RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Monday, March 8, 2010

RPH MINGGU 8,9 & 10

FEBRUARI ( MINGGU 8 )

22.2.2010 - 25.2.2010

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.02.2010

KELAS

5K2

MASA

8.15 - 9.25

TAJUK

P&P TIDAK DAPAT DIJALANKAN KERANA GURU TERLIBAT DENGAN MAJLIS TILAWAH AL-QURAN SEKOLAH-SEKOLAH RENDAH DAN MENENGAH PERINGKAT DAERAH SERIAN 2010


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.02.2010

KELAS

4S5

MASA

9.45 – 1055

TAJUK

P&P TIDAK DAPAT DIJALANKAN KERANA GURU TERLIBAT DENGAN MAJLIS TILAWAH AL-QURAN SEKOLAH-SEKOLAH RENDAH DAN MENENGAH PERINGKAT DAERAH SERIAN 2010


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.02.2010

KELAS

4S4

MASA

8.15 - 9.25

TAJUK

CERPEN : Ibu Dan Ceper

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyatakan sinopsis cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

2. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan cerpen.

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : diksi

KOSA KATA : gemal, acilut, meragau

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : ketekunan, menghargai, kebersihan fizikal dan mental

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar membuat perbentangan tetapi objektif kurang dicapai kerana pembentang kurang bersedia.

Guru terpaksa membantu para pembentang dan bertanyakan soalan mudah kepada pelajar. Beberapa orang pelajar berjaya menjawab soalan dengan baik.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.02.2010

KELAS

4S5

MASA

9.45 - 1055

TAJUK

CERPEN : Ibu Dan Ceper

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyatakan sinopsis cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

2. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan cerpen.

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : diksi

KOSA KATA : gemal, acilut, meragau

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : ketekunan, menghargai, kebersihan fizikal dan mental

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya membuat perbentangan.

Walau bagaimanapun, sesi bersoal jawab kurang berjaya kerana ramai pelajar yang tidak membaca cerpen berkenaan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.02.2010

KELAS

5K7

MASA

11.30 - 12.40

TAJUK

DRAMA : Jangan Bunuh Rama-rama

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menjawab beberapa soalan mudah yang mengarah kepada sinopsis drama.

2. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dalam drama dan menghuraikan perwatakan watak utama.

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam nilai murni yang terdapat dalam prosa yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v )

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan drama.
  2. Secara berpasangan, pelajar diminta mencari watak dan perwatakan serta nilai murni.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa istana

KOSA KATA : geluk, talkin, mengulit

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam

NILAI : kasih sayang, kesederhanaan, kesyukuran

KNT : mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar lemah.

Pelajar hanya boleh menjawab beberapa soalan yang berkaitan dengan drama setelah guru menerangkan kepada pelajar sinopsis drama dan dipandu oleh guru.


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

24.02.2010

KELAS

4S4

MASA

7.05 - 8.15

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Sebab-sebab Pelajar Perlu Cemerlang dalam Pelajaran

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan seterusnya menyatakan kehendak tugasan.

2. Menyatakan maklumat-maklumat yang perlu ada dalam perenggan pengenalan, huraian idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 : Aras 1 ( iii )

9.0 : 9.3 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1 Pelajar memberi ulasan tentang gambar rajah yang diberi.

2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar diminta membuat rangka karangan sebelum membentangkannya.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA :
akademik, intiha, berjawatan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kerajinan, tanggungjawab, berdikari

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sampingan

REFLEKSI

Secara keseluruhannya, pelajar boleh mencari maklumat untuk bahagian pengenalan dan penutup tetapi masih memerlukan bimbingan untuk melengkapkan maklumat huraian idea.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

24.02.2010

KELAS

5K2

MASA

10.55 - 12.05

TAJUK

RUMUSAN : Kesan Negatif Penggunaan Telefon bimbit dalam kalangan pelajar di sekolah dan langkah pengawalannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyatakan sekurang-kurangnya enam kesan negatif telefon bimbit di sekolah.

2. Mengenal pasti sekurang-kurangnya dua langkah pengawalan penggunaan telefon bimbit di sekolah.

3. Menghasilkan empat perenggan rumusan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( ii )

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

1. Pelajar menyenaraikan isi tersurat dan tersirat.

2. Pelajar membuat pembetulan latihan rumusan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : hedonistik, individualistik, senario

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Sivil dan Kewarganegaraan

NILAI : hemah tinggi, kerjasama, menghargai

KNT : merumus, meringkas

REFLEKSI

Pelajar telah membuat rumusan ini pada pelajaran yang lepas tetapi majoritinya tidak membuat dalam format rumusan yang betul.

