RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, February 24, 2011

RPH ( MINGGU 8 )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.02.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Pantun Lapan Kerat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan pantun dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap pantun.
  3. Menjelaskan tema pantun yang dikaji dan mengenal pasti sekurang-kurangnya empat persoalan.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan pantun.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada pantun yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman pantun.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Diksi

KOSA KATA : sepaian, khalifah

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : patriotisme, kebebasan, hemah tinggi

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.02.2011

KELAS

4S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PUISI TRADISIONAL: Pantun Empat kerat ( Jenaka dan Sindiran )

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan pantun dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap pantun yang dikaji.
  3. Menjelaskan tema pantun yang dikaji dan mengenal pasti sekurang-kurangnya empat persoalan.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 (i)

2.0 : 2.5 : Aras 3 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan pantun.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada pantun yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : semantik

KOSA KATA : capal, sigai, rotan saga

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : rasional, kerajinan, hemah tinggi

KNT : menilai

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencatat nota dan mengenal pasti maklumat yang dicari.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.02.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.

2. Menukar cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asal.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : jurulatih, mengayak,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Seni

NILAI : rasional, kerjasama, menghargai

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.02.2011

KELAS

5K5 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 1020 – 1130 )

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Pantun Lapan Kerat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan pantun dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap pantun.
  3. Menjelaskan tema pantun yang dikaji dan mengenal pasti sekurang-kurangnya empat persoalan.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan pantun.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada pantun yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman pantun.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Diksi

KOSA KATA : sepaian, khalifah

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : patriotisme, kebebasan, hemah tinggi

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

KEJOHANAN OLAHRAGA RUMAH-RUMAH SUKAN

KALI KE-46

SEK.MEN.KEB SERIAN

23-25 FEBRUARI

DI

MINI STADIUM SERIAN

Thursday, February 17, 2011

RPH MINGGU 7

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.02.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

DRAMA : Tiang Cengal Dinding Sayung

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji.

2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada drama.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

1. Pelajar bercerita.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.

  1. Secara berpasangan, pelajar mencari nilai dan pengajaran daripada drama yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : diksi

KOSA KATA : perdu, mencatur,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : berdikari, kasih sayang, rasional

KNT : Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.02.2011

KELAS

4S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

DRAMA : Gelanggang Tuk Wali

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman drama dengan cara yang betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( v )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita tentang drama yang dikaji.
  2. Pelajar bersoal jawab sesama sendiri dengan dipantau oleh guru.

3. Pelajar membuat latihan pemahaman

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa daerah

KOSA KATA : singse, sigai, umpil

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Seni

NILAI : kesyukuran, ketekunan, menghargai

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencatat nota dan mengenal pasti maklumat yang dicari.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

TARIKH : 15.02.2011

CUTI UMUM

SAMBUTAN MAULIDURASUL

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.02.2011

KELAS

5K5 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Peranan ibu bapa membantu anak-anak mencapai kejayaan dan kesan-kesannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam peranan ibu bapa membantu anak-anak mencapai kejayaan.

3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kesan kepada anak-anak sekiranya ibu bapa berbuat sedemikian.

4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Pelajar membuat rumusan mengikut format yang betul.
  3. Membuat latihan pemahaman.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : implikasi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Seni

NILAI : patriotisme, kerjasama, menghargai

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.02.2011

KELAS

4S3

MASA

1020 - 1130

TAJUK

RUMUSAN : Punca Kelemahan Diri dan Kekangan untuk Mengatasinya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam punca kelemahan diri.
  3. Mencari sekurang-kurangnya tiga masalah yang dihadapi untuk mengatasi kelemahan diri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Secara berpasangan, pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat daripada petikan dan kekangan untuk mengatasinya.
  3. Pelajar menulis hasil perbincangan di papan hitam.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata kerja

KOSA KATA :
kekangan, mencerminkan, kemampuan mental

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : keyakinan, keberanian, kerjasama

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan isi tersurat berdasarkan petikan tetapi masih memerlukan bimbingan guru untuk mengenal pasti isi tersirat dan penutup.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

17.02.2011

KELAS

4S3

MASA

0815 - 0925

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Masalah remaja yang melarikan diri daripada rumah dikatakan berpunca daripada ibu bapa.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.

2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima kesilapan ibu bapa semasa membesarkan anak sehingga menyebabkan remaja melarikan diri daripada rumah.

3. Membuat rangka karangan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan topik dan fokus soalan karangan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : benteng, konklusi, motivasi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam

NILAI : rasional, kasih sayang, kesyukuran

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan kehendak tugasan.

Secara keseluruhannya, pelajar masih memerlukan bimbingan untuk membuat rangka karangan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.02.2011

KELAS

5S1 ( 0705 – 0815 )

5K4 ( 0815 – 0925 )

5K5 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Punca-punca banjir kilat dan langkah-langkah mengatasinya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk menentukan format karangan dan kehendaknya.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga punca dan tiga langkah mengatasi masalah banjir kilat.
  3. Mengenal pasti maklumat-maklumat yang perlu ada dalam perenggan pengenalan, huraian idea dan penutup.
  4. Membuat rangka karangan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan jenis karangan dan kehendaknya.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan idea yang diberikan.
  3. Pelajar diminta menyalin rangka karangan dan membuat karangan yang lengkap di rumah.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : domestik, ekosistem

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : menghargai, kebersihan fizikal dan mental, kerjasama

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar 5S1 berjaya mengumpul maklumat setelah berbincang dalam bentuk kumpulan.

