RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, August 30, 2013

MINGGU 35

MINGGU 35
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
26.08.2013
TINGKATAN
5K2 
MASA
0945 – 1055
TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

Bahasa Melayu II
1010-1240
( 2 jam 30 minit )

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
26.08.2013
TINGKATAN
5K8
MASA
1130 - 1240
TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

Bahasa Melayu II
1010-1240
( 2 jam 30 minit )
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
PEMULIHAN BAHASA MELAYU
TARIKH
27.08.2013
TINGKATAN
5K6  
MASA
0815 – 0925
TAJUK
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

Bahasa Inggeris I
0740 - 0925
( 1 jam 45 minit )

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
27.08.2013
TINGKATAN
5K8 
MASA
0945 - 1055
TAJUK
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

Bahasa Inggeris II
1025-1240
( 2 jam 15 minit )

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
27.08.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
1055 - 1205
TAJUK
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

Bahasa Inggeris II
1025-1240
( 2 jam 15 minit )
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
28.08.2013
TINGKATAN
5K2  
MASA
0705 – 0815
TAJUK
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

Pelajar membuat ulangkaji Sejarah 1 yang bermula
pada pukul 0825 hingga 0925

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
28.08.2013
TINGKATAN
5S2 
MASA
1020 - 1130
TAJUK
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

Sejarah II
1010-1240
( 2 jam 30 minit )
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
29.08.2013
TINGKATAN
5K2
MASA
0945 - 1055
TAJUK
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

Matematik II
1010-1240
( 2 jam 30 minit )
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
30 .08.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
0940 - 1040
TAJUK
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

Pendidikan Moral
0910 -1140
( 2 jam 30 minit )

Pendidikan Islam 1
0940 – 1140
( 2 jam )


MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
30 .08.2013
TINGKATAN
5K8
MASA
1040 - 1140
TAJUK
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

Pendidikan Moral
0910 -1140
( 2 jam 30 minit )

Pendidikan Islam 1
0940 – 1140
( 2 jam )

Wednesday, August 28, 2013

MINGGU 34

MINGGU 34
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
19.08.2013
TINGKATAN
5K2  ( 0945 – 1055 )
5K8  ( 1130 – 1240 )
TAJUK
SAJAK  :  Pasar Perasaan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.      Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
3.      Membuat ramalan tentang penyataan yang diberi.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.5  :  Aras 1 ( i)
1.0    :  1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.      Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.      Pelajar dibahagikan kepada empat kumpulan.
3.      Setiap kumpulan dikehendaki membincangkan maklumat tertentu berdasarkan soalan yang diberi.
4.      Perbentangan hasil perbincangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  sentimental, dangkal, rapuh
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Kemasyarakatan
NILAI  :   rasional, kesyukuran, kebebasan
BBM   :   Buku Teks Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Setiap kumpulan termasuk pelajar kelas 5K8 berjaya membentangkan topik-topik yang akan mereka bualkan semasa bersama kawan-kawan di kedai kopi.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
PEMULIHAN BAHASA MELAYU
TARIKH
20.08.2013
TINGKATAN
5K6  
MASA
0815 – 0925
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha mengukuhkan perpaduan kaum dalam kalangan masyarakat Malaysia
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti ilustrusi kartun yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga usaha mengukuhkan perpaduan kaum dalam kalangan masyarakat Malaysia.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam perenggan pengenalan dan penutup
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti ilustrasi kartun yang diberi.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting bagi perenggan pengenalan dan penutup sesebuah karangan sesuai dengan kehendk tugasan.
3.        Pelajar menyalin rangka penutup yang dihasilkan dan dikehendaki menggabungkannya dalam satu perenggan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   perpaduan kaum, ikhtisar
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Pendidikan Moral
NILAI  :   hemah tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM   :   Papan tulis,
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Secara keseluruhannya, guru terpaksa bersoal jawab dengan pelajar untuk mengumpul maklumat penting untuk menghasilkan rangka karangan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
20.08.2013
TINGKATAN
5K8 
MASA
0945 - 1055
TAJUK
SAJAK  :  Pasar Perasaan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
2.        Menjawab soalan pemahaman sajak dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.5  :  Aras 1 ( i)
1.0    :  1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.      Pelajar menyalin maksud sajak.
2.      Pelajar membuat latihan pemahaman.
3.      Perbincangan jawapan latihan pemahaman.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  sentimental, dangkal, rapuh
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Kemasyarakatan
NILAI  :   rasional, kesyukuran, kebebasan
BBM   :   Buku Teks Dirgahayu Bahasaku.
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar dipastikan menyalin maksud sajak dan menyalin contoh jawapan latihan pemahaman yang betul.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
20.08.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
1055 - 1205
TAJUK
SAJAK  :  Pasar Perasaan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
3.        Membuat ramalan tentang penyataan yang diberi.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.5  :  Aras 1 ( i)
1.0    :  1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.        Pelajar dibahagikan kepada empat kumpulan.
3.        Setiap kumpulan dikehendaki membincangkan maklumat tertentu berdasarkan soalan yang diberi.
4.        Perbentangan hasil perbincangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  sentimental, dangkal, rapuh
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Kemasyarakatan
NILAI  :   rasional, kesyukuran, kebebasan
BBM   :   Buku Teks Kabus di Perbukitan
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Perbincangan dan perbentangan berjaya dilaksanakan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
21.07.2013
TINGKATAN
5K2  ( 0705 – 0815 )
5S2 ( 1020 – 1130 )
TAJUK
P&P tidak dapat dilaksanakan kerana guru terpaksa mengiringi Pengawas Sekolah dan Pengawas Perpustakaan mengadakan lawatan sambil belajar di Kuching.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
22.08.2013
TINGKATAN
5K2
MASA
0945 - 1055
TAJUK
P&P tidak dapat dilaksanakan kerana guru menyampaikan ceramah Teknik Menjawab Soalan SPM Bahasa Melayu Kertas 2.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
23 .08.2013
TINGKATAN
5S2 ( 0940 – 1040 )
5K8 ( 1040 – 1140 )
TAJUK
Program NILAM
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang nipis.
2.        Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
2.        Pelajar menulis ulasan buku.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   sintaksis
KOSA KATA      :   ulasan, sinopsis
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM   :   Buku Cerita, Buku Nilam
ABM   :   Pusat Sumber
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat kesimpulan
REFLEKSI
P&P bagi kelas 5S2 tidak dapat dilaksanakan kerana pelajar mengikuti Ceramah Teknik Menjawab Soalan SPM Bahasa Inggeris. Majoriti pelajar berjaya menulis sinopsis buku cerita nipis yang mereka baca.