RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, March 22, 2013

MINGGU 12 ( 18 – 22 Mac 2013 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.03.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5K2 ( 0945 – 1055 )

5K8 ( 11.30 – 1240 )

TAJUK

NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Latar Masa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menjelaskan peristiwa yang berlaku pada waktu pagi, petang dan malam.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 3 ( iii )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mengenal pasti latar masa novel yang dikaji dengan merujuk buku teks.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang latar masa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : melentok, menyorot

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : berdikari, hemah tinggi, hormat-menghormati

BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Secara keseluruhannya, pelajar boleh menyatakan latar masa. Walau bagaimanapun, hanya segelintir pelajar 5K8 dan 5K9 yang boleh menyatakan latar masa setelah merujuk buku teks.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.03.2013

TINGKATAN

5K2 ( 0705 – 0815 )

5K8 ( 0945 - 1055 )

5S2 ( 1055 – 1205 )

TAJUK

MENGIRINGI PELAJAR

KE

BAHAGIAN TEKNOLOGI PENDIDIKAN, SAMARAHAN

UNTUK MENGHADIRI

PENILAIAN CALON TOKOH NILAM

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.03.2013

TINGKATAN

5S2 ( 1020 - 1130 )

5K9 ( 1130 - 1240 )

TAJUK

P&P TIDAK DIJALANKAN KERANA SEMUA PELAJAR TINGKATAN 5 MENGIKUTI PROGRAM BERSAMA KAUNSELOR.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.03.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5K8 ( 0945 – 1055 )

5K2 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN AWAL TAHUN : BM1 : KARANGAN B

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi setiap karangan.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata kerja

KOSA KATA : kebejatan, hedonisme

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kasih sayang,hormat-menghormati, rasional

BBM : lembaran Kertas Soalan Peperiksaan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

Mengenal pasti sebab dan akibat

REFLEKSI

Perbincangan lebih berfokus kepada kesilapan asas paling ketara yang dilakukan oleh pelajar semasa membuat karangan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22 .03.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

0940 - 1040

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN AWAL TAHUN : BM1 : KARANGAN B

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi setiap karangan.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata kerja

KOSA KATA : kebejatan, hedonisme

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kasih sayang,hormat-menghormati, rasional

BBM : lembaran Kertas Soalan Peperiksaan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

Mengenal pasti sebab dan akibat

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan fakta-fakta yang diminta. Walau bagaimanapun pelajar mengabaikan contoh-contoh relevan yang berkaitan.

Friday, March 15, 2013

MINGGU 11 ( 11 – 15 Mac 2013 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.03.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5K8 ( 11.30 – 1240 )

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : Novel

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan dua contoh persoalan keberanian yang terdapat pada novel Melunas Rindu dan Kabus di Perbukitan.
  2. Menjelaskan sekurang-kurangnya satu peristiwa yang menggembirakan dalan kedua-dua novel.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab tentang sesuatu maklumat.
  3. Pelajar menyalin contoh jawapan dengan format yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : persoalan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kasih sayang, keberanian

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin contoh jawapan pemahaman novel dengan cara yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.03.2013

TINGKATAN

5K2

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : TATABAHASA DAN NOVEL

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada kata majmuk yang diberi.
  2. Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Membina ayat daripada peribahasa yang diberi.
  5. Menjawab soalan pemahaman novel.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang masalah tatabahasa.
  2. Pelajar menyalin jawapan yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : jawatankuasa, kerjaya, tatalaku, sembilu

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.03.2013

TINGKATAN

5K2 ( 0705 – 0815 )

5K8 ( 0945 - 1055 )

TAJUK

NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Tema dan Persoalan

Nilai dan Pengajaran

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mengenal pasti tema novel yang dikaji berserta contoh-contohnya.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam persoalan novel.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya enam nilai kemanusiaan dan pengajaran daripada novel yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang nilai kemanusiaan yang paling menonjol dalam novel.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar menyatakan tiga nilai yang terdapat dalam tiga petikan novel yang diberi.
  3. Pelajar menyatakan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : melentok, menyorot

Sebutan dan Intonasi : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam /Pendidikan Moral, Sejarah,

NILAI : hemah tinggi, kasih sayang,

BBM : Buku teks Kabus di Perbukitan

ABM : Borang PG, Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Kemahiran berfikir ( CAF )

Kemahiran Belajar Cara Belajar

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyatakan maklumat yang dikehendaki setelah guru membimbing setiap kumpulan untuk mengenal pasti nilai.


