RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Saturday, September 25, 2010

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 38 ( 20.09.2010 – 25.09.2010 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.09.2010

KELAS

5K2

MASA

8.15 - 9.25

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

TING LIMA

BAHASA MELAYU 2

0710 – 0925

( 2 jam 15 minit ) 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.09.2010

KELAS

4S5

MASA

09.45 - 1055

TAJUK

CERPEN : Biarlah Samudera

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Menceritakan semula cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya lima persoalan drama yang dikaji.

3. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dalam cerpen dan menjelaskan perwatakan mereka. 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )  

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang drama yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : skizofrenia,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kasih sayang, keberanian, ketekunan

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan. 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.09.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

CERPEN : Biarlah Samudera

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Menceritakan semula cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya lima persoalan drama yang dikaji.

3. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dalam cerpen dan menjelaskan perwatakan mereka. 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )  

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang drama yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : skizofrenia,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kasih sayang, keberanian, ketekunan

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan. 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.09.2010

KELAS

4S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Tanggapan negatif masyarakat terhadap warga tua dan kesan-kesannya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam tanggapan negatif masyarakat terhadap warga tua dan dua kesannya.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Secara berpasangan, pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat daripada petikan dan kesan-kesannya terhadap warga tua.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA :

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : hormat-menghormati, tanggungjawab, baik hati

KNT : merumuskan, meringkaskan 

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencari isi tersurat daripada petikan tetapi masih sukar menyatakan isi tersirat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.09.2010

KELAS

5K7

MASA

1130 - 1240

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

TING LIMA

BAHASA INGGERIS 2

1025 - 1240

( 2 jam 15 minit ) 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.09.2010

KELAS

4S4

MASA

0705 - 0815

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Tanggapan negatif masyarakat terhadap warga tua dan kesan-kesannya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam tanggapan negatif masyarakat terhadap warga tua dan dua kesannya.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  1. Secara berpasangan, pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat daripada petikan dan kesan-kesannya terhadap warga tua.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA :

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : hormat-menghormati, tanggungjawab, baik hati

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencari isi tersurat daripada petikan tetapi masih sukar menyatakan isi tersirat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.09.2010

KELAS

5K2

MASA

1055 - 1205

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

TING LIMA

PENDIDIKAN MORAL

PENDIDIKAN ISLAM

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.09.2010

KELAS

4S5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha untuk memupuk semangat kejiranan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca dialog yang diberi dan memberi ulasan tentang dialog berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga usaha untuk memupuk semangat kejiranan.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca dialog yang diberi dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Secara berkumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap perenggan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : sarwajagat

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : kerjasama, hormat-menghormati, kebebasan

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.09.2010

KELAS

5K7

MASA

0815 - 0925

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

TING LIMA

SEJARAH 1

0825 - 0925

( 1 JAM ) 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.09.2010

KELAS

5K2

MASA

1020 - 1130

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

TING LIMA

SEJARAH 2

1010 - 1240

( 2 jam 30 minit ) 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

24.09.2010

KELAS

5K7

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : RUMUSAN : Usaha-usaha untuk menyediakan peluang kepada rakyat dan punca-punca pengangguran

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam usaha untuk menyediakan peluang kerjaya kepada rakyat dan dua punca pengangguran.

2. Membuat rumusan dengan fomat yang betul.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Pelajar menyalin rumusan yang betul.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : modul, komersial, alternatif

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai

KNT : merumuskan, meringkaskan 

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menyalin contoh rumusan yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

24.09.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha untuk memupuk semangat kejiranan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca dialog yang diberi dan memberi ulasan tentang dialog berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga usaha untuk memupuk semangat kejiranan.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca dialog yang diberi dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Secara berkumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap perenggan karangan. 

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : sarwajagat

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : kerjasama, hormat-menghormati, kebebasan

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SABTU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.09.2010

KELAS

4S4 ( 0815 – 0925 )

4S5 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

NOVEL - Maksud dan Ciri-ciri novel

  • Biodata Penulis Novel Melunas Rindu

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Menjelaskan maksud novel.
  2. Menyenaraikan ciri-ciri novel.
  3. Menerangkan tentang biodata novel M.elunas Rindu, Hartini Hamzah.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

8.0 : 8.3 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )  

AKTIVITI

1. Pelajar menyalin maklumat tentang maksud dan ciri-ciri novel.

2. Pelajar mencari maklumat tentang pengarang dan menghafalnya.

3. Pelajar yang dipilih secara rawak menyatakan beberapa maklumat tentang pengarang

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : prosa,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : tanggungjawab, keberanian, ketekunan

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Beberapa pelajar berjaya menghafal sekurang-kurangnya 7 maklumat tentang penulis novel.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.09.2010

KELAS

5K7

MASA

1130 - 1240

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : PEMAHAMAN RUMUSAN

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Memberi maksud rangkai kata yang diberi.

