MINGGU 28
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
07.07.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 –
0815 )
4K1 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
HIKAYAT INDERA NATA
CERPEN MEMORI SEORANG TUA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang prosa dan cerpen
yang dikaji.
2.
Mengenal pasti tema dan sekurang-kurangnya empat
persoalan KOMSAS yang dikaji.
3.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan
empat pengajarannya.
4.
Menjawab beberapa soalan pemahaman secara spontan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan maklumat
tentang puisi yang dikaji.
2.
Pelajar bersoal jawab sesama sendiri.
3.
Guru mengulas hasil perbentangan pelajar.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Bahasa
Klasik
KOSA KATA :
lembur, cetera, tesis, marhaen.
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Sejarah
NILAI : Patriotisme,
kerjasama, keberanian
BBM :
Buku Teks Antologi Harga Remaja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Ada
sesi soal jawab yang berlaku dalam kalangan pelajar. Guru telah mengulas
setiap isi yang dibentangkan dan jawapan daripada para pembentang.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
07.07.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
DUA GELIGA
HIKMAT
CERPEN IDOLA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang prosa dan cerpen
yang dikaji.
2.
Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan
puisi yang dikaji.
3.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya tiga teknik plot yang
digunakan dalam KOMSAS yang dikaji.
4.
Menjawab beberapa soalan pemahaman secara spontan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan maklumat
tentang puisi yang dikaji.
2.
Pelajar bersoal jawab sesama sendiri.
3.
Guru mengulas hasil perbentangan pelajar.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Bahasa
Klasik
KOSA KATA :
tabak, antakesuma, merecup, memicing SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Geografi
NILAI : rasional,
kebijaksanaan, keberanian
BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Berlakunya
sesi soal jawab anatara pelajar. Guru turut menambah maklumat agar hasil
perbentangan lebih difahami.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
08.07.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0705- 0815
|
TAJUK
|
PROSA
TRADISIONAL : Dua Geliga Hikmat
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji.
2.
Menyenaraikan watak dalam prosa dan menjelaskan
perwatakannya.
3.
Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan
menggunakan ayat sendiri.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.6 : Aras 2 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa yang
dikaji.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
bahasa klasik
KOSA KATA :
tabak, antakesuma, biti perwira
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI : rasional,
keberanian, kasih sayang
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Beberapa soalan mudah berjaya dijawab
oleh pelajar berpandukan buku teks. Guru turut membantu dengan meminta
pelajar merujuk muka surat tertentu untuk menyatakan maklumat yang
dikehendaki oleh guru.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
08.07.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Menukar ayat susunan songsang kepada ayat bersusunan
biasa tanpa mengubah maksud asalnya.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menulis maksud peribahasa yang diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
menyangkal, logistik, polos.
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kemasyarakatan
NILAI :
kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM : buku
kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, pelajar boleh
menyelesaikan masalah tatabahasa yang diberi tetapi memerlukan masa yang agak
lama untuk membina ayat.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
09.07.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS
TERBUKA : Langkah-langkah untuk Mencapai
Kecemerlangan Dalam Peperiksaan.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima langkah agar memperoleh kecemerlangan
dalam peperiksaan.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap
kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang
telah dibincangkan.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
selembar, psikologi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI :
kerjasama, kerajinan, rasional
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Walau
bagaimanapun, pelajar masih bermasalah untuk menyatakan maklumat yang
sepatutnya dimasukkan dalam setiap perenggan karangan. Guru terpaksa bertanya
beberapa soalan mudah untuk membantu pelajar mengenal pasti maklumat yang
dikehendaki.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
09.07.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Memisahkan ayat majmuk menjadi enam ayat tunggal.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai
dengan situasi yang diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
mengunjukkan, disapa, diabetes
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kemasyarakatan
NILAI :
kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM : buku
kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, pelajar boleh
menyelesaikan masalah tatabahasa yang diberi. Perbincangan berjaya
dilaksanakan. Pelajar dipastikan membetulkan kesalahan jika ada.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
09.07.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Menukar ayat susunan songsang kepada ayat bersusunan
biasa tanpa mengubah maksud asalnya.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menulis maksud peribahasa yang diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
menyangkal, logistik, polos.
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kemasyarakatan
NILAI :
kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM : buku
kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, pelajar boleh
menyelesaikan masalah tatabahasa yang diberi setelah guru menjelaskan
cara-cara menyelesaikan masalah tatabahasa terutamanya bahagian menukar ayat.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10.07.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN
RESPONS TERBUKA : Langkah-langkah untuk Mencapai
Kecemerlangan Dalam Peperiksaan.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima langkah agar memperoleh kecemerlangan
dalam peperiksaan.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap
kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang
telah dibincangkan.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
selembar, psikologi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI :
kerjasama, kerajinan, rasional
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan.
Pelajar berjaya menghasilkan rangka karangan setelah dibimbing oleh guru. Guru
turut mengulas satu persatu hasil perbentangan pelajar.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10.07.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
CERPEN
: Idola
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.
Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan
pengajaran daripada cerpen yang dikaji.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.1
: Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.4 : Aras 2 ( iii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang
dikaji.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
bahasa daerah
KOSA KATA :
menerawang, melongo, merecup, memicing SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
rasional, kesederhanaan, kesyukuran
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Maklumat berjaya dikumpul hanya
setelah guru bertanya beberapa soalan mudah yang kemudiannya dikaitkan dengan
pengetahuan sedia ada pelajar.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
11.07.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN
RESPONS TERBUKA : Punca-punca dan langkah mengatasi masalah
penyakit berbahaya
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga punca penyakit berbahaya dan dua langkah
untuk mengatasinya.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap
kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang
telah dibincangkan.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
metabolisme, hipertensi, obesiti
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Sains
NILAI :
kerjasama, kerajinan, kebersihan fizikal dan mental
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan.
Pelajar lain berjaya menyalin rangka karangan setelah guru mengulas satu
persatu hasil perbincangan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
11.07.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Punca
kelemahan diri dan kekangan untuk mengatasinya.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya sembilan punca
seseorang hilang keyakinan diri.
3.
Menyatakan sekurang-kurangnya dua kekangan untuk
mengatasi masalah kelemahan diri.
4.
Menyenaraikan tiga langkah untuk mengatasi masalah
kelemahan diri.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat
dan isi tersirat.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
diselubungi, membuli
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI :
hemah tinggi, kerjasama, kerajinan
BBM :
buku kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menulis beberapa isi
tersurat dan tersirat berpandukan teks yang diberi.
|
No comments:
Post a Comment