HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.04.2013 |
TINGKATAN | 5K9 ( 0705 – 0815 ) 5K2 ( 0945 – 1055 ) 5K8 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | SAJAK : Kecek (v) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : diksi KOSA KATA : kecek, sedozen, rahang SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam NILAI : berdikari, tangggungjawab, berdikari BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Pelajar 5K2 dapat mengumpul maklumat yang diminta setelah dijelaskan secara terperinci maksud sajak yang dikaji. Pelajar 5K8 dan 5K9 hanya dapat mengisi jadual mengandungi persoalan dan maklumat berkaitan setelah dijelaskan berkali-kali. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.04.2013 |
TINGKATAN | 5K2 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : merentang, velodrom, lonjakan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : buku kerja ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya, pelajar boleh menyelesaikan masalah tatabahasa yang diberi tetapi memerlukan masa yang agak lama untuk menyiapkannya. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.04.2013 |
TINGKATAN | 5K8 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : pertelagahan, memperkasakan, komplikasi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran kertas ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyiapkan latihan dalam masa yang ditetapkan dan didapati lebih separuh daripada pelajar dapat menulis jawapan yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.04.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 1130-1240 |
TAJUK | SAJAK : Kecek (v) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : diksi KOSA KATA : kecek, sedozen, rahang SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam NILAI : berdikari, tangggungjawab, berdikari BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Pelajar dapat mengumpul maklumat yang diminta setelah dijelaskan secara terperinci maksud sajak yang dikaji. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 24.04.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : merentang, velodrom, lonjakan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : buku kerja ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya, pelajar boleh menyelesaikan masalah tatabahasa yang diberi. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 24.04.2013 |
TINGKATAN | 5K9 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : pertelagahan, memperkasakan, komplikasi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran kertas ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyiapkan latihan dalam masa yang ditetapkan dan didapati hanya segelintir yang dapat menulis lebih daripada separuh jawapan yang betul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 25 .04.2013 |
TINGKATAN | 5K9 ( 0705 – 0815 ) 5K8 ( 0945 – 1055 ) 5K2 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : usaha-usaha mewujudkan masyarakat bebas daripada rokok. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : ketagihan, konklusinya, pemantauan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : kebebasan, kerjasama, kebersihan fizikal dan mental BBM : Papan tulis, kad manila ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dilakukan dan pelajar dipastikan menyalin rangka karangan. Manakala pelajar 5K8 dan 5K9 dikehendaki menggabungkan maklumat berdasarkan rangka yang diberi. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 26 .04.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 0940 - 1040 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Cerpen bertemakan cinta akan muzik tradisional |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : gamelan, obses SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : rasional, kerajinan, kasih sayang BBM : Papan tulis, kad manila ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mencipta metafora Menjana idea |
REFLEKSI | Beberapa kumpulan berjaya membentangkan sinopsis menarik hasil perbincangan mereka dengan ahli kumpulan. |