FEBRUARI ( MINGGU 8 )
22.2.2010 - 25.2.2010
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.02.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | P&P TIDAK DAPAT DIJALANKAN KERANA GURU TERLIBAT DENGAN MAJLIS TILAWAH AL-QURAN SEKOLAH-SEKOLAH RENDAH DAN MENENGAH PERINGKAT DAERAH SERIAN 2010 |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.02.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 9.45 – 1055 |
TAJUK | P&P TIDAK DAPAT DIJALANKAN KERANA GURU TERLIBAT DENGAN MAJLIS TILAWAH AL-QURAN SEKOLAH-SEKOLAH RENDAH DAN MENENGAH PERINGKAT DAERAH SERIAN 2010 |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.02.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | CERPEN : Ibu Dan Ceper |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan sinopsis cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri. 2. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan cerpen. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : diksi KOSA KATA : gemal, acilut, meragau |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : ketekunan, menghargai, kebersihan fizikal dan mental KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar membuat perbentangan tetapi objektif kurang dicapai kerana pembentang kurang bersedia. Guru terpaksa membantu para pembentang dan bertanyakan soalan mudah kepada pelajar. Beberapa orang pelajar berjaya menjawab soalan dengan baik. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.02.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 9.45 - 1055 |
TAJUK | CERPEN : Ibu Dan Ceper |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan sinopsis cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri. 2. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan cerpen. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : diksi KOSA KATA : gemal, acilut, meragau |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : ketekunan, menghargai, kebersihan fizikal dan mental KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya membuat perbentangan. Walau bagaimanapun, sesi bersoal jawab kurang berjaya kerana ramai pelajar yang tidak membaca cerpen berkenaan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.02.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 11.30 - 12.40 |
TAJUK | DRAMA : Jangan Bunuh Rama-rama |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menjawab beberapa soalan mudah yang mengarah kepada sinopsis drama. 2. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dalam drama dan menghuraikan perwatakan watak utama. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam nilai murni yang terdapat dalam prosa yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa istana KOSA KATA : geluk, talkin, mengulit |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam NILAI : kasih sayang, kesederhanaan, kesyukuran KNT : mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar lemah. Pelajar hanya boleh menjawab beberapa soalan yang berkaitan dengan drama setelah guru menerangkan kepada pelajar sinopsis drama dan dipandu oleh guru. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 24.02.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 7.05 - 8.15 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Sebab-sebab Pelajar Perlu Cemerlang dalam Pelajaran |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan seterusnya menyatakan kehendak tugasan. 2. Menyatakan maklumat-maklumat yang perlu ada dalam perenggan pengenalan, huraian idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 : Aras 1 ( iii ) 9.0 : 9.3 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1 Pelajar memberi ulasan tentang gambar rajah yang diberi. 2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar diminta membuat rangka karangan sebelum membentangkannya. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : kerajinan, tanggungjawab, berdikari KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sampingan |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya, pelajar boleh mencari maklumat untuk bahagian pengenalan dan penutup tetapi masih memerlukan bimbingan untuk melengkapkan maklumat huraian idea. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 24.02.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.55 - 12.05 |
TAJUK | RUMUSAN : Kesan Negatif Penggunaan Telefon bimbit dalam kalangan pelajar di sekolah dan langkah pengawalannya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan sekurang-kurangnya enam kesan negatif telefon bimbit di sekolah. 2. Mengenal pasti sekurang-kurangnya dua langkah pengawalan penggunaan telefon bimbit di sekolah. 3. Menghasilkan empat perenggan rumusan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( ii ) 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyenaraikan isi tersurat dan tersirat. 2. Pelajar membuat pembetulan latihan rumusan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : hedonistik, individualistik, senario |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Sivil dan Kewarganegaraan NILAI : hemah tinggi, kerjasama, menghargai KNT : merumus, meringkas |