 


 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.03.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

1055 - 1205

TAJUK

NOVEL : Biodata Pengarang

Sinopsis Novel Kabus Di Perbukitan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan biodata pengarang sama ada latar belakang, pendidikan, karya dan anugerah yang diperoleh.
  2. Menjawab beberapa soalan mudah berkaitan dengan novel yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.3 : Aras 1 (iii)

AKTIVITI

  1. Pelajar dipilih secara rawak untuk membentangkan tentang biodata pengarang novel yang dikaji.
  2. Sesi bersoal jawab.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ekstrovert, biopsi, terpisat-pisat, transaksi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : Patriotisme, kasih sayang, kesyukuran

BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan biodata setelah diberi masa untuk menghafal maklumat dan boleh menjawab beberapa soalan yang diajukan tentang novel yang dikaji.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.03.2013

TINGKATAN

5S2 ( 1020 - 1130 )

5K9 ( 1130 - 1240 )

TAJUK

NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Tema dan Persoalan

Nilai dan Pengajaran

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mengenal pasti tema novel yang dikaji berserta contoh-contohnya.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam persoalan novel.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya enam nilai kemanusiaan dan pengajaran daripada novel yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang nilai kemanusiaan yang paling menonjol dalam novel.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar menyatakan tiga nilai yang terdapat dalam tiga petikan novel yang diberi.
  3. Pelajar menyatakan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : melentok, menyorot

Sebutan dan Intonasi : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam /Pendidikan Moral, Sejarah,

NILAI : hemah tinggi, kasih sayang,

BBM : Buku teks Kabus di Perbukitan

ABM : Borang PG, Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Kemahiran berfikir ( CAF )

Kemahiran Belajar Cara Belajar

REFLEKSI

Pelajar 5S2 berjaya menyatakan maklumat yang dikehendaki setelah sesi soal jawab dilakukan. Pelajar hanya dikehendaki menyatakan nilai murni berserta contoh berdasarkan petikan novel yang diberi. Pelajar dibimbing oleh guru sebelum perbentangan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.03.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5K8 ( 1020 – 1130 )

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM1 : Karangan A

( Pengenalan dan Penutup )

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti kehendak tugasan.
  2. Mengenal pasti topik dan fokus soalan.
  3. Memberi maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : pragmatik,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerajinan, kerjasama, rasional

BBM : lembaran Kertas Soalan Peperiksaan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

Mengenal pasti sebab dan akibat

REFLEKSI

Secara keseluruhannya, pelajar boleh menyatakan maklumat yang dikehendaki walaupun menjawab sepatah dua perkataan sahaja kerana tidak mampu menyatakan dalam ayat yang lengkap. Guru membimbing pelajar membina ayat yang betul dan meminta pelajar menggabungkannya dalam bentuk perenggan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.03.2013

TINGKATAN

5K2

MASA

1130 - 1240

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM1 : Karangan A

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti kehendak tugasan.
  2. Mengenal pasti topik dan fokus soalan.
  3. Memberi maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi/idea dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : pragmatik,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerajinan, kerjasama, rasional

BBM : lembaran Kertas Soalan Peperiksaan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

Mengenal pasti sebab dan akibat

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan maklumat yang dikehendaki setelah dipermudahkan oleh guru tetapi sukar menjawab apabila ditanya tentang contoh isu semasa yang berkaitan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

15 .03.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

0940 - 1040

TAJUK

Program NILAM

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang nipis.
  2. Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
  2. Pelajar menulis ulasan buku.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ulasan, sinopsis

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama

BBM : Buku Cerita, Buku Nilam

ABM : Pusat Sumber

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Membuat kesimpulan

REFLEKSI

Semua pelajar yang membawa buku NILAM berjaya menulis ulasan yang diminta.