RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.03.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | CERPEN : Pungut Alias Zahara Alias Yap Siew Hong |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa pinjaman KOSA KATA : melopong, loktang, sueh |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam NILAI : kasih sayang, hemah tinggi, hormat-menghormati KNT : Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.03.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | CERPEN : Memori seorang tua |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : dipintali, serbat, galeri, marhaen |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : patriotisme, kerjasama, menghargai KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mencatat nota dan mengenal pasti maklumat yang dicari. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.03.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PEMBETULAN UJIAN : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Cara-cara memajukan belia dan rintangannya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam cara memajukan belia. 3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua rintangan untuk memajukan belia. 4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : berkecimpung, nafas baru |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : kerjasama, patriotisme, hemah tinggi KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Semua pelajar mencatat nota dan membuat pembetulan ujian. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.03.2011 |
KELAS | 5K5 ( 0815 – 0925 ) 5K4 ( 1020 – 1130 ) |
TAJUK | CERPEN : Pungut Alias Zahara Alias Yap Siew Hong |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa pinjaman KOSA KATA : melopong, loktang, sueh |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam NILAI : kasih sayang, hemah tinggi, hormat-menghormati KNT : Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.03.2011 |
KELAS | 5K5 ( 0815 – 0925 ) 5K4 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | PEMBETULAN UJIAN : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Cara-cara memajukan belia dan rintangannya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : berkecimpung, nafas baru |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : kerjasama, patriotisme, hemah tinggi KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Semua pelajar mencatat nota dan membuat pembetulan ujian. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.03.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | PEMBETULAN UJIAN : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Kaedah memupuk semangat patriotisme dalam kalangan belia dan kesan-kesannya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : merencana, menjana, enteng |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kerjasama, patriotisme, kerajinan KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Semua pelajar mencatat nota dan membuat pembetulan ujian. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 24.03.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Cerpen yang bertemakan "Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat". |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan. 2. Menjelaskan maksud peribahasa dan contoh-contoh situasi yang sesuai. 3. Membuat sinopsis cerpen. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : plot, kreativiti, dialog |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : rasional, kerjasama, semangat bermasyarakat KNT : mereka cipta |
REFLEKSI | Beberapa kumpulan berjaya membentangkan sinopsis cerpen mereka. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 25.03.2011 |
KELAS | 5S1 ( 0705 – 0815 ) 5K4 ( 0815 – 0925 ) 5K5 ( 1040 – 1140 ) |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Cerpen bertemakan peribahasa "Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan ". |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan. 2. Menjelaskan maksud peribahasa dan contoh-contoh situasi yang sesuai. 3. Membuat sinopsis cerpen. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : keazaman, tegar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : rasional, kerajinan, keberanian, kebebasan KNT : mereka cipta |
REFLEKSI | Hanya beberapa kumpulan yang berjaya membentangkan sinopsis cerpen kumpulan mereka. |