RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, June 28, 2013

MINGGU 26



KARNIVAL SUKAN
SMK SERIAN 2013
24-28 JUN 2013
ISNIN-JUMAAT

Friday, June 21, 2013

MINGGU 25
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
17.06.2013
TINGKATAN
5K9  ( 0705 – 0815 )
5K2  ( 0945 – 1055 )
5K8  ( 1130 – 1240 )
TAJUK
PUISI TRADISIONAL  :  Syair Makna Riak
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Menyatakan maksud setiap rangkap syair yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
3.        Menjelaskan bentuk puisi yang dikaji.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( iii )
10.0  :  10.5  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar melafazkan syair.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada syair yang dikaji.
3.        Pelajar membuat latihan pemahaman syair.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata pinjaman
KOSA KATA      :  mantik, berhambayan, jazbah
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :   Pendidikan Islam
NILAI  :   hemah tinggi, kejujuran, kesyukuran
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
REFLEKSI
Pelajar 5K8 dan 5K9 hanya diminta menyatakan maksud  puisi sehingga mereka boleh menyatakannya dalam ayat yang lengkap. Pelajar 5K2 hanya berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan setelah sesi soal jawab dilaksanakan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
18.06.2013
TINGKATAN
5K8
MASA
0945 – 1055
TAJUK
RUMUSAN  : Punca Remaja Lari dari Rumah  dan Langkah untuk Mengatasinya
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mencatat  10 faktor remaja lari dari rumah.
3.        Menyatakan empat langkah untuk menangan masalah remaja lari dari rumah.
4.        Menulis rumusan mengikut format yang betul.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   diherdik, tegar, sumbang mahram
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kasih sayang, berdikari, hormat-menghormati
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar dipastikan mencatat isi tersurat dan isi tersirat dan berjaya membuat rumusan dengan format yang betul.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
18.06.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
1055 - 1205
TAJUK
PUISI TRADISIONAL  :  Syair Makna Riak
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Menyatakan maksud setiap rangkap syair yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
3.        Menjelaskan bentuk puisi yang dikaji.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( iii )
10.0  :  10.5  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar melafazkan syair.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada syair yang dikaji.
3.        Pelajar membuat latihan pemahaman syair.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata pinjaman
KOSA KATA      :  mantik, berhambayan, jazbah
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :   Pendidikan Islam
NILAI  :   hemah tinggi, kejujuran, kesyukuran
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
REFLEKSI
Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
19.06.2013
TINGKATAN
5K2  ( 0705 – 0815 )
5S2 ( 1020 – 1130 )
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah untuk memartabatkan sastera dan kekangan untuk memartabatkan sastera.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam langkah memartabatkan sastera dan dua kekangan untuk memartabatkan sastera.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   kilau-kemilau, peradaban, aplikasi,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kesusasteraan Melayu
NILAI  :  patriotisme, kerjasama, kerajinan
BBM   :   buku kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Pelajar berjaya mengumpul isi tersirat tetapi masih memerlukan bimbingan untuk menyatakan isi tersirat.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
19.06.2013
TINGKATAN
5K9
MASA
1130 – 1240
TAJUK
RUMUSAN  : Punca Remaja Lari dari Rumah  dan Langkah untuk Mengatasinya
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mencatat  10 faktor remaja lari dari rumah.
3.        Menyatakan empat langkah untuk menangan masalah remaja lari dari rumah.
4.        Menulis rumusan mengikut format yang betul.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   diherdik, tegar, sumbang mahram
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kasih sayang, berdikari, hormat-menghormati
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar dipastikan menyalin isi tersurat dan tersirat serta berjaya membuat rumusan dengan format yang betul hasil bimbngan guru.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
20.06.2013
TINGKATAN
5K9 ( 0705 – 0815 )
5K8 ( 0945 – 1055 )
5K2 ( 1130 – 1240 )
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN  :  BM1
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi setiap karangan.
3.        Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :   akses, sosiologi, cakna, jurnal
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kemasyarakatan
NILAI  :   kasih sayang,hormat-menghormati, rasional
BBM   :   lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjana idea
Mengenal pasti sebab dan akibat
REFLEKSI
P&P untuk 5K9 dan 5K2 tidak dapat dilaksanakan kerana ada perhimpunan pada waktu pagi dan pelajar dibenarkan balik pada pukul 11.30 sempena Sambutan Gawai. Pelajar 5K8 pulaagak sukar untuk menyatakan isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan. Guru terpaksa memudahkannya supaya pelajar boleh menyatakan jawapan yang sesuai.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
21 .06.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
0940 - 1040
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Sebab-sebab Menghormati Guru
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga sebab pelajar perlu menghormati guru.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
2.      Dalam bentuk kumpulan, pelajar dikehendaki menjelaskan sekurang-kurangnya tiga sebab mereka perlu menghormati guru.
3.      Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :   tunjang, insan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Pendidikan Moral
NILAI  :   hemah tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dilakukan dan setelah berlaku penambahbaikan oleh guru tentang maklumat yang dibentang oleh pelajar.