Semua pelajar menyalin pembetulan rumusan.


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.02.2010

KELAS

4S5

MASA

7.05 - 8.15

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Sebab-sebab Pelajar Perlu Cemerlang dalam Pelajaran

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan seterusnya menyatakan kehendak tugasan.

2. Menyatakan maklumat-maklumat yang perlu ada dalam perenggan pengenalan, huraian idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 : Aras 1 ( iii )

9.0 : 9.3 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1 Pelajar memberi ulasan tentang gambar rajah yang diberi.

2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar diminta membuat rangka karangan sebelum membentangkannya.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : akademik, intiha, berjawatan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kerajinan, tanggungjawab, berdikari

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sampingan

REFLEKSI

Pelajar boleh memberi cadangan untuk mengisi maklumat dalam bahagian pengenalan tetapi masih menghadapi masalah untuk menghurai idea.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.02.2010

KELAS

5K7

MASA

8.15 - 9.25

TAJUK

RUMUSAN : Kesan Negatif Penggunaan Telefon bimbit dalam kalangan pelajar di sekolah dan langkah pengawalannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyatakan sekurang-kurangnya enam kesan negatif telefon bimbit di sekolah.

2. Mengenal pasti sekurang-kurangnya dua langkah pengawalan penggunaan telefon bimbit di sekolah.

3. Menghasilkan empat perenggan rumusan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( ii )

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

1. Pelajar menyenaraikan isi tersurat dan tersirat.

2. Pelajar membuat pembetulan latihan rumusan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : hedonistik, individualistik, senario

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Sivil dan Kewarganegaraan

NILAI : hemah tinggi, kerjasama, menghargai

KNT : merumus, meringkas

REFLEKSI

Guru terpaksa membaca satu persatu ayat dalam petikan untuk sama-sama mengenal pasti maklumat yang diperlukan untuk membuat rumusan.

Daripada maklumat yang diperoleh, pelajar menyalin rumusan mengikut format yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.02.2010

KELAS

5K2

MASA

10.20 - 11.30

TAJUK

DRAMA : Jangan Bunuh Rama-rama

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menjawab beberapa soalan mudah yang mengarah kepada sinopsis drama.

2. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dalam drama dan menghuraikan perwatakan watak utama.

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam nilai murni yang terdapat dalam prosa yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v )

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan drama.
  2. Secara berpasangan, pelajar diminta mencari watak dan perwatakan serta nilai murni.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa istana

KOSA KATA : geluk, talkin, mengulit

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam

NILAI : kasih sayang, kesederhanaan, kesyukuran

KNT : mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Kebanyakan pelajar gagal menyatakan maklumat yang dikehendaki kerana tidak membaca drama walaupun telah dipesan berbuat demikian. Pelajar telah diberi amaran.

Pelajar hanya boleh menjawab soalan mudah guru setelah diajar cara mudah mengingati sinopsis drama.


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.02.2010

KELAS

5K7 ( 7.05-8.15 )

4S4 ( 8.15-9.25 )

TAJUK

CUTI UMUM

MAULIDUR RASUL


 


 


 

MINGGU 9 ( 1.3.2010 – 5.3.2010 )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

1.3.2010

KELAS

5K2

MASA

8.15 - 9.25

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Pantun Lapan Kerat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Melafazkan pantun dengan nada dan intonasi yang betul.

2. Menjelaskan maksud setiap rangkap pantun yang dikaji.

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya satu nilai murni dan pengajaran bagi setiap rangkap pantun yang dikaji.

4. Menyatakan bentuk dan gaya bahasa pantun.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 3 ( ii )

AKTIVITI

1. Pelajar melafazkan pantun.

2. Secara berpasangan, pelajar diminta mencari maksud, nilai dan pengajaran daripada pantun.

3. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mengenal pasti bentuk dan gaya bahasa pantun.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : penganan, responsi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : berdikari, hormat-menghormati, keberanian

KNT : menganalisis

REFLEKSI

Pelajar boleh mencari maklumat yang diperlukan dengan bantuan buku rujukan.

Guru menerangkan cara mudah untuk mencari nilai murni daripada pantun dan daripadanya dapat diolah untuk menyatakan maklumat lain.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

1.3.2010

KELAS

4S5

MASA

9.45 - 10.55

TAJUK

DRAMA : Gelanggang Tuk Wali

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman drama dengan cara yang betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( v )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan tentang drama yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama sendiri dengan dipantau oleh guru.

