.08.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Membina ayat daripada enam kata majmuk yang diberi dengan betul dan gramatis.
2. Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya.
3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4. Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)
2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3. Perbincangan jawapan bagi latihan tatabahasa. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis
KOSA KATA : dingin beku, bidan terjun, model |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan
NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional
KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Majoriti pelajar berjaya menyelesaikan latihan dalam tempoh yang diberikan dan sesi perbincangan jawapan berjaya dilaksanakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 18.08.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | Gurindam Memelihara Anggota dan Hati daripada Kejahatan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
1. Melafazkan gurindam dengan gaya dan intonasi yang betul.
2. Menyatakan maksud setiap rangkap gurindam dengan menggunakan ayat sendiri.
3. Menyenaraikan bentuk dan gaya bahasa gurindam yang dikaji. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii ) |
AKTIVITI | Dalam bentuk kumpulan pelajar membuat perbentangan tentang puisi yang dikaji.
Pelajar bersoal jawab sesama mereka tentang puisi yang dikaji dengan dipantau oleh guru.
Guru memberi ulasan tentang gurindam yang dikaji.
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis
KOSA KATA : pekung, kuping |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral
NILAI : hemah tinggi, kebersihan fizikal dan mental
KNT : Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Sesi perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar menghadapi masalah untuk menjawab soalan berbentuk KBKK. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 19.08.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 07.05 - 08.15 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bahan-bahan Sastera Dapat Membentuk Keperibadian yang Mulia dalam Kalangan Pelajar. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.
2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima keperibadian yang mulia yang dapat dibentuk daripada bahan-bahan sastera.
3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v)
8.0 : 8.2 Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca kehendak soalan.
2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif
KOSA KATA : induktif, deduktif |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan
NILAI : kasih sayang, kerjasama, hormat-menghormati
KNT : Menjanakan idea |
REFLEKSI | Maklumat berjaya dikumpul setelah dipermudahkan oleh guru. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 19.08.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | Gurindam Memelihara Anggota dan Hati daripada Kejahatan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
1. Melafazkan gurindam dengan gaya dan intonasi yang betul.
2. Menyatakan maksud setiap rangkap gurindam dengan menggunakan ayat sendiri.
3. Menyenaraikan bentuk dan gaya bahasa gurindam yang dikaji. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii ) |
AKTIVITI | Pelajar melafazkan seloka.
Guru bertanya beberapa soalan mudah setelah mengulas tentang seloka yang dikaji.
Pelajar menyalin nota.
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis
KOSA KATA : pekung, kuping |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral
NILAI : hemah tinggi, kebersihan fizikal dan mental
KNT : Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya menyalin nota. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 19.08.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.20 - 11.30 |
TAJUK | UJIAN BULANAN : KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Langkah-langkah Menangani Kemalangan Jalan Raya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
- Pelajar membuat Ujian Bulanan yang diberikan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 20.08.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | UJIAN BULANAN : KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Langkah-langkah Menangani Kemalangan Jalan Raya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
- Pelajar membuat Ujian Bulanan yang diberikan.
|
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 20.08.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bahan-bahan Sastera Dapat Membentuk Keperibadian yang Mulia dalam Kalangan Pelajar. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.
2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima keperibadian yang mulia yang dapat dibentuk daripada bahan-bahan sastera.
3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v)
8.0 : 8.2 Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca kehendak soalan.
2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif
KOSA KATA : induktif, deduktif |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan
NILAI : kasih sayang, kerjasama, hormat-menghormati
KNT : Menjanakan idea |
REFLEKSI | Maklumat yang dikehendaki berjaya dikumpul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU 34( 23.08.2010 – 27.08.2010 )
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.08.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 08.15 - 09.25 |
TAJUK | Seloka Pandai Pak Pandir |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
1. Melafazkan seloka yang dikaji dengan gaya dan intonasi yang betul.
2. Menjelaskan maksud seloka dengan menggunakan ayat sendiri.
3. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan empat pengajaran daripada seloka yang dikaji. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii )
10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | Dalam bentuk kumpulan pelajar membuat perbentangan tentang puisi yang dikaji.