2. Menyatakan tiga kepentingan pendidikan kepada remaja.

3. Menjelaskan dua kesan sekiranya golongan belia bersikap terlalu memilih kerjaya.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Menyatakan kehendak soalan.
  2. Menyalin contoh jawapan soalan pemahaman petikan rumusan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA :
globalisasi, kekangan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menyalin contoh jawapan soalan pemahaman rumusan yang betul.


 

Thursday, September 2, 2010

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 33,34 dan 35

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.08.2010

KELAS

5K2

MASA

08.15 - 09.25

TAJUK

DRAMA : Kerusi

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menjawab beberapa soalan mudah berdasarkan drama yang dikaji.

2. Menceritakan semula sinopsis drama yang dikaji.

3. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dan menjelaskan perwatakannya. 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii )

AKTIVITI

1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang drama yang dikaji.

2. Sesi bercerita.

3. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mencari perwatakan watak yang terlibat dalam drama.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : audiens, pose

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : kasih sayang, keadilan, kejujuran

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul. 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.08.2010

KELAS

4S5

MASA

09.45 - 1055

TAJUK

DRAMA : Cempaka Berdarah

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Menceritakan semula drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya lima persoalan drama yang dikaji.

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada drama yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan drama yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang drama yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : sosiologi, bonsai, koboi, visi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : kasih sayang, keberanian, kejujuran

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan. 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

17.08.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 0925

TAJUK

DRAMA : Cempaka Berdarah

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Menceritakan semula drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya lima persoalan drama yang dikaji.

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada drama yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan drama yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang drama yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : sosiologi, bonsai, koboi, visi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : kasih sayang, keberanian, kejujuran

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan. 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

17.08.2010

KELAS

4S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina ayat daripada enam kata majmuk yang diberi dengan betul dan gramatis.

2. Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

3. Perbincangan jawapan bagi latihan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : dingin beku, bidan terjun, model

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar berjaya menyelesaikan latihan dalam tempoh yang diberikan dan sesi perbincangan jawapan berjaya dilaksanakan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

17.08.2010

KELAS

5K7

MASA

1130 - 1240

TAJUK

DRAMA : Kerusi

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menjawab beberapa soalan mudah berdasarkan drama yang dikaji.

2. Menceritakan semula sinopsis drama yang dikaji.

3. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dan menjelaskan perwatakannya. 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii )  

AKTIVITI

1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang drama yang dikaji.

2. Pelajar menyalin nota.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : audiens, pose

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : kasih sayang, keadilan, kejujuran

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar hanya dapat menjawab soalan yang paling mudah dengan merujuk buku teks dan nota berjaya disalin.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.08.2010

KELAS

4S4

MASA

0705 - 0815

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina ayat daripada enam kata majmuk yang diberi dengan betul dan gramatis.

2. Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

3. Perbincangan jawapan bagi latihan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : dingin beku, bidan terjun, model

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar berjaya menyelesaikan latihan dalam tempoh yang diberikan dan sesi perbincangan jawapan berjaya dilaksanakan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.08.2010

KELAS

5K2

MASA

1055 - 1205

TAJUK

Gurindam Memelihara Anggota dan Hati daripada Kejahatan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Melafazkan gurindam dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Menyatakan maksud setiap rangkap gurindam dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menyenaraikan bentuk dan gaya bahasa gurindam yang dikaji. 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan pelajar membuat perbentangan tentang puisi yang dikaji.
  2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka tentang puisi yang dikaji dengan dipantau oleh guru.
  3. Guru memberi ulasan tentang gurindam yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : pekung, kuping

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : hemah tinggi, kebersihan fizikal dan mental

KNT : Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Sesi perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar menghadapi masalah untuk menjawab soalan berbentuk KBKK.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.08.2010

KELAS

4S5

MASA

07.05 - 08.15

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bahan-bahan Sastera Dapat Membentuk Keperibadian yang Mulia dalam Kalangan Pelajar.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima keperibadian yang mulia yang dapat dibentuk daripada bahan-bahan sastera.

3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca kehendak soalan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : induktif, deduktif

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : kasih sayang, kerjasama, hormat-menghormati

KNT : Menjanakan idea

REFLEKSI

Maklumat berjaya dikumpul setelah dipermudahkan oleh guru.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.08.2010

KELAS

5K7

MASA

0815 - 0925

TAJUK

Gurindam Memelihara Anggota dan Hati daripada Kejahatan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Melafazkan gurindam dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Menyatakan maksud setiap rangkap gurindam dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menyenaraikan bentuk dan gaya bahasa gurindam yang dikaji. 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan seloka.
  2. Guru bertanya beberapa soalan mudah setelah mengulas tentang seloka yang dikaji.
  3. Pelajar menyalin nota.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : pekung, kuping

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : hemah tinggi, kebersihan fizikal dan mental

KNT : Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menyalin nota.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.08.2010

KELAS

5K2

MASA

10.20 - 11.30

TAJUK

UJIAN BULANAN : KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Langkah-langkah Menangani Kemalangan Jalan Raya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Pelajar membuat Ujian Bulanan yang diberikan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.08.2010

KELAS

5K7

MASA

0705 - 0815

TAJUK

UJIAN BULANAN : KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Langkah-langkah Menangani Kemalangan Jalan Raya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Pelajar membuat Ujian Bulanan yang diberikan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.08.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bahan-bahan Sastera Dapat Membentuk Keperibadian yang Mulia dalam Kalangan Pelajar.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima keperibadian yang mulia yang dapat dibentuk daripada bahan-bahan sastera.

3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca kehendak soalan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : induktif, deduktif

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : kasih sayang, kerjasama, hormat-menghormati

KNT : Menjanakan idea

REFLEKSI

Maklumat yang dikehendaki berjaya dikumpul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU 34( 23.08.2010 – 27.08.2010 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.08.2010

KELAS

5K2

MASA

08.15 - 09.25

TAJUK

Seloka Pandai Pak Pandir

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Melafazkan seloka yang dikaji dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Menjelaskan maksud seloka dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan empat pengajaran daripada seloka yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan pelajar membuat perbentangan tentang puisi yang dikaji.
  2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka tentang puisi yang dikaji dengan dipantau oleh guru.
  3. Guru memberi ulasan tentang seloka yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Peribahasa

KOSA KATA : onak, cangkuk, gelagak

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : rasional, kesederhanaan, kejujuran

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Sesi perbentangan berjaya dilaksanakan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.08.2010

KELAS

4S5

MASA

09.45 - 1055

TAJUK

Seloka Emak Si Randang

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Melafazkan seloka dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menjelaskan maksud seloka dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menyenaraikan bentuk dan gaya bahasa seloka yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.2 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan seloka yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang seloka yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA :

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : kasih sayang, keberanian, kejujuran

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan. 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

24.08.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

Seloka Emak Si Randang

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Melafazkan seloka dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menjelaskan maksud seloka dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menyenaraikan bentuk dan gaya bahasa seloka yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.2 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii )  

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan seloka yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang seloka yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA :

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : kasih sayang, keberanian, kejujuran

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan. 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

24.08.2010

KELAS

4S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera dan tujuannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam langkah mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera dan dua tujuannya.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Secara berpasangan, pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat daripada petikan dan tujuan mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA :
snek, piawaian

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, rasional

KNT : merumuskan, meringkaskan 

REFLEKSI

Majoriti pelajar berjaya menyiapkan latihan rumusan dalam tempoh yang diberikan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

24.08.2010

KELAS

5K7

MASA

1130 - 1240

TAJUK

Seloka Pandai Pak Pandir

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Melafazkan seloka yang dikaji dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Menjelaskan maksud seloka dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan empat pengajaran daripada seloka yang dikaji. 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Guru memberi ulasan tentang seloka yang dikaji sebelum bertanyakan beberapa soalan mudah.
  2. Pelajar menyalin nota.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Peribahasa

KOSA KATA : onak, cangkuk, gelagak

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : rasional, kesederhanaan, kejujuran

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menyalin nota.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.08.2010

KELAS

4S4

MASA

0945 - 1055

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera dan tujuannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam langkah mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera dan dua tujuannya.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Secara berpasangan, pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat daripada petikan dan tujuan mengawal masyarakat daripada memakan makanan segera.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA :
snek, piawaian

