RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, September 29, 2011

MINGGU 39 ( 26-30 September )


 

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.09.2011

TINGKATAN

5S1

MASA 

0705 - 0815 

TAJUK 

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM : BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN , TATABAHASA 

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam tindakan yang perlu dilaksanakan untuk memperkasakan sekolah vokasional.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kekangan untuk menguasai kemahiran vokasional.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
  4. Menyelesaikan masalah tatabahasa

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) 

AKTIVITI 

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Pelajar menyalin contoh jawapan rumusan dan pemahaman yang betul.
  3. Membina ayat, menukar ayat, mengenal pasti kesalahan bahasa dan membetulkannya. 

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : signifikan, per kapita, persepsi, mengerling

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Sains

NILAI : keyakinan, kerjasama, keberanian

BBM : Kertas soalan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Merumuskan, meringkaskan

Menjana idea  

REFLEKSI 

Pelajar berjaya menyalin jawapan rumusan dengan format yang betul dan menyalin jawapan soalan pemahamannya dalam ayat yang lengkap serta menyalin jawapan tatabahasa yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.09.2011

TINGKATAN

5K4

MASA 

1055 - 1205

TAJUK 

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM : Tatabahasa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Menukar ayat pasif kepada ayat aktif tanpa mengubah maksud asal ayat.
  3. Mencari kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Mengenal pasti peribahasa yang mempunyai maksud yang sama dengan peribahasa yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI 

  1. Perbincangan jawapan masalah tatabahasa.
  2. Pelajar menyalin jawapan yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : mengerling, membubuh, gering, nila

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Pengajian Am

NILAI : Rasional, kerajinan

BBM : Kertas Soalan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI 

Pelajar dipastikan menyalin jawapan tatabahasa yang betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.09.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0705 - 0815

TAJUK

CERPEN : Melissa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan isi-isi penting cerpen yang dikaji.
  2. Mengenal pasti punca, kesan dan langkah menangani rusuhan kaum.
  3. Menjelaskan nilai dan pengajaran daripada cerpen yang dilkaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) 

AKTIVITI 

  1. Pelajar bersoal jawab sesama sendiri tentang cerpen yang dikaji.
  2. Pelajar dibahagikan kepada lima kumpulan dan setiap kumpulan dikehendaki membincangkan isu yang berbeza.
  3. Perbentangan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : gimik, lonjong, kompromi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Sejarah

NILAI : patriotisme, kerjasama, keberanian

BBM : Buku Teks Antologi Harga Remaja

ABM : soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menjanakan idea

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI 

Pelajar berjaya membentangkan hasil perbincangan walaupun tanpa merujuk buku rujukan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.09.2011

TINGKATAN

5K4

MASA 

1020 - 1130 

TAJUK 

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM : BM2 : Pemahaman KOMSAS

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan KOMSAS yang diberikan.
  2. Membaca soalan pemahaman berdasarkan petikan yang diberikan dan menyatakan kehendaknya.
  3. Menyatakan jawapan yang betul bagi setiap jawapan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI 

  1. Pelajar membaca petikan yang diberikan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk menyelesaikan masalah yang dikemukakan oleh soalan pemahaman yang diberikan.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : carik, muafakat, gelodak

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi, Ekonomi

NILAI : rasional, hemah tinggi, kejujuran

BBM : Kertas Soalan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menyelesaikan masalah.

Menjana idea

REFLEKSI 

Semua pelajar dipastikan menyalin contoh jawapan yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.09.2011

TINGKATAN

5K5

MASA 

1130 - 1240

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM : BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN , TATABAHASA 

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam tindakan yang perlu dilaksanakan untuk memperkasakan sekolah vokasional.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kekangan untuk menguasai kemahiran vokasional.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
  4. Menyelesaikan masalah tatabahasa

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI 

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Pelajar menyalin contoh jawapan rumusan dan pemahaman yang betul.
  3. Membina ayat, menukar ayat, mengenal pasti kesalahan bahasa dan membetulkannya. 