Pelajar bersoal jawab sesama mereka tentang puisi yang dikaji dengan dipantau oleh guru.
Guru memberi ulasan tentang seloka yang dikaji.
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Peribahasa
KOSA KATA : onak, cangkuk, gelagak |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi
NILAI : rasional, kesederhanaan, kejujuran
KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Sesi perbentangan berjaya dilaksanakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.08.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 09.45 - 1055 |
TAJUK | Seloka Emak Si Randang |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
- Melafazkan seloka dengan gaya dan intonasi yang betul.
- Menjelaskan maksud seloka dengan menggunakan ayat sendiri.
3. Menyenaraikan bentuk dan gaya bahasa seloka yang dikaji. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.2 : Aras 1 ( iii )
10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan seloka yang dikaji.
2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.
3. Guru memberi ulasan tentang seloka yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi
KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah
NILAI : kasih sayang, keberanian, kejujuran
KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 24.08.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | Seloka Emak Si Randang |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
- Melafazkan seloka dengan gaya dan intonasi yang betul.
- Menjelaskan maksud seloka dengan menggunakan ayat sendiri.
3. Menyenaraikan bentuk dan gaya bahasa seloka yang dikaji. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.2 : Aras 1 ( iii )
10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan seloka yang dikaji.
2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.
3. Guru memberi ulasan tentang seloka yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi
KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah
NILAI : kasih sayang, keberanian, kejujuran
KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 24.08.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera dan tujuannya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.
2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam langkah mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera dan dua tujuannya.
3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI | Pelajar membaca petikan.
Secara berpasangan, pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat daripada petikan dan tujuan mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera.
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis
KOSA KATA : snek, piawaian |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains
NILAI : kebersihan fizikal dan mental, rasional
KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Majoriti pelajar berjaya menyiapkan latihan rumusan dalam tempoh yang diberikan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 24.08.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | Seloka Pandai Pak Pandir |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
1. Melafazkan seloka yang dikaji dengan gaya dan intonasi yang betul.
2. Menjelaskan maksud seloka dengan menggunakan ayat sendiri.
3. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan empat pengajaran daripada seloka yang dikaji. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii )
10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | Guru memberi ulasan tentang seloka yang dikaji sebelum bertanyakan beberapa soalan mudah.
Pelajar menyalin nota.
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Peribahasa
KOSA KATA : onak, cangkuk, gelagak |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi
NILAI : rasional, kesederhanaan, kejujuran
KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya menyalin nota. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 25.08.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera dan tujuannya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.
2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam langkah mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera dan dua tujuannya.
3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI | Pelajar membaca petikan.
Secara berpasangan, pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat daripada petikan dan tujuan mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera.
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis
KOSA KATA : snek, piawaian |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains
NILAI : kebersihan fizikal dan mental, rasional
KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyatakan maklumat yang diperlukan untuk membuat rumusan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 25.08.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | SAJAK : Duhai Pentafsir |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
2. Menjelaskan maksud sajak dengan menggunakan ayat sendiri.
3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya lima persoalan sajak yang dikaji, |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii )
10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI | Dalam bentuk kumpulan pelajar membuat perbentangan tentang puisi yang dikaji.
Pelajar bersoal jawab sesama mereka tentang puisi yang dikaji dengan dipantau oleh guru.
Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji.
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis
KOSA KATA : larut, terdampar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam
NILAI : rasional, kesederhanaan, kerajinan
KNT : Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Sesi perbentangan berjaya dilaksanakan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 26.08.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bahan-bahan Sastera Dapat Membentuk Keperibadian yang Mulia dalam Kalangan Pelajar. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.
2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima keperibadian yang mulia yang dapat dibentuk daripada bahan-bahan sastera.
3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v)
8.0 : 8.2 Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca kehendak soalan.
2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif
KOSA KATA : induktif, deduktif |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan
NILAI : kasih sayang, kerjasama, hormat-menghormati
KNT : Menjanakan idea |
REFLEKSI | Pelajar menyalin contoh karangan cemerlang sesuai dengan soalan yang diberikan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 26.08.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | SAJAK : Duhai Pentafsir |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
2. Menjelaskan maksud sajak dengan menggunakan ayat sendiri.
3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya lima persoalan sajak yang dikaji, |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii )
10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI | Pelajar mendeklamasikan sajak.
