MINGGU 38
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
29.09.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 –
0815 )
4K1 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
ULANGKAJI : PROSA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca dan memahami beberapa petikan cerpen, prosa
klasik dan drama daripada Antologi Harga Remaja.
2.
Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.
Menjawab soalan pemahaman prosa dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca beberapa petikan prosa.
2.
Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan puisi
tradisional.
3.
Perbincangan jawapan kepada latihan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : morfologi
KOSA KATA :
ampu, khutbah, antropologi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Sejarah,
Geografi
NILAI :
hemah tinggi, patriotisme, kasih sayang
BBM :
Buku Teks Antologi Harga Remaja dan Buku Kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah.
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, pelajar masih
kurang menguasai teknik menjawab soalan pemahaman KOMSAS. Guru terpaksa
membimbing pelajar skil untuk memperoleh jawapan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
29.09.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
ULANGKAJI :
PUISI TRADISIONAL TING 4
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca dan memahami beberapa puisi tradisional daripada
Antologi Harga Remaja.
2.
Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.
Menjawab soalan pemahaman puisi tradisional dengan betul
dan ayat yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar melafazkan puisi tradisional.
2.
Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan puisi
tradisional.
3.
Perbincangan contoh jawapan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Bahasa Klasik
KOSA KATA :
resam, punggur, aulia, cemara, cahari
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi
NILAI :
hemah tinggi, patriotisme, ketaatan,
BBM :
Buku Teks Antologi Harga Remaja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah.
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Latihan telah diberi sebagai kerja
rumah. Hanya perbincangan jawapan dilakukan. Fokus diberi pada soalan (iii)
cara mencari jawapan soalan berunsur sastera.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
30.09.2014
|
TINGKATANa
|
5K9
|
MASA
|
0705- 0815
|
TAJUK
|
ULANGKAJI :
PUISI TRADISIONAL TING 4
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca dan memahami beberapa puisi tradisional daripada
Antologi Harga Remaja.
2.
Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.
Menjawab soalan pemahaman puisi tradisional dengan betul
dan ayat yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar melafazkan puisi tradisional.
2.
Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan puisi
tradisional.
3.
Perbincangan contoh jawapan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Bahasa Klasik
KOSA KATA :
resam, punggur, aulia, cemara, cahari
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi
NILAI :
hemah tinggi, patriotisme, ketaatan,
BBM :
Buku Teks Antologi Harga Remaja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah.
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Pelajar hanya diminta menjawab dua
daripada empat puisi yang diajukan. Pelajar hanya boleh menjawab soalan
pemahaman biasa berdasarkan puisi yang dikaji tetapi tidak dapat menjawab
soalan KBAT. Guru memberi jawapan, pelajar diminta menulis dalam ayat yang
lengkap.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
30.09.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Menyenaraikan enam kata kerja transitif yang terdapat
dalam petikan yang diberi.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang
diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
runcing, riadah, terbengkalai, berpaksikan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kemasyarakatan
NILAI :
kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM : buku
kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, pelajar boleh menyelesaikan
masalah tatabahasa yang diberi. Perbincangan berjaya dilaksanakan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
01.10.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : peranan ibu bapa dalam menjamin keselamatan anak-anak
di luar rumah
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan untuk menentukan jenis karangan dan
kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima peranan yang perlu dimainkan oleh ibu
bapa untuk menjamin keselamatan anak-anak mereka di luar rumah.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan sebelum menyatakan jenis karangan
dan kehendak tugasan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang topik yang
dibincangkan.
3.
Pelajar menyalin contoh/model karangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
mutakhir, dalih, lepas tangan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI : kasih
sayang, kesyukuran, rasional, kerjasama
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Beberapa peranan ibu bapa boleh
dinyatakan oleh pelajar setelah bersoal jawab. Seterusnya pelajar hanya
diminta menyalin contoh karangan supaya boleh melihat dengan jelas cara
isi/idea dihuraikan dengan mantap.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
01.10.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
ULANGKAJI :
PUISI TRADISIONAL TING 5
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca dan memahami beberapa puisi tradisional daripada
Antologi Dirgahayu Bahasaku.
2.
Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.
Menjawab soalan pemahaman puisi tradisional dengan betul
dan ayat yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar melafazkan puisi tradisional.
2.
Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan puisi
tradisional.
3.
Perbincangan contoh jawapan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Bahasa Klasik
KOSA KATA :
cogan, masyghul, jazbah, diramu
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Sejarah
NILAI :
hemah tinggi, patriotisme, ketaatan, kasih sayang
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah.
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Latihan telah diberi sebagai kerja
rumah. Hanya perbincangan jawapan dilakukan. Fokus diberi pada soalan (ii)
cara-cara mencari jawapan soalan KBAT.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
01.10.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Menyenaraikan enam kata kerja transitif yang terdapat
dalam petikan yang diberi.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang
diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
runcing, riadah, terbengkalai, berpaksikan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kemasyarakatan
NILAI :
kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM : buku
kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, pelajar boleh
menyelesaikan masalah tatabahasa yang diberi. Perbincangan berjaya
dilaksanakan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
02.10.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
PSK
0820 – 0920
( 1 JAM )
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
02.10.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
ULANGKAJI :
PUISI TRADISIONAL TING 5
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca dan memahami beberapa puisi tradisional daripada
Antologi Dirgahayu Bahasaku.
2.
Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.
Menjawab soalan pemahaman puisi tradisional dengan betul
dan ayat yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar melafazkan puisi tradisional.
2.
Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan puisi
tradisional.
3.
Perbincangan contoh jawapan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Bahasa Klasik
KOSA KATA :
cogan, masyghul, jazbah, diramu
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Sejarah
NILAI :
hemah tinggi, patriotisme, ketaatan, kasih sayang
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah.
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Pelajar diminta menjawab dua daripada
empat puisi. Pelajar sukar menjawab soalan. Guru terpaksa bimbing dan
membantu menyusun ayat. Pelajar diminta menulis jawapan dalam ayat yang
lengkap.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
03.10.2014
|
TINGKATAN
|
5S1 ( 0815 –
0925 )
5K9 ( 0940 –
1040 )
|
TAJUK
|
ULANGKAJI :
SAJAK TING 4
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca dan memahami beberapa sajak daripada Antologi
Harga Remaja.
2.
Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.
Menjawab soalan pemahaman sajak dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca sajak.
2.
Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan sajak.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata nama
KOSA KATA :
gelodak, aksara, duri pidana, mengacung
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Ekonomi
NILAI :
rasional, kerajinan, patriotisme, ketekunan
BBM : Buku
Teks Antologi Harga Remaja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah.
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Latihan untuk pelajar 5S1 telah diberi
sebagai kerja rumah. Hanya perbincangan jawapan dilakukan. Bagi pelajar 5K9
pula, jawapan dibincangkan bersama-sama dan pelajar diminta menulisnya dalam
ayat yang lengkap.
|
No comments:
Post a Comment