REFLEKSI | Pelajar telah membuat rumusan ini pada pelajaran yang lepas tetapi majoritinya tidak membuat dalam format rumusan yang betul. Semua pelajar menyalin pembetulan rumusan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 25.02.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 7.05 - 8.15 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Sebab-sebab Pelajar Perlu Cemerlang dalam Pelajaran |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan seterusnya menyatakan kehendak tugasan. 2. Menyatakan maklumat-maklumat yang perlu ada dalam perenggan pengenalan, huraian idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 : Aras 1 ( iii ) 9.0 : 9.3 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1 Pelajar memberi ulasan tentang gambar rajah yang diberi. 2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar diminta membuat rangka karangan sebelum membentangkannya. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : akademik, intiha, berjawatan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : kerajinan, tanggungjawab, berdikari KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sampingan |
REFLEKSI | Pelajar boleh memberi cadangan untuk mengisi maklumat dalam bahagian pengenalan tetapi masih menghadapi masalah untuk menghurai idea. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 25.02.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | RUMUSAN : Kesan Negatif Penggunaan Telefon bimbit dalam kalangan pelajar di sekolah dan langkah pengawalannya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan sekurang-kurangnya enam kesan negatif telefon bimbit di sekolah. 2. Mengenal pasti sekurang-kurangnya dua langkah pengawalan penggunaan telefon bimbit di sekolah. 3. Menghasilkan empat perenggan rumusan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( ii ) 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyenaraikan isi tersurat dan tersirat. 2. Pelajar membuat pembetulan latihan rumusan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : hedonistik, individualistik, senario |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Sivil dan Kewarganegaraan NILAI : hemah tinggi, kerjasama, menghargai KNT : merumus, meringkas |
REFLEKSI | Guru terpaksa membaca satu persatu ayat dalam petikan untuk sama-sama mengenal pasti maklumat yang diperlukan untuk membuat rumusan. Daripada maklumat yang diperoleh, pelajar menyalin rumusan mengikut format yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 25.02.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.20 - 11.30 |
TAJUK | DRAMA : Jangan Bunuh Rama-rama |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menjawab beberapa soalan mudah yang mengarah kepada sinopsis drama. 2. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dalam drama dan menghuraikan perwatakan watak utama. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam nilai murni yang terdapat dalam prosa yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa istana KOSA KATA : geluk, talkin, mengulit |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam NILAI : kasih sayang, kesederhanaan, kesyukuran KNT : mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Kebanyakan pelajar gagal menyatakan maklumat yang dikehendaki kerana tidak membaca drama walaupun telah dipesan berbuat demikian. Pelajar telah diberi amaran. Pelajar hanya boleh menjawab soalan mudah guru setelah diajar cara mudah mengingati sinopsis drama. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 26.02.2010 |
KELAS | 5K7 ( 7.05-8.15 ) 4S4 ( 8.15-9.25 ) |
TAJUK | CUTI UMUM MAULIDUR RASUL |
MINGGU 9 ( 1.3.2010 – 5.3.2010 )
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 1.3.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Pantun Lapan Kerat |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan pantun dengan nada dan intonasi yang betul. 2. Menjelaskan maksud setiap rangkap pantun yang dikaji. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya satu nilai murni dan pengajaran bagi setiap rangkap pantun yang dikaji. 4. Menyatakan bentuk dan gaya bahasa pantun. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 10.0 : 10.4 : Aras 3 ( ii ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar melafazkan pantun. 2. Secara berpasangan, pelajar diminta mencari maksud, nilai dan pengajaran daripada pantun. 3. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mengenal pasti bentuk dan gaya bahasa pantun. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : penganan, responsi |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : berdikari, hormat-menghormati, keberanian KNT : menganalisis |
REFLEKSI | Pelajar boleh mencari maklumat yang diperlukan dengan bantuan buku rujukan. Guru menerangkan cara mudah untuk mencari nilai murni daripada pantun dan daripadanya dapat diolah untuk menyatakan maklumat lain. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 1.3.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 9.45 - 10.55 |
TAJUK | DRAMA : Gelanggang Tuk Wali |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri. 2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan. 3. Menjawab tiga soalan pemahaman drama dengan cara yang betul dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( v ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan tentang drama yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama sendiri dengan dipantau oleh guru. 3. Pelajar membuat latihan pemahaman |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa daerah KOSA KATA : singse, sigai, umpil |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Seni NILAI : kesyukuran, ketekunan, menghargai KNT : Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar berjaya membuat perbentangan. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa orang pelajar lain yang tidak membuat perbentangan menghadapi masalah untuk menjawab soalan mudah kerana tidak membaca drama yang dikaji walaupun telah dipesan untuk berbuat demikian. Pelajar diberi amaran. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 2.3.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 1400 – 1510 |
