RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, October 27, 2011

MINGGU 43 ( 24 – 28 Oktober 2011 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

24.10.2011

TINGKATAN

5S1 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 1055 – 1205 )

TAJUK

ULANGKAJI : Cerpen Antologi Dirgahayu Bahasaku ( Ting. 5 )

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang keenam-enam cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat pendapat bagi menjawab setiap soalan yang dikemukakan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar dipecahkan kepada enam kumpulan.
  2. Setiap kumpulan diberi tugasan yang berbeza untuk dibincangkan.
  3. Wakil kumpulan membuat perbentangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : jemburan, berbondong-bondong, celepa

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi, Sejarah

NILAI : Patriotisme, hemah tinggi, kasih sayang

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku, Kad Manila

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah.

Menjana idea

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan dalam tempoh yang ditetapkan. Pelajar 5K4 perlu dibimbing sebelum perbentangan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.10.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN


 

Matematik 1

( 1449/1 )

0705 – 0820

( 1 jam 15 minit )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.10.2011

TINGKATAN

5K4

MASA

1020 - 1130

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Punca-punca Wanita Menjadi Perokok dan Manfaat Tidak Merokok.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam sebab wanita merokok.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kelebihan tidak merokok.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : morbiditi, langsing, perokok pasif

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains, Ekonomi

NILAI : kesederhanaan, kesyukuran, hormat-menghormati

BBM : Buku kerja AXIS Ting.5

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Merumuskan, meringkaskan

Membuat inferens

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengenal pasti isi tersurat dan memerlukan bimbingan guru untuk mencari isi tersirat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.10.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

1130 - 1240

TAJUK

ULANGKAJI : Cerpen Antologi Dirgahayu Bahasaku ( Ting. 5 )

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang keenam-enam cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat pendapat bagi menjawab setiap soalan yang dikemukakan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar dipecahkan kepada enam kumpulan.
  2. Setiap kumpulan diberi tugasan yang berbeza untuk dibincangkan.
  3. Wakil kumpulan membuat perbentangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : jemburan, celepa, terbersit

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi, Sejarah

NILAI : Patriotisme, hemah tinggi, kasih sayang

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku, Kad Manila

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah.

Menjana idea

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan dalam tempoh yang ditetapkan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.10.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN : BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN , TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam keburukan merokok.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya dua langkah menangani tabiat merokok.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
  4. Menyelesaikan masalah tatabahasa

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Pelajar menyalin contoh jawapan rumusan dan pemahaman yang betul.
  3. Membina ayat, menukar ayat, mengenal pasti kesalahan bahasa dan membetulkannya.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : optimum, perokok tegar, termaktub

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : keyakinan, kerjasama, keberanian

BBM : Kertas soalan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Merumuskan, meringkaskan

Menjana idea

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin jawapan rumusan dengan format yang betul dan menyalin jawapan soalan pemahamannya dalam ayat yang lengkap serta menyalin jawapan tatabahasa yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.10.2011

TINGKATAN

5S1

MASA

1130 - 1240

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Punca-punca Wanita Menjadi Perokok dan Manfaat Tidak Merokok.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam sebab wanita merokok.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kelebihan tidak merokok.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : morbiditi, langsing, perokok tegar

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains, Ekonomi

NILAI : kesederhanaan, kesyukuran, hormat-menghormati

BBM : Buku kerja AXIS Ting.5

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Merumuskan, meringkaskan

Membuat inferens

REFLEKSI

Latihan rumusan dan pemahaman berjaya disiapkan dalam tempoh yang ditetapkan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.10.2011

TINGKATAN

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Rencana : Kesan-kesan Keganasan terhadap Masyarakat Dunia

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti format karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima kesan keganasan sejagat terhadap masyarakat dunia.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar dipecahkan kepada tujuh kumpulan.
  2. Setiap kumpulan diberi tugasan mengenal pasti maklumat penting pada setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup.
  3. Wakil kumpulan membuat perbentangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : sejagat, rejim, ideologi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : Rasional, kerajinan, keberanian

