RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Saturday, July 5, 2014

MINGGU 26

KARNIVAL SUKAN
SMK SERIAN 2014
23-27 JUN 2013
ISNIN-JUMAAT
MINGGU 27
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
30.06.2014
TINGKATAN
4S2 ( 0705 – 0815 )
4K1 ( 1130 – 1240 )
TAJUK
SYAIR DEFINISI ORANG BERAKAL
SAJAK MENGINTAI RUANG INSAF
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Melafazkan puisi yang dikaji dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Menyatakan maksud puisi yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
3.        Menyenaraikan gaya bahasa dan bentuk puisi yang dikaji.
4.        Menjawab beberapa soalan pemahaman secara spontan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( iii )
10.0  :  10.5  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan maklumat tentang puisi yang dikaji.
2.        Pelajar bersoal jawab sesama sendiri.
3.        Guru mengulas hasil perbentangan pelajar.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Bahasa Klasik
KOSA KATA      :   aksara, pidana, makrifat, fazihat
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Islam
NILAI  :   keinsafan,ketaatan, keberanian
BBM   :   Buku Teks Antologi Harga Remaja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat keputusan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Walau bagaimanapun ada soalan yang tidak dapat dijawab dengan baik oleh para pembentangan. Guru terpaksa mengulas setiap isi yang dibentangkan dan jawapan daripada para pembentang.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
30.06.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
SYAIR MAKNA RIAK
SAJAK BANGKITLAH
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Melafazkan puisi yang dikaji dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Menyatakan maksud puisi yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
3.        Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan puisi yang dikaji.
4.        Menjawab beberapa soalan pemahaman secara spontan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( iii )
10.0  :  10.5  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan maklumat tentang puisi yang dikaji.
2.        Pelajar bersoal jawab sesama sendiri.
3.        Guru mengulas hasil perbentangan pelajar.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Bahasa Klasik
KOSA KATA      :   beruitan, berhambayan, rembang
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kerajinan, kebijaksanaan, keberanian
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat keputusan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Perbentangan berjaya dilaksanakan dengan jayanya. Guru turut menambah maklumat agar hasil perbentangan lebih difahami.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
01.07.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0705- 0815
TAJUK
PUISI TRADISIONAL  :  Syair Makna Riak
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Menyatakan maksud setiap rangkap syair yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( iii )
10.0  :  10.5  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar melafazkan syair.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada syair yang dikaji.
3.        Pelajar membuat latihan pemahaman syair.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata pinjaman
KOSA KATA      :  mantik, berhambayan, jazbah
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :   Pendidikan Islam
NILAI  :   hemah tinggi, kejujuran, kesyukuran
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
REFLEKSI
Selain diminta bersyair, pelajar diminta menyalin maksud puisi sebelum menjawab soalan-soalan mudah daripada guru.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
01.07.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Cara-cara untuk mencapai kejayaan dalam pekerjaan dan punca-punca seseorang itu gagal dalam pekerjaan.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya sepuluh cara untuk mencapai kejayaan dalam pekerjaan dan empat punca seseorang itu gagal dalam pekerjaan.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   menunjangi, dinamik, berinovasi
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Pendidikan Moral
NILAI  :  hemah tinggi, kerjasama, kerajinan
BBM   :   buku kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Pelajar berjaya mengumpul isi tersirat tetapi masih memerlukan bimbingan untuk menyatakan isi tersirat. Penekanan turut diberi kepada cara membuat rumusan yang betul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
02.07.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Punca-punca Kemerosotan Prestasi Sukan Negara
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti ilustrasi kartun yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga punca prestasi sukan negara semakin merosot.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang ilustrasi kartun yang diberi.
2.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.
3.        Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.        Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
KEMAHIRAN BAHASA
 1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
 2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :   prestasi, ganjaran, seimbang
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    PJK
NILAI  :   hemah tinggi, kerjasama, kegigihan
BBM   :    Papan tulis, kad manila
