RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Saturday, April 26, 2014

MINGGU 17
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
21.04.2014
TINGKATAN
4S2  ( 0705 – 0815 )
4K1 ( 1130 - 1240 )
TAJUK
NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Teknik Plot
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyatakan maksud setiap teknik plot pemerian, monolog  dan dialog serta fungsinya.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya tiga contoh bagi setiap teknik plot yang dikaji seperti yang terkandung dalam Novel Melunas Rindu.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( ii )
10.0  :  10.6  :  Aras 2 ( i )
AKTIVITI
1.      Secara berkumpulan, pelajar mencari teknik plot novel yang dikaji.
2.      Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Frasa Nama
KOSA KATA      :  monolog
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   rasional, kerjasama, berdikari
BBM   :   Buku Teks Novel Melunas Rindu
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Wakil kumpulan berjaya membentangkan hasil perbincangan mereka. Guru perlu menjelaskan semula supaya rakan yang lain lebih memahami maklumat yang dibentangkan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
21.04.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
CERPEN : Pungut Alias Zahara Alias Yap Siew Hong
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.        Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada cerpen yang dikaji.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( ii )
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iv )
AKTIVITI
1.        Pelajar bercerita.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa  maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
3.        Pelajar membuat latihan pemahaman.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Bahasa pinjaman
KOSA KATA      :  melopong, loktang, sueh
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam
NILAI  :   kasih sayang, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyusun mengikut keutamaan.
REFLEKSI
Pelajar berjaya mengumpul maklumat setelah sesi soal jawab. Masih ada pelajar yang menjawab soalan tidak mengikut cara yang betul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
22.04.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0705 - 0815
TAJUK
NOVEL   :  Biodata Pengarang  Novel Kabus Di Perbukitan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Menyatakan biodata pengarang sama ada latar belakang, pendidikan, karya dan anugerah yang diperolehi.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1 : Aras 1 (ii)
  7.0  :   7.3  : Aras 1 (iii)
AKTIVITI
1.    Pelajar dipilih secara rawak untuk membentangkan tentang biodata pengarang novel yang dikaji.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA  :    sintaksis
KOSA KATA      :   ekstrovert, biopsi, terpisat-pisat, transaksi SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU    :   Kemasyarakatan
NILAI   :   Patriotisme, kasih sayang, kesyukuran
BBM     :   Buku Teks Kabus di Perbukitan
ABM     :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Pelajar berjaya menyalin biodata pengarang novel


MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
22.04.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Teknik Plot
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyatakan maksud setiap teknik plot imbas kembali, imbas muka, saspens dan kejutan serta fungsinya.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya tiga contoh bagi setiap teknik plot yang dikaji seperti yang  terkandung dalam Novel Melunas Rindu.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( ii )
10.0  :  10.6  :  Aras 2 ( i )
AKTIVITI
1.          Secara berkumpulan, pelajar mencari teknik plot novel yang dikaji.
2.          Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Frasa Nama
KOSA KATA      :  saspens, dijeruk
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   rasional, kerjasama, berdikari
BBM   :   Buku Teks Novel Melunas Rindu
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Wakil kumpulan berjaya membentangkan hasil perbincangan mereka. Guru mengulas hasil perbentangan pelajar. Pelajar lain dipastikan menyalin maklumat yang dikumpul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
23.04.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0815 - 0925
TAJUK
NOVEL   :  Sinopsis Novel Kabus Di Perbukitan            
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menjawab sekurang-kurangnya 15 soalan mudah secara spontan tentang novel Kabus di Perbukitan.
2.        Menceritakan sinopsis novel yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1 : Aras 1 (ii)
  7.0  :   7.3  : Aras 1 (iii)
AKTIVITI
1.        Pelajar dikehendaki menjawab beberapa soalan tentang novel.
2.        Sesi bercerita.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA  :    sintaksis
KOSA KATA      :   biopsi, terpisat-pisat, transaksi
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU    :   Kemasyarakatan
NILAI   :   Patriotisme, kasih sayang, kesyukuran
BBM     :   Buku Teks Kabus di Perbukitan
ABM     :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Pelajar hanya dapat menjawab soalan dengan merujuk buku teks.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
23.04.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0945 - 1055
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Peranan ibu bapa menangani tekanan mental dalam kalangan anak-anak dan punca masalah ini berlaku.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam peranan ibu bapa untuk menangani tekanan mental dalam kalangan anak-anak mereka dan dua punca anak-anak mengalami tekanan mental.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar mengenal pasti isi tersurat dan isi tersirat.
2.        Perbentangan hasil perbincangan.
3.        Pelajar mencatat maklumat yang dikumpul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   psikologi, implikasi
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Pendidikan Islam/Moral
NILAI  :  rasional, keberanian, kebebasan, kerjasama
BBM   :   Buku kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Pelajar berjaya mengumpul maklumat isi tersurat dan tersirat. Pelajar berjaya menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang diberikan.


MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
23.04.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
1130 - 1240
TAJUK
NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Teknik Plot
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyatakan maksud setiap teknik plot imbas kembali, imbas muka, saspens dan kejutan serta fungsinya.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya tiga contoh bagi setiap teknik plot yang dikaji seperti yang  terkandung dalam Novel Melunas Rindu.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( ii )
10.0  :  10.6  :  Aras 2 ( i )
AKTIVITI
1.        Secara berkumpulan, pelajar mencari teknik plot novel yang dikaji.
2.        Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Frasa Nama
KOSA KATA      :  saspens, dijeruk
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   rasional, kerjasama, berdikari
BBM   :   Buku Teks Novel Melunas Rindu
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Wakil kumpulan berjaya membentangkan hasil perbincangan mereka. Guru mengulas hasil perbincangan. Pelajar dipastikan menyalin maklumat yang telah dikumpul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
24.04.2014
TINGKATAN
4K1( 0705 – 0815 )
4S2 ( 1020 – 1130 )
TAJUK
NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Latar Masyarakat
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menjelaskan maksud latar masyarakat.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya enam latar masyarakat dan contoh peistiwa yang sesuai.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( ii )
10.0  :  10.6  :  Aras 3 ( iii )
AKTIVITI
1.          Secara berpasangan, pelajar mengenal pasti latar masyarakat dan contohnya.
2.          Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang dikehendaki.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Kata adjektif
KOSA KATA      :  melentok, menyorot
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral
NILAI  :  berdikari, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM   :   Buku Teks Novel Melunas Rindu
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Maklumat berjaya dikumpul setelah sesi soal jawab dilakukan. Pelajar dipastikan menyalin maklumat yang telah dikumpul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
25.04.2014
TINGKATAN
5S1 (  0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 – 1040 )
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA  :  Bentuk Sumbangan Negara-negara Kaya kepada Negara-negara Miskin.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.      Menyatakan sekurang-kurangnya  lima bantuan yang boleh dihulurkan oleh negara-negara kaya kepada negara-negara miskin.
3.      Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
2.      Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting isu yang dibincangkan.
3.      Pelajar menyalin contoh karangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   defisit,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral/Islam
NILAI  :   kerjasama, patriotisme, hemah tinggi
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Maklumat yang dikehendaki berjaya dikumpul setelah sesi soal jawab dilaksanakan dan pelajar menyalin contoh karangan yang lengkap.