RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Saturday, March 22, 2014

MINGGU 11 DAN 12

MINGGU 11
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
10.03.2014
TINGKATAN
4S2 ( 0705 - 0815 )
TAJUK
PEPERIKSAAN AWAL TAHUN

BIOLOGI 1
0810 - 0925
( 1 JAM 15 MINIT )

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
10.03.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
PEPERIKSAAN AWAL TAHUN

MATEMATIK TAMBAHAN 1
0725 – 0925
( 2 JAM )

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
10.03.2014
TINGKATAN
4K7
MASA
1020 - 1130
TAJUK
Program NILAM
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang nipis.
2.        Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
2.        Pelajar menulis ulasan buku.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   sintaksis
KOSA KATA      :   ulasan, sinopsis
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM   :   Buku Cerita, Buku Nilam
ABM   :   Pusat Sumber
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat kesimpulan
REFLEKSI
Semua pelajar yang membawa buku NILAM berjaya menulis ulasan yang diminta.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
11.03.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0815 – 0925
TAJUK
SAJAK  :  Kecek (v)
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.    Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.    Menjelaskan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
3.    Mengenal pasti tema sajak dan menjelaskan sekurang-kurangnya empat persoalannya.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( iii )
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iv )
AKTIVITI
1.    Pelajar mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.    Pelajar mencatat maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
3.    Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.
KEMAHIRAN BAHASA
1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  diksi
KOSA KATA       :  kecek, sedozen, rahang
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam
NILAI  :   berdikari, tangggungjawab, berdikari
BBM    :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM    :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyusun mengikut keutamaan
REFLEKSI
Pelajar hanya dapat mengisi jadual mengandungi persoalan dan maklumat berkaitan setelah dijelaskan berkali-kali.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
11.03.2014
TINGKATAN
4K7
MASA
1020 – 1130
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Mengenal pasti beberapa perkataan yang disalah eja dan menulis ejaan yang betul.
2.        Mencari beberapa perkataan yang imbuhannya salah dan membetulkannya.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2.        Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.        Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA       :   pertelagahan, memperkasakan, komplikasi
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran kertas
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar dapat menyiapkan latihan dalam masa yang ditetapkan dan didapati lebih separuh daripada pelajar dapat menulis jawapan yang betul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
12.03.2014
TINGKATAN
5K9 ( 0815 – 0925 )
5S1 ( 0945 – 1055 )
TAJUK
PEPERIKSAAN AWAL TAHUN

PSV 1
0810 – 0925
( 1JAM 15 MINIT )

PELAJAR MEMBUAT ULANGKAJI SEBAGAI PERSEDIAAN MENGHADAPI PEPERIKSAAN FIZIK 1 ( 11.25 – 12.40 )

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
12.03.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
1130 - 1240
TAJUK
PEPERIKSAAN AWAL TAHUN

