RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, October 22, 2010

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 41 & 42

HARI : ISNIN

PEPERIKSAAN PENILAIAN MENENGAH RENDAH 2010

05 OKTOBER HINGGA 12 OKTOBER 2010


 

P&P TIDAK DIJALANKAN

KERANA

PELAJAR TINGKATAN EMPAT DAN LIMA DIBENARKAN BERCUTI


 

AKTIVITI GURU:

  1. MENYEMAK PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM ( BAHASA MELAYU KERTAS 1 )
  2. MENYEMAK LATIHAN

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.10.2010

KELAS

4S4

MASA

0705 - 0815

TAJUK

NOVEL MELUNAS RINDU : Tema

Persoalan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Menyatakan tema Novel Melunas Rindu dan mengukuhkannya dengan sekurang-kurangnya tiga bukti.
  2. Menjelaskan sekurang-kurangnya enam persoalan novel yang dikaji beserta contoh-contoh yang relevan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan tema dan persoalan novel yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka untuk menguji pemahaman pelajar terhadap isu yang dibentangkan dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang isu yang dibentangkan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : persoalan pokok, pemikiran

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi/Pendidikan Islam

NILAI : kasih sayang, hemah tinggi, kejujuran

KNT : Mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.10.2010

KELAS

5K2

MASA

1055 - 1205

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA PEPERIKSAAN CUBAAN SPM ( BM 2 ) TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis.

2. Menukar ayat-ayat tunggal menjadi tiga ayat majmuk tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang masalah tatabahasa yang dikemukakan.

2. Pelajar mencatat jawapan yang betul.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : hemah, hemat,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar berjaya mencatat jawapan yang betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.10.2010

KELAS

4S5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

NOVEL MELUNAS RINDU : Latihan Pengukuhan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Membaca soalan dengan teliti dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga isi bagi setiap soalan yang dikemukakan.
  3. Menulis jawapan bagi setiap soalan novel dengan cara yang betul.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar menyalin soalan dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Pelajar membuat latihan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : perwatakan, latar

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi/Pendidikan Islam

NILAI : kasih sayang, hemah tinggi, kejujuran

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menjawab soalan-soalan dengan cara yang betul di bawah pantauan guru.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.10.2010

KELAS

5K7

MASA

08.15 – 09.25

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM1 : BAHAGIAN A – Langkah-langkah mempromosikan makanan tradisional

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca semula soalan dan menyatakan kehendak tugasan.

2. menyatakan sekurang-kurangnya tiga langkah untuk mempromosikan makanan tradisional kepada pelancong dan juga rakyat tempatan.

3. Mengenal pasti contoh-contah yang relevan dengan idea yang dikemukakan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang berkaitan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : imej, nutrasi, karbohidrat

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menyalin contoh jawapan karangan Bahagian A


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.10.2010

KELAS

5K2

MASA

1020 - 1130

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM1 ( Bahagian B )

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca semula semua soalan karangan untuk menentukan format dan kehendak tugasan.
  2. Menyenaraikan format yang betul bagi karangan yang berformat.

3. Menyatakan sekurang-kurangnya lima idea/isi bagi setiap soalan yang dikemukakan.

4. Mengenal pasti contoh-contah yang relevan dengan idea yang dikemukakan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang berkaitan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : suri, memantau, spesies,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains, Ekonomi

NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menyalin contoh jawapan karangan

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

15.10.2010

KELAS

5K7

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM1 – Bahagian B

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca semula semua soalan karangan untuk menentukan format dan kehendak tugasan.
  2. Menyenaraikan format yang betul bagi karangan yang berformat.

3. Menyatakan sekurang-kurangnya lima idea/isi bagi setiap soalan yang dikemukakan.

4. Mengenal pasti contoh-contah yang relevan dengan idea yang dikemukakan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang berkaitan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : suri, memantau, spesies,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menyalin contoh jawapan karangan Bahagian B


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

15.10.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

NOVEL MELUNAS RINDU : Latihan Pengukuhan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Membaca soalan dengan teliti dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga isi bagi setiap soalan yang dikemukakan.
  3. Menulis jawapan bagi setiap soalan novel dengan cara yang betul.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar menyalin soalan dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Pelajar membuat latihan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : perwatakan, latar

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi/Pendidikan Islam

NILAI : kasih sayang, hemah tinggi, kejujuran

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menjawab soalan-soalan dengan cara yang betul di bawah pantauan guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU 42 ( 18.10.2010 – 23.10.2010 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.10.2010

KELAS

5K2

MASA

8.15 - 9.25

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : KEPAHLAWANAN TUN BERAIM BAPA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji.

2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada prosa.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

1. Pelajar bercerita.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.

3. Secara berpasangan, pelajar mencari tema dan persoalan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Istana

KOSA KATA : canda, kekang, meta

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : keadilan, rasional, tanggungjawab

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar boleh menjawab soalan mudah tetapi masih belum mampu untuk bercerita dengan baik.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.10.2010

KELAS

4S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN

TING EMPAT

BAHASA MELAYU 2

1010 - 1240

( 2 jam 30 minit )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.10.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN

TING EMPAT

BAHASA INGGERIS 2

0730 - 0925

(2 jam minit )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.10.2010

KELAS

4S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN

TING EMPAT

Pelajar membuat ulangkaji sebagai persediaan peperiksaan Bahasa Inggeris 1 ( 1055 – 1240 )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.10.2010

KELAS

5K7

MASA

1130 - 1240

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : KEPAHLAWANAN TUN BERAIM BAPA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji.

