MINGGU 43
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
21.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K2 ( 0945 –
1055 )
5K8 ( 1130 –
1240 )
|
MASA
|
0945 – 1055
|
TAJUK
|
SAJAK :
Arkitek Kota
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji
dengan menggunakan ayat sendiri.
3.
Mengenal pasti nilai dan pengajaran yang dapat dikesan
daripada sajak yang dikaji.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i)
1.0 :
1.2 : Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada sajak yang
dikaji.
3.
Pelajar membuat latihan pemahaman.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
fiil, mengampungkan, kemungkinan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
rasional, kerjasama, keadilan
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
Meramalkan
|
REFLEKSI
|
Pelajar 5K2 berjaya menyatakan
maklumat yang diperlukan setelah sesi soal jawab dilaksanakan manakala
pelajar 5K8 hanya menyalin nota sambil mendengar penjelasan tentang nota yang
diberi.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
PEMULIHAN BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
22.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K6
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
PEMAHAMAN : punca anak-anak
mengabaikan ibu bapa yang lanjut usia dan kesannya kepada golongan tersebut.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan yang telah diberi dengan teliti.
2.
Mengulas petikan perenggan demi perenggan dengan
menggunakan ayat sendiri.
3.
Menjawab beberapa soalan pemahaman dengan ayat yang
lengkap.
4.
Menukar beberapa ayat aktif kepada ayat pasif.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Pelajar mengulas petikan.
3.
Pelajar membuat latihan pemahaman dan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
menggores, semarak
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : kejujuran,
hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh mengulas petikan tetapi
masih terikat dengan ayat-ayat petikan asal. Latihan tatabahasa terpaksa
dijelaskan terlebih dahulu bagi memudahkan pelajar menyelesaikan masalah
tatabahasa.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
22.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K8 ( 0945 –
1055 )
5S2 ( 1055 –
1205 )
|
TAJUK
|
CERPEN -
Hutan Rimba
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.
Menjelaskan nilai dan pengajaran daripada cerpen yang
dilkaji.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang
berkaitan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
terbersit, kepayas
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Geografi
NILAI :
kasih sayang, rasional, kesyukuran
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menjanakan
idea
Menyusun
mengikut keutamaan
|
REFLEKSI
|
Banyak maklumat berjaya dikumpul
setelah sesi soal jawab dilakukan. Walau bagaimanapun pelajar menghadapi
masalah untuk menjawab soalan berbentuk KBKK. Pelajar 5K8 hanya dikehendaki
menjawab soalan dengan merujuk buku teks untuk mengesan jawapan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
23.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K2
|
MASA
|
0705 – 0815
|
TAJUK
|
CERPEN -
Hutan Rimba
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.
Menjelaskan nilai dan pengajaran daripada cerpen yang
dilkaji.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang
berkaitan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
terbersit, kepayas
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Geografi
NILAI :
kasih sayang, rasional, kesyukuran
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menjanakan
idea
Menyusun
mengikut keutamaan
|
REFLEKSI
|
Masa pertama digunakan untuk mengedar
jadual peperiksaan SPM kepada pelajar. Oleh itu, pelajar hanya dikehendaki
menjawab soalan-soalan mudah berpandukan buku teks.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
23.10.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
1020 – 1130
|
TAJUK
|
CERPEN :
Tangar Amanat
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan isi-isi penting yang terdapat pada cerpen
yang dikaji.
2.
Mengenal pasti tema dan sekurang-kurangnya lima
persoalan daripada cerpen yang dikaji.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i)
1.0 :
1.2 : Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar maklumat-maklumat yang
ingin diketahui.
3.
Pelajar membuat latihan pemahaman.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
abdomen, magma
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Ekonomi
NILAI :
rasional, hemah tinggi, kasih sayang
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan masalah
Meramalkan
|
REFLEKSI
|
Maklumat berjaya dikumpul setelah sesi
soal jawab dilakukan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
24.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MASA
|
0705 – 0815
|
TAJUK
|
CERPEN -
Hutan Rimba
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.
Menjelaskan nilai dan pengajaran daripada cerpen yang
dilkaji.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang
berkaitan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
terbersit, kepayas
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Geografi
NILAI :
kasih sayang, rasional, kesyukuran
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menjanakan
idea
Menyusun
mengikut keutamaan
|
REFLEKSI
|
P&P tidak dapat dilaksanakan
kerana urusan memulangkan buku teks bagi semua pelajar tingkatan lima.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
24.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K2
|
MASA
|
0945 – 1055
|
TAJUK
|
CERPEN :
Tangar Amanat
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan isi-isi penting yang terdapat pada cerpen
yang dikaji.
2.
Mengenal pasti tema dan sekurang-kurangnya lima
persoalan daripada cerpen yang dikaji.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i)
1.0 :
1.2 : Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar maklumat-maklumat yang
ingin diketahui.
3.
Pelajar membuat latihan pemahaman.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
abdomen, magma
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Ekonomi
NILAI :
rasional, hemah tinggi, kasih sayang
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan masalah
Meramalkan
|
REFLEKSI
|
Maklumat berjaya dikumpul setelah sesi
soal jawab dilakukan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
25 .10.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
ULANGKAJI : Pemahaman
KOMSAS
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan cerpen, drama, prosa klasik dan puisi yang
diberi.
2.
Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan
kehendak soalan.
3.
Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang
lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.4 :
Aras 1 (iii)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
tertentu.
3.
Pelajar menyalin jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
melalut, nobat, cahari
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
kasih sayang, keberanian, kerjasama
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Latihan telah diedarkan beberapa hari
sebelumnya sebagai kerja rumah. Perbincangan jawapan berjaya dilaksanakan. Pelajar
dipastikan mencatat jawapan yang betul.
|