BBM : Kad Manila

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

Mengenal pasti sebab dan akibat

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.10.2011

TINGKATAN

5K4

MASA

0945 - 1055

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Usaha-usaha mengelakkan diri daripada terjebak dengan masalah sosial.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti format karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima usaha yang patut dilakukan oleh remaja untuk mengelakkan diri terjebak dengan masalah sosial.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar dipecahkan kepada tujuh kumpulan.
  2. Setiap kumpulan diberi tugasan mengenal pasti maklumat penting pada setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup.
  3. Wakil kumpulan membuat perbentangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : sahsiah, terjebak

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : Rasional, kerajinan, keberanian

BBM : Kad Manila

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

Mengenal pasti sebab dan akibat

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dibentangkan setelah pelajar dibimbing oleh guru.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.10.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

1130 - 1240

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Punca-punca Wanita Menjadi Perokok dan Manfaat Tidak Merokok.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam sebab wanita merokok.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kelebihan tidak merokok.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : morbiditi, langsing, perokok tegar

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains, Ekonomi

NILAI : kesederhanaan, kesyukuran, hormat-menghormati

BBM : Buku kerja AXIS Ting.5

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Merumuskan, meringkaskan

Membuat inferens

REFLEKSI

Hanya dua orang pelajar sahaja yang tidak berjaya menyiapkan latihan dengan format yang betul dalam tempoh yang telah ditetapkan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.10.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Usaha-usaha mengelakkan diri daripada terjebak dengan masalah sosial.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti format karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima usaha yang patut dilakukan oleh remaja untuk mengelakkan diri terjebak dengan masalah sosial.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar dipecahkan kepada tujuh kumpulan.
  2. Setiap kumpulan diberi tugasan mengenal pasti maklumat penting pada setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup.
  3. Wakil kumpulan membuat perbentangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : sahsiah, terjebak

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : Rasional, kerajinan, keberanian

BBM : Kad Manila

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

Mengenal pasti sebab dan akibat

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya disiapkan setelah guru bertanya soalan-soalan mudah yang berkaitan dengan maklumat yang diperlukan. Pelajar dipastikan menyalin rangka seperti yang telah dibincangkan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.10.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0940 - 1040

TAJUK

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN


 

Pelajar membuat persediaan untuk menduduki peperiksaan PJK yang bakal diadakan pada pukul 1040.

Thursday, October 20, 2011

MINGGU 42 ( 17 – 21 Oktober 2011 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

17.10.2011

TINGKATAN

5S1 ( 0705-0815 )

5K4 ( 1055-1205 )

TAJUK

LATIHAN ULANGKAJI : Sajak

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan maksud setiap sajak yang dikaji.
  2. Membaca soalan dengan teliti dan menyatakan kehendak soalan.
  3. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyatakan maksud sajak.
  2. Pelajar membuat latihan pemahaman sajak.
  3. Sesi perbincangan jawapan latihan pemahaman sajak.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : ampuh, berumbi, rembang, lapuk

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi, Pendidikan Moral, Ekonomi

NILAI : Patriotisme, kerjasama, keberanian

BBM : Kertas soalan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyatakan sebab dan akibat

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar 5S1 berjaya menyiapkan latihan dan majoriti dapat menyatakan jawapan yang sesuai. Pelajar 5K4 tidak menjawab latihan dengan lengkap dan kebanyakan mereka sukar memberi jawapan dengan menggunakan ayat sendiri ( mengambil ayat asal sajak )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.10.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN


 

BAHASA MELAYU 1

( 1103/1 )

0710 – 0925

( 2 JAM 15 MINIT )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.10.2011

TINGKATAN

5K4

MASA

1020 - 1130

TAJUK

Tatabahasa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada kata ganda yang diberi.
  2. Menukar ayat songsang kepada ayat biasa tanpa mengubah maksud asal ayat.
  3. Mencari kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Memberi maksud peribahasa yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : mentua-taya, akreditasi, embacang