Pelajar menyalin nota.
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis
KOSA KATA : larut, terdampar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam
NILAI : rasional, kesederhanaan, kerajinan
KNT : Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyalin nota. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 26.08.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | SAJAK : Di Ruang Gemanya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
2. Menjelaskan maksud sajak dengan menggunakan ayat sendiri.
3. Menjelaskan bentuk dan gaya bahasa sajak yang dikaji. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.2 : Aras 1 ( iii )
10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii ) |
AKTIVITI | Dalam bentuk kumpulan pelajar membuat perbentangan tentang puisi yang dikaji.
Pelajar bersoal jawab sesama mereka tentang puisi yang dikaji dengan dipantau oleh guru.
Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji.
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis
KOSA KATA : kerikil, titipan maya |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah
NILAI : patriotisme, kerjasama, kerajinan
KNT : Mengesan kecondongan pendapat |
REFLEKSI | Sesi perbentangan berjaya dilaksanakan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 27.08.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0705 – 0815 |
TAJUK | SAJAK : Di Ruang Gemanya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
2. Menjelaskan maksud sajak dengan menggunakan ayat sendiri.
3. Menjelaskan bentuk dan gaya bahasa sajak yang dikaji. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.2 : Aras 1 ( iii )
10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii ) |
AKTIVITI | Pelajar mendeklamasikan sajak.
Pelajar menyalin nota.
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis
KOSA KATA : kerikil, titipan maya |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah
NILAI : patriotisme, kerjasama, kerajinan
KNT : Mengesan kecondongan pendapat |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyalin nota. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 27.08.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bahan-bahan Sastera Dapat Membentuk Keperibadian yang Mulia dalam Kalangan Pelajar. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.
2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima keperibadian yang mulia yang dapat dibentuk daripada bahan-bahan sastera.
3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v)
8.0 : 8.2 Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca kehendak soalan.
2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif
KOSA KATA : induktif, deduktif |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan
NILAI : kasih sayang, kerjasama, hormat-menghormati
KNT : Menjanakan idea |
REFLEKSI | Pelajar menyalin contoh karangan cemerlang sesuai dengan soalan yang diberikan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU 35( 30.08.2010 – 03.09.2010 )
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 30.08.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 08.15 - 09.25 |
TAJUK | ULANG KAJI : Cerpen Ting.4 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
1. Menceritakan secara ringkas tentang keenam-enam cerpen daripada Antologi Anak Laut ( Ting.4 )
2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar menceritakan secara ringkas tentang keenam-enam cerpen yang dikaji. 2. Kumpulan yang membuat perbentangan bertanyakan soalan pemahaman kepada rakan-rakan yang lain. 3. Guru memberi ulasan tentang cerpen-cerpen yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Ayat tanya
KOSA KATA : ditinta, mencangking, tercodak |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah, Pendidikan Moral
NILAI : kerjasama, kerajinan, keadilan, kejujuran
KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Majoriti pelajar dapat menjawab soalan pemahaman tetapi masih bermasalah untuk menjawab soalan berbentuk KBKK. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 30.08.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 09.45 - 1055 |
TAJUK | SAJAK : Tiba Waktunya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
- Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
- Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya lima persoalan sajak yang dikaji.
3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada sajak yang dikaji. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sajak yang dikaji.
2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.
3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi
KOSA KATA : siber, mengacung, pukal, citra |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains
NILAI : berdikari, keberanian, patriotisme
KNT : Meramalkan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
TARIKH : 31 OGOS 2010
CUTI UMUM SAMBUTAN HARI KEBANGSAAN |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 01.09.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | UJIAN BULANAN : TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Membina ayat daripada perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis.
