RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, September 27, 2013

MINGGU 39

MINGGU 39
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
23.09.2013
TINGKATAN
5K2 ( 0945 – 1055 )
5K8 ( 1130 – 1240 )
TAJUK

CUTI REHAT KHAS
( menghantar ibu yang menunaikan haji ke lapangan terbang )
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
PEMULIHAN BAHASA MELAYU
TARIKH
24.09.2013
TINGKATAN
5K6  
MASA
0815 – 0925
TAJUK
TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Mengenal pasti beberapa perkataan yang disalah eja dan menulis ejaan yang betul.
2.        Mencari beberapa perkataan yang imbuhannya salah dan membetulkannya.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2.        Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.        Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA       :   pertelagahan, memperkasakan, komplikasi
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran kertas
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar dapat menyiapkan latihan dalam masa yang ditetapkan dan sesi  perbincangan jawapan dapat dilaksanakan. Didapati masih ada pelajar yang masih sukar mengesan kesalahan yang sepatutnya dan seterusnya membetulkannya.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
24.09.2013
TINGKATAN
5K8 ( 0945 – 1055 )
5S2 ( 1055 – 1205 ) 
TAJUK
CERPEN  :  Penanggungan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
2.      Mengenal pasti sekurang-kurangnya lima nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.
3.      Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 2 ( iii)
1.0    :  1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.      Pelajar bercerita.
2.      Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa  maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
3.      Pelajar membuat latihan pemahaman.
KEMAHIRAN BAHASA
1.      Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.      Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  geladak, celepa
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Ekonomi, Geografi
NILAI  :   rasional, berdikari. kerjasama
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Maklumat yang dikehendaki dapat dinyatakan dengan mudah oleh pelajar 5S2. Pelajar 5K8 menjawab soalan pemahaman setelah mengetahui sinopsis. Terdapat segelintir pelajar terutamanya pelajar perempuan boleh menyatakan jawapan secara spontan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
25.09.2013
TINGKATAN
5K2
MASA
0705 - 0815
TAJUK
CERPEN  :  Penanggungan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
2.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya lima nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 2 ( iii)
1.0    :  1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar bercerita.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa  maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
3.        Pelajar membuat latihan pemahaman.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  geladak, celepa
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Ekonomi, Geografi
NILAI  :   rasional, berdikari. kerjasama
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
P&P tidak dapat dilaksanakan kerana pelajar mengikuti program motivasi.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
25.09.2013
TINGKATAN
5S2 
MASA
1020 - 1130
TAJUK
Program NILAM
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang nipis.
2.        Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
2.        Pelajar menulis ulasan buku.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   sintaksis
KOSA KATA      :   ulasan, sinopsis
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM   :   Buku Cerita, Buku Nilam
ABM   :   Pusat Sumber
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat kesimpulan
REFLEKSI
Semua pelajar yang membawa buku NILAM berjaya menulis ulasan yang diminta.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
26 .09.2013
TINGKATAN
5K8
MASA
0705 – 0815
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha Menggalakkan Masyarakat ke Pesta Buku
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga usaha menggalakkan masyarakat ke pesta buku.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar maklumat-maklumat yang berkaitan dengan kehendak soalan.
3.        Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   pengunjung, bersemuka, cabutan bertuah
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Pendidikan Moral
NILAI  :   kerajinan, kerjasama, kebebasan
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Rangka karangan bahagian pengenalan, satu huraian isi dan penutup sahaja yang berjaya dihasilkan kerana guru memerlukan masa yang agak lama untuk bersoal jawab dengan pelajar kerana pelajar agak lemah untuk menyatakan maklumat yang berkaitan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
26.09.2013
TINGKATAN
5K2
MASA
0945 - 1055
TAJUK
CERPEN  :  Penanggungan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
2.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya lima nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 2 ( iii)
1.0    :  1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar bercerita.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa  maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
3.        Pelajar membuat latihan pemahaman.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  geladak, celepa
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Ekonomi, Geografi
NILAI  :   rasional, berdikari. kerjasama
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Maklumat yang dikehendaki dapat dinyatakan dengan mudah oleh pelajar.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
27 .09.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
0940 - 1040
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha Menggalakkan Masyarakat ke Pesta Buku
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga usaha menggalakkan masyarakat ke pesta buku.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
2.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar dikehendaki menjelaskan sekurang-kurangnya tiga sebab usaha menggalakkan masyarakat ke pesta buku.
3.        Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   pengunjung, bersemuka, cabutan bertuah
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Pendidikan Moral
NILAI  :   kerajinan, kerjasama, kebebasan
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dilakukan dan setelah berlaku penambahbaikan oleh guru tentang maklumat yang dibentang oleh pelajar.