MINGGU 39
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
23.09.2013
|
TINGKATAN
|
5K2 ( 0945 –
1055 )
5K8 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
CUTI REHAT KHAS
( menghantar ibu yang
menunaikan haji ke lapangan terbang )
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
PEMULIHAN BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
24.09.2013
|
TINGKATAN
|
5K6
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mengenal pasti beberapa perkataan yang disalah eja dan
menulis ejaan yang betul.
2.
Mencari beberapa perkataan yang imbuhannya salah dan
membetulkannya.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA : pertelagahan,
memperkasakan, komplikasi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM : lembaran
kertas
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyiapkan latihan dalam
masa yang ditetapkan dan sesi
perbincangan jawapan dapat dilaksanakan. Didapati masih ada pelajar
yang masih sukar mengesan kesalahan yang sepatutnya dan seterusnya
membetulkannya.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
24.09.2013
|
TINGKATAN
|
5K8 ( 0945 –
1055 )
5S2 ( 1055 –
1205 )
|
TAJUK
|
CERPEN :
Penanggungan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji
dengan menggunakan ayat sendiri.
2.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya lima nilai murni dan
pengajaran daripada cerpen yang dikaji.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 2 ( iii)
1.0 :
1.2 : Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang
dikaji.
3.
Pelajar membuat latihan pemahaman.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
geladak, celepa
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Ekonomi, Geografi
NILAI :
rasional, berdikari. kerjasama
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Maklumat yang dikehendaki dapat
dinyatakan dengan mudah oleh pelajar 5S2. Pelajar 5K8 menjawab soalan
pemahaman setelah mengetahui sinopsis. Terdapat segelintir pelajar
terutamanya pelajar perempuan boleh menyatakan jawapan secara spontan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
25.09.2013
|
TINGKATAN
|
5K2
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
CERPEN :
Penanggungan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji
dengan menggunakan ayat sendiri.
2.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya lima nilai murni dan
pengajaran daripada cerpen yang dikaji.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 2 ( iii)
1.0 :
1.2 : Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang
dikaji.
3.
Pelajar membuat latihan pemahaman.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
geladak, celepa
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Ekonomi, Geografi
NILAI :
rasional, berdikari. kerjasama
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
P&P tidak dapat dilaksanakan
kerana pelajar mengikuti program motivasi.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
25.09.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
1020 - 1130
|
TAJUK
|
Program NILAM
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang
nipis.
2.
Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
2.
Pelajar menulis ulasan buku.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
ulasan, sinopsis
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM :
Buku Cerita, Buku Nilam
ABM :
Pusat Sumber
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
kesimpulan
|
REFLEKSI
|
Semua pelajar yang membawa buku NILAM
berjaya menulis ulasan yang diminta.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
26 .09.2013
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MASA
|
0705 – 0815
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Usaha-usaha Menggalakkan Masyarakat ke Pesta Buku
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang
rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga usaha menggalakkan masyarakat ke pesta
buku.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang
diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar maklumat-maklumat yang
berkaitan dengan kehendak soalan.
3.
Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
pengunjung, bersemuka, cabutan bertuah
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI : kerajinan,
kerjasama, kebebasan
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Rangka karangan bahagian pengenalan,
satu huraian isi dan penutup sahaja yang berjaya dihasilkan kerana guru
memerlukan masa yang agak lama untuk bersoal jawab dengan pelajar kerana pelajar
agak lemah untuk menyatakan maklumat yang berkaitan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
26.09.2013
|
TINGKATAN
|
5K2
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
CERPEN :
Penanggungan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji
dengan menggunakan ayat sendiri.
2.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya lima nilai murni dan
pengajaran daripada cerpen yang dikaji.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 2 ( iii)
1.0 :
1.2 : Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang
dikaji.
3.
Pelajar membuat latihan pemahaman.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
geladak, celepa
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Ekonomi, Geografi
NILAI :
rasional, berdikari. kerjasama
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Maklumat yang dikehendaki dapat
dinyatakan dengan mudah oleh pelajar.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
27 .09.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Usaha-usaha Menggalakkan Masyarakat ke Pesta Buku
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang
rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga usaha menggalakkan masyarakat ke pesta
buku.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang
diberi.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar dikehendaki menjelaskan sekurang-kurangnya
tiga sebab usaha menggalakkan masyarakat ke pesta buku.
3.
Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
pengunjung, bersemuka, cabutan bertuah
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI : kerajinan,
kerjasama, kebebasan
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Rangka karangan berjaya dihasilkan
setelah sesi perbentangan dilakukan dan setelah berlaku penambahbaikan oleh
guru tentang maklumat yang dibentang oleh pelajar.
|