RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 07.02.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | CERPEN : Pahlawan Buntung |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2. Menjelas tema cerpen dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan.
3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar bercerita.
2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
3. Pelajar membuat latihan pemahaman cerpen. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa daerah
KOSA KATA : berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah,
NILAI : keberanian, patriotisme, kebebasan
KNT : Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 07.02.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | CERPEN : Ibu dan Ceper |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Menyatakan sinopsis cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
2. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan cerpen.
3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI | Pelajar bercerita.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
Pelajar membuat latihan pemahaman
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : diksi
KOSA KATA : gemal, acilut, meragau |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi
NILAI : ketekunan, menghargai, kebersihan fizikal dan mental
KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mencatat nota dan mengenal pasti maklumat yang dicari. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.02.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
2. Menukar ayat aktif kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asal.
3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4. Membina ayat dengan gramatis daripada peribahasa yang diberi. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI | Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis
KOSA KATA : memanjang-manjang, berhabis-habisan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Seni
NILAI : rasional, kerjasama, menghargai
KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.02.2011 |
KELAS | 5K5 ( 0815 – 0925 )
5K4 ( 1020 – 1130 ) |
TAJUK | CERPEN : Pahlawan Buntung |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2. Menjelas tema cerpen dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan.
3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar bercerita.
2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
3. Pelajar membuat latihan pemahaman cerpen. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa daerah
KOSA KATA : berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah,
NILAI : keberanian, patriotisme, kebebasan
KNT : Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.02.2011 |
KELAS | 5K5 ( 0815 – 0925 )
5K4 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
2. Menukar ayat aktif kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asal.
3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4. Membina ayat dengan gramatis daripada peribahasa yang diberi. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI | Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis
KOSA KATA : memanjang-manjang, berhabis-habisan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Seni
NILAI : rasional, kerjasama, menghargai
KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.02.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | TATABAHASA : Membina ayat |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Menyatakan maksud ayat dan binaannya.
2. Menjelaskan beberapa perkara yang perlu dipatuhi semasa membina ayat.
3. Membina beberapa ayat dengan gramatis menggunakan perkataan yang diberikan. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)
2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang cara-cara membina ayat.
2. Pelajar diminta membuat catatan dalam buku. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis
KOSA KATA : mendabik, mencantas, kering |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am
NILAI : ketekunan, kebebasan, rasional
KNT : menjana idea |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyalin nota |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.02.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Penutup |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
- Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam perenggan penutup seperti cadangan dan harapan daripada cadangan berkenaan.
- Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI | Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan perenggan penutup.
Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu contoh perenggan penutup kepada sesebuah karangan
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis
KOSA KATA : ikhtisar, efektif |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi
NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama
KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menggabungkan maklumat menjadi sebuah perenggan penutup berpandu contoh yang diberi. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11.02.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bahan sastera dapat membentuk keperibadian yang mulia dalam kalangan pelajar |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima keperibadian yang mulia yang dapat dilahirkan dengan membaca bahan sastera.
3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 : Aras 1 ( iii )
9.0 : 9.3 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang perlu ada dalam setiap perenggan karangan.
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis
KOSA KATA : materialistik, individualistik |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu
NILAI : kasih sayang, patriotisme, hemah tinggi
KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul maklumat dan menyalin contoh karangan |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11.02.2011 |
KELAS | 5K4 ( 0815 – 0925 )
5K5 ( 1040 – 1140 ) |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Punca-punca Pencemaran Sungai |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Meneliti gambar yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.
2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga punca sungai tercemar.
3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI | Pelajar meneliti gambar dan menyatakan kehendak tugasan.
Guru menerangkan beberapa maklumat yang perlu ada dalam perenggan pengenalan, idea dan penutup serta cara mencari maklumat berkenaan.
Pelajar membuat karangan berdasarkan rangka karangan yang telah dihasilkan bersama-sama guru.
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis
KOSA KATA : Dasawarsa, iktisar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi
NILAI : kerjasama, kebersihan fizikal dan mental
KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar mencatat maklumat penting yang telah dibincangkan |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SABTU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.02.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Peranan ibu bapa membantu anak-anak mencapai kejayaan dan kesan-kesannya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam peranan ibu bapa membantu anak-anak mencapai kejayaan.
3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kesan kepada anak-anak sekiranya ibu bapa berbuat sedemikian.
4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)
8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
Pelajar membuat rumusan mengikut format yang betul.
Membuat latihan pemahaman.
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis
KOSA KATA : implikasi |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Seni
NILAI : patriotisme, kerjasama, menghargai
KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.02.2011 |
KELAS | 5K5 ( 0815 – 0925 )
5K4 ( 1020 – 1130 ) |
TAJUK | DRAMA : Tiang Cengal Dinding Sayung |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji.
2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.
3. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada drama. |
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar bercerita.
2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.
Secara berpasangan, pelajar mencari nilai dan pengajaran daripada drama yang dikaji.
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : diksi
KOSA KATA : perdu, mencatur, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral
NILAI : berdikari, kasih sayang, rasional
KNT : Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan |