RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, September 5, 2014

MINGGU 34
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
01.09.2014
TINGKATAN
CUTI SEMPENA HARI KEMERDEKAAN
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
02.09.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0705- 0815
TAJUK
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2014

BAHASA INGGERIS 1
0740 - 0925
( 1 JAM 45 MINIT )

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
02.09.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Kepentingan Audit Bahasa dalam Perkhidmatan Awam dan Sebab-sebab Bahasa Kebangsaan diabaikan.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya sembilan manfaat audit bahasa dalam perkhidmatan awam dan empat sebab bahasa kebangsaan diabaikan.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar dikehendaki mengumpul isi tersurat dan tersirat.
3.        Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   audit bahasa, termaktub, perdebatan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Pendidikan Moral
NILAI  :  patriotisme, prihatin, kerjasama, tanggungjawab
BBM   :   buku kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Pelajar berjaya membentangkan hasil perbincangan. Maklumat yang dikehendaki berjaya dikumpul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
03.09.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Bantuan untuk Orang Kelainan Upaya
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti maklumat yang diberi dan memberi ulasan tentang maklumat berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga bentuk bantuan yang boleh dihulurkan kepada Orang Kelainan Upaya.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang maklumat yang diberi.
2.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup serta mengolahnya dalam satu perenggan yang lengkap.
3.        Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.        Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
KEMAHIRAN BAHASA
 1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
 2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   diskriminasi, kemahiran, berdikari
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Ekonomi
NILAI  :   prihatin, kasih sayang, kerjasama, rasional
BBM   :    Papan tulis, kad manila
ABM   :    Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Pelajar berjaya membentangkan contoh huraian isi masing-masing. Penambahbaikan maklumat berjaya dilakukan.


MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
03.09.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0945 - 1055
TAJUK
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2014

SEJARAH 2
1010 – 1240
( 2 JAM 30 MINIT )

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
03.09.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
1130 - 1240
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Kepentingan Audit Bahasa dalam Perkhidmatan Awam dan Sebab-sebab Bahasa Kebangsaan diabaikan.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya sembilan manfaat audit bahasa dalam perkhidmatan awam dan empat sebab bahasa kebangsaan diabaikan.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar dikehendaki mengumpul isi tersurat dan tersirat.
3.        Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   audit bahasa, termaktub, perdebatan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Pendidikan Moral
NILAI  :  patriotisme, prihatin, kerjasama, tanggungjawab
BBM   :   buku kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Pelajar berjaya membentangkan hasil perbincangan. Maklumat yang dikehendaki berjaya dikumpul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
04.09.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
0815 - 0925
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Bantuan untuk Orang Kelainan Upaya
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti maklumat yang diberi dan memberi ulasan tentang maklumat berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga bentuk bantuan yang boleh dihulurkan kepada Orang Kelainan Upaya.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang maklumat yang diberi.
2.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup serta mengolahnya dalam satu perenggan yang lengkap.
3.        Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.        Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
KEMAHIRAN BAHASA
 1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
 2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   diskriminasi, kemahiran, berdikari
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Ekonomi
NILAI  :   prihatin, kasih sayang, kerjasama, rasional
BBM   :    Papan tulis, kad manila
ABM   :    Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Pelajar berjaya membentangkan contoh huraian isi masing-masing. Penambahbaikan maklumat berjaya dilakukan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
04.09.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
1130 - 1240
TAJUK
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2014

MATEMATIK 2
1010 – 1240
( 2 JAM 30 MINIT )
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
05.09.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 – 0925
TAJUK
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2014

FIZIK 1
0725 – 0840
( 1 JAM 15 MINIT )

FIZIK II
0910 – 1140
( 2 JAM 30 MINIT )


MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
05.09.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0940 - 1040
TAJUK
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2014

PSV
1025 – 1140
( 1 JAM 15 MINIT )

No comments:

Post a Comment