RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Sunday, August 31, 2014

MINGGU 31
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
11.08.2014
TINGKATAN
4S2 ( 0705 – 0815 )
4K1 ( 1130 – 1240 )
TAJUK
PUISI MODEN              :  Sajak Adat Sezaman
PUISI TRADISIONAL  :  Gurindam 12 Fasal Yang Keenam
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Mendeklamasikan puisi yang dikaji dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.      Menyatakan maksud setiap rangkap puisi dengan menggunakan ayat sendiri.
3.      Mengenal pasti nilai, pengajaran, persoalan dan latar masyarakat sajak yang dikaji.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.5  :  Aras 1 ( i )
10.0  :  10.4  :  Aras 3 ( ii )
AKTIVITI
1.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan maklumat tentang bahan yang dikaji.
2.        Pelajar bersoal jawab sesama sendiri.
3.        Guru mengulas hasil perbentangan pelajar.
KEMAHIRAN BAHASA
1.      Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.      Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Bahasa Istana
KOSA KATA      :  Singgahsana, cahari, seteru, ditanakkan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :   Pendidikan Moral/Islam, Sejarah
NILAI  :   hemah tinggi, hormat-menghormati, tanggungjawab
BBM   :   Buku kerja AXIS, Buku Teks Antologi Harga Remaja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjana idea
Mengenal pasti sebab akibat
REFLEKSI
Perbentangan berjaya dilaksanakan dengan jayanya dan maklumat yang diingini berjaya dikumpul.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
11.08.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
GURINDAM TONGGAK DUA BELAS
CERPEN HUTAN RIMBA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Melafazkan puisi  yang dikaji dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
3.        Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan yang dikaji.
4.        Menyatakan bentuk puisi yang dikaji.
5.        Menjawab beberapa soalan pemahaman secara spontan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( iii )
10.0  :  10.5  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan maklumat tentang puisi dan cerpen yang dikaji.
2.        Pelajar bersoal jawab sesama sendiri.
3.        Guru mengulas hasil perbentangan pelajar.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Bahasa Adjektif
KOSA KATA      :   durja, terjepit, mandat, menjolok
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral/Islam
NILAI  :   prihatin, rasional, kebijaksanaan, keberanian
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat keputusan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Berlakunya sesi soal jawab anatara pelajar. Guru turut menambah maklumat agar hasil perbentangan lebih difahami.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
12.08.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0705- 0815
TAJUK
PUISI TRADISIONAL  : Gurindam Tonggak Dua Belas
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Menyatakan maksud setiap rangkap puisi yang dikaji.
3.        Mengenal pasti bentuk puisi yang dikaji.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar melafazkan puisi yang dikaji.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maksud, tema dan persoalan puisi yang dikaji.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  ketelusan, durja, berhemat
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi
NILAI  :   kesederhanaan, hemah tinggi, kasih sayang
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :  soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
Menyusun mengikut keutamaan
REFLEKSI
Pelajar diajar berulang kali sebelum mereka berjaya menyatakan bentuk puisi.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
12.08.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
KARANGAN JENIS PERBAHASAN  :  Hukuman Rotan Membentuk Pelajar Berdisiplin
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.      Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga kebaikan hukuman rotan dan tiga implikasi buruk hukuman rotan terhadap pelajar.
3.      Mengenal pasti maklumat penting dan contoh bagi menyokong setiap hujah.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
2.      Pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan besar iaitu sebagai kerajaan dan pembangkang.
3.      Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang telah dibincangkan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :    hujah, lembayung kata, indikator
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   patriotisme, ketaatan, kasih sayang
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Pelajar berjaya menyatakan tiga hujah utama pihak masing-masing dan berbincang contoh-contoh yang menyokong hujah.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
13.08.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
PERBAHASAN  :  Hukuman Rotan Membentuk Pelajar Berdisiplin
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Mengemukakan  tiga kebaikan hukuman rotan dan tiga implikasi buruk hukuman rotan terhadap pelajar.
2.        Bertanya dan menjawab soalan secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan besar iaitu sebagai kerajaan dan pembangkang.
2.        Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengemukakan hujah pihak masing-masing.
KEMAHIRAN BAHASA
1.     Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.     Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :    hujah, lembayung kata,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral, PSK
NILAI  :   ketaatan, kasih sayang, rasional
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Aktiviti bahas ala parlimen berjaya dilaksanakan. Cuma kurang izin laluan dan celahan daripada pihak lawan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
13.08.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0945 - 1055
TAJUK
KARANGAN JENIS PERBAHASAN  :  Media Massa Pencetus Generasi Berkualiti
