RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, February 23, 2012

MINGGU 8 ( 20 – 24 Februari 2012 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.02.2012

TINGKATAN

5S5 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 1055 - 1205 )

TAJUK

SAJAK : Kecek (v)

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menjelaskan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
  3. Mengenal pasti tema sajak dan menjelaskan sekurang-kurangnya empat persoalannya.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Pelajar mencatat maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
  3. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : diksi

KOSA KATA : kecek, sedozen, rahang

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam

NILAI : berdikari, tangggungjawab, berdikari

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Secara keseluruhannya pelajar dapat mengumpul maklumat yang diminta setelah dijelaskan secara terperinci maksud sajak yang dikaji.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.02.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PUISI TRADISIONAL: Pantun Empat kerat ( Jenaka dan Sindiran )

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan pantun dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap pantun yang dikaji.
  3. Menjelaskan tema pantun yang dikaji dan mengenal pasti sekurang-kurangnya empat persoalan.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 (i)

2.0 : 2.5 : Aras 3 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan pantun.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada pantun yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : semantik

KOSA KATA : capal, sigai, rotan saga

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : rasional, kerajinan, hemah tinggi

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pada awalnya pelajar agak sukar memahami maksud pantun kerana menggunakan watak-watak binatang. Oleh itu, guru meminta pelajar mengkaji persamaan watak tersebut dengan manusia.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

TARIKH : 21.02.2012

MENGIRINGI PELAJAR

MENYERTAI

PERTANDINGAN BAHAS ALA PARLIMEN BAHASA MELAYU

DI

SMK BALAI RINGIN

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.02.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0705 - 0815

TAJUK

SAJAK : Kecek (v)

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menjelaskan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
  3. Mengenal pasti tema sajak dan menjelaskan sekurang-kurangnya empat persoalannya.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Pelajar mencatat maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
  3. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : diksi

KOSA KATA : kecek, sedozen, rahang

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam

NILAI : berdikari, tangggungjawab, berdikari

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Secara keseluruhannya maklumat yang dikehendaki boleh dinyatakan setelah guru mengulang sekali lagi teknik mengesan nilai murni daripada bahan sastera.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.02.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0815 – 0925 )

5S5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Mengenal pasti jenis-jenis ayat pada ayat-ayat yang diberi.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : hanyir, hamis

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar boleh menyelesaikan masalah tatabahasa terutamanya setelah dijelaskan secara terperinci maksud perkataan tertentu dan memberi contoh-contoh jenis ayat.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.02.2012

TINGKATAN

5S5 ( 0815 - 0925 )

5K4 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha Mewujudkan Masyarakat Bebas Daripada Rokok.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga usaha mewujudkan masyarakat bebas daripada rokok.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting dalam setiap perenggan
  3. Pelajar membuat rangka karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : suri teladan, tuntas, pragmatik

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kimia

NILAI : menghargai, rasional, kesyukuran

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dibincangkan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

24.02.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Penutup

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam perenggan penutup seperti cadangan dan harapan daripada cadangan berkenaan.
  2. Mengenal pasti ungkapan menarik yang berkaitan dengan maklumat yang diperoleh.
  3. Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan perenggan penutup.
  2. Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu contoh perenggan penutup kepada sesebuah karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ikhtisar, efektif , konklusi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Maklumat yang perlu dalam perenggan penutup berjaya dinyatakan oleh pelajar setelah dibimbing oleh guru tetapi menghadapi kesukaran untuk menyatakan peribahasa yang sesuai dengan maklumat yang diperoleh.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

24.02.2012

TINGKATAN

5S5 ( 0815 - 0925 )

5K4 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha Mewujudkan Masyarakat Bebas Daripada Rokok.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga usaha mewujudkan masyarakat bebas daripada rokok.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting dalam setiap perenggan
  3. Pelajar membuat rangka karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : suri teladan, tuntas, pragmatik

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kimia

NILAI : menghargai, rasional, kesyukuran

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan.