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : signifikan, per kapita, persepsi, mengerling

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Sains

NILAI : keyakinan, kerjasama, keberanian

BBM : Kertas soalan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Merumuskan, meringkaskan

Menjana idea  

REFLEKSI 

Pelajar berjaya menyalin jawapan rumusan dengan format yang betul dan menyalin jawapan soalan pemahamannya dalam ayat yang lengkap serta menyalin jawapan tatabahasa yang betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.09.2011

TINGKATAN

4S3

MASA 

0945 - 1055 

TAJUK 

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Faedah-faedah membawa balik pekarja mahir dari luar negara dan rintangan melaksanakannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faedah sekiranya membawa balik pekerja mahir dari luar negara kepada negara.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua rintangan untuk melaksanakan program berkenaan.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) 

AKTIVITI 

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA :

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Ekonomi. Georafi

NILAI : Patriotisme, kebebasan, kerjasama

BBM : Buku Kerja AXIS

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Merumuskan, meringkaskan

Menjana idea  

REFLEKSI 

Pelajar berjaya membuat rangka rumusan dan soalan pemahaman hasil sesi bersoal jawab. Pelajar tiada masalah mencari isi tersurat tetapi masih malas mencari jawapan isi tersirat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.09.2011

TINGKATAN

5S1

MASA 

1130 - 1240 

TAJUK 

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM : BM2 : Pemahaman KOMSAS 

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan KOMSAS yang diberikan.
  2. Membaca soalan pemahaman berdasarkan petikan yang diberikan dan menyatakan kehendaknya.
  3. Menyatakan jawapan yang betul bagi setiap jawapan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) 

AKTIVITI 

  1. Pelajar membaca petikan yang diberikan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk menyelesaikan masalah yang dikemukakan oleh soalan pemahaman yang diberikan.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : carik, muafakat, gelodak

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi, Ekonomi

NILAI : rasional, hemah tinggi, kejujuran

BBM : Kertas Soalan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menyelesaikan masalah.

Menjana idea

REFLEKSI 

Semua pelajar dipastikan menyalin contoh jawapan yang betul. 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.09.2011

TINGKATAN

5S1 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 0945 - 1055 )

TAJUK 

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM : BM Kertas 1

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM1 

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca semua soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea bagi setiap soalan karangan. 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jenis karangan dan kehendak tugasan berdasarkan soalan karangan yang diberi.
  2. Pelajar mencatat rangka karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : koperasi, suri teladan, dividen

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am

NILAI : kerjasama, rasional, ketekunan

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.09.2011

TINGKATAN

5K5

MASA 

1130 - 1240 

TAJUK 

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM : BM2 : Pemahaman KOMSAS

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan KOMSAS yang diberikan.
  2. Membaca soalan pemahaman berdasarkan petikan yang diberikan dan menyatakan kehendaknya.
  3. Menyatakan jawapan yang betul bagi setiap jawapan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) 

AKTIVITI 

  1. Pelajar membaca petikan yang diberikan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk menyelesaikan masalah yang dikemukakan oleh soalan pemahaman yang diberikan.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : carik, muafakat, gelodak

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi, Ekonomi

NILAI : rasional, hemah tinggi, kejujuran

BBM : Kertas Soalan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menyelesaikan masalah.

Menjana idea

REFLEKSI 

Semua pelajar dipastikan menyalin contoh jawapan yang betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.09.2011

TINGKATAN

5K5

MASA 

0705 - 0815 

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM1 

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca semua soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea bagi setiap soalan karangan. 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) 

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jenis karangan dan kehendak tugasan berdasarkan soalan karangan yang diberi.
  2. Pelajar mencatat rangka karangan. 

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : koperasi, suri teladan, dividen 

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am

NILAI : kerjasama, rasional, ketekunan

KNT : Mengenal pasti sebab akibat 

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.09.2011

TINGKATAN

4S3

MASA 

0940 - 1040 

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Cara-cara menangani kes jenayah dalam kalangan remaja.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima cara untuk menangani kes jenayah yang melibatkan para remaja.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jenis dan kehendak tugasan.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar berbincang tentang maklumat yang sesuai untuk setiap perenggan.
  3. Pelajar membentangan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : prakarsa, sivik, hedonisme

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Pendidikan Moral/pendidikan Islam, PSK

NILAI : kerjasama, patriotik, berdikari

BBM : Buku Kerja AXIS Tingkatan 4

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menyelesaikan masalah.

Menjana idea

REFLEKSI 

Rangka karangan berjaya dihasilkan dan pelajar diberi edaran contoh karangan penuh yang lengkap untuk dibaca dan disalin.