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga kelebihan media massa dan tiga implikasi buruk media massa terhadap generasi muda.
3.        Mengenal pasti maklumat penting dan contoh bagi menyokong setiap hujah.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.          Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
2.          Pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan besar iaitu sebagai kerajaan dan pembangkang.
3.          Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang telah dibincangkan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.     Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.     Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :    hujah, lembayung kata, modal insan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   PSK
NILAI  :   patriotisme, rasional, bijaksana
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Pelajar berjaya mencari tiga hujah utama pihak masing-masing dan berbincang dalam kumpulan kecil untuk mengembangkan hujah berkenaan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
13.08.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
1130 - 1240
TAJUK
KARANGAN JENIS PERBAHASAN  :  Hukuman Rotan Membentuk Pelajar Berdisiplin
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga kebaikan hukuman rotan dan tiga implikasi buruk hukuman rotan terhadap pelajar.
3.        Mengenal pasti maklumat penting dan contoh bagi menyokong setiap hujah.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
2.        Pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan besar iaitu sebagai kerajaan dan pembangkang.
3.        Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang telah dibincangkan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :    hujah, lembayung kata,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral, PSK
NILAI  :   patriotisme, ketaatan, kasih sayang
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Pelajar berjaya mencari tiga hujah utama pihak masing-masing dan berbincang dalam kumpulan kecil untuk mengembangkan hujah berkenaan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
14.08.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
0815 - 0925
TAJUK
PERBAHASAN  :  Hukuman Rotan Membentuk Pelajar Berdisiplin
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Mengemukakan  tiga kebaikan hukuman rotan dan tiga implikasi buruk hukuman rotan terhadap pelajar.
2.        Bertanya dan menjawab soalan secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan besar iaitu sebagai kerajaan dan pembangkang.
2.        Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengemukakan hujah pihak masing-masing.
KEMAHIRAN BAHASA
1.     Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.     Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :    hujah, lembayung kata, indikator
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral, PSK
NILAI  :   ketaatan, kasih sayang, rasional
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Aktiviti bahas ala parlimen berjaya dilaksanakan. Celahan hanya dilakukan pada akhir aktiviti.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
14.08.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
1130 - 1240
TAJUK
CERPEN  -     Hutan Rimba
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.        Menjelaskan nilai dan pengajaran daripada cerpen yang dilkaji.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar bercerita.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang berkaitan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  terbersit, kepayas
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Geografi
NILAI  :   kasih sayang, rasional, kesyukuran
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :  soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjanakan idea
Menyusun mengikut keutamaan
REFLEKSI
Pelajar berjaya menjawab soalan hanya setelah merujuk buku teks.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
15.08.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 – 0925
TAJUK
PERBAHASAN  :  Media Massa Pencetus Generasi Berkualiti
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Mengemukakan  tiga kelebihan media massa dan tiga implikasi buruk media massa terhadap generasi muda.
2.        Bertanya dan menjawab soalan secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan besar iaitu sebagai kerajaan dan pembangkang.
2.        Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengemukakan hujah pihak masing-masing.
KEMAHIRAN BAHASA
1.     Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.     Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :    hujah, lembayung kata, modal insan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral, PSK
NILAI  :   ketaatan, kasih sayang, rasional
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Aktiviti bahas ala parlimen berjaya dilaksanakan. Pelajar boleh mengemukakan hujah dengan baik dan dapat menjawab soalan spontan yang diajukan oleh pihak lawan.


MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
15.08.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0940 - 1040
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Keistimewaan Bangunan-bangunan Bersejarah
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga keistimewaan bangunan bersejarah di Malaysia.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat-maklumat yang berkaitan.
3.        Pelajar menyalin contoh karangan
KEMAHIRAN BAHASA
 1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
 2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :   pasca, bertatih, dilestarikan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Geografi, Sejarah
NILAI  :   hormat-menghormati, kerjasama, patriotik
BBM   :    Papan tulis, kad manila
ABM   :    Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Pelajar menyalin contoh karangan.

No comments:

Post a Comment