KIMIA 11
1010 - 1240
( 2 JAM 30 MINIT )
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
13.03.2014
TINGKATAN
4K7 ( 0815 - 0925 )
4S2 ( 1020 - 1130 )
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mencatat  sekurang-kurangnya 10 aktiviti kokurikulum dalam menjanakan kecekapan berbahasa dan 4 impaknya terhadap sekolah
3.        Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan mudah daripada petikan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan menulis jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   marcapada, wadah, berintonasi
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :  berhemah tinggi, kerjasama, patriotisme
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar mencatat isi-isi tersurat dan tersirat dan jawapan pemahaman petikan umum Serta menyalin contoh rumusan yang lengkap.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
14.03.2014
TINGKATAN
5S1 (  0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 – 1040 )
TAJUK
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN TIDAK DILAKSANAKAN KERANA SEMUA PELAJAR DIBENARKAN MENGECAT , MEMBERSIH DAN MENGHIAS KELAS SEBAGAI PERSEDIAAN PELANCARAN SAMBUTAN JUBLI EMAS SMK SERIAN YANG BAKAL DIADAKAN PADA 15 MAC 2014
MINGGU 12
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
17.03.2014
TINGKATAN
4S2 ( 0705 - 0815 )
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : Pemahaman KOMSAS
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan pantun  yang diberi.
2.        Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
3.        Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)
  8.0 :  8.2  : Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
3.        Pelajar mencatat jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   keredupan, kawah, resam
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   patriotisme, mengenang budi, keberanian
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat keputusan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar dipastikan mencatat jawapan yang betul.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
17.03.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : Pemahaman KOMSAS
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan seloka yang diberi.
2.        Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
3.        Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)
  8.0 :  8.2  : Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
3.        Pelajar mencatat jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   membedil, bercintakan dirinya, ditanakkan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :  keberanian, hormat-menghormati, patriotisme
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat keputusan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar dipastikan mencatat jawapan yang betul.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
17.03.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
1130 - 1240
TAJUK
KARANGAN : Pengenalan kepada karangan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyatakan beberapa syarat menjawab karangan Bahagian A dan Bahagian B.
2.        Menjelaskan kelima-lima demensi karangan bahagian B.
3.        Menyenaraikan kriteria-kriteria penskoran cemerlang untuk menghasilkan karangan bahagian berkenaan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.7 :  Aras 1 (v)
8.0  :  8.2 :  Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penerangan kepada pelajar.
2.        Pelajar membuat catatan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Morfologi
KOSA KATA       :   relevan, bervariasi, pengolahan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  kemasyarakatan
NILAI  :  ketekunan, kerjasama
BBM   :   Buku Nota
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyusun atur
REFLEKSI
Semua pelajar berjaya menyalin nota yang diberikan dan menyalin contoh karangan respons terbuka yang cemerlang.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
18.03.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0705 - 0815
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : Pemahaman KOMSAS
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan seloka yang diberi.
2.        Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
3.        Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)
  8.0 :  8.2  : Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
3.        Pelajar mencatat jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   membedil, bercintakan dirinya, ditanakkan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :  keberanian, hormat-menghormati, patriotisme
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat keputusan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar dipastikan menyalin jawapan yang betul.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
18.03.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan.
2.      Mengenal pasti topik dan fokus karangan.
3.      Mengenal pasti bukti dan ungkapan menarik yang berkaitan dengan topik karangan.
4.      Menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan pengenalan karangan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4 : Aras 1 (ii)
7.0  :  7.1 : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Guru meminta pelajar membaca soalan karangan yang diberi.
2.      Guru bersoal jawab dengan tentang maklumat yang perlu ada untuk menghasilkan pengenalan karangan.
3.      Pelajar membuat pengenalan karangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.      Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.      Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Jenis-jenis ayat
KOSA KATA      :   topik, kebejatan, dasawarsa
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pengajian Am, Sains
NILAI  :   rasional, kerajinan, kasih sayang
BBM   :   Buku Nota
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjana idea
REFLEKSI
Pelajar berjaya mencatat maklumat yang perlu ada dalam perenggan pengenalan karangan dan berjaya menyalin contoh perenggan pengenalan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
19.03.2014
TINGKATAN
5K9 ( 0815 – 0925 )
5S1 ( 0945 – 1055 )
4S2 ( 1130 – 1240 )
TAJUK
MENJADI HAKIM DAN MENGIRINGI PELAJAR
KE PERTANDINGAN
BAHAS ALA PARLIMEN BAHASA MELAYU
DI SMK WIRA PENRISEN
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
20.03.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0705 - 0815
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Huraian idea
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima idea daripada setiap soalan karangan.
2.      Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam perenggan huraian idea dan contoh-contoh yang sesuai daripada setiap idea yang telah dinyatakan.
3.      Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4 : Aras 1 (ii)
7.0  :  7.1 : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan.
2.      Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan huraian idea.
KEMAHIRAN BAHASA
1.      Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.      Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   sintaksis
KOSA KATA      :   bermandi peluh, metropolitan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Geografi
NILAI  :  menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM   :   Buku Nota
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengenal pasti idea utama dan idea sokongan
REFLEKSI
Pelajar perlu menjawab pelbagai soalan untuk mengumpul beberapa maklumat penting bagi menghasilkan rangka huraian idea sebelum menyalinnya. Pelajar dipastikan menyalin contoh menghuraikan isi berpandukan rangka yang telah dihasilkan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
20.03.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
1020 - 1130
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN  PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM : BM2  : TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada frasa yang diberi.
2.        Menukar ayat aktif  kepada ayat pasif  tanpa mengubah maksud asalnya.
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Menyatakan tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang masalah tatabahasa.
2.        Pelajar menyalin jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   hidup-hidup, mati-mati, picisan, prejudis
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kasih sayang, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
21.03.2014
TINGKATAN
5S1 (  0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 – 1040 )
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mencatat  sekurang-kurangnya 10 faedah mempunyai disiplin yang baik dan 4 usaha meningkatkan disiplin dalam kalangan pelajar.
3.        Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan mudah daripada petikan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan menulis jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   berpersonaliti, lahiriah,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :  berhemah tinggi, kerjasama, patriotisme
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar 5S1 mencatat isi-isi tersurat dan tersirat dan jawapan pemahaman petikan umum. Pelajar 5K9 menyalin contoh rumusan yang lengkap dan jawapan pemahaman yang betul.