2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada prosa.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

1. Guru bercerita tentang prosa yang dikaji.

2. Berdasarkan cerita guru, pelajar dikehendaki menjawab

beberapa soalan mudah secara spontan.

3. Pelajar menyalin tema dan persoalan setelah dijelaskan oleh

guru.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Istana

KOSA KATA : canda, kekang, meta

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : keadilan, rasional, tanggungjawab

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Majoriti pelajar boleh menjawab soalan mudah dengan baik.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.10.2010

KELAS

4S4

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN

TING EMPAT

PENDIDIKAN ISLAM 2

0730 - 0910

( 1 jam 40 minit )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.10.2010

KELAS

5K2

MASA

1055 - 1205

TAJUK

CERPEN : DI SISI RINDA

MARIAH

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.

2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Guru bercerita tentang kedua-dua cerpen yang dikaji.

2. Berdasarkan cerita guru, pelajar dikehendaki menjawab

beberapa soalan mudah secara spontan.

3. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang nilai dan

pengajaran daripada cerpen.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : belolok, rencong, hambatan,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah, Pendidikan Islam

NILAI : hormat-menghormati, kasih sayang, tanggungjawab

KNT : Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar boleh menjawab soalan mudah dengan baik.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.10.2010

KELAS

4S5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN

TING EMPAT

Pelajar membuat ulangkaji sebagai persediaan peperiksaan Sejarah 1 ( 0825 - 0925 )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.10.2010

KELAS

5K7

MASA

0815 - 0925

TAJUK

CERPEN : DI SISI RINDA

MARIAH

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.

2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Guru bercerita tentang kedua-dua cerpen yang dikaji.

2. Berdasarkan cerita guru, pelajar dikehendaki menjawab

beberapa soalan mudah secara spontan.

3. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang nilai dan

pengajaran daripada cerpen.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : belolok, rencong, hambatan,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah, Pendidikan Islam

NILAI : hormat-menghormati, kasih sayang, tanggungjawab

KNT : Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar boleh menjawab soalan mudah dengan baik.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.10.2010

KELAS

5K2

MASA

1020 - 1130

TAJUK

ULANGKAJI : ANTOLOGI ANAK LAUT ( TEKS TING. 4 )

PUISI TRADISIONAL

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menjelaskan secara ringkas maksud keenam-enam puisi tradisional dalam Antologi Anak Laut ( Teks Ting, 4 ).

2. Menjawab beberapa soalan pemahaman secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan puisi

tradisional daripada Antologi Anak Laut ( Teks Ting. 4 ).

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang puisi yang dibincangkan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : menongkah, terendak, melukut, melungguh

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan, Sastera

NILAI : hormat-menghormati, kasih sayang, tanggungjawab

KNT : Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Perbentangan tidak dapat dilaksanakan kerana pelajar yang terlibat dengan perbentangan tidak hadir ke sekolah. Guru dan pelajar berbincang tentang maksud keenam-enam puisi yang dikaji.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.10.2010

KELAS

5K7

MASA

0705 - 0815

TAJUK

ULANGKAJI : ANTOLOGI ANAK LAUT ( TEKS TING. 4 )

PUISI TRADISIONAL

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menjelaskan secara ringkas maksud keenam-enam puisi tradisional dalam Antologi Anak Laut ( Teks Ting, 4 ).

2. Menjawab beberapa soalan pemahaman secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

1. Guru memberi ulasan secara ringkas tentang keenam-enam

puisi yang dikaji.

2. Daripada ulasan guru, pelajar dikehendaki menjawab beberapa soalan mudah berkaitan dengan puisi yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : menongkah, terendak, melukut, melungguh

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan, Sastera

NILAI : hormat-menghormati, kasih sayang, tanggungjawab

KNT : Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar lemah dan diminta menyalin maksud puisi.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.10.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN

TING EMPAT

EKONOMI ASAS 1

0805 – 0920

( 1 jam 15 minit )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SABTU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.10.2010

KELAS

4S4

MASA

0705 - 0805

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Manfaat pelaksanaan MyID di jabatan kerajaan dan kelemahan sistem ini.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam manfaat pelaksanaan MyID di jabatan kerajaan dan dua kelemahan sistem berkenaan.

2. Membuat rumusan dengan fomat yang betul.

3. Membaca soalan pemahaman dan menyatakan kehendak tugasan dan cadangan jawapan yang betul.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Pelajar mencatat rumusan dan jawapan pemahaman yang betul.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : traformasi, mengakses, nombor rujukan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : ICT

NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya mencatat contoh rumusan dan jawapan pemahaman yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.10.2010

KELAS

5K2

MASA

1020 - 1120

TAJUK

P&P TIDAK DIJALANKAN

KERANA SEMUA PELAJAR 5K2

MENGIKUTI LAWATAN KE KUCHING