RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Sunday, November 9, 2014

MINGGU 44
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
27.10.2014
TINGKATAN
4S2 ( 0705 – 0815 )
4K1 ( 1130 – 1240 )
TAJUK
ULANGKAJI : Pemahaman KOMSAS
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan drama, cerpen, prosa klasik dan puisi  yang diberi.
2.        Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
3.        Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)
  8.0 :  8.2  : Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar berbincang tentang jawapan bagi setiap soalan yang diajukan.
3.        Setiap kumpulan membentangkan jawapan masing-masing.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   kejang, jerkah, jeriji, jubungan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   patriotisme, hemah tinggi, bijaksana
BBM   :   lembaran edaran, buku kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat keputusan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Setiap kumpulan berjaya membentangkan jawapan masing-masing dan kumpulan lain turut menambahkan jawapan lain yang sesuai.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
27.10.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
ULANGKAJI : DRAMA TING 5
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Membaca beberapa petikan daripada drama Antologi Dirgahayu Bahasaku.
2.      Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.      Menjawab soalan pemahaman drama dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.      Pelajar membaca petikan.
2.      Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan drama.
KEMAHIRAN BAHASA
1.      Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.      Kemahiran membaca.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata nama
KOSA KATA      :  pungut, mukjizat, musafir
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi, Ekonomi
NILAI  :   hormat-menghormati, hemah tinggi, kasih sayang
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah.
Menjana idea
REFLEKSI
Latihan sudah pun diberi sebagai kerja rumah. Perbincangan jawapan berjaya dilaksanakan dan pelajar dapat membetulkan kesalahan masing-masing.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
28.10.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0705- 0815
TAJUK
ULANGKAJI : DRAMA TING 5
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca beberapa petikan daripada drama Antologi Dirgahayu Bahasaku.
2.        Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.        Menjawab soalan pemahaman drama dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan drama.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata nama
KOSA KATA      :  pungut, mukjizat, musafir
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi, Ekonomi
NILAI  :   hormat-menghormati, hemah tinggi, kasih sayang
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah.
Menjana idea
REFLEKSI
Latihan sudah pun diberi sebagai kerja rumah. Perbincangan jawapan berjaya dilaksanakan dan pelajar dapat membetulkan kesalahan masing-masing.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
28.10.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kebaikan Laman Sosial
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti maklumat yang diberi dan memberi ulasan tentang maklumat berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga kebaikan laman sosial.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang maklumat yang diberi.
2.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup serta mengolahnya dalam satu perenggan yang lengkap.
3.        Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
KEMAHIRAN BAHASA
 1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
 2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :   alternatif, laman sosial
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    ICT
NILAI  :   ketekunan, bijaksanaan,
BBM   :    Papan tulis, kad manila
ABM   :    Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Setiap kumpulan berjaya membentangkan huraian karangan masing-masing. Penambahbaikan dapat dilakukan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
29.10.2014
TINGKATAN
4K1 ( 0815 – 0925 )
5S1 ( 0945 – 1055 )
4S2 ( 1130 – 1240 )
TAJUK
MAJLIS PENYAMPAIAN SIJIL DAN HADIAH
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
30.10.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
0815 – 0925
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kebaikan Laman Sosial
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti maklumat yang diberi dan memberi ulasan tentang maklumat berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga kebaikan laman sosial.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang maklumat yang diberi.
2.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup serta mengolahnya dalam satu perenggan yang lengkap.
3.        Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
KEMAHIRAN BAHASA
 1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
 2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :   alternatif, laman sosial
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    ICT
NILAI  :   ketekunan, bijaksanaan,
BBM   :    Papan tulis, kad manila
ABM   :    Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Setiap kumpulan berjaya membentangkan huraian karangan masing-masing. Penambahbaikan dapat dilakukan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
30.10.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
1130 - 1240
TAJUK
ULANGKAJI  :  RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mencatat  sekurang-kurangnya sepuluh langkah melestarikan teknologi hijau dan empat kekangan untuk melaksanakannya.
3.        Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan mudah daripada petikan.
2.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan menulis jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kata
KOSA KATA      :   dana, inovasi, populasi, mengimplementasikan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Geografi
NILAI  :  kerjasama, prihatin, tanggungjawab
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar ditunjukkan semula cara membuat rumusan dan pemahaman yang betul dan dikehendaki menyalin contoh rumusan dan pemahaman yang betul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
31.10.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 – 0925
TAJUK
ULANGKAJI :  Novel Melunas Rindu
                           Novel Kabus di Perbukitan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang kedua-dua novel yang pernah dikaji.
2.        Membaca beberapa contoh soalan pemahaman novel dan menyatakan kehendak tugasan.
3.        Menyatakan beberapa contoh jawapan bagi setiap soalan yang diajukan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar bercerita.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang soalan pemahaman.
 KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Kata Nama
KOSA KATA :  konflik, saspens
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Sejarah, Ekonomi
NILAI  :   berdikari, hormat-menghormati, kasih sayang
BBM   :   Buku Teks Melunas Rindu dan Kabus di Perbukitan
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah.
Menjana idea
REFLEKSI
Contoh jawapan bagi setiap soalan berjaya dinyatakan oleh pelajar secara spontan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
31.10.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0940 - 1040
TAJUK
P & P TIDAK DAPAT DILAKSANAKAN KERANA PELAJAR PERLU MENYUSUN MEJA DAN KERUSI SEBAGAI PERSEDIAAN MENDUDUKI PEPERIKSAAN SPM


No comments:

Post a Comment