MINGGU 11
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10.03.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 -
0815 )
|
TAJUK
|
PEPERIKSAAN AWAL TAHUN
BIOLOGI 1
0810 - 0925
( 1 JAM 15 MINIT )
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10.03.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
PEPERIKSAAN AWAL TAHUN
MATEMATIK TAMBAHAN 1
0725 – 0925
( 2 JAM )
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10.03.2014
|
TINGKATAN
|
4K7
|
MASA
|
1020 - 1130
|
TAJUK
|
Program NILAM
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang
nipis.
2.
Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
2.
Pelajar menulis ulasan buku.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
ulasan, sinopsis
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM :
Buku Cerita, Buku Nilam
ABM :
Pusat Sumber
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
kesimpulan
|
REFLEKSI
|
Semua pelajar yang membawa buku NILAM
berjaya menulis ulasan yang diminta.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
11.03.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
SAJAK :
Kecek (v)
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Menjelaskan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
3.
Mengenal pasti tema sajak dan menjelaskan
sekurang-kurangnya empat persoalannya.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iv )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi
yang betul.
2.
Pelajar mencatat maksud setiap rangkap sajak yang
dikaji.
3.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat penting daripada prosa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
diksi
KOSA KATA :
kecek, sedozen, rahang
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam
NILAI :
berdikari, tangggungjawab, berdikari
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM : Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyusun
mengikut keutamaan
|
REFLEKSI
|
Pelajar hanya dapat mengisi jadual
mengandungi persoalan dan maklumat berkaitan setelah dijelaskan berkali-kali.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
11.03.2014
|
TINGKATAN
|
4K7
|
MASA
|
1020 – 1130
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mengenal pasti beberapa perkataan yang disalah eja dan
menulis ejaan yang betul.
2.
Mencari beberapa perkataan yang imbuhannya salah dan
membetulkannya.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA : pertelagahan,
memperkasakan, komplikasi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM : lembaran
kertas
ABM : Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyiapkan latihan dalam
masa yang ditetapkan dan didapati lebih separuh daripada pelajar dapat
menulis jawapan yang betul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
12.03.2014
|
TINGKATAN
|
5K9 ( 0815 –
0925 )
5S1 ( 0945 –
1055 )
|
TAJUK
|
PEPERIKSAAN AWAL TAHUN
PSV 1
0810 – 0925
( 1JAM 15 MINIT )
PELAJAR MEMBUAT ULANGKAJI
SEBAGAI PERSEDIAAN MENGHADAPI PEPERIKSAAN FIZIK 1 ( 11.25 – 12.40 )
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
12.03.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
PEPERIKSAAN AWAL TAHUN
KIMIA 11
1010 - 1240
( 2 JAM 30 MINIT )
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
13.03.2014
|
TINGKATAN
|
4K7 ( 0815 -
0925 )
4S2 ( 1020 -
1130 )
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mencatat
sekurang-kurangnya 10 aktiviti kokurikulum dalam menjanakan kecekapan
berbahasa dan 4 impaknya terhadap sekolah
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan
mudah daripada petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat
dan isi tersirat.
3.
Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan menulis
jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
marcapada, wadah, berintonasi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : berhemah
tinggi, kerjasama, patriotisme
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar mencatat isi-isi tersurat dan
tersirat dan jawapan pemahaman petikan umum Serta menyalin contoh rumusan
yang lengkap.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
14.03.2014
|
TINGKATAN
|
5S1 ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 –
1040 )
|
TAJUK
|
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
TIDAK DILAKSANAKAN KERANA SEMUA PELAJAR DIBENARKAN MENGECAT , MEMBERSIH DAN
MENGHIAS KELAS SEBAGAI PERSEDIAAN PELANCARAN SAMBUTAN JUBLI EMAS SMK SERIAN
YANG BAKAL DIADAKAN PADA 15 MAC 2014
|
MINGGU 12
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
17.03.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 -
0815 )
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM BM2 : Pemahaman KOMSAS
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan pantun yang diberi.
2.
Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan
kehendak soalan.
3.
Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang
lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.4 :
Aras 1 (iii)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
tertentu.
3.
Pelajar mencatat jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
keredupan, kawah, resam
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
patriotisme, mengenang budi, keberanian
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar
dipastikan mencatat jawapan yang betul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
17.03.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM BM2 : Pemahaman KOMSAS
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan seloka yang
diberi.
2.
Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan
kehendak soalan.
3.
Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang
lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.4 :
Aras 1 (iii)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
tertentu.
3.