2. Menukar ayat biasa kepada ayat songsang tanpa mengubah maksud asalnya.
3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4. Memberi maksud bagi peribahasa yang diberikan. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)
2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membuat ujian bulanan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis
KOSA KATA : eksplorasi, pasang, konfrantasi |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan
NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional
KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyelesaikan ujian bulanan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 01.09.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | ULANG KAJI : Prosa Tradisional Ting.4 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
1. Menceritakan secara ringkas tentang keempat-empat prosa tradisional daripada Antologi Anak Laut ( Ting.4 )
2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar menceritakan secara ringkas tentang keempat-empat prosa tradisional yang dikaji. 2. Kumpulan yang membuat perbentangan bertanyakan soalan pemahaman kepada rakan-rakan yang lain. 3. Guru memberi ulasan tentang prosa tradisional yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa klasik
KOSA KATA : berlangirkan, diradaknya, rompong |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah, Pendidikan Moral
NILAI : kerjasama, kerajinan, keadilan, kejujuran
KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Terdapat segelintir pelajar tidak dapat menjawab soalan pemahaman yang mudah membaca kerana tidak membaca prosa yang dikaji. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.09.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | UJIAN BULANAN : TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Membina ayat daripada perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis.
2. Menukar ayat biasa kepada ayat songsang tanpa mengubah maksud asalnya.
3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4. Memberi maksud bagi peribahasa yang diberikan. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)
2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membuat ujian bulanan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis
KOSA KATA : eksplorasi, pasang, konfrantasi |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan
NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional
KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyelesaikan ujian bulanan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.09.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 08.15 - 09.25 |
TAJUK | ULANG KAJI : Cerpen Ting.4 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
1. Menceritakan secara ringkas tentang keenam-enam cerpen daripada Antologi Anak Laut ( Ting.4 )
2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Guru menceritakan secara ringkas satu demi satu tentang keenam-enam cerpen yang dikaji. 2. Daripada cerita ringkas berkenaan, guru bertanya soalan-soalan mudah tentang cerpen yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Ayat tanya
KOSA KATA : ditinta, mencangking, tercodak |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah, Pendidikan Moral
NILAI : kerjasama, kerajinan, keadilan, kejujuran
KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar yang membuat catatan ringkas tentang cerpen yang dikaji, berjaya menjawab soalan mudah yang diajukan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.09.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | ULANG KAJI : Puisi Tradisional Ting.5 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
1. Memberi maksud keenam-enam puisi tradisional yang dikaji dalam Antologi Kerusi ( Ting.5 )
2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar memberi maksud keenam-enam puisi tradisional yang dikaji. 2. Kumpulan yang membuat perbentangan bertanyakan soalan pemahaman kepada rakan-rakan yang lain. 3. Guru memberi ulasan tentang puisi tradisional yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Ayat tanya
KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah, Pendidikan Moral
NILAI : kerjasama, kerajinan, keadilan, kejujuran
KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Kebanyakan pelajar dapat menjawab soalan berkaitan kajian sastera tetapi mempunyai masalah untuk menjawab soalan pemahaman dan berbentuk KBKK. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03.09.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0705 -0815 |
TAJUK | ULANG KAJI : Prosa Tradisional Ting.4 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
1. Menceritakan secara ringkas tentang keempat-empat prosa tradisional daripada Antologi Anak Laut ( Ting.4 )
2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Guru bercerita secara ringkas satu demi satu tentang keempat-empat prosa tradisional yang dikaji. 2. Pelajar dikehendaki menjawab beberapa soalan mudah daripada cerita yang disampaikan oleh guru. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa klasik
KOSA KATA : berlangirkan, diradaknya, rompong |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah, Pendidikan Moral
NILAI : kerjasama, kerajinan, keadilan, kejujuran
KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Lebih separuh daripada pelajar dapat menjawab soalan mudah yang diajukan berdasarkan cerita guru. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03.09.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | SAJAK : Tiba Waktunya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
- Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
- Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya lima persoalan sajak yang dikaji.
3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada sajak yang dikaji. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sajak yang dikaji.
2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.
3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi
KOSA KATA : siber, mengacung, pukal, citra |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains
NILAI : berdikari, keberanian, patriotisme
KNT : Meramalkan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |