MINGGU 31
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
11.08.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 –
0815 )
4K1 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
PUISI MODEN : Sajak Adat Sezaman
PUISI TRADISIONAL :
Gurindam 12 Fasal Yang Keenam
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Mendeklamasikan puisi yang dikaji dengan gaya dan
intonasi yang betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap puisi dengan
menggunakan ayat sendiri.
3.
Mengenal pasti nilai, pengajaran, persoalan dan latar
masyarakat sajak yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0
: 10.5 :
Aras 1 ( i )
10.0
: 10.4 :
Aras 3 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan maklumat
tentang bahan yang dikaji.
2.
Pelajar bersoal jawab sesama sendiri.
3.
Guru mengulas hasil perbentangan pelajar.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Bahasa Istana
KOSA KATA :
Singgahsana, cahari, seteru, ditanakkan
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Pendidikan Moral/Islam,
Sejarah
NILAI
: hemah tinggi,
hormat-menghormati, tanggungjawab
BBM
: Buku kerja AXIS, Buku Teks
Antologi Harga Remaja
ABM
: Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menjana idea
Mengenal pasti sebab akibat
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan
dengan jayanya dan maklumat yang diingini berjaya dikumpul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
11.08.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
GURINDAM
TONGGAK DUA BELAS
CERPEN HUTAN RIMBA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Melafazkan puisi yang dikaji dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
3.
Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan
yang dikaji.
4.
Menyatakan bentuk puisi yang dikaji.
5.
Menjawab beberapa soalan pemahaman secara spontan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan maklumat
tentang puisi dan cerpen yang dikaji.
2.
Pelajar bersoal jawab sesama sendiri.
3.
Guru mengulas hasil perbentangan pelajar.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Bahasa
Adjektif
KOSA KATA :
durja, terjepit, mandat, menjolok
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral/Islam
NILAI : prihatin,
rasional, kebijaksanaan, keberanian
BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Berlakunya
sesi soal jawab anatara pelajar. Guru turut menambah maklumat agar hasil
perbentangan lebih difahami.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
12.08.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0705- 0815
|
TAJUK
|
PUISI
TRADISIONAL : Gurindam Tonggak Dua
Belas
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap puisi yang dikaji.
3.
Mengenal pasti bentuk puisi yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar melafazkan puisi yang dikaji.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maksud, tema
dan persoalan puisi yang dikaji.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
ketelusan, durja, berhemat
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi
NILAI :
kesederhanaan, hemah tinggi, kasih sayang
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
Menyusun
mengikut keutamaan
|
REFLEKSI
|
Pelajar diajar berulang kali sebelum
mereka berjaya menyatakan bentuk puisi.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
12.08.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN JENIS PERBAHASAN : Hukuman
Rotan Membentuk Pelajar Berdisiplin
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga kebaikan hukuman rotan dan tiga
implikasi buruk hukuman rotan terhadap pelajar.
3.
Mengenal pasti maklumat penting dan contoh bagi
menyokong setiap hujah.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta
kehendak tugasan.
2.
Pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan besar iaitu
sebagai kerajaan dan pembangkang.
3.
Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti
maklumat penting pada idea/isi yang telah dibincangkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
hujah, lembayung kata, indikator
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kesusasteraan
Melayu
NILAI : patriotisme,
ketaatan, kasih sayang
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menyatakan tiga hujah
utama pihak masing-masing dan berbincang contoh-contoh yang menyokong hujah.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
13.08.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
PERBAHASAN : Hukuman
Rotan Membentuk Pelajar Berdisiplin
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mengemukakan tiga
kebaikan hukuman rotan dan tiga implikasi buruk hukuman rotan terhadap
pelajar.
2.
Bertanya dan menjawab soalan secara spontan dengan
menggunakan ayat sendiri.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan besar iaitu
sebagai kerajaan dan pembangkang.
2.
Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengemukakan hujah
pihak masing-masing.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran
mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran
membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
hujah, lembayung kata,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral, PSK
NILAI : ketaatan,
kasih sayang, rasional
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Aktiviti bahas ala parlimen berjaya
dilaksanakan. Cuma kurang izin laluan dan celahan daripada pihak lawan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
13.08.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
KARANGAN JENIS PERBAHASAN : Media
Massa Pencetus Generasi Berkualiti
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga kelebihan media massa dan tiga
implikasi buruk media massa terhadap generasi muda.