TAJUK | DRAMA : Gelanggang Tuk Wali |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri. 2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan. 3. Menjawab tiga soalan pemahaman drama dengan cara yang betul dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( v ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan tentang drama yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama sendiri dengan dipantau oleh guru. 3. Pelajar membuat latihan pemahaman |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa daerah KOSA KATA : singse, sigai, umpil |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Seni NILAI : kesyukuran, ketekunan, menghargai KNT : Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar berjaya membuat perbentangan. Beberapa orang pelajar boleh menjawab soalan-soalan dengan baik. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 2.3.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 1525 – 1635 |
TAJUK | TATABAHASA : Ayat aktif dan ayat pasif |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan maksud ayat aktif dan ayat pasif berserta contoh ayatnya. 2. Menukar tiga ayat aktif kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya. 3. Menukar tiga ayat pasif kepada ayat aktif tanpa mengubah maksud asalnya. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 ( v ) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang ayat aktif dan ayat pasif. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja transitif KOSA KATA : mendeklamasikan, amanat |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am NILAI : ketekunan, kerjasama, rasional KNT : Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar berjaya membuat catatan. Kebanyakan pelajar hanya boleh menukar ayat setelah diberi bimbingan dalam bentuk kumpulan kecil. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 2.3.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 5.10 – 6.20 |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Pantun Lapan Kerat |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan pantun dengan nada dan intonasi yang betul. 2. Menjelaskan maksud setiap rangkap pantun yang dikaji. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya satu nilai murni dan pengajaran bagi setiap rangkap pantun yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 10.0 : 10.4 : Aras 3 ( ii ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar melafazkan pantun. 2. Secara berpasangan, pelajar diminta mencari maksud, nilai dan pengajaran daripada pantun. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : penganan, responsi |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : berdikari, hormat-menghormati, keberanian KNT : menganalisis |
REFLEKSI | Pelajar hanya disuruh mengulang semula dan mencatat maksud pantun yang telah disebut oleh guru. Pelajar hanya boleh menyatakan nilai murni setelah dipermudahkan oleh guru daripada maksud pantun tadi. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 3.3.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 1250 – 1400 |
TAJUK | TATABAHASA : Ayat aktif dan ayat pasif |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan maksud ayat aktif dan ayat pasif berserta contoh ayatnya. 2. Menukar tiga ayat aktif kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya. 3. Menukar tiga ayat pasif kepada ayat aktif tanpa mengubah maksud asalnya. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 ( v ) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang ayat aktif dan ayat pasif. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja transitif KOSA KATA : mendeklamasikan, amanat |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am NILAI : ketekunan, kerjasama, rasional KNT : Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar membuat catatan. Lebih daripada 50% pelajar berjaya menukar kebanyakan ayat setelah mendengar penerangan guru di hadapan kelas. Manakala pelajar yang selebihnya terpaksa diajar dalam bentuk kumpulan kecil. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 3.3.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1635 - 1745 |
TAJUK | UJIAN BAHASA MELAYU |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 4.3.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 1250 – 1400 |
TAJUK | UJIAN BAHASA MELAYU |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 4.3.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 1400 - 1510 |
TAJUK | UJIAN BAHASA MELAYU |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 4.3.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1600 – 1710 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Masalah remaja yang melarikan diri daripada rumah dikatakan berpunca daripada ibu bapa. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan. 2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima kesilapan ibu bapa semasa membesarkan anak sehingga menyebabkan remaja melarikan diri daripada rumah. 3. Membuat rangka karangan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan topik dan fokus soalan karangan. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : benteng, konklusi, motivasi |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam NILAI : rasional, kasih sayang, kesyukuran KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan kehendak tugasan. Secara keseluruhannya, pelajar masih memerlukan bimbingan untuk membuat rangka karangan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 5.3.