MINGGU 17
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
21.04.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 – 0815 )
4K1 ( 1130 -
1240 )
|
TAJUK
|
NOVEL KABUS DI
PERBUKITAN : Teknik Plot
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan maksud setiap teknik plot pemerian,
monolog dan dialog serta fungsinya.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga contoh bagi setiap
teknik plot yang dikaji seperti yang terkandung dalam Novel Melunas Rindu.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.6 : Aras 2 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Secara berkumpulan, pelajar mencari teknik plot novel
yang dikaji.
2.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Frasa Nama
KOSA KATA :
monolog
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
rasional, kerjasama, berdikari
BBM :
Buku Teks Novel Melunas Rindu
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengelaskan,
mengumpulkan, mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Wakil kumpulan berjaya membentangkan
hasil perbincangan mereka. Guru perlu menjelaskan semula supaya rakan yang
lain lebih memahami maklumat yang dibentangkan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
21.04.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
CERPEN :
Pungut Alias Zahara Alias Yap Siew Hong
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.
Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat
persoalan daripada cerpen yang dikaji.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iv )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang
dikaji.
3.
Pelajar membuat latihan pemahaman.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Bahasa pinjaman
KOSA KATA :
melopong, loktang, sueh
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam
NILAI :
kasih sayang, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyusun
mengikut keutamaan.
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mengumpul maklumat
setelah sesi soal jawab. Masih ada pelajar yang menjawab soalan tidak
mengikut cara yang betul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
22.04.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
NOVEL :
Biodata Pengarang Novel Kabus
Di Perbukitan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan biodata pengarang sama ada latar belakang,
pendidikan, karya dan anugerah yang diperolehi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 (ii)
7.0
: 7.3 : Aras 1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar dipilih secara rawak untuk membentangkan tentang
biodata pengarang novel yang dikaji.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
ekstrovert, biopsi, terpisat-pisat, transaksi SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI : Patriotisme,
kasih sayang, kesyukuran
BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan
ABM : Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menyalin biodata
pengarang novel
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
22.04.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
NOVEL KABUS DI
PERBUKITAN : Teknik Plot
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan maksud setiap teknik plot imbas kembali, imbas
muka, saspens dan kejutan serta fungsinya.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga contoh bagi setiap
teknik plot yang dikaji seperti yang terkandung dalam Novel Melunas Rindu.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.6 : Aras 2 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Secara berkumpulan, pelajar mencari teknik plot novel
yang dikaji.
2.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Frasa Nama
KOSA KATA :
saspens, dijeruk
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
rasional, kerjasama, berdikari
BBM :
Buku Teks Novel Melunas Rindu
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengelaskan,
mengumpulkan, mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Wakil kumpulan berjaya membentangkan
hasil perbincangan mereka. Guru mengulas hasil perbentangan pelajar. Pelajar lain
dipastikan menyalin maklumat yang dikumpul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
23.04.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
NOVEL : Sinopsis
Novel Kabus Di Perbukitan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menjawab sekurang-kurangnya 15 soalan mudah secara
spontan tentang novel Kabus di Perbukitan.
2.
Menceritakan sinopsis novel yang dikaji dengan menggunakan
ayat sendiri.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 (ii)
7.0
: 7.3 : Aras 1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar dikehendaki menjawab beberapa soalan tentang
novel.
2.
Sesi bercerita.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
biopsi, terpisat-pisat, transaksi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI : Patriotisme,
kasih sayang, kesyukuran
BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Pelajar hanya dapat menjawab soalan
dengan merujuk buku teks.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
23.04.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Peranan ibu
bapa menangani tekanan mental dalam kalangan anak-anak dan punca masalah ini
berlaku.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam peranan ibu bapa
untuk menangani tekanan mental dalam kalangan anak-anak mereka dan dua punca
anak-anak mengalami tekanan mental.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar mengenal pasti isi
tersurat dan isi tersirat.
2.
Perbentangan hasil perbincangan.
3.
Pelajar mencatat maklumat yang dikumpul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
psikologi, implikasi
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Islam/Moral
NILAI :
rasional, keberanian, kebebasan, kerjasama
BBM : Buku
kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mengumpul maklumat isi
tersurat dan tersirat. Pelajar berjaya menyiapkan latihan dalam tempoh masa
yang diberikan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
23.04.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
NOVEL KABUS DI
PERBUKITAN : Teknik Plot
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan maksud setiap teknik plot imbas kembali, imbas
muka, saspens dan kejutan serta fungsinya.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga contoh bagi setiap
teknik plot yang dikaji seperti yang terkandung dalam Novel Melunas Rindu.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.6 : Aras 2 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Secara berkumpulan, pelajar mencari teknik plot novel
yang dikaji.
2.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Frasa Nama
KOSA KATA :
saspens, dijeruk
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
rasional, kerjasama, berdikari
BBM :
Buku Teks Novel Melunas Rindu
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengelaskan,
mengumpulkan, mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Wakil kumpulan berjaya membentangkan
hasil perbincangan mereka. Guru mengulas hasil perbincangan. Pelajar dipastikan
menyalin maklumat yang telah dikumpul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
24.04.2014
|
TINGKATAN
|
4K1( 0705 –
0815 )
4S2 ( 1020 –
1130 )
|
TAJUK
|
NOVEL KABUS DI
PERBUKITAN : Latar Masyarakat
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menjelaskan maksud latar masyarakat.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya enam latar masyarakat dan
contoh peistiwa yang sesuai.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.6 : Aras 3 ( iii )
|
AKTIVITI
|
1.
Secara berpasangan, pelajar mengenal pasti latar masyarakat
dan contohnya.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang
dikehendaki.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
melentok, menyorot
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI :
berdikari, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM :
Buku Teks Novel Melunas Rindu
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengelaskan,
mengumpulkan, mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Maklumat berjaya dikumpul setelah sesi
soal jawab dilakukan. Pelajar dipastikan menyalin maklumat yang telah
dikumpul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
25.04.2014
|
TINGKATAN
|
5S1 ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 –
1040 )
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bentuk
Sumbangan Negara-negara Kaya kepada Negara-negara Miskin.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima bantuan yang boleh dihulurkan oleh
negara-negara kaya kepada negara-negara miskin.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
penting isu yang dibincangkan.
3.
Pelajar menyalin contoh karangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
defisit,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral/Islam
NILAI :
kerjasama, patriotisme, hemah tinggi
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Maklumat yang dikehendaki berjaya
dikumpul setelah sesi soal jawab dilaksanakan dan pelajar menyalin contoh
karangan yang lengkap.
|