RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, October 25, 2013

MINGGU 43

MINGGU 43
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
21.10.2013
TINGKATAN
5K2 ( 0945 – 1055 )
5K8 ( 1130 – 1240 )
MASA
0945 – 1055
TAJUK
SAJAK  :  Arkitek Kota
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.      Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
3.      Mengenal pasti nilai dan pengajaran yang dapat dikesan daripada sajak yang dikaji.
4.      Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.5  :  Aras 1 ( i)
1.0    :  1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.      Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.      Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa  maklumat penting daripada sajak yang dikaji.
3.      Pelajar membuat latihan pemahaman.
KEMAHIRAN BAHASA
1.      Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.      Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  fiil, mengampungkan, kemungkinan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :   Geografi
NILAI  :   rasional, kerjasama, keadilan
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
Meramalkan
REFLEKSI
Pelajar 5K2 berjaya menyatakan maklumat yang diperlukan setelah sesi soal jawab dilaksanakan manakala pelajar 5K8 hanya menyalin nota sambil mendengar penjelasan tentang nota yang diberi.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
PEMULIHAN BAHASA MELAYU
TARIKH
22.10.2013
TINGKATAN
5K6  
MASA
0815 – 0925
TAJUK
PEMAHAMAN  : punca anak-anak mengabaikan ibu bapa yang lanjut usia dan kesannya kepada golongan tersebut.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan yang telah diberi dengan teliti.
2.        Mengulas petikan perenggan demi perenggan dengan menggunakan ayat sendiri.
3.        Menjawab beberapa soalan pemahaman dengan ayat yang lengkap.
4.        Menukar beberapa ayat aktif kepada ayat pasif.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Pelajar mengulas petikan.
3.        Pelajar membuat latihan pemahaman dan tatabahasa.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :   menggores, semarak
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kejujuran, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar boleh mengulas petikan tetapi masih terikat dengan ayat-ayat petikan asal. Latihan tatabahasa terpaksa dijelaskan terlebih dahulu bagi memudahkan pelajar menyelesaikan masalah tatabahasa.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
22.10.2013
TINGKATAN
5K8 ( 0945 – 1055 )
5S2 ( 1055 – 1205 )
TAJUK
CERPEN  -     Hutan Rimba
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.        Menjelaskan nilai dan pengajaran daripada cerpen yang dilkaji.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar bercerita.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang berkaitan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  terbersit, kepayas
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Geografi
NILAI  :   kasih sayang, rasional, kesyukuran
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :  soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjanakan idea
Menyusun mengikut keutamaan
REFLEKSI
Banyak maklumat berjaya dikumpul setelah sesi soal jawab dilakukan. Walau bagaimanapun pelajar menghadapi masalah untuk menjawab soalan berbentuk KBKK. Pelajar 5K8 hanya dikehendaki menjawab soalan dengan merujuk buku teks untuk mengesan jawapan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
23.10.2013
TINGKATAN
5K2  
MASA
0705 – 0815
TAJUK
CERPEN  -     Hutan Rimba
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.        Menjelaskan nilai dan pengajaran daripada cerpen yang dilkaji.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar bercerita.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang berkaitan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  terbersit, kepayas
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Geografi
NILAI  :   kasih sayang, rasional, kesyukuran
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :  soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjanakan idea
Menyusun mengikut keutamaan
REFLEKSI
Masa pertama digunakan untuk mengedar jadual peperiksaan SPM kepada pelajar. Oleh itu, pelajar hanya dikehendaki menjawab soalan-soalan mudah berpandukan buku teks.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
23.10.2013
TINGKATAN
5S2 
MASA
1020 – 1130
TAJUK
CERPEN  :  Tangar Amanat
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyatakan isi-isi penting yang terdapat pada cerpen yang dikaji.
2.        Mengenal pasti tema dan sekurang-kurangnya lima persoalan daripada cerpen yang dikaji.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.5  :  Aras 1 ( i)
1.0    :  1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar bercerita.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar maklumat-maklumat yang ingin diketahui.
3.        Pelajar membuat latihan pemahaman.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  abdomen, magma
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Ekonomi
NILAI  :   rasional, hemah tinggi, kasih sayang
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
Meramalkan
REFLEKSI
Maklumat berjaya dikumpul setelah sesi soal jawab dilakukan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
24.10.2013
TINGKATAN
5K8
MASA
0705 – 0815
TAJUK
CERPEN  -     Hutan Rimba
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.        Menjelaskan nilai dan pengajaran daripada cerpen yang dilkaji.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar bercerita.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang berkaitan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  terbersit, kepayas
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Geografi
NILAI  :   kasih sayang, rasional, kesyukuran
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :  soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjanakan idea
Menyusun mengikut keutamaan
REFLEKSI
P&P tidak dapat dilaksanakan kerana urusan memulangkan buku teks bagi semua pelajar tingkatan lima.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
24.10.2013
TINGKATAN
5K2
MASA
0945 – 1055
TAJUK
CERPEN  :  Tangar Amanat
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyatakan isi-isi penting yang terdapat pada cerpen yang dikaji.
2.        Mengenal pasti tema dan sekurang-kurangnya lima persoalan daripada cerpen yang dikaji.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.5  :  Aras 1 ( i)
1.0    :  1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar bercerita.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar maklumat-maklumat yang ingin diketahui.
3.        Pelajar membuat latihan pemahaman.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  abdomen, magma
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Ekonomi
NILAI  :   rasional, hemah tinggi, kasih sayang
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
Meramalkan
REFLEKSI
Maklumat berjaya dikumpul setelah sesi soal jawab dilakukan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
25 .10.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
0940 - 1040
TAJUK
ULANGKAJI  :  Pemahaman KOMSAS
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan cerpen, drama, prosa klasik dan puisi yang diberi.
2.        Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
3.        Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)
  8.0 :  8.2  : Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
3.        Pelajar menyalin jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   melalut, nobat, cahari
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   kasih sayang, keberanian, kerjasama
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat keputusan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Latihan telah diedarkan beberapa hari sebelumnya sebagai kerja rumah. Perbincangan jawapan berjaya dilaksanakan. Pelajar dipastikan mencatat jawapan yang betul.