MINGGU 30
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
22.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K2 ( 0945 – 1055 )
5K8 ( 1130 – 1240 )
|
TAJUK
|
DRAMA : 1400
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji
dengan menggunakan ayat sendiri.
2.
Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat
persoalan daripada drama yang dikaji.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iv )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada drama yang
dikaji.
3.
Pelajar membuat latihan pemahaman.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
Fajar sidik, pantomin, menyondol
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi
NILAI :
kesederhanaan, kerajinan, berdikari, rasional
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Kebanyakan pelajar 5K2 tidak membaca
drama yang dikaji tetapi masih mampu menjawab soalan berpandukan buku teks. Pelajar
boleh menyatakan tema dan persoalan setelah memahami jalan cerita drama yang
dikaji. Pelajar 5K8 pula hanya mengisi tempat kosong sinopsis drama
berpandukan buku teks.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
PEMULIHAN BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
23.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K6
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
PEMAHAMAN : sebab-sebab
jasa guru perlu dikenang dan cabaran yang dihadapi oleh pendidik
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan yang telah diberi dengan teliti.
2.
Mengulas petikan perenggan demi perenggan dengan
menggunakan ayat sendiri.
3.
Menjawab beberapa soalan pemahaman dengan ayat yang
lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Pelajar mengulas petikan.
3.
Pelajar membuat latihan pemahaman.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
saban, alpa, mengambil pusing
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : kejujuran,
hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh mengulas petikan tetapi
masih terikat dengan ayat-ayat petikan asal.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
23.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MASA
|
0945 – 1055
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada pasangan
perkataan yang diberi.
2.
Membina ayat tanya berdasarkan jawapan yang diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
serabut, profesion, mendukung
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM : buku
kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, pelajar perlu
dibimbing secara individu bagi membolehkan pelajar menyelesaikan masalah
tatabahasa.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
23.07.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
1055 - 1205
|
TAJUK
|
DRAMA : 1400
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji
dengan menggunakan ayat sendiri.
2.
Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat
persoalan daripada drama yang dikaji.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iv )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada drama yang
dikaji.
3.
Pelajar membuat latihan pemahaman.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
Fajar sidik, pantomin, menyondol
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi
NILAI :
kesederhanaan, kerajinan, berdikari, rasional
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, pelajar boleh
menjawab soalan-soalan tentang maklumat penting dalam drama.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
24.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K2 ( 0705 – 0815 )
5S2 ( 1020 –
1130 )
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah pengurusan masa yang berkesan dan
kesan-kesannya dalam kehidupan seseorang pelajar
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam langkah pengurusan masa yang berkesan dan dua kesannya
dalam kehidupan seseorang pelajar.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0
: 7.1 :
Aras 1 ( i )
8.0
: 8.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
anasir, modal insan,
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Pendidikan Moral
NILAI
: kejujuran, hemah tinggi,
hormat-menghormati
BBM
: lembaran edaran
ABM
: Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya pelajar tiada
masalah untuk mengenal pasti isi tersurat tetapi perlu dipermudahkan untuk
menyatakan isi tersirat.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
25.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K2
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Langkah-langkah
Menangani Penderaan Kanak-kanak
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima langkah untuk menangani masalah
penderaan kanak-kanak.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0
: 2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 :
7.1 : Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap
kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang
telah dibincangkan.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
proaktif, emosional, mengeksploitasi
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Pendidikan Moral/Islam
NILAI
: kerjasama, kasih sayang,
rasional, hemah tinggi
BBM
: Papan tulis, kad manila
ABM
: Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan.
Pelajar lain berjaya menyalin rangka karangan setelah guru mengulas satu
persatu hasil perbincangan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
26 .07.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
Program NILAM
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang
nipis.
2.
Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
2.
Pelajar menulis ulasan buku.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
ulasan, sinopsis
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM :
Buku Cerita, Buku Nilam
ABM :
Pusat Sumber
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
kesimpulan
|
REFLEKSI
|
Semua pelajar yang membawa buku NILAM
berjaya menulis ulasan yang diminta.
|
MATA
PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
26 .07.2013
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MASA
|
1040 - 1140
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Langkah-langkah
Menangani Penderaan Kanak-kanak
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid
dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima langkah untuk menangani masalah
penderaan kanak-kanak.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS
UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
penting dalam perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.
3.
Pelajar menyalin rangka karangan.
|
KEMAHIRAN
BAHASA
|
1. Kemahiran
mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran
membaca dan menulis.
|
SISTEM
BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
proaktif, emosional, mengeksploitasi
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral/Islam
NILAI :
kerjasama, kasih sayang, rasional, hemah tinggi
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN
BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Guru mempermudahkan
soalan sebelum menghasilkan rangka karangan. Pelajar dipastikan menyalin
rangka karangan sebelum menggabungkannya dalam bentuk perenggan sebagai kerja
rumah.
|