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, rasional

KNT : merumuskan, meringkaskan 

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyatakan maklumat yang diperlukan untuk membuat rumusan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.08.2010

KELAS

5K2

MASA

1055 - 1205

TAJUK

SAJAK : Duhai Pentafsir 

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Menjelaskan maksud sajak dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya lima persoalan sajak yang dikaji, 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan pelajar membuat perbentangan tentang puisi yang dikaji.
  2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka tentang puisi yang dikaji dengan dipantau oleh guru.
  3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : larut, terdampar

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam

NILAI : rasional, kesederhanaan, kerajinan

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Sesi perbentangan berjaya dilaksanakan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.08.2010

KELAS

4S5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bahan-bahan Sastera Dapat Membentuk Keperibadian yang Mulia dalam Kalangan Pelajar.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima keperibadian yang mulia yang dapat dibentuk daripada bahan-bahan sastera.

3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca kehendak soalan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : induktif, deduktif

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : kasih sayang, kerjasama, hormat-menghormati

KNT : Menjanakan idea

REFLEKSI

Pelajar menyalin contoh karangan cemerlang sesuai dengan soalan yang diberikan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.08.2010

KELAS

5K7

MASA

0815 - 0925

TAJUK

SAJAK : Duhai Pentafsir 

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Menjelaskan maksud sajak dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya lima persoalan sajak yang dikaji, 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )  

AKTIVITI

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Pelajar menyalin nota.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : larut, terdampar

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam

NILAI : rasional, kesederhanaan, kerajinan

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin nota.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.08.2010

KELAS

5K2

MASA

1020 - 1130

TAJUK

SAJAK : Di Ruang Gemanya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Menjelaskan maksud sajak dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menjelaskan bentuk dan gaya bahasa sajak yang dikaji. 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.2 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii )  

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan pelajar membuat perbentangan tentang puisi yang dikaji.
  2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka tentang puisi yang dikaji dengan dipantau oleh guru.
  3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : kerikil, titipan maya

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : patriotisme, kerjasama, kerajinan

KNT : Mengesan kecondongan pendapat

REFLEKSI

Sesi perbentangan berjaya dilaksanakan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.08.2010

KELAS

5K7

MASA

0705 – 0815

TAJUK

SAJAK : Di Ruang Gemanya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Menjelaskan maksud sajak dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menjelaskan bentuk dan gaya bahasa sajak yang dikaji. 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.2 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii )  

AKTIVITI

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Pelajar menyalin nota.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : kerikil, titipan maya

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : patriotisme, kerjasama, kerajinan

KNT : Mengesan kecondongan pendapat

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin nota.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.08.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bahan-bahan Sastera Dapat Membentuk Keperibadian yang Mulia dalam Kalangan Pelajar.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima keperibadian yang mulia yang dapat dibentuk daripada bahan-bahan sastera.

3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca kehendak soalan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : induktif, deduktif

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : kasih sayang, kerjasama, hormat-menghormati

KNT : Menjanakan idea

REFLEKSI

Pelajar menyalin contoh karangan cemerlang sesuai dengan soalan yang diberikan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU 35( 30.08.2010 – 03.09.2010 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.08.2010

KELAS

5K2

MASA

08.15 - 09.25

TAJUK

ULANG KAJI : Cerpen Ting.4

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menceritakan secara ringkas tentang keenam-enam cerpen daripada Antologi Anak Laut ( Ting.4 )

2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri. 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar menceritakan secara ringkas tentang keenam-enam cerpen yang dikaji.

2. Kumpulan yang membuat perbentangan bertanyakan soalan pemahaman kepada rakan-rakan yang lain.

3. Guru memberi ulasan tentang cerpen-cerpen yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Ayat tanya

KOSA KATA : ditinta, mencangking, tercodak

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah, Pendidikan Moral

NILAI : kerjasama, kerajinan, keadilan, kejujuran

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Majoriti pelajar dapat menjawab soalan pemahaman tetapi masih bermasalah untuk menjawab soalan berbentuk KBKK.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.08.2010

KELAS

4S5

MASA

09.45 - 1055

TAJUK

SAJAK : Tiba Waktunya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya lima persoalan sajak yang dikaji.

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada sajak yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )  

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sajak yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : siber, mengacung, pukal, citra

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : berdikari, keberanian, patriotisme

KNT : Meramalkan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan. 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

TARIKH : 31 OGOS 2010

CUTI UMUM

SAMBUTAN HARI KEBANGSAAN

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

01.09.2010

KELAS

4S4

MASA

0705 - 0815

TAJUK

UJIAN BULANAN : TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina ayat daripada perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis.