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : Rasional, kerajinan, keberanian

BBM : Buku kerja AXIS

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Kebanyakan pelajar tidak berjaya menyiapkan latihan yang diberi dalam tempoh yang diberi tetapi perbincangan jawapan terpaksa dilakukan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.10.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

1130 - 1240

TAJUK

LATIHAN ULANGKAJI : Sajak

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan maksud setiap sajak yang dikaji.
  2. Membaca soalan dengan teliti dan menyatakan kehendak soalan.
  3. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyatakan maksud sajak.
  2. Pelajar membuat latihan pemahaman sajak.
  3. Sesi perbincangan jawapan latihan pemahaman sajak.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : ampuh, berumbi, rembang, lapuk

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi, Pendidikan Moral, Ekonomi

NILAI : Patriotisme, kerjasama, keberanian

BBM : Kertas soalan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyatakan sebab dan akibat

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar 5S1 berjaya menyiapkan latihan dan majoriti dapat menyatakan jawapan yang sesuai. Pelajar 5K4 tidak menjawab latihan dengan lengkap dan kebanyakan mereka sukar memberi jawapan dengan menggunakan ayat sendiri ( mengambil ayat asal sajak )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.10.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN


 

BAHASA INGGERIS II

( 1119/2 )

1025 - 1240


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.10.2011

TINGKATAN

5S1

MASA

1130 - 1240

TAJUK

Tatabahasa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada kata ganda yang diberi.
  2. Menukar ayat songsang kepada ayat biasa tanpa mengubah maksud asal ayat.
  3. Mencari kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Memberi maksud peribahasa yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : mentua-taya, akreditasi, embacang

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : Rasional, kerajinan, keberanian

BBM : Buku kerja AXIS

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Perbincangan berjaya dilakukan. Kelemahan pelajar adalah mengenal pasti kesalahan istilah.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.10.2011

TINGKATAN

5S1 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 0945 - 1055 )

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kepentingan Amalan Berjimat Cermat.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti gambar rajah yang diberi sebelum memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga manfaat amalan berjimat cermat.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan.
  2. Secara berpasangan, pelajar berbincang tentang maklumat yang sesuai untuk setiap perenggan.
  3. Pelajar membentangan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : berhemah, polemik, impak

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : rasional, kesederhanaan, hemah tinggi

BBM : papan tulis

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan tetapi bagi pelajar kelas 5K4, mereka sukar menyatakan contoh yang sesuai kerana tiada pengetahuan am/tidak peka tentang isu semasa.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.10.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

1130 - 1240

TAJUK

Tatabahasa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada kata ganda yang diberi.
  2. Menukar ayat songsang kepada ayat biasa tanpa mengubah maksud asal ayat.
  3. Mencari kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Memberi maksud peribahasa yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : mentua-taya, akreditasi, embacang

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : Rasional, kerajinan, keberanian

BBM : Buku kerja AXIS

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar tidak berjaya menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberi kerana agak lemah tetapi sesi perbincangan jawapan yang betul tetap dilaksanakan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.10.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kepentingan Amalan Berjimat Cermat.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti gambar rajah yang diberi sebelum memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga manfaat amalan berjimat cermat.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan.
  2. Secara berpasangan, pelajar berbincang tentang maklumat yang sesuai untuk setiap perenggan.
  3. Pelajar membentangan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : berhemah, polemik, impak

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : rasional, kesederhanaan, hemah tinggi

BBM : papan tulis

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya disiapkan setelah guru bertanya soalan-soalan mudah yang berkaitan dengan maklumat yang diperlukan. Pelajar dipastikan menyalin rangka seperti yang telah dibincangkan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.10.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0940 - 1040

TAJUK

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN


 

SAINS II

0910 – 1140

( 2 JAM 30 MINIT )