Pelajar 5K4 dan 5K5 masih lagi memerlukan bimbingan untuk membuat rangka karangan kerana tidak menguasai isu yang dibincangkan.

Friday, February 11, 2011

RPH ( MINGGU 6 )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.02.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

CERPEN : Pahlawan Buntung

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.

2. Menjelas tema cerpen dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

1. Pelajar bercerita.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.

3. Pelajar membuat latihan pemahaman cerpen.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa daerah

KOSA KATA : berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah,

NILAI : keberanian, patriotisme, kebebasan

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.02.2011

KELAS

4S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

CERPEN : Ibu dan Ceper

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyatakan sinopsis cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

2. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan cerpen.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : diksi

KOSA KATA : gemal, acilut, meragau

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : ketekunan, menghargai, kebersihan fizikal dan mental

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencatat nota dan mengenal pasti maklumat yang dicari.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.02.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.

2. Menukar ayat aktif kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asal.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Membina ayat dengan gramatis daripada peribahasa yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : memanjang-manjang, berhabis-habisan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Seni

NILAI : rasional, kerjasama, menghargai

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.02.2011

KELAS

5K5 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 1020 – 1130 )

TAJUK

CERPEN : Pahlawan Buntung

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.

2. Menjelas tema cerpen dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

1. Pelajar bercerita.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.

3. Pelajar membuat latihan pemahaman cerpen.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa daerah

KOSA KATA : berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah,

NILAI : keberanian, patriotisme, kebebasan

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.02.2011

KELAS

5K5 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.

2. Menukar ayat aktif kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asal.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Membina ayat dengan gramatis daripada peribahasa yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : memanjang-manjang, berhabis-habisan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Seni

NILAI : rasional, kerjasama, menghargai

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.02.2011

KELAS

4S3

MASA

1020 - 1130

TAJUK

TATABAHASA : Membina ayat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyatakan maksud ayat dan binaannya.

2. Menjelaskan beberapa perkara yang perlu dipatuhi semasa membina ayat.

3. Membina beberapa ayat dengan gramatis menggunakan perkataan yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang cara-cara membina ayat.

2. Pelajar diminta membuat catatan dalam buku.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : mendabik, mencantas, kering

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am

NILAI : ketekunan, kebebasan, rasional

KNT : menjana idea

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin nota

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.02.2011

KELAS

4S3

MASA

0815 - 0925

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Penutup

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam perenggan penutup seperti cadangan dan harapan daripada cadangan berkenaan.
  2. Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan perenggan penutup.
  2. Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu contoh perenggan penutup kepada sesebuah karangan

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ikhtisar, efektif

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar boleh menggabungkan maklumat menjadi sebuah perenggan penutup berpandu contoh yang diberi.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.02.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bahan sastera dapat membentuk keperibadian yang mulia dalam kalangan pelajar

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima keperibadian yang mulia yang dapat dilahirkan dengan membaca bahan sastera.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 : Aras 1 ( iii )

9.0 : 9.3 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang perlu ada dalam setiap perenggan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : materialistik, individualistik

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : kasih sayang, patriotisme, hemah tinggi

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat dan menyalin contoh karangan


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.02.2011

KELAS

5K4 ( 0815 – 0925 )

5K5 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Punca-punca Pencemaran Sungai

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti gambar yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga punca sungai tercemar.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Guru menerangkan beberapa maklumat yang perlu ada dalam perenggan pengenalan, idea dan penutup serta cara mencari maklumat berkenaan.
  3. Pelajar membuat karangan berdasarkan rangka karangan yang telah dihasilkan bersama-sama guru.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : Dasawarsa, iktisar

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, kebersihan fizikal dan mental

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar mencatat maklumat penting yang telah dibincangkan

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SABTU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.02.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Peranan ibu bapa membantu anak-anak mencapai kejayaan dan kesan-kesannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam peranan ibu bapa membantu anak-anak mencapai kejayaan.

3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kesan kepada anak-anak sekiranya ibu bapa berbuat sedemikian.

4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Pelajar membuat rumusan mengikut format yang betul.
  3. Membuat latihan pemahaman.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : implikasi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Seni

NILAI : patriotisme, kerjasama, menghargai

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.02.2011

KELAS

5K5 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 1020 – 1130 )

TAJUK

DRAMA : Tiang Cengal Dinding Sayung

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji.

2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada drama.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

1. Pelajar bercerita.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.

  1. Secara berpasangan, pelajar mencari nilai dan pengajaran daripada drama yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : diksi

KOSA KATA : perdu, mencatur,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : berdikari, kasih sayang, rasional

KNT : Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan