MINGGU 35
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
08.09.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
GURINDAM MAK
SI RANDANG
SAJAK TIBA
WAKTUNYA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Melafazkan kedua-dua puisi yang dikaji dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap puisi dengan
menggunakan ayat sendiri.
3.
Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan
yang dikaji.
4.
Menjawab beberapa soalan pemahaman secara spontan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan maklumat
tentang puisi yang dikaji.
2.
Pelajar bersoal jawab sesama sendiri.
3.
Guru mengulas hasil perbentangan pelajar.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Kata
adjektif
KOSA KATA :
ditanakkan, tunas, siber, mengacung
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Ekonomi,
Pendidikan Moral
NILAI : rasional,
hemah tinggi, kasih sayang, rasional
BBM : Buku Teks Antologi Harga Remaja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Berlakunya
sesi soal jawab antara pelajar. Guru turut menambah maklumat agar hasil
perbentangan lebih difahami.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
08.09.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TINGKATAN
|
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2014
MATEMATIK TAMBAHAN
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
09.09.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0705- 0815
|
TAJUK
|
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2014
Pelajar membuat latihan persediaan
untuk menduduki peperiksaan Pendidikan
Seni 2
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
09.09.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Membina ayat tanya dengan menggunakan kata tanya yang
betul.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menulis ayat berdasarkan setiap peribahasa yang
diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
gerigi, kemuncup, delegasi, resmi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kemasyarakatan
NILAI : kebersihan
fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM : buku
kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, pelajar boleh
menyelesaikan masalah tatabahasa yang diberi tetapi tidak sempat menyiapkan
latihan yang diberikan. Perbincangan dilakukan hari berikutnya.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10.09.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Ciri-ciri
Sahabat Yang Baik.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca gurindam dan soalan dengan teliti untuk
menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima ciri sahabat yang menjadi pilihan
pelajar.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca gurindam dan soalan serta menyatakan jenis
karangan serta kehendak tugasan.
2.
Secara berkumpulan, pelajar menyatakan satu ciri sahabat
yang baik dan menjelaskan sebab-sebabnya.
3.
Setiap kumpulan membentangkan hasil perbincangan.
4.
Guru mengulas dan menambah maklumat yang sesuai.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
intihanya, globalisasi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kesusasteraan
Melayu
NILAI : setia
kawan, ketaatan, kasih sayang
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Setiap kumpulan berjaya membentangkan
ciri sahabat yang baik. Ciri-ciri ada dinyatakan tetapi huraiannya terlalu
ringkas. Guru terpaksa membantu menambah maklumat yang sepatutnya.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10.09.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2014
KIMIA 2
1010 – 1240
( 2 JAM 30 MINIT )
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10.09.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Membina ayat tanya dengan menggunakan kata tanya yang
betul.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menulis ayat berdasarkan setiap peribahasa yang
diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
gerigi, kemuncup, delegasi, resmi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kemasyarakatan
NILAI : kebersihan
fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM : buku
kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, pelajar boleh
menyelesaikan masalah tatabahasa yang diberi. Perbincangan berjaya
dilaksanakan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
11.09.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Ciri-ciri
Sahabat Yang Baik.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca gurindam dan soalan dengan teliti untuk
menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima ciri sahabat yang menjadi pilihan
pelajar.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca gurindam dan soalan serta menyatakan jenis
karangan serta kehendak tugasan.
2.
Secara berkumpulan, pelajar menyatakan satu ciri sahabat
yang baik dan menjelaskan sebab-sebabnya.
3.
Setiap kumpulan membentangkan hasil perbincangan.
4.
Guru mengulas dan menambah maklumat yang sesuai.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran
mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran
membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
intihanya, globalisasi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kesusasteraan
Melayu
NILAI : setia
kawan, ketaatan, kasih sayang
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Setiap kumpulan berjaya membentangkan
ciri sahabat yang baik. Ada kumpulan yang berjaya menghuraikan isi dengan
baik dan ada kumpulan huraiannya agak longgar. Guru membetul dan menambah
maklumat yang sesuai.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
11.09.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2014
SAINS 2
1010 – 1240
( 2 JAM 30 MINIT )
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
12.09.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2014
BIOLOGI 2
0805 - 0935
( 1 JAM 30 MINIT )
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
12.09.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
Program NILAM
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang nipis
@ suratkhabar.
2.
Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
2.
Pelajar menulis ulasan buku.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
ulasan, sinopsis
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM :
Buku Cerita, Buku Nilam, suratkhabar
ABM :
Pusat Sumber
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
kesimpulan
|
REFLEKSI
|
Semua pelajar dipastikan membaca
mana-mana bahan bacaan yang sesuai.
|
No comments:
Post a Comment