HARI : ISNIN
PEPERIKSAAN PENILAIAN MENENGAH RENDAH 2010 05 OKTOBER HINGGA 12 OKTOBER 2010
P&P TIDAK DIJALANKAN KERANA PELAJAR TINGKATAN EMPAT DAN LIMA DIBENARKAN BERCUTI
AKTIVITI GURU:
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.10.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | NOVEL MELUNAS RINDU : Tema Persoalan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) 8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan tema dan persoalan novel yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka untuk menguji pemahaman pelajar terhadap isu yang dibentangkan dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang isu yang dibentangkan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : persoalan pokok, pemikiran |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi/Pendidikan Islam NILAI : kasih sayang, hemah tinggi, kejujuran KNT : Mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.10.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA PEPERIKSAAN CUBAAN SPM ( BM 2 ) TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis. 2. Menukar ayat-ayat tunggal menjadi tiga ayat majmuk tanpa mengubah maksud asalnya. 3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya. 4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
2. Pelajar mencatat jawapan yang betul. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : hemah, hemat, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Majoriti pelajar berjaya mencatat jawapan yang betul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 14.10.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | NOVEL MELUNAS RINDU : Latihan Pengukuhan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) 8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : perwatakan, latar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi/Pendidikan Islam NILAI : kasih sayang, hemah tinggi, kejujuran KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya menjawab soalan-soalan dengan cara yang betul di bawah pantauan guru. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 14.10.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 08.15 – 09.25 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM1 : BAHAGIAN A – Langkah-langkah mempromosikan makanan tradisional |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca semula soalan dan menyatakan kehendak tugasan. 2. menyatakan sekurang-kurangnya tiga langkah untuk mempromosikan makanan tradisional kepada pelancong dan juga rakyat tempatan. 3. Mengenal pasti contoh-contah yang relevan dengan idea yang dikemukakan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : imej, nutrasi, karbohidrat |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya menyalin contoh jawapan karangan Bahagian A |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 14.10.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM1 ( Bahagian B ) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
3. Menyatakan sekurang-kurangnya lima idea/isi bagi setiap soalan yang dikemukakan. 4. Mengenal pasti contoh-contah yang relevan dengan idea yang dikemukakan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : suri, memantau, spesies, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains, Ekonomi NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya menyalin contoh jawapan karangan |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 15.10.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM1 – Bahagian B |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
3. Menyatakan sekurang-kurangnya lima idea/isi bagi setiap soalan yang dikemukakan. 4. Mengenal pasti contoh-contah yang relevan dengan idea yang dikemukakan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : suri, memantau, spesies, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya menyalin contoh jawapan karangan Bahagian B |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 15.10.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | NOVEL MELUNAS RINDU : Latihan Pengukuhan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) 8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : perwatakan, latar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi/Pendidikan Islam NILAI : kasih sayang, hemah tinggi, kejujuran KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya menjawab soalan-soalan dengan cara yang betul di bawah pantauan guru. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU 42 ( 18.10.2010 – 23.10.2010 )
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 18.10.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | PROSA TRADISIONAL : KEPAHLAWANAN TUN BERAIM BAPA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji. 2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada prosa. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar bercerita. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa. 3. Secara berpasangan, pelajar mencari tema dan persoalan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa Istana KOSA KATA : canda, kekang, meta |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : keadilan, rasional, tanggungjawab KNT : Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar boleh menjawab soalan mudah tetapi masih belum mampu untuk bercerita dengan baik. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 18.10.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TING EMPAT BAHASA MELAYU 2 1010 - 1240 ( 2 jam 30 minit ) |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 19.10.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TING EMPAT BAHASA INGGERIS 2 0730 - 0925 (2 jam minit ) |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 19.10.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TING EMPAT Pelajar membuat ulangkaji sebagai persediaan peperiksaan Bahasa Inggeris 1 ( 1055 – 1240 ) |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 19.10.