ABM   :    Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Secara keseluruhan pelajar masih memerlukan bimbingan untuk menguasai maklumat-maklumat yang perlu ada dalam setiap prenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
02.07.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0945 - 1055
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Faktor-faktor yang menyumbang kepada masalah sosial remaja dan kesan-kesan kebejatan sosial remaja.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya lapan faktor yang menyumbang kepada masalah sosial remaja dan tiga kesan kebejatan sosial remaja.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   keruncingan, kebejatan, terkandas
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Pendidikan Islam/Moral
NILAI  :  kasih sayang, kerjasama, kerajinan
BBM   :   buku kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dan tersirat. Pelajar juga dipastikan membuat rumusan dengan cara yang betul.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
02.07.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
1130 - 1240
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Cara-cara untuk mencapai kejayaan dalam pekerjaan dan punca-punca seseorang itu gagal dalam pekerjaan.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya sepuluh cara untuk mencapai kejayaan dalam pekerjaan dan empat punca seseorang itu gagal dalam pekerjaan.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   menunjangi, dinamik, berinovasi
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Pendidikan Moral
NILAI  :  hemah tinggi, kerjasama, kerajinan
BBM   :   buku kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat tetapi masih memerlukan bimbingan untuk menyatakan isi tersirat. Pelajar juga diberi penekana tentang cara membuat rumusan yang betul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
03.07.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
0815 - 0925
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Punca-punca Kemerosotan Prestasi Sukan Negara
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti ilustrasi kartun yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga punca prestasi sukan negara semakin merosot.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang ilustrasi kartun yang diberi.
2.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.
3.        Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.        Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
KEMAHIRAN BAHASA
 1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
 2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :   prestasi, ganjaran, seimbang
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    PJK
NILAI  :   hemah tinggi, kerjasama, kegigihan
BBM   :    Papan tulis, kad manila
ABM   :    Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Pelajar masih menghadapi masalah untuk mencari maklumat yang diperlukan pada setiap perenggan pengenalan, huraian idea dan penutup. Guru terpaksa membimbing setiap kumpulan sebelum perbentangan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
03.07.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
1130 - 1240
TAJUK
SAJAK  :  Bangkitlah
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
3.        Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada sajak yang dikaji.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.5  :  Aras 1 ( i )
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iv )
AKTIVITI
1.        Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa  maklumat penting daripada sajak yang dikaji.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  diksi
KOSA KATA      :  rembang, belantara
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral, Geografi
NILAI  :   kerajinan, kesyukuran, berdikari
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyusun mengikut keutamaan
REFLEKSI
Pelajar 5K8 dan 5K9 agak lemah. Jadi mereka hanya dikehendaki menyatakan maksud setiap rangkap menggunakan ayat sendiri dan didapati mereka agak sukar untuk menyatakannya sehingga guru terpaksa bertanya soalan-soalan mudah untuk memahamkan pelajar tentang maksud puisi berkenaan. Pelajar 5K2 berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
04.07.2014
TINGKATAN
5S1 ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 – 1040 )
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Penerapan Nilai-nilai Murni Dalam Kalangan Generasi Muda
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti ilustrasi kartun yang diberi dan memberi ulasan tentang ilustrasi kartun berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga cara untuk menerapkan nilai-nilai murni dalam kalangan generasi muda.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang ilustrasi kartun yang diberi.
2.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.
3.        Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.        Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
KEMAHIRAN BAHASA
 1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
 2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :   penerapan, suri teladan, bersahsiah mulia
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Pendidikan Islam/Moral
NILAI  :   hemah tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM   :    Papan tulis, kad manila
ABM   :    Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dan setiap kekurangan telah dibaiki. Pelajar 5K9 berjaya menyenaraikan perkara yang dilakukan oleh pihak tertentu untuk menerapkan nilai-nilai murni dalam kalangan generasi muda.

No comments:

Post a Comment