RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, July 28, 2011

MINGGU 30 ( 25 – 29 Julai

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.07.2011

TINGKATAN

5S1 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 1055 – 1205 )

TAJUK

DRAMA : 1400

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada drama yang dikaji.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada drama yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : Fajar sidik, pantomin, menyondol

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi

NILAI : kesederhanaan, kerajinan, berdikari, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.07.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0705 - 0815

TAJUK

Perbincangan jawapan latihan KOMSAS

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca dan memahami petikan yang diberi.
  2. Membaca soalan yang diberi dan menyatakan kehendak tugasan.
  3. Menjawab beberapa soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap secara spontan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : responsi, amanat

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi

NILAI : Rasional, kerajinan

BBM : Buku kerja AXIS, Buku Teks Antologi Harga Remaja

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin jawapan yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.07.2011

TINGKATAN

5K4

MASA

1020 - 1130

TAJUK

SYAIR : Syair pemberontakan Patani

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada syair yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar menyanyikan syair.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata arkaik

KOSA KATA : dura, masyghul, pegari

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : Patriotik, keberanian, kasih sayang

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Majoriti pelajar berjaya menyatakan maklumat yang dikehendaki.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.07.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

1130 - 1240

TAJUK

DRAMA : 1400

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada drama yang dikaji.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : Fajar sidik, pantomin, menyondol

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi

NILAI : kesederhanaan, kerajinan, berdikari, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar hanya berjaya menjawab soalan mudah sahaja.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.07.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

Tatabahasa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.

2. Menukar ayat aktif kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : telus, tulus, dividen, insentif

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am

NILAI : Rasional, kerajinan

BBM : Buku kerja AXIS

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin jawapan yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.07.2011

TINGKATAN

5S1

MASA

1130 - 1240

TAJUK

SYAIR : Syair pemberontakan Patani

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada syair yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar menyanyikan syair.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata arkaik

KOSA KATA : dura, masyghul, pegari

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : Patriotik, keberanian, kasih sayang

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH


 

Menyelesaikan masalah

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dikehendaki.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.07.2011

TINGKATAN

5S1 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 0945 - 1055 )

TAJUK

SAJAK : Pasar Perasaan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Mengenal pasti unsur gaya bahasa yang dapat dikesan daripada sajak yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : sentimental, dangkal, rapuh

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : rasional, kesyukuran, kebebasan

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyayakan maksud sajak walaupun tidak lengkap. Beberapa unsur gaya bahasa berjaya dikesan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.07.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

1130 - 1240

TAJUK

SYAIR : Syair pemberontakan Patani

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada syair yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar menyanyikan syair.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata arkaik

KOSA KATA : dura, masyghul, pegari

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : Patriotik, keberanian, kasih sayang

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Hanya segelintir pelajar yang boleh menyatakan maklumat yang dikehendaki.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.07.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

SAJAK : Pasar Perasaan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Mengenal pasti unsur gaya bahasa yang dapat dikesan daripada sajak yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

Pelajar mendeklamasikan sajak.

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
  2. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : sentimental, dangkal, rapuh

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : rasional, kesyukuran, kebebasan

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Beberapa maklumat yang dikehendaki berjaya dikesan dengan bantuan guru.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.07.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0940 - 1040

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Peranan kerajaan untuk meningkatkan taraf hidup masyarakat di luar bandar.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti bahan rangsangan yang diberi dan memberi ulasan tentang bahan rangsangan berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga peranan pihak kerajaan untuk meningkatkan taraf hidup masyarakat di luar bandar.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang bahan rangsangan yang diberi.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar berbincang tentang maklumat yang sesuai untuk setiap perenggan.
  3. Pelajar membentangan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : subsidi, infrastruktur

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi, Geografi

NILAI : kesederhanaan, kerajinan, kerjasama

BBM : Buku kerja AXIS

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dibincangkan.

Tuesday, July 5, 2011

MINGGU 26 HINGGA MINGGU 29

TARIKH : 27 JUN HINGGA 22 JULAI 2011

MENGHADIRI

KURSUS DALAM PERKHIDMATAN 4 MINGGU ( KDP4M)

PENINGKATAN PROFESIONALISME :

Pemikiran dan Kritikan dalam Kesusasteraan Melayu ( SM )

Bertempat

IPG Kampus Tun Abdul Razak Kota Samarahan