Friday, February 17, 2012

MINGGU 7 ( 13 – 17 FEB 2012 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.02.2012

TINGKATAN

5S5 ( 0815 - 0925 )

5K4 ( 1055 - 1205 )

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Pantun Lapan Kerat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan pantun dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap pantun.
  3. Menjelaskan tema pantun yang dikaji dan mengenal pasti sekurang-kurangnya empat persoalan.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan pantun.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada pantun yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman pantun.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Diksi

KOSA KATA : sepaian, khalifah

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : patriotisme, kebebasan, hemah tinggi

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan maklumat yang diminta oleh guru hasil latih tubi secara lisan pada minggu lepas. Walau bagaimanapun, terdapat pelajar yang belum menguasai teknik menjawab soalan pemahaman KOMSAS yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.02.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0945 - 1055

TAJUK

DRAMA : Gelanggang Tuk Wali

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman drama dengan cara yang betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( v )

AKTIVITI

  1. Sesi bersoal jawab tentang isi drama yang dikaji.
  2. Secara berpasangan, pelajar mencari nilai dan pengajaran daripada drama dan membentangkannya.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman drama.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa daerah

KOSA KATA : singse, sigai, umpil

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Seni

NILAI : kesyukuran, ketekunan, menghargai

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Ramai pelajar yang tidak membaca drama yang dikaji walaupun telah dipesan untuk berbuat demikian. Jadi guru hanya bertanyakan soalan berpandukan buku teks dan pelajar berjaya membuat latihan dengan dipantau oleh guru supaya membuat latihan mengikut teknik menjawab yang betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.02.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0815 - 0925

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Sikap negatif masayarakat berkaitan isu disiplin pelajar dan kesannya terhadap anak-anak mereka.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam reaksi negatif masyarakat berkaitan isu disiplin dan dua implikasinya terhadap anak-anak mereka.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Peribahasa

KOSA KATA : menuding jari, kambing hitam

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : tanggungjawab, rasional, keadilan

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dan tersirat dengan baik dan pelajar ditekankan tentang format penulisan rumusan yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.02.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Pantun Lapan Kerat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan pantun dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap pantun.
  3. Menjelaskan tema pantun yang dikaji dan mengenal pasti sekurang-kurangnya empat persoalan.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan pantun.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada pantun yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman pantun.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Diksi

KOSA KATA : sepaian, khalifah

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : patriotisme, kebebasan, hemah tinggi

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Didapati pelajar boleh menyatakan maklumat yang dikehendaki setelah ditunjuk cara oleh guru tetapi masih perlu dipantau semasa membuat latihan pemahaman.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

15.02.2012

TINGKATAN

5S3 ( 0705 – 0815 )

5K4 ( 0815 – 0925 )

5S5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Sebab-sebab masyarakat menggunakan pakaian berjenama dan kesannya terhadap barangan tempatan.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faktor masyarakat menggunakan barang berjenama dan dua kesannya terhadap barangan keluaran tempatan.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : persepsi, perspektif

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : patriotisme, berdikari, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dan tersirat dengan baik tetapi ramai juga pelajar 5K4 yang masih membuat rumusan dengan format yang tidak betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.02.2012

TINGKATAN

5S5 ( 0815 - 0925 )

5K4 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

Program NILAM

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang nipis.
  2. Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
  2. Pelajar menulis ulasan buku.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ulasan, sinopsis

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama

BBM : Buku Cerita, Buku Nilam

ABM : Pusat Sumber

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Membuat kesimpulan

REFLEKSI

Semua pelajar yang membawa buku NILAM berjaya menulis ulasan yang diminta.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

17.02.2012

TINGKATAN

4S2 ( 0705 – 0815 )

5S3 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

Program NILAM

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang nipis.
  2. Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
  2. Pelajar menulis ulasan buku.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ulasan, sinopsis

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama

BBM : Buku Cerita, Buku Nilam

ABM : Pusat Sumber

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Membuat kesimpulan

REFLEKSI

Semua pelajar yang membawa buku NILAM berjaya menulis ulasan yang diminta.