2. Menukar ayat biasa kepada ayat songsang tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Memberi maksud bagi peribahasa yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Pelajar membuat ujian bulanan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : eksplorasi, pasang, konfrantasi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyelesaikan ujian bulanan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

01.09.2010

KELAS

5K2

MASA

1055 - 1205

TAJUK

ULANG KAJI : Prosa Tradisional Ting.4

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menceritakan secara ringkas tentang keempat-empat prosa tradisional daripada Antologi Anak Laut ( Ting.4 )

2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri. 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar menceritakan secara ringkas tentang keempat-empat prosa tradisional yang dikaji.

2. Kumpulan yang membuat perbentangan bertanyakan soalan pemahaman kepada rakan-rakan yang lain.

3. Guru memberi ulasan tentang prosa tradisional yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa klasik

KOSA KATA : berlangirkan, diradaknya, rompong

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah, Pendidikan Moral

NILAI : kerjasama, kerajinan, keadilan, kejujuran

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Terdapat segelintir pelajar tidak dapat menjawab soalan pemahaman yang mudah membaca kerana tidak membaca prosa yang dikaji.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.09.2010

KELAS

4S5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

UJIAN BULANAN : TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina ayat daripada perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis.

2. Menukar ayat biasa kepada ayat songsang tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Memberi maksud bagi peribahasa yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Pelajar membuat ujian bulanan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : eksplorasi, pasang, konfrantasi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyelesaikan ujian bulanan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.09.2010

KELAS

5K7

MASA

08.15 - 09.25

TAJUK

ULANG KAJI : Cerpen Ting.4

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menceritakan secara ringkas tentang keenam-enam cerpen daripada Antologi Anak Laut ( Ting.4 )

2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri. 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )  

AKTIVITI

1. Guru menceritakan secara ringkas satu demi satu tentang keenam-enam cerpen yang dikaji.

2. Daripada cerita ringkas berkenaan, guru bertanya soalan-soalan mudah tentang cerpen yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Ayat tanya

KOSA KATA : ditinta, mencangking, tercodak

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah, Pendidikan Moral

NILAI : kerjasama, kerajinan, keadilan, kejujuran

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar yang membuat catatan ringkas tentang cerpen yang dikaji, berjaya menjawab soalan mudah yang diajukan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.09.2010

KELAS

5K2

MASA

1020 - 1130

TAJUK

ULANG KAJI : Puisi Tradisional Ting.5

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Memberi maksud keenam-enam puisi tradisional yang dikaji dalam Antologi Kerusi ( Ting.5 )

2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri. 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )  

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar memberi maksud keenam-enam puisi tradisional yang dikaji.

2. Kumpulan yang membuat perbentangan bertanyakan soalan pemahaman kepada rakan-rakan yang lain.

3. Guru memberi ulasan tentang puisi tradisional yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Ayat tanya

KOSA KATA :

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah, Pendidikan Moral

NILAI : kerjasama, kerajinan, keadilan, kejujuran

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Kebanyakan pelajar dapat menjawab soalan berkaitan kajian sastera tetapi mempunyai masalah untuk menjawab soalan pemahaman dan berbentuk KBKK.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.09.2010

KELAS

5K7

MASA

0705 -0815

TAJUK

ULANG KAJI : Prosa Tradisional Ting.4

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menceritakan secara ringkas tentang keempat-empat prosa tradisional daripada Antologi Anak Laut ( Ting.4 )

2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )  

AKTIVITI

1. Guru bercerita secara ringkas satu demi satu tentang keempat-empat prosa tradisional yang dikaji.

2. Pelajar dikehendaki menjawab beberapa soalan mudah daripada cerita yang disampaikan oleh guru.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa klasik

KOSA KATA : berlangirkan, diradaknya, rompong

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah, Pendidikan Moral

NILAI : kerjasama, kerajinan, keadilan, kejujuran

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Lebih separuh daripada pelajar dapat menjawab soalan mudah yang diajukan berdasarkan cerita guru.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.09.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

SAJAK : Tiba Waktunya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya lima persoalan sajak yang dikaji.

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada sajak yang dikaji. 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sajak yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : siber, mengacung, pukal, citra

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : berdikari, keberanian, patriotisme

KNT : Meramalkan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.