3.
Mengenal pasti maklumat penting dan contoh bagi
menyokong setiap hujah.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan besar iaitu
sebagai kerajaan dan pembangkang.
3.
Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti
maklumat penting pada idea/isi yang telah dibincangkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran
mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran
membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
hujah, lembayung kata, modal
insan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : PSK
NILAI : patriotisme,
rasional, bijaksana
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mencari tiga hujah
utama pihak masing-masing dan berbincang dalam kumpulan kecil untuk
mengembangkan hujah berkenaan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
13.08.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
KARANGAN JENIS PERBAHASAN : Hukuman
Rotan Membentuk Pelajar Berdisiplin
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga kebaikan hukuman rotan dan tiga
implikasi buruk hukuman rotan terhadap pelajar.
3.
Mengenal pasti maklumat penting dan contoh bagi
menyokong setiap hujah.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan besar iaitu
sebagai kerajaan dan pembangkang.
3.
Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti
maklumat penting pada idea/isi yang telah dibincangkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran
mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran
membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
hujah, lembayung kata,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral, PSK
NILAI : patriotisme,
ketaatan, kasih sayang
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mencari tiga hujah
utama pihak masing-masing dan berbincang dalam kumpulan kecil untuk
mengembangkan hujah berkenaan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
14.08.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
PERBAHASAN : Hukuman
Rotan Membentuk Pelajar Berdisiplin
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mengemukakan tiga
kebaikan hukuman rotan dan tiga implikasi buruk hukuman rotan terhadap
pelajar.
2.
Bertanya dan menjawab soalan secara spontan dengan
menggunakan ayat sendiri.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan besar iaitu
sebagai kerajaan dan pembangkang.
2.
Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengemukakan hujah
pihak masing-masing.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran
mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran
membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
hujah, lembayung kata,
indikator
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral, PSK
NILAI : ketaatan,
kasih sayang, rasional
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Aktiviti bahas ala parlimen berjaya
dilaksanakan. Celahan hanya dilakukan pada akhir aktiviti.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
14.08.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
CERPEN -
Hutan Rimba
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.
Menjelaskan nilai dan pengajaran daripada cerpen yang
dilkaji.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang
berkaitan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
terbersit, kepayas
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
kasih sayang, rasional, kesyukuran
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menjanakan
idea
Menyusun
mengikut keutamaan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menjawab soalan hanya
setelah merujuk buku teks.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
15.08.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
PERBAHASAN : Media
Massa Pencetus Generasi Berkualiti
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Mengemukakan tiga
kelebihan media massa dan tiga implikasi buruk media massa terhadap generasi
muda.
2.
Bertanya dan menjawab soalan secara spontan dengan
menggunakan ayat sendiri.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0
: 2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 :
7.1 : Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan besar iaitu
sebagai kerajaan dan pembangkang.
2.
Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengemukakan hujah
pihak masing-masing.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan
bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
hujah, lembayung kata, modal
insan
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Pendidikan Moral, PSK
NILAI
: ketaatan, kasih sayang,
rasional
BBM
: Papan tulis, kad manila
ABM
: Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Aktiviti bahas ala parlimen berjaya
dilaksanakan. Pelajar boleh mengemukakan hujah dengan baik dan dapat menjawab
soalan spontan yang diajukan oleh pihak lawan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
15.08.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Keistimewaan Bangunan-bangunan Bersejarah
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang
gambar rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga keistimewaan bangunan bersejarah di
Malaysia.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang
diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang
maklumat-maklumat yang berkaitan.
3.
Pelajar menyalin contoh karangan
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
pasca, bertatih, dilestarikan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Geografi,
Sejarah
NILAI : hormat-menghormati,
kerjasama, patriotik
BBM : Papan tulis, kad manila
ABM : Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Pelajar menyalin contoh karangan.
|
No comments:
Post a Comment