HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 26.09.2011 |
TINGKATAN | 5S1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM : BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN , TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : signifikan, per kapita, persepsi, mengerling SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : keyakinan, kerjasama, keberanian BBM : Kertas soalan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Merumuskan, meringkaskan Menjana idea |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyalin jawapan rumusan dengan format yang betul dan menyalin jawapan soalan pemahamannya dalam ayat yang lengkap serta menyalin jawapan tatabahasa yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 26.09.2011 |
TINGKATAN | 5K4 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM : Tatabahasa |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : mengerling, membubuh, gering, nila SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am NILAI : Rasional, kerajinan BBM : Kertas Soalan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar dipastikan menyalin jawapan tatabahasa yang betul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 27.09.2011 |
TINGKATAN | 4S3 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | CERPEN : Melissa |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii ) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : gimik, lonjong, kompromi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : patriotisme, kerjasama, keberanian BBM : Buku Teks Antologi Harga Remaja ABM : soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menjanakan idea Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya membentangkan hasil perbincangan walaupun tanpa merujuk buku rujukan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 27.09.2011 |
TINGKATAN | 5K4 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM : BM2 : Pemahaman KOMSAS |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : carik, muafakat, gelodak SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi, Ekonomi NILAI : rasional, hemah tinggi, kejujuran BBM : Kertas Soalan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah. Menjana idea |
REFLEKSI | Semua pelajar dipastikan menyalin contoh jawapan yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 27.09.2011 |
TINGKATAN | 5K5 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM : BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN , TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : signifikan, per kapita, persepsi, mengerling SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : keyakinan, kerjasama, keberanian BBM : Kertas soalan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Merumuskan, meringkaskan Menjana idea |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyalin jawapan rumusan dengan format yang betul dan menyalin jawapan soalan pemahamannya dalam ayat yang lengkap serta menyalin jawapan tatabahasa yang betul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 28.09.2011 |
TINGKATAN | 4S3 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Faedah-faedah membawa balik pekarja mahir dari luar negara dan rintangan melaksanakannya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi. Georafi NILAI : Patriotisme, kebebasan, kerjasama BBM : Buku Kerja AXIS ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Merumuskan, meringkaskan Menjana idea |
REFLEKSI | Pelajar berjaya membuat rangka rumusan dan soalan pemahaman hasil sesi bersoal jawab. Pelajar tiada masalah mencari isi tersurat tetapi masih malas mencari jawapan isi tersirat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 28.09.2011 |
TINGKATAN | 5S1 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM : BM2 : Pemahaman KOMSAS |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : carik, muafakat, gelodak SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi, Ekonomi NILAI : rasional, hemah tinggi, kejujuran BBM : Kertas Soalan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah. Menjana idea |
REFLEKSI | Semua pelajar dipastikan menyalin contoh jawapan yang betul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.09.2011 |
TINGKATAN | 5S1 ( 0705 - 0815 ) 5K4 ( 0945 - 1055 ) |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM : BM Kertas 1 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM1 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : koperasi, suri teladan, dividen |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am NILAI : kerjasama, rasional, ketekunan KNT : Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.09.2011 |
TINGKATAN | 5K5 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM : BM2 : Pemahaman KOMSAS |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : carik, muafakat, gelodak SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi, Ekonomi NILAI : rasional, hemah tinggi, kejujuran BBM : Kertas Soalan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah. Menjana idea |
REFLEKSI | Semua pelajar dipastikan menyalin contoh jawapan yang betul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 30.09.2011 |
TINGKATAN | 5K5 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM1 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : koperasi, suri teladan, dividen |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am NILAI : kerjasama, rasional, ketekunan KNT : Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 30.09.2011 |
TINGKATAN | 4S3 |
MASA | 0940 - 1040 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Cara-cara menangani kes jenayah dalam kalangan remaja. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : prakarsa, sivik, hedonisme SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/pendidikan Islam, PSK NILAI : kerjasama, patriotik, berdikari BBM : Buku Kerja AXIS Tingkatan 4 ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah. Menjana idea |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan dan pelajar diberi edaran contoh karangan penuh yang lengkap untuk dibaca dan disalin. |