MINGGU 26
KARNIVAL SUKAN
SMK SERIAN 2014
23-27 JUN 2013
ISNIN-JUMAAT
|
MINGGU 27
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
30.06.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 –
0815 )
4K1 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
SYAIR DEFINISI ORANG BERAKAL
SAJAK MENGINTAI RUANG INSAF
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Melafazkan puisi yang dikaji dengan gaya dan intonasi
yang betul.
2.
Menyatakan maksud puisi yang dikaji dengan menggunakan
ayat sendiri.
3.
Menyenaraikan gaya bahasa dan bentuk puisi yang dikaji.
4.
Menjawab beberapa soalan pemahaman secara spontan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan maklumat
tentang puisi yang dikaji.
2.
Pelajar bersoal jawab sesama sendiri.
3.
Guru mengulas hasil perbentangan pelajar.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Bahasa
Klasik
KOSA KATA :
aksara, pidana, makrifat, fazihat
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Islam
NILAI : keinsafan,ketaatan,
keberanian
BBM :
Buku Teks Antologi Harga Remaja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan.
Walau bagaimanapun ada soalan yang tidak dapat dijawab dengan baik oleh para
pembentangan. Guru terpaksa mengulas setiap isi yang dibentangkan dan jawapan
daripada para pembentang.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
30.06.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
SYAIR MAKNA
RIAK
SAJAK
BANGKITLAH
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Melafazkan puisi yang dikaji dengan gaya dan intonasi
yang betul.
2.
Menyatakan maksud puisi yang dikaji dengan menggunakan
ayat sendiri.
3.
Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan
puisi yang dikaji.
4.
Menjawab beberapa soalan pemahaman secara spontan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan maklumat
tentang puisi yang dikaji.
2.
Pelajar bersoal jawab sesama sendiri.
3.
Guru mengulas hasil perbentangan pelajar.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Bahasa
Klasik
KOSA KATA :
beruitan, berhambayan, rembang
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI : kerajinan,
kebijaksanaan, keberanian
BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan
dengan jayanya. Guru turut menambah maklumat agar hasil perbentangan lebih
difahami.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
01.07.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0705- 0815
|
TAJUK
|
PUISI
TRADISIONAL : Syair Makna Riak
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap syair yang dikaji
dengan menggunakan ayat sendiri.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar melafazkan syair.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat penting daripada syair yang dikaji.
3.
Pelajar membuat latihan pemahaman syair.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata pinjaman
KOSA KATA :
mantik, berhambayan, jazbah
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Islam
NILAI :
hemah tinggi, kejujuran, kesyukuran
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
|
REFLEKSI
|
Selain diminta bersyair, pelajar
diminta menyalin maksud puisi sebelum menjawab soalan-soalan mudah daripada
guru.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
01.07.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Cara-cara
untuk mencapai kejayaan dalam pekerjaan dan punca-punca seseorang itu gagal
dalam pekerjaan.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya sepuluh cara untuk
mencapai kejayaan dalam pekerjaan dan empat punca seseorang itu gagal dalam
pekerjaan.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat
dan isi tersirat.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
menunjangi, dinamik, berinovasi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI : hemah
tinggi, kerjasama, kerajinan
BBM :
buku kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mengumpul isi tersirat
tetapi masih memerlukan bimbingan untuk menyatakan isi tersirat. Penekanan
turut diberi kepada cara membuat rumusan yang betul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
02.07.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Punca-punca Kemerosotan Prestasi Sukan Negara
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti ilustrasi kartun yang diberi dan memberi ulasan
tentang gambar rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga punca prestasi sukan negara semakin
merosot.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang ilustrasi
kartun yang diberi.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat
penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan
penutup.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.
Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
prestasi, ganjaran, seimbang
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : PJK
NILAI : hemah
tinggi, kerjasama, kegigihan
BBM : Papan tulis, kad manila
ABM : Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhan pelajar masih
memerlukan bimbingan untuk menguasai maklumat-maklumat yang perlu ada dalam
setiap prenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
02.07.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Faktor-faktor
yang menyumbang kepada masalah sosial remaja dan kesan-kesan kebejatan sosial
remaja.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya lapan faktor yang
menyumbang kepada masalah sosial remaja dan tiga kesan kebejatan sosial
remaja.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat
dan isi tersirat.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
keruncingan, kebejatan, terkandas
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Islam/Moral
NILAI : kasih
sayang, kerjasama, kerajinan
BBM :
buku kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat
dan tersirat. Pelajar juga dipastikan membuat rumusan dengan cara yang betul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
02.07.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Cara-cara
untuk mencapai kejayaan dalam pekerjaan dan punca-punca seseorang itu gagal
dalam pekerjaan.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya sepuluh cara untuk
mencapai kejayaan dalam pekerjaan dan empat punca seseorang itu gagal dalam
pekerjaan.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat
dan isi tersirat.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
menunjangi, dinamik, berinovasi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI :
hemah tinggi, kerjasama, kerajinan
BBM :
buku kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat
tetapi masih memerlukan bimbingan untuk menyatakan isi tersirat. Pelajar juga
diberi penekana tentang cara membuat rumusan yang betul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
03.07.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Punca-punca Kemerosotan Prestasi Sukan Negara
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti ilustrasi kartun yang diberi dan memberi ulasan
tentang gambar rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga punca prestasi sukan negara semakin merosot.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang ilustrasi
kartun yang diberi.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat
penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan
penutup.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.
Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
prestasi, ganjaran, seimbang
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : PJK
NILAI : hemah
tinggi, kerjasama, kegigihan
BBM : Papan tulis, kad manila
ABM : Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Pelajar masih menghadapi masalah untuk
mencari maklumat yang diperlukan pada setiap perenggan pengenalan, huraian
idea dan penutup. Guru terpaksa membimbing setiap kumpulan sebelum
perbentangan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
03.07.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
SAJAK : Bangkitlah
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
3.
Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat
persoalan daripada sajak yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iv )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada sajak yang
dikaji.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
diksi
KOSA KATA :
rembang, belantara
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral, Geografi
NILAI :
kerajinan, kesyukuran, berdikari
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyusun
mengikut keutamaan
|
REFLEKSI
|
Pelajar 5K8 dan 5K9 agak lemah. Jadi
mereka hanya dikehendaki menyatakan maksud setiap rangkap menggunakan ayat
sendiri dan didapati mereka agak sukar untuk menyatakannya sehingga guru
terpaksa bertanya soalan-soalan mudah untuk memahamkan pelajar tentang maksud
puisi berkenaan. Pelajar 5K2 berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
04.07.2014
|
TINGKATAN
|
5S1 ( 0815 –
0925 )
5K9 ( 0940 –
1040 )
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Penerapan Nilai-nilai Murni Dalam Kalangan Generasi Muda
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti ilustrasi kartun yang diberi dan memberi ulasan
tentang ilustrasi kartun berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga cara untuk menerapkan nilai-nilai
murni dalam kalangan generasi muda.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang ilustrasi
kartun yang diberi.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat
penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan
penutup.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.
Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
penerapan, suri teladan, bersahsiah mulia
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Islam/Moral
NILAI : hemah
tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM : Papan tulis, kad manila
ABM : Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah
sesi perbentangan dan setiap kekurangan telah dibaiki. Pelajar 5K9 berjaya
menyenaraikan perkara yang dilakukan oleh pihak tertentu untuk menerapkan
nilai-nilai murni dalam kalangan generasi muda.
|
No comments:
Post a Comment