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | PROSA TRADISIONAL : KEPAHLAWANAN TUN BERAIM BAPA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji. 2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada prosa. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI | 1. Guru bercerita tentang prosa yang dikaji. 2. Berdasarkan cerita guru, pelajar dikehendaki menjawab beberapa soalan mudah secara spontan. 3. Pelajar menyalin tema dan persoalan setelah dijelaskan oleh guru. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa Istana KOSA KATA : canda, kekang, meta |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : keadilan, rasional, tanggungjawab KNT : Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Majoriti pelajar boleh menjawab soalan mudah dengan baik. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 20.10.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TING EMPAT PENDIDIKAN ISLAM 2 0730 - 0910 ( 1 jam 40 minit ) |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 20.10.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | CERPEN : DI SISI RINDA MARIAH |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji. 2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Guru bercerita tentang kedua-dua cerpen yang dikaji. 2. Berdasarkan cerita guru, pelajar dikehendaki menjawab beberapa soalan mudah secara spontan. 3. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang nilai dan pengajaran daripada cerpen. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : belolok, rencong, hambatan, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah, Pendidikan Islam NILAI : hormat-menghormati, kasih sayang, tanggungjawab KNT : Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Majoriti pelajar boleh menjawab soalan mudah dengan baik. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.10.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TING EMPAT Pelajar membuat ulangkaji sebagai persediaan peperiksaan Sejarah 1 ( 0825 - 0925 ) |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.10.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | CERPEN : DI SISI RINDA MARIAH |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji. 2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Guru bercerita tentang kedua-dua cerpen yang dikaji. 2. Berdasarkan cerita guru, pelajar dikehendaki menjawab beberapa soalan mudah secara spontan. 3. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang nilai dan pengajaran daripada cerpen. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : belolok, rencong, hambatan, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah, Pendidikan Islam NILAI : hormat-menghormati, kasih sayang, tanggungjawab KNT : Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Majoriti pelajar boleh menjawab soalan mudah dengan baik. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.10.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | ULANGKAJI : ANTOLOGI ANAK LAUT ( TEKS TING. 4 ) PUISI TRADISIONAL |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menjelaskan secara ringkas maksud keenam-enam puisi tradisional dalam Antologi Anak Laut ( Teks Ting, 4 ). 2. Menjawab beberapa soalan pemahaman secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan puisi tradisional daripada Antologi Anak Laut ( Teks Ting. 4 ). 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang puisi yang dibincangkan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : menongkah, terendak, melukut, melungguh |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan, Sastera NILAI : hormat-menghormati, kasih sayang, tanggungjawab KNT : Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Perbentangan tidak dapat dilaksanakan kerana pelajar yang terlibat dengan perbentangan tidak hadir ke sekolah. Guru dan pelajar berbincang tentang maksud keenam-enam puisi yang dikaji. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.10.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | ULANGKAJI : ANTOLOGI ANAK LAUT ( TEKS TING. 4 ) PUISI TRADISIONAL |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menjelaskan secara ringkas maksud keenam-enam puisi tradisional dalam Antologi Anak Laut ( Teks Ting, 4 ). 2. Menjawab beberapa soalan pemahaman secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi ulasan secara ringkas tentang keenam-enam puisi yang dikaji. 2. Daripada ulasan guru, pelajar dikehendaki menjawab beberapa soalan mudah berkaitan dengan puisi yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : menongkah, terendak, melukut, melungguh |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan, Sastera NILAI : hormat-menghormati, kasih sayang, tanggungjawab KNT : Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar lemah dan diminta menyalin maksud puisi. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.10.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TING EMPAT EKONOMI ASAS 1 0805 – 0920 ( 1 jam 15 minit ) |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SABTU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.10.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0705 - 0805 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Manfaat pelaksanaan MyID di jabatan kerajaan dan kelemahan sistem ini. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam manfaat pelaksanaan MyID di jabatan kerajaan dan dua kelemahan sistem berkenaan. 2. Membuat rumusan dengan fomat yang betul. 3. Membaca soalan pemahaman dan menyatakan kehendak tugasan dan cadangan jawapan yang betul. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : traformasi, mengakses, nombor rujukan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : ICT NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya mencatat contoh rumusan dan jawapan pemahaman yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.10.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1020 - 1120 |
TAJUK | P&P TIDAK DIJALANKAN KERANA SEMUA PELAJAR 5K2 MENGIKUTI LAWATAN KE KUCHING |