MINGGU 30
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
21.07.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 –
0815 )
4K1 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
SAJAK MAHSURI
HIKAYAT KHOJA MAIMUN
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak yang dikaji dengan gaya dan
intonasi yang betul.
2.
Menceritakan secara ringkas tentang prosa klasik yang
dikaji.
3.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan
empat pengajarannya.
4.
Menjawab beberapa soalan pemahaman secara spontan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan maklumat
tentang bahan yang dikaji.
2.
Pelajar bersoal jawab sesama sendiri.
3.
Guru mengulas hasil perbentangan pelajar.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Bahasa
Klasik
KOSA KATA :
disimbah, sanbal, sahaya, rampak
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Sejarah,
Pendidikan Islam
NILAI : kerjasama,
hemah tinggi, ketaatan
BBM :
Buku Teks Antologi Harga Remaja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Ada
sesi soal jawab yang berlaku dalam kalangan pelajar. Guru telah mengulas
setiap isi yang dibentangkan dan jawapan daripada para pembentang.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
21.07.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
SAJAK PASAR
PERASAAN
HIKAYAT OPU
DAENG MENAMBUN
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak yang dikaji dengan gaya dan
intonasi yang betul.
2.
Menceritakan secara ringkas tentang prosa klasik yang
dikaji.
3.
Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan
yang dikaji.
4.
Menjawab beberapa soalan pemahaman secara spontan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan maklumat
tentang puisi yang dikaji.
2.
Pelajar bersoal jawab sesama sendiri.
3.
Guru mengulas hasil perbentangan pelajar.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Bahasa
Klasik
KOSA KATA :
dangkal, penjajap, utin-utin,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral/Islam
NILAI : prihatin,
rasional, kebijaksanaan, keberanian
BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Berlakunya
sesi soal jawab anatara pelajar. Guru turut menambah maklumat agar hasil
perbentangan lebih difahami.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
22.07.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0705- 0815
|
TAJUK
|
SAJAK :
Pasar Perasaan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji
dengan menggunakan ayat sendiri.
3.
Menjelaskan topik-topik yang sering dibincangkan semasa
minum di kedai kopi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i)
1.0 :
1.2 : Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.
Pelajar dibahagikan kepada enam kumpulan.
3.
Setiap kumpulan dikehendaki membincangkan maklumat tertentu
berdasarkan soalan yang diberi.
4.
Perbentangan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
sentimental, dangkal, rapuh
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
rasional, kesyukuran, kebebasan
BBM :
Buku Teks Kabus di Perbukitan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pengajaran dan
pembelajaran tidak dapat dilaksanakan kerana pelajar terpaksa
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
22.07.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Menyatakan pola bagi ayat-ayat yang diberi.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang
diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
mengutak-ngatikkan, provokatif, resmi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kemasyarakatan
NILAI :
kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM : buku
kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, pelajar boleh
menyelesaikan masalah tatabahasa yang diberi tetapi memerlukan masa yang agak
lama untuk membina ayat.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
23.07.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Kelebihan dan Kekurangan Tinggal di Kampung
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang
gambar rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya dua kelebihan dan dua kekurangan tinggal di
kampung.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0
: 2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 :
7.1 : Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang
diberi.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat
penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan
penutup.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.
Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
implikasi,
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Geografi
NILAI
: hormat-menghormati,
kerjasama, rasional
BBM
: Papan tulis, kad manila
ABM
: Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Rangka karangan berjaya dihasilkan
setelah perbentangan dilaksanakan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
23.07.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Sebab-sebab
berlakunya banjir kilat dan kesan-kesan bencana itu kepada mangsanya.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya sepuluh punca
berlakunya banjir kilat dan empat kesan bencana itu kepada mangsanya.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat
dan isi tersirat.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
kerakusan, tepu bina, menjengah
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Geografi
NILAI : prihatin,
kerjasama, tanggungjawab
BBM :
buku kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mengenal pasti isi
tersurat dan isi tersirat serta membuat rumusan dengan format yang betul.
Guru hanya memantau dan menegur bagi memastikan pelajar dapat menulis jawapan
yang sempurna.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
23.07.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Tindakan-tindakan
untuk Membanteras Rasuah dan Sebab-sebab Rasuah Sukar Dibendung
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya sepuluh tindakan untuk
membanteras rasuah dan empat sebab rasuah sukar dibendung.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat
dan isi tersirat.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
optimis, pincang, integriti
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI :
hemah tinggi, kerjasama, kejujuran
BBM :
buku kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mengumpul isi tersirat
tetapi masih memerlukan bimbingan untuk menyatakan isi tersirat. Penekanan
turut diberi kepada cara membuat rumusan yang betul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
24.07.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Kelebihan dan Kekurangan Tinggal di Kampung
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang
gambar rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya dua kelebihan dan dua kekurangan tinggal di
kampung.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang
diberi.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat
penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan
penutup.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.
Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
implikasi,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Geografi
NILAI : hormat-menghormati,
kerjasama, rasional
BBM : Papan tulis, kad manila
ABM : Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Rangka karangan berjaya dihasilkan
setelah perbentangan dilaksanakan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
24.07.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
SAJAK :
Pasar Perasaan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji
dengan menggunakan ayat sendiri.
3.
Menjelaskan topik-topik yang sering dibincangkan semasa
minum di kedai kopi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i)
1.0 :
1.2 : Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.
Pelajar dibahagikan kepada enam kumpulan.
3.
Setiap kumpulan dikehendaki membincangkan maklumat tertentu
berdasarkan soalan yang diberi.
4.
Perbentangan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
sentimental, dangkal, rapuh
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
rasional, kesyukuran, kebebasan
BBM :
Buku Teks Kabus di Perbukitan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya membentangkan hasil
perbincangan kumpulan mereka. Masing-masing mengemukakan pendapat tersendiri.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
25.07.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bahan
Sastera Membentuk Keperibadian Mulia
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima nilai mulia yang mampu dibentuk
daripada pelbagai jenis karya sastera.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0
: 2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 :
7.1 : Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap
kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang
telah dibincangkan.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
maslahat, kebejatan
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Kesusasteraan Melayu
NILAI
: patriotisme, ketaatan, kasih
sayang
BBM
: Papan tulis, kad manila
ABM
: Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar
turut diedarkan contoh karangan lengkap tentang topik yang dibincangkan
sebagai panduan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
25.07.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
PROSA
TRADISIONAL : Opu Daeng Menambun
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji
dengan menggunakan ayat sendiri.
2.
Memberi beberapa pendapat berdasarkan soalan yang
diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii)
1.0 :
1.2 : Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang prosa yang
dikaji.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata arkaik
KOSA KATA :
bokor, ditonggongkan, penjajap
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Sejarah
NILAI :
Patriotik, keberanian, kasih sayang
BBM :
Buku Teks Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
ramalan
Mengenal pasti
sebab akibat
|
REFLEKSI
|
Pelajar agak sukar menjawab soalan
walaupun merujuk buku teks kerana pelajar bermasalah untuk memahami Bahasa
Klasik. Jadi, guru sediakan jawapan tetapi pelajar menulis dalam ayat yang
lengkap.
|