3. Pelajar membuat latihan pemahaman

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa daerah

KOSA KATA : singse, sigai, umpil

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Seni

NILAI : kesyukuran, ketekunan, menghargai

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar berjaya membuat perbentangan.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa orang pelajar lain yang tidak membuat perbentangan menghadapi masalah untuk menjawab soalan mudah kerana tidak membaca drama yang dikaji walaupun telah dipesan untuk berbuat demikian. Pelajar diberi amaran.


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

2.3.2010

KELAS

4S4

MASA

1400 – 1510

TAJUK

DRAMA : Gelanggang Tuk Wali

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman drama dengan cara yang betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( v )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan tentang drama yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama sendiri dengan dipantau oleh guru.

3. Pelajar membuat latihan pemahaman

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa daerah

KOSA KATA : singse, sigai, umpil

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Seni

NILAI : kesyukuran, ketekunan, menghargai

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar berjaya membuat perbentangan.

Beberapa orang pelajar boleh menjawab soalan-soalan dengan baik.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

2.3.2010

KELAS

4S5

MASA

1525 – 1635

TAJUK

TATABAHASA : Ayat aktif dan ayat pasif

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyatakan maksud ayat aktif dan ayat pasif berserta contoh ayatnya.

2. Menukar tiga ayat aktif kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Menukar tiga ayat pasif kepada ayat aktif tanpa mengubah maksud asalnya.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

2.0 : 2.7 : Aras 1 ( v )

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang ayat aktif dan ayat pasif.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja transitif

KOSA KATA : mendeklamasikan, amanat

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am

NILAI : ketekunan, kerjasama, rasional

KNT : Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya membuat catatan.

Kebanyakan pelajar hanya boleh menukar ayat setelah diberi bimbingan dalam bentuk kumpulan kecil.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

2.3.2010

KELAS

5K7

MASA

5.10 – 6.20

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Pantun Lapan Kerat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Melafazkan pantun dengan nada dan intonasi yang betul.

2. Menjelaskan maksud setiap rangkap pantun yang dikaji.

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya satu nilai murni dan pengajaran bagi setiap rangkap pantun yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 3 ( ii )

AKTIVITI

1. Pelajar melafazkan pantun.

2. Secara berpasangan, pelajar diminta mencari maksud, nilai dan pengajaran daripada pantun.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : penganan, responsi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : berdikari, hormat-menghormati, keberanian

KNT : menganalisis

REFLEKSI

Pelajar hanya disuruh mengulang semula dan mencatat maksud pantun yang telah disebut oleh guru.

Pelajar hanya boleh menyatakan nilai murni setelah dipermudahkan oleh guru daripada maksud pantun tadi.


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

3.3.2010

KELAS

4S4

MASA

1250 – 1400

TAJUK

TATABAHASA : Ayat aktif dan ayat pasif

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyatakan maksud ayat aktif dan ayat pasif berserta contoh ayatnya.

2. Menukar tiga ayat aktif kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Menukar tiga ayat pasif kepada ayat aktif tanpa mengubah maksud asalnya.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

2.0 : 2.7 : Aras 1 ( v )

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang ayat aktif dan ayat pasif.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja transitif

KOSA KATA : mendeklamasikan, amanat

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am

NILAI : ketekunan, kerjasama, rasional

KNT : Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar membuat catatan.

Lebih daripada 50% pelajar berjaya menukar kebanyakan ayat setelah mendengar penerangan guru di hadapan kelas.

Manakala pelajar yang selebihnya terpaksa diajar dalam bentuk kumpulan kecil.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

3.3.2010

KELAS

5K2

MASA

1635 - 1745

TAJUK

UJIAN BAHASA MELAYU


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

4.3.2010

KELAS

4S5

MASA

1250 – 1400

TAJUK

UJIAN BAHASA MELAYU


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

4.3.2010

KELAS

5K7

MASA

1400 - 1510

TAJUK

UJIAN BAHASA MELAYU


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

4.3.2010

KELAS

5K2

MASA

1600 – 1710

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Masalah remaja yang melarikan diri daripada rumah dikatakan berpunca daripada ibu bapa.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.

2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima kesilapan ibu bapa semasa membesarkan anak sehingga menyebabkan remaja melarikan diri daripada rumah.

3. Membuat rangka karangan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan topik dan fokus soalan karangan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : benteng, konklusi, motivasi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam

NILAI : rasional, kasih sayang, kesyukuran

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan kehendak tugasan.

Secara keseluruhannya, pelajar masih memerlukan bimbingan untuk membuat rangka karangan.


 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

5.3.2010

KELAS

5K7

MASA

1400 - 1500

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Masalah remaja yang melarikan diri daripada rumah dikatakan berpunca daripada ibu bapa.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.

2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima kesilapan ibu bapa semasa membesarkan anak sehingga menyebabkan remaja melarikan diri daripada rumah.

3. Membuat rangka karangan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan topik dan fokus soalan karangan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : benteng, konklusi, motivasi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam

NILAI : rasional, kasih sayang, kesyukuran

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar lemah.

Guru bersama-sama pelajar membuat rangka karangan berserta penjelasan yang beulang-ulang.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

5.3.2010

KELAS

4S4

MASA

1500 - 1600

TAJUK

UJIAN BAHASA MELAYU


 

MINGGU 10 ( 8.3.2010 – 12.3.2010 )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

8.3.2010

KELAS

5K2

MASA

8.15 – 9.25

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN UJIAN BAHASA MELAYU

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan rumusan dan menyatakan kehendak tugasan.

2. Menyatakan sekurang-kurangnya enam langkah untuk menggalakkan ibu bapa mengunjungi sekolah dan dua kemungkinan yang membantutkan usaha berkenaan.

3. Menjawab soalan tiga soalan pemahaman dengan betul dalam ayat yang lengkap.

4. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan tatabahasa dalam ayat yang diberikan dan membetulkannya.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.3 : Aras 1 (iii)

AKTIVITI

1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan tersirat daripada petikan.

2. Pelajar menjelaskan format rumusan yang betul.

3. Pelajar membuat pembetulan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : imej, berinteraksi, profesional

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam

NILAI : kerjasama, kasih sayang, hormat-menghormati

KNT : Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Semua pelajar telah dipastikan membuat catatan tentang jawapan bagi soalan ujian.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

8.3.2010

KELAS

4S5

MASA

9.45 – 10.55

TAJUK

PUISI TRADISIONAL: Pantun Empat kerat ( Jenaka dan Sindiran )

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Melafazkan pantun dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Menyatakan maksud setiap rangkap pantun yang dikaji.

3. Menjawab beberapa soalan secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 (i)

2.0 : 2.5 : Aras 3 (i)

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membuat perbentangan tentang Pantun Empat Kerat.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : semantik

KOSA KATA : capal, sigai, rotan saga

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : rasional, kerajinan, hemah tinggi

KNT : menilai

REFLEKSI

Secara keseluruhannya, sesi perbentangan berjalan lancar. Walau bagaimanapun, masih terdapat segelintir pelajar yang menjawab soalan tanpa ayat yang lengkap.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

9.3.2010

KELAS

4S4 ( 8.15 – 9.25 )

4S5 ( 9.45 – 10.55 )

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN UJIAN BAHASA MELAYU

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan rumusan dan menyatakan kehendak tugasan.

2. Menyatakan sekurang-kurangnya enam implikasi rasuah dan dua cara menanganinya.

3. Mengenal pasti jawapan bagi soalan pemahaman rumusan dan sajak dan menulisnya dalam ayat yang lengkap.

4. Membina enam ayat dengan gramatis berdasarkan perkataan yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.5 : Aras 3 (i)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

1.Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.

2. Pelajar membuat pembetulan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : imej, peradaban, martabat

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam

NILAI : hemah tinggi, kejujuran, kesyukuran

KNT : Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Semua pelajar telah dipastikan untuk membuat catatan bagi jawapan setiap soalan ujian.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

9.3.2010

KELAS

5K7

MASA

11.30 – 12.40

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN UJIAN BAHASA MELAYU

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan rumusan dan menyatakan kehendak tugasan.

2. Menyatakan sekurang-kurangnya enam langkah untuk menggalakkan ibu bapa mengunjungi sekolah dan dua kemungkinan yang membantutkan usaha berkenaan.

3. Menjawab soalan tiga soalan pemahaman dengan betul dalam ayat yang lengkap.

4. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan tatabahasa dalam ayat yang diberikan dan membetulkannya.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.3 : Aras 1 (iii)

AKTIVITI

1. Guru membuat penjelasan tentang soalan ujian dan cara menjawabnya.

3. Pelajar menyalin pembetulan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : imej, berinteraksi, profesional

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam

NILAI : kerjasama, kasih sayang, hormat-menghormati

KNT : Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Semua pelajar menyalin jawapan bagi soalan ujian dalam format yang lengkap.


 

KEJOHANAN OLAHRAGA

KE 45

SMK SERIAN


 

10 HINGGA 