HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.07.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | CERPEN : Pemain Catur |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : bercempera, melibas, terjengul SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am NILAI : Rasional, kerajinan, hormat-menghormati BBM : Buku Teks Antologi Harga Remaja ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah Merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.07.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | DRAMA : Dato' Onn |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii ) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : Petisyen SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : patriotisme, kerjasama, keberanian BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyusun mengikut keutamaan Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 24.07.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0815 – 0925 ) 5S5 ( 0945 – 1055 ) |
TAJUK | DRAMA : Dato' Onn |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii ) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : Petisyen SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : patriotisme, kerjasama, keberanian BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyusun mengikut keutamaan Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 25.07.2012 |
TINGKATAN | 5S5 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : tabu, tabuh, busa SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Kebanyakan pelajar masih memerlukan bimbingan untuk membuat latihan menukar ayat. Manakala latihan yang selebihnya dapat diselesaikan dengan mudah. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 25.07.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Faedah permainan tradisional dan usaha menghidupkannya kembali. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : terpinggir, senggang, hambar, riadah SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran, kertas mahjung ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya membentangkan hasil perbincangan. Maklumat yang berkaitan berjaya disalin oleh pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 26.07.2012 |
TINGKATAN | 5K4 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : tabu, tabuh, busa SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Kebanyakan pelajar masih memerlukan bimbingan untuk menyelesaikan masalah tatabahasa. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 26.07.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah memperkukuh institusi keluarga dan sikap negatif masyarakat. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : dijana, memacu, hala tuju. SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/Moral NILAI : kasih sayang, kesyukuran, hormat-menghormati BBM : lembaran edaran, kertas mahjung ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya membentangkan hasil perbincangan. Guru memberi ulasan setiap hasil perbentangan pelajar manakala pelajar yang lain berjaya menyalin maklumat yang dikehendaki. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 26.07.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Peranan Ibu Bapa dalam Menjamin Keselamatan Anak-anak di luar Rumah. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : mutakhir, waspada SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kerjasama, rasional, kasih sayang BBM : Papan tulis, kad manila ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar lain berjaya menyalin rangka karangan setelah guru mengulas satu persatu hasil perbincangan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 27.07.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0705 – 0815 ) 5S5 ( 0940 - 1040 ) 5S3 ( 1040 – 1140 ) |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Masalah-masalah yang akan dihadapi sekiranya kemusnahan hutan di Malaysia tidak diatasi dengan segera. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : khazanah, spesies, kontang SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kerjasama, hemah tinggi, kesyukuran BBM : Papan tulis, kad manila ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar lain berjaya menyalin rangka karangan setelah guru mengulas satu persatu hasil perbincangan. |