RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Monday, October 6, 2014

MINGGU 38
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
29.09.2014
TINGKATAN
4S2 ( 0705 – 0815 )
4K1 ( 1130 – 1240 )
TAJUK
ULANGKAJI : PROSA  
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca dan memahami beberapa petikan cerpen, prosa klasik dan drama daripada Antologi Harga Remaja.
2.        Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.        Menjawab soalan pemahaman prosa dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca beberapa petikan prosa.
2.        Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan puisi tradisional.
3.        Perbincangan jawapan kepada latihan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  morfologi
KOSA KATA      :  ampu, khutbah, antropologi
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Sejarah, Geografi
NILAI  :   hemah tinggi, patriotisme, kasih sayang
BBM   :   Buku Teks Antologi Harga Remaja dan Buku Kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah.
Menjana idea
REFLEKSI
Secara keseluruhannya, pelajar masih kurang menguasai teknik menjawab soalan pemahaman KOMSAS. Guru terpaksa membimbing pelajar skil untuk memperoleh jawapan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
29.09.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
ULANGKAJI : PUISI TRADISIONAL TING 4
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca dan memahami beberapa puisi tradisional daripada Antologi Harga Remaja.
2.        Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.        Menjawab soalan pemahaman puisi tradisional dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar melafazkan puisi tradisional.
2.        Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan puisi tradisional.
3.        Perbincangan contoh jawapan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Bahasa Klasik
KOSA KATA      :  resam, punggur, aulia, cemara, cahari
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi
NILAI  :   hemah tinggi, patriotisme, ketaatan,
BBM   :   Buku Teks Antologi Harga Remaja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah.
Menjana idea
REFLEKSI
Latihan telah diberi sebagai kerja rumah. Hanya perbincangan jawapan dilakukan. Fokus diberi pada soalan (iii) cara mencari jawapan soalan berunsur sastera.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
30.09.2014
TINGKATANa
5K9
MASA
0705- 0815
TAJUK
ULANGKAJI : PUISI TRADISIONAL TING 4
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca dan memahami beberapa puisi tradisional daripada Antologi Harga Remaja.
2.        Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.        Menjawab soalan pemahaman puisi tradisional dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar melafazkan puisi tradisional.
2.        Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan puisi tradisional.
3.        Perbincangan contoh jawapan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Bahasa Klasik
KOSA KATA      :  resam, punggur, aulia, cemara, cahari
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi
NILAI  :   hemah tinggi, patriotisme, ketaatan,
BBM   :   Buku Teks Antologi Harga Remaja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah.
Menjana idea
REFLEKSI
Pelajar hanya diminta menjawab dua daripada empat puisi yang diajukan. Pelajar hanya boleh menjawab soalan pemahaman biasa berdasarkan puisi yang dikaji tetapi tidak dapat menjawab soalan KBAT. Guru memberi jawapan, pelajar diminta menulis dalam ayat yang lengkap.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
30.09.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
2.        Menyenaraikan enam kata kerja transitif yang terdapat dalam petikan yang diberi.
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2.        Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.        Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :    runcing, riadah, terbengkalai, berpaksikan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kemasyarakatan
NILAI  :  kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM   :   buku kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Secara keseluruhannya, pelajar boleh menyelesaikan masalah tatabahasa yang diberi. Perbincangan berjaya dilaksanakan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
01.10.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA  :  peranan ibu bapa dalam menjamin keselamatan anak-anak di luar rumah
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Membaca soalan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.      Menyatakan sekurang-kurangnya  lima peranan yang perlu dimainkan oleh ibu bapa untuk menjamin keselamatan anak-anak mereka di luar rumah.
3.      Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Pelajar membaca soalan sebelum menyatakan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.      Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang topik yang dibincangkan.
3.      Pelajar menyalin contoh/model karangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :    mutakhir, dalih, lepas tangan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kasih sayang, kesyukuran, rasional, kerjasama
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Beberapa peranan ibu bapa boleh dinyatakan oleh pelajar setelah bersoal jawab. Seterusnya pelajar hanya diminta menyalin contoh karangan supaya boleh melihat dengan jelas cara isi/idea dihuraikan dengan mantap.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
01.10.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0945 - 1055
TAJUK
ULANGKAJI : PUISI TRADISIONAL TING 5
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca dan memahami beberapa puisi tradisional daripada Antologi Dirgahayu Bahasaku.
2.        Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.        Menjawab soalan pemahaman puisi tradisional dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar melafazkan puisi tradisional.
2.        Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan puisi tradisional.
3.        Perbincangan contoh jawapan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Bahasa Klasik
KOSA KATA      :  cogan, masyghul, jazbah, diramu
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Sejarah
NILAI  :   hemah tinggi, patriotisme, ketaatan, kasih sayang
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah.
Menjana idea
REFLEKSI
Latihan telah diberi sebagai kerja rumah. Hanya perbincangan jawapan dilakukan. Fokus diberi pada soalan (ii) cara-cara mencari jawapan soalan KBAT.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
01.10.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
1130 - 1240
TAJUK
TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
2.        Menyenaraikan enam kata kerja transitif yang terdapat dalam petikan yang diberi.
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2.        Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.        Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :    runcing, riadah, terbengkalai, berpaksikan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kemasyarakatan
NILAI  :  kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM   :   buku kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Secara keseluruhannya, pelajar boleh menyelesaikan masalah tatabahasa yang diberi. Perbincangan berjaya dilaksanakan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
02.10.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
0815 – 0925
TAJUK
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN

PSK
0820 – 0920
( 1 JAM )

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
02.10.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
1130 - 1240
TAJUK
ULANGKAJI : PUISI TRADISIONAL TING 5
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca dan memahami beberapa puisi tradisional daripada Antologi Dirgahayu Bahasaku.
2.        Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.        Menjawab soalan pemahaman puisi tradisional dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar melafazkan puisi tradisional.
2.        Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan puisi tradisional.
3.        Perbincangan contoh jawapan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Bahasa Klasik
KOSA KATA      :  cogan, masyghul, jazbah, diramu
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Sejarah
NILAI  :   hemah tinggi, patriotisme, ketaatan, kasih sayang
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah.
Menjana idea
REFLEKSI
Pelajar diminta menjawab dua daripada empat puisi. Pelajar sukar menjawab soalan. Guru terpaksa bimbing dan membantu menyusun ayat. Pelajar diminta menulis jawapan dalam ayat yang lengkap.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
03.10.2014
TINGKATAN
5S1 ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 – 1040 )
TAJUK
ULANGKAJI : SAJAK TING 4
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca dan memahami beberapa sajak daripada Antologi Harga Remaja.
2.        Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.        Menjawab soalan pemahaman sajak dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca sajak.
2.        Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan sajak.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata nama
KOSA KATA      :  gelodak, aksara, duri pidana, mengacung
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Ekonomi
NILAI  :   rasional, kerajinan, patriotisme, ketekunan
BBM   :   Buku Teks Antologi Harga Remaja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah.
Menjana idea
REFLEKSI
Latihan untuk pelajar 5S1 telah diberi sebagai kerja rumah. Hanya perbincangan jawapan dilakukan. Bagi pelajar 5K9 pula, jawapan dibincangkan bersama-sama dan pelajar diminta menulisnya dalam ayat yang lengkap.

No comments:

Post a Comment