RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, January 17, 2014

MINGGU 3

MINGGU 3
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
13.01.2014
TINGKATAN
4S2 ( 0705 - 0815 )
4K7 ( 1055 – 1205 )
TAJUK
PUISI TRADISIONAL : Pantun Empat Kerat ( Budi )
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menjelaskan maksud pantun.
2.        Melafazkan pantun dengan gaya dan intonasi yang betul.
3.        Memberi maksud setiap rangkap pantun dengan menggunakan ayat sendiri.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman pantun dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( v )
 9.0   :   9.1   :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maksud pantun.
3.        Pelajar menyalin contoh soalan dan cara menjawab soalan pemahaman KOMSAS yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Bahasa Klasik
KOSA KATA      :  punggur,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral
NILAI  :   kasih sayang, hemah tinggi, menghargai
BBM   :   Papan tulis
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Pelajar berjaya mencatat nota dan menyalin contoh soalan pemahaman dan cara menjawab soalan pemahaman yang betul.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
13.01.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
PUISI TRADISIONAL : Pantun Enam Kerat
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Melafazkan pantun dengan nada dan intonasi yang betul.
2.        Memberi maksud setiap rangkap pantun dengan menggunakan ayat sendiri.
3.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni  yang  terdapat dalam puisi yang dikaji.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( v )
 9.0   :   9.1   :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan puisi.
3.        Pelajar menyalin contoh soalan dan cara menjawab soalan pemahaman KOMSAS yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Bahasa Klasik
KOSA KATA      :  kemirau, kotai 
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral
NILAI  :   kasih sayang, keberanian, rasional
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyatakan sebab dan akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Pelajar berjaya menyalin soalan dan contoh jawapan yang betul dan ayat yang lengkap semasa menjawab pemahaman KOMSAS.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
14.01.2014
TINGKATAN
5K9 ( 0815 – 0925 )
4K7 ( 1055 – 1205 )
TAJUK
CUTI UMUM
SEMPENA
MAULIDURRASUL
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
15.01.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
2.        Memisahkan ayat majmuk menjadi ayat tunggal yang gramatis tanpa mengubah maksud asalnya.
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.     Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2.     Pelajar membuat latihan tatabahasa.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   becak, pasung
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar berjaya menjawab soalan dalam tempoh yang diberikan. Didapati segelintir pelajar masih memerlukan bimbingan untuk menyelesaikan masalah tatabahasa.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
15.01.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0945 - 1055
TAJUK
PUISI TRADISIONAL : Pantun Enam Kerat
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Melafazkan pantun dengan nada dan intonasi yang betul.
2.        Memberi maksud setiap rangkap pantun dengan menggunakan ayat sendiri.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( v )
 9.0   :   9.1   :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan puisi.
3.        Pelajar menyalin contoh soalan dan cara menjawab soalan pemahaman KOMSAS yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Bahasa Klasik
KOSA KATA      :  kemirau, kotai 
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral
NILAI  :   kasih sayang, keberanian, rasional
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyatakan sebab dan akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Pelajar dipastikan menyalin soalan dan contoh jawapan kepada soalan pemahaman KOMSAS

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
15.01.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
1130 - 1240
TAJUK
Pengenalan kepada Rumusan dan Pemahaman
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.          Menyenaraikan cara-cara membuat rumusan mengikut format yang betul berdasarkan petikan yang diberi.
2.          Menjelaskan perkara yang perlu diberi perhatian semasa menjawab soalan pemahaman petikan rumusan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( v )
 9.0   :   9.1   :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.          Guru menjelaskan cara-cara membuat rumusan dan menjawab soalan pemahaman yang betul.
2.          Pelajar diminta menyalin nota.
KEMAHIRAN BAHASA
1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA  :   sintaksis
KOSA KATA      :   kerenah, kekangan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pengajian Am
NILAI  :   ketekunan kerjasama, kerajinan
BBM   :   Papan tulis, lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Pelajar telah mencatat maklumat yang dikehendaki oleh guru
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
16.01.2014
TINGKATAN
4K7 ( 0815 - 0925 )
4S2 ( 1020 - 1130 )
TAJUK
KARANGAN : Pengenalan kepada karangan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.             Menyatakan beberapa syarat menjawab karangan respons terbuka.
2.             Menjelaskan kelima-lima demensi karangan bahagian B.
3.             Menyenaraikan kriteria-kriteria penskoran cemerlang untuk menghasilkan karangan bahagian berkenaan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.7 :  Aras 1 (v)
8.0  :  8.2 :  Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.             Guru memberi penerangan kepada pelajar.
2.             Pelajar membuat catatan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.             Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.             Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Morfologi
KOSA KATA       :   relevan, bervariasi, pengolahan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  kemasyarakatan
NILAI  :  ketekunan, kerjasama
BBM   :   Buku Nota
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyusun atur
REFLEKSI
Pelajar dipastikan mencatat nota dan contoh karangan yang diberikan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
10.01.2014
TINGKATAN
5S1  ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 – 1040 )
TAJUK
KARANGAN : Pengenalan kepada karangan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyatakan beberapa syarat menjawab karangan respons terbuka.
2.        Menjelaskan kelima-lima demensi karangan bahagian B.
3.        Menyenaraikan kriteria-kriteria penskoran cemerlang untuk menghasilkan karangan bahagian berkenaan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.7 :  Aras 1 (v)
8.0  :  8.2 :  Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penerangan kepada pelajar.
2.        Pelajar membuat catatan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Morfologi
KOSA KATA       :   relevan, bervariasi, pengolahan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  kemasyarakatan
NILAI  :  ketekunan, kerjasama
BBM   :   Buku Nota
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyusun atur
REFLEKSI
Semua pelajar berjaya menyalin nota yang diberikan dan menyalin contoh karangan respons terbuka yang cemerlang.