MINGGU 22
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
26.05.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
MATEMATIK TAMBAHAN 1
0725 – 0925
( 2 JAM )
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
26.05.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
KIMIA 3
0755 – 0925
( 1 JAM 30 MINIT )
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
26.05.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
P. SAINS SUKAN 2
1010 – 1240
( 2 JAM 30 MINIT )
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
27.05.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0705- 0815
|
TAJUK
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
PELAJAR MEMBUAT PERSEDIAAN
UNTUK MENDUDUKI PEPERIKSAAN PSV 2
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
27.05.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
PELAJAR MEMBUAT PERSEDIAAN
UNTUK MENDUDUKI PEPERIKSAAN PSK
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
28-30
MEI 2014
|
HARI
|
RABU - JUMAAT
|
TAJUK
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL BERMULA
|
MINGGU 23
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
02 – 06 JUN
2014
|
TAJUK
|
CUTI PERTENGAHAN TAHUN
|
MINGGU 24
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
09 – 13 JUN
2014
|
TAJUK
|
CUTI PERTENGAHAN TAHUN
|
MINGGU 25
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
16.06.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 –
0815 )
4K1 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN PENGGAL : BM2 : Pemahaman KOMSAS
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan sajak yang diberi.
2.
Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan
kehendak soalan.
3.
Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang
lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.4 :
Aras 1 (iii)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
tertentu.
3.
Pelajar mencatat jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
conggoh, randuk, terpisat-pisat,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
patriotisme, mengenang budi, keberanian
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar masih belum menguasai cara
menjawab soalan KOMSAS dengan baik. Pelajar dipastikan mencatat jawapan yang
betul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
16.06.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN PENGGAL : BM2 : Pemahaman KOMSAS
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan drama, prosa klasik dan sajak yang diberi.
2.
Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan
kehendak soalan.
3.
Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang
lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.4 :
Aras 1 (iii)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
tertentu.
3.
Pelajar mencatat jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
intelektual, makam, getir, rahang
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
patriotisme, kasih sayang, kejujuran
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan mencatat jawapan
yang betul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
17.06.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0705- 0815
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN PENGGAL : BM2 : Pemahaman KOMSAS
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan drama, prosa klasik dan sajak yang diberi.
2.
Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan
kehendak soalan.
3.
Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang
lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.4 :
Aras 1 (iii)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
tertentu.
3.
Pelajar mencatat jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
intelektual, makam, getir, rahang
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
patriotisme, kasih sayang, kejujuran
BBM :
lembaran edaran
ABM : Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Majoriti tidak menjawab soalan
pemahaman ini dengan ayat yang lengkap. Pelajar dipastikan mencatat jawapan
yang betul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
17.06.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM & TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mencatat
sekurang-kurangnya 8 ciri-ciri kanak-kanak autistik dan 2
tanggungjawab kita kepada mereka.
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
5.
Menyelesaikan masalah tatabahasa yang diajukan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan
mudah daripada petikan.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan menulis
jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
4.
Menulis jawapan bagi masalah tatabahasa yang diutarakan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
autistik, neurobiologikal, tambak, susut
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Sains
NILAI : berhemah
tinggi, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan mencatat isi-isi
tersurat dan tersirat dan jawapan pemahaman petikan umum serta menyalin
contoh rumusan yang lengkap.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
18.06.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN PENGGAL : BM1
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi
setiap karangan.
3.
Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam
setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak
tugasan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang
relevan dengan kehendak tugasan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
penularan,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
kasih sayang, hormat-menghormati, rasional
BBM :
lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menjana idea
Mengenal pasti
sebab dan akibat
|
REFLEKSI
|
Pelajar agak sukar untuk menyatakan
fakta-fakta yang diminta. Masih sukar mengaitkan isu semasa dengan perkara
yang dibincangkan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
18.06.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM & TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mencatat
sekurang-kurangnya 10 faktor komputer tablet semakin digemari oleh
pengguna dan 4 impaknya terhadap remaja.
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
5.
Menyelesaikan masalah tatabahasa.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan
mudah daripada petikan.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan
menulis jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
4.
Mencatat jawapan bagi masalah tatabahasa yang diajukan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
peranti, papan kekunci, aplikasi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : ICT
NILAI : berhemah
tinggi, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Majoriti pelajar dapat menyatakan isi
yang dikehendaki.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
18.06.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM & TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mencatat
sekurang-kurangnya 8 ciri-ciri kanak-kanak autistik dan 2
tanggungjawab kita kepada mereka.
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
5.
Menyelesaikan masalah tatabahasa yang diajukan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan
mudah daripada petikan.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan
menulis jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
4.
Menulis jawapan bagi masalah tatabahasa yang diutarakan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
autistik, neurobiologikal, tambak, susut
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Sains
NILAI : berhemah
tinggi, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan mencatat isi-isi
tersurat dan tersirat dan jawapan pemahaman petikan umum serta menyalin
contoh rumusan yang lengkap.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
19.06.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN PENGGAL : BM1
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi
setiap karangan.
3.
Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam
setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak
tugasan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang
relevan dengan kehendak tugasan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
penularan,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
kasih sayang, hormat-menghormati, rasional
BBM :
lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menjana idea
Mengenal pasti
sebab dan akibat
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan fakta-fakta
yang diminta setelah dipermudahkan. Masih sukar mengaitkan isu semasa dengan
perkara yang dibincangkan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
19.06.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN : BM2 : TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan
yang diberi.
2.
Menyatakan jenis ayat bagi ayat-ayat yang diberi.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menyatakan tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi
yang diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang masalah
tatabahasa.
2.
Pelajar menyalin jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
hidup-hidup, mati-mati, picisan, prejudis
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI : kasih
sayang, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
P & P tidak dapat dilaksanakan
kerana adanya Majlis Sambutan Hari Gawai Dayak.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
20.05.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN PENGGAL : BM1
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi
setiap karangan.
3.
Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam
setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak
tugasan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang
relevan dengan kehendak tugasan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
kasih sayang, hormat-menghormati, rasional
BBM :
lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menjana idea
Mengenal pasti
sebab dan akibat
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan fakta-fakta
yang diminta tetapi memerlukan bimbingan untuk menghurai idea dengan baik
kerana pelajar menghadapi sedikit masalah untuk mengaitkannya dengan isu
semasa.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
20.05.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN : BM2 : TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan
yang diberi.
2.
Menyatakan jenis ayat bagi ayat-ayat yang diberi.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menyatakan tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi
yang diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang masalah
tatabahasa.
2.
Pelajar menyalin jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
hidup-hidup, mati-mati, picisan, prejudis
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI : kasih
sayang, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan menyalin contoh
jawapan mengikut cara yang betul.
|