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 1400 - 1500 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Masalah remaja yang melarikan diri daripada rumah dikatakan berpunca daripada ibu bapa. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan. 2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima kesilapan ibu bapa semasa membesarkan anak sehingga menyebabkan remaja melarikan diri daripada rumah. 3. Membuat rangka karangan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan topik dan fokus soalan karangan. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : benteng, konklusi, motivasi |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam NILAI : rasional, kasih sayang, kesyukuran KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar lemah. Guru bersama-sama pelajar membuat rangka karangan berserta penjelasan yang beulang-ulang. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 5.3.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 1500 - 1600 |
TAJUK | UJIAN BAHASA MELAYU |
MINGGU 10 ( 8.3.2010 – 12.3.2010 )
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 8.3.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 8.15 – 9.25 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN UJIAN BAHASA MELAYU |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan rumusan dan menyatakan kehendak tugasan. 2. Menyatakan sekurang-kurangnya enam langkah untuk menggalakkan ibu bapa mengunjungi sekolah dan dua kemungkinan yang membantutkan usaha berkenaan. 3. Menjawab soalan tiga soalan pemahaman dengan betul dalam ayat yang lengkap. 4. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan tatabahasa dalam ayat yang diberikan dan membetulkannya. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.3 : Aras 1 (iii) |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan tersirat daripada petikan. 2. Pelajar menjelaskan format rumusan yang betul. 3. Pelajar membuat pembetulan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : imej, berinteraksi, profesional |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam NILAI : kerjasama, kasih sayang, hormat-menghormati KNT : Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Semua pelajar telah dipastikan membuat catatan tentang jawapan bagi soalan ujian. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 8.3.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 9.45 – 10.55 |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL: Pantun Empat kerat ( Jenaka dan Sindiran ) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan pantun dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Menyatakan maksud setiap rangkap pantun yang dikaji. 3. Menjawab beberapa soalan secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 (i) 2.0 : 2.5 : Aras 3 (i) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membuat perbentangan tentang Pantun Empat Kerat. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : semantik KOSA KATA : capal, sigai, rotan saga |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : rasional, kerajinan, hemah tinggi KNT : menilai |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya, sesi perbentangan berjalan lancar. Walau bagaimanapun, masih terdapat segelintir pelajar yang menjawab soalan tanpa ayat yang lengkap. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 9.3.2010 |
KELAS | 4S4 ( 8.15 – 9.25 ) 4S5 ( 9.45 – 10.55 ) |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN UJIAN BAHASA MELAYU |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan rumusan dan menyatakan kehendak tugasan. 2. Menyatakan sekurang-kurangnya enam implikasi rasuah dan dua cara menanganinya. 3. Mengenal pasti jawapan bagi soalan pemahaman rumusan dan sajak dan menulisnya dalam ayat yang lengkap. 4. Membina enam ayat dengan gramatis berdasarkan perkataan yang diberikan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.5 : Aras 3 (i) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI | 1.Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan. 2. Pelajar membuat pembetulan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : imej, peradaban, martabat |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam NILAI : hemah tinggi, kejujuran, kesyukuran KNT : Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Semua pelajar telah dipastikan untuk membuat catatan bagi jawapan setiap soalan ujian. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 9.3.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 11.30 – 12.40 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN UJIAN BAHASA MELAYU |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan rumusan dan menyatakan kehendak tugasan. 2. Menyatakan sekurang-kurangnya enam langkah untuk menggalakkan ibu bapa mengunjungi sekolah dan dua kemungkinan yang membantutkan usaha berkenaan. 3. Menjawab soalan tiga soalan pemahaman dengan betul dalam ayat yang lengkap. 4. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan tatabahasa dalam ayat yang diberikan dan membetulkannya. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.3 : Aras 1 (iii) |
AKTIVITI | 1. Guru membuat penjelasan tentang soalan ujian dan cara menjawabnya. 3. Pelajar menyalin pembetulan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : imej, berinteraksi, profesional |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam NILAI : kerjasama, kasih sayang, hormat-menghormati KNT : Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Semua pelajar menyalin jawapan bagi soalan ujian dalam format yang lengkap. |
KEJOHANAN OLAHRAGA KE 45 SMK SERIAN
10 HINGGA 12 MAC 2010 |
Tahniah! RPH Minggu 8,9 dan 10 yang lengkap dan kemaskini.
ReplyDelete