RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Sunday, June 22, 2014

MINGGU 22
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
26.05.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
0705 - 0815
TAJUK
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN

MATEMATIK TAMBAHAN 1
0725 – 0925
( 2 JAM )

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
26.05.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN

KIMIA 3
0755 – 0925
( 1 JAM 30 MINIT )

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
26.05.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
1130 - 1240
TAJUK
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN

P. SAINS SUKAN 2
1010 – 1240
( 2 JAM 30 MINIT )
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
27.05.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0705- 0815
TAJUK
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN

PELAJAR MEMBUAT PERSEDIAAN UNTUK MENDUDUKI PEPERIKSAAN PSV 2

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
27.05.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN

PELAJAR MEMBUAT PERSEDIAAN UNTUK MENDUDUKI PEPERIKSAAN PSK

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
28-30 MEI 2014
HARI
RABU - JUMAAT
TAJUK

CUTI PERTENGAHAN PENGGAL BERMULA
MINGGU 23
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
02 – 06 JUN 2014
TAJUK

CUTI PERTENGAHAN TAHUN
MINGGU 24
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
09 – 13 JUN 2014
TAJUK

CUTI PERTENGAHAN TAHUN
MINGGU 25
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
16.06.2014
TINGKATAN
4S2 ( 0705 – 0815 )
4K1 ( 1130 – 1240 )
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN PENGGAL : BM2 : Pemahaman KOMSAS
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan sajak  yang diberi.
2.        Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
3.        Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)
  8.0 :  8.2  : Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
3.        Pelajar mencatat jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   conggoh, randuk, terpisat-pisat,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   patriotisme, mengenang budi, keberanian
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat keputusan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar masih belum menguasai cara menjawab soalan KOMSAS dengan baik. Pelajar dipastikan mencatat jawapan yang betul.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
16.06.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN PENGGAL : BM2 : Pemahaman KOMSAS
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan drama, prosa klasik dan sajak  yang diberi.
2.        Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
3.        Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)
  8.0 :  8.2  : Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
3.        Pelajar mencatat jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   intelektual, makam, getir, rahang
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   patriotisme, kasih sayang, kejujuran
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat keputusan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar dipastikan mencatat jawapan yang betul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
17.06.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0705- 0815
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN PENGGAL : BM2 : Pemahaman KOMSAS
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan drama, prosa klasik dan sajak  yang diberi.
2.        Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
3.        Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)
  8.0 :  8.2  : Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
3.        Pelajar mencatat jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   intelektual, makam, getir, rahang
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   patriotisme, kasih sayang, kejujuran
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat keputusan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Majoriti tidak menjawab soalan pemahaman ini dengan ayat yang lengkap. Pelajar dipastikan mencatat jawapan yang betul.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
17.06.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM & TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mencatat  sekurang-kurangnya 8 ciri-ciri kanak-kanak autistik dan 2 tanggungjawab kita kepada mereka.
3.        Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
5.        Menyelesaikan masalah tatabahasa yang diajukan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan mudah daripada petikan.
2.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan menulis jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
4.        Menulis jawapan bagi masalah tatabahasa yang diutarakan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   autistik, neurobiologikal, tambak, susut
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Sains
NILAI  :  berhemah tinggi, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar dipastikan mencatat isi-isi tersurat dan tersirat dan jawapan pemahaman petikan umum serta menyalin contoh rumusan yang lengkap.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
18.06.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN PENGGAL  :  BM1
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi setiap karangan.
3.        Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :    penularan,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kemasyarakatan
NILAI  :   kasih sayang, hormat-menghormati, rasional
BBM   :   lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjana idea
Mengenal pasti sebab dan akibat
REFLEKSI
Pelajar agak sukar untuk menyatakan fakta-fakta yang diminta. Masih sukar mengaitkan isu semasa dengan perkara yang dibincangkan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
18.06.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0945 - 1055
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM & TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mencatat  sekurang-kurangnya 10 faktor komputer tablet semakin digemari oleh pengguna dan 4 impaknya terhadap remaja.
3.        Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
5.        Menyelesaikan masalah tatabahasa.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan mudah daripada petikan.
2.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan menulis jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
4.        Mencatat jawapan bagi masalah tatabahasa yang diajukan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   peranti, papan kekunci, aplikasi
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   ICT
NILAI  :  berhemah tinggi, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Majoriti pelajar dapat menyatakan isi yang dikehendaki.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
18.06.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
1130 - 1240
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM & TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mencatat  sekurang-kurangnya 8 ciri-ciri kanak-kanak autistik dan 2 tanggungjawab kita kepada mereka.
3.        Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
5.        Menyelesaikan masalah tatabahasa yang diajukan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan mudah daripada petikan.
2.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan menulis jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
4.        Menulis jawapan bagi masalah tatabahasa yang diutarakan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   autistik, neurobiologikal, tambak, susut
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Sains
NILAI  :  berhemah tinggi, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar dipastikan mencatat isi-isi tersurat dan tersirat dan jawapan pemahaman petikan umum serta menyalin contoh rumusan yang lengkap.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
19.06.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
0815 - 0925
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN PENGGAL  :  BM1
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi setiap karangan.
3.        Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :    penularan,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kemasyarakatan
NILAI  :   kasih sayang, hormat-menghormati, rasional
BBM   :   lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjana idea
Mengenal pasti sebab dan akibat
REFLEKSI
Pelajar boleh menyatakan fakta-fakta yang diminta setelah dipermudahkan. Masih sukar mengaitkan isu semasa dengan perkara yang dibincangkan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
19.06.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
1130 - 1240
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN  PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN : BM2  : TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
2.        Menyatakan jenis ayat bagi ayat-ayat yang diberi.
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Menyatakan tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang masalah tatabahasa.
2.        Pelajar menyalin jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   hidup-hidup, mati-mati, picisan, prejudis
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kasih sayang, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
P & P tidak dapat dilaksanakan kerana adanya Majlis Sambutan Hari Gawai Dayak.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
20.05.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN PENGGAL  :  BM1
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi setiap karangan.
3.        Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :    
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kemasyarakatan
NILAI  :   kasih sayang, hormat-menghormati, rasional
BBM   :   lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjana idea
Mengenal pasti sebab dan akibat
REFLEKSI
Pelajar boleh menyatakan fakta-fakta yang diminta tetapi memerlukan bimbingan untuk menghurai idea dengan baik kerana pelajar menghadapi sedikit masalah untuk mengaitkannya dengan isu semasa.


MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
20.05.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0940 - 1040
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN  PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN : BM2  : TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
2.        Menyatakan jenis ayat bagi ayat-ayat yang diberi.
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Menyatakan tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang masalah tatabahasa.
2.        Pelajar menyalin jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   hidup-hidup, mati-mati, picisan, prejudis
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kasih sayang, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar dipastikan menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul.