RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, July 26, 2013

MINGGU 30
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
22.07.2013
TINGKATAN
5K2  ( 0945 – 1055 )
5K8  ( 1130 – 1240 )
TAJUK
DRAMA : 1400
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.    Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
2.    Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada drama yang dikaji.
3.    Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( ii )
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iv )
AKTIVITI
1.    Pelajar bercerita.
2.    Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa  maklumat penting daripada drama yang dikaji.
3.    Pelajar membuat latihan pemahaman.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Sintaksis
KOSA KATA      :  Fajar sidik, pantomin, menyondol
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi
NILAI  :   kesederhanaan, kerajinan, berdikari, rasional
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Kebanyakan pelajar 5K2 tidak membaca drama yang dikaji tetapi masih mampu menjawab soalan berpandukan buku teks. Pelajar boleh menyatakan tema dan persoalan setelah memahami jalan cerita drama yang dikaji. Pelajar 5K8 pula hanya mengisi tempat kosong sinopsis drama berpandukan buku teks.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
PEMULIHAN BAHASA MELAYU
TARIKH
23.07.2013
TINGKATAN
5K6
MASA
0815 – 0925
TAJUK
PEMAHAMAN  : sebab-sebab jasa guru perlu dikenang dan cabaran yang dihadapi oleh pendidik
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan yang telah diberi dengan teliti.
2.        Mengulas petikan perenggan demi perenggan dengan menggunakan ayat sendiri.
3.        Menjawab beberapa soalan pemahaman dengan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Pelajar mengulas petikan.
3.        Pelajar membuat latihan pemahaman.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :   saban, alpa, mengambil pusing
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kejujuran, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar boleh mengulas petikan tetapi masih terikat dengan ayat-ayat petikan asal.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
23.07.2013
TINGKATAN
5K8
MASA
0945 – 1055
TAJUK
TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada pasangan perkataan yang diberi.
2.        Membina ayat tanya berdasarkan jawapan yang diberi.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2.        Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.        Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :    serabut, profesion, mendukung
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM   :   buku kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Secara keseluruhannya, pelajar perlu dibimbing secara individu bagi membolehkan pelajar menyelesaikan masalah tatabahasa.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
23.07.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
1055 - 1205
TAJUK
DRAMA : 1400
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
2.        Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada drama yang dikaji.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( ii )
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iv )
AKTIVITI
1.        Pelajar bercerita.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa  maklumat penting daripada drama yang dikaji.
3.        Pelajar membuat latihan pemahaman.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Sintaksis
KOSA KATA      :  Fajar sidik, pantomin, menyondol
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi
NILAI  :   kesederhanaan, kerajinan, berdikari, rasional
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Secara keseluruhannya, pelajar boleh menjawab soalan-soalan tentang maklumat penting dalam drama.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
24.07.2013
TINGKATAN
5K2  ( 0705 – 0815 )
5S2 ( 1020 – 1130 )
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah pengurusan masa yang berkesan dan kesan-kesannya dalam kehidupan seseorang pelajar
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam langkah pengurusan masa yang berkesan dan dua kesannya dalam kehidupan seseorang pelajar.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :   anasir, modal insan,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kejujuran, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Secara keseluruhannya pelajar tiada masalah untuk mengenal pasti isi tersurat tetapi perlu dipermudahkan untuk menyatakan isi tersirat.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
25.07.2013
TINGKATAN
5K2
MASA
0945 - 1055
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA  :  Langkah-langkah Menangani Penderaan Kanak-kanak
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.      Menyatakan sekurang-kurangnya  lima langkah untuk menangani masalah penderaan kanak-kanak.
3.      Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
2.      Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang telah dibincangkan.
3.      Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   proaktif, emosional, mengeksploitasi
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral/Islam
NILAI  :   kerjasama, kasih sayang, rasional, hemah tinggi
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar lain berjaya menyalin rangka karangan setelah guru mengulas satu persatu hasil perbincangan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
26 .07.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
0940 - 1040
TAJUK
Program NILAM
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang nipis.
2.        Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
2.        Pelajar menulis ulasan buku.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   sintaksis
KOSA KATA      :   ulasan, sinopsis
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM   :   Buku Cerita, Buku Nilam
ABM   :   Pusat Sumber
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat kesimpulan
REFLEKSI
Semua pelajar yang membawa buku NILAM berjaya menulis ulasan yang diminta.


MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
26 .07.2013
TINGKATAN
5K8
MASA
1040 - 1140
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA  :  Langkah-langkah Menangani Penderaan Kanak-kanak
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  lima langkah untuk menangani masalah penderaan kanak-kanak.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting dalam perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.
3.        Pelajar menyalin rangka karangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.     Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.     Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   proaktif, emosional, mengeksploitasi
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral/Islam
NILAI  :   kerjasama, kasih sayang, rasional, hemah tinggi
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Guru mempermudahkan soalan sebelum menghasilkan rangka karangan. Pelajar dipastikan menyalin rangka karangan sebelum menggabungkannya dalam bentuk perenggan sebagai kerja rumah.