Pelajar mencatat jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
membedil, bercintakan dirinya, ditanakkan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI : keberanian,
hormat-menghormati, patriotisme
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar
dipastikan mencatat jawapan yang betul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
17.03.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
KARANGAN :
Pengenalan kepada karangan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan beberapa syarat menjawab karangan Bahagian A
dan Bahagian B.
2.
Menjelaskan kelima-lima demensi karangan bahagian B.
3.
Menyenaraikan kriteria-kriteria penskoran cemerlang
untuk menghasilkan karangan bahagian berkenaan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.7 : Aras 1 (v)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penerangan kepada pelajar.
2.
Pelajar membuat catatan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Morfologi
KOSA KATA :
relevan, bervariasi, pengolahan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
kemasyarakatan
NILAI :
ketekunan, kerjasama
BBM :
Buku Nota
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyusun atur
|
REFLEKSI
|
Semua pelajar berjaya menyalin nota
yang diberikan dan menyalin contoh karangan respons terbuka yang cemerlang.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
18.03.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM BM2 : Pemahaman KOMSAS
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan seloka yang
diberi.
2.
Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan
kehendak soalan.
3.
Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang
lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.4 :
Aras 1 (iii)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
tertentu.
3.
Pelajar mencatat jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
membedil, bercintakan dirinya, ditanakkan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI : keberanian,
hormat-menghormati, patriotisme
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan menyalin jawapan
yang betul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
18.03.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan.
2.
Mengenal pasti topik dan fokus karangan.
3.
Mengenal pasti bukti dan ungkapan menarik yang berkaitan
dengan topik karangan.
4.
Menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan
pengenalan karangan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 :
7.1 : Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru meminta pelajar membaca soalan karangan yang
diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan tentang maklumat yang perlu
ada untuk menghasilkan pengenalan karangan.
3.
Pelajar membuat pengenalan karangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Jenis-jenis ayat
KOSA KATA :
topik, kebejatan, dasawarsa
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pengajian Am, Sains
NILAI :
rasional, kerajinan, kasih sayang
BBM :
Buku Nota
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mencatat maklumat yang
perlu ada dalam perenggan pengenalan karangan dan berjaya menyalin contoh
perenggan pengenalan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
19.03.2014
|
TINGKATAN
|
5K9 ( 0815 –
0925 )
5S1 ( 0945 –
1055 )
4S2 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
MENJADI HAKIM DAN MENGIRINGI
PELAJAR
KE PERTANDINGAN
BAHAS ALA PARLIMEN BAHASA
MELAYU
DI SMK WIRA PENRISEN
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
20.03.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Huraian
idea
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima idea daripada
setiap soalan karangan.
2.
Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam
perenggan huraian idea dan contoh-contoh yang sesuai daripada setiap idea
yang telah dinyatakan.
3.
Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam
bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 :
7.1 : Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan.
2.
Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu
perenggan huraian idea.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
bermandi peluh, metropolitan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM :
Buku Nota
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengenal pasti
idea utama dan idea sokongan
|
REFLEKSI
|
Pelajar perlu menjawab pelbagai soalan
untuk mengumpul beberapa maklumat penting bagi menghasilkan rangka huraian
idea sebelum menyalinnya. Pelajar dipastikan menyalin contoh menghuraikan isi
berpandukan rangka yang telah dihasilkan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
20.03.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1020 - 1130
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM : BM2 : TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada frasa
yang diberi.
2.
Menukar ayat aktif
kepada ayat pasif tanpa
mengubah maksud asalnya.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menyatakan tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi
yang diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang masalah
tatabahasa.
2.
Pelajar menyalin jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
hidup-hidup, mati-mati, picisan, prejudis
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI : kasih
sayang, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar
berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
21.03.2014
|
TINGKATAN
|
5S1 ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 –
1040 )
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mencatat
sekurang-kurangnya 10 faedah mempunyai disiplin yang baik dan 4 usaha
meningkatkan disiplin dalam kalangan pelajar.
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0
: 7.1 :
Aras 1 ( i )
8.0
: 8.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan
mudah daripada petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat
dan isi tersirat.
3.
Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan menulis
jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
berpersonaliti, lahiriah,
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Pendidikan Moral
NILAI
: berhemah tinggi, kerjasama,
patriotisme
BBM
: lembaran edaran
ABM
: Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar 5S1 mencatat isi-isi tersurat
dan tersirat dan jawapan pemahaman petikan umum. Pelajar 5K9 menyalin contoh
rumusan yang lengkap dan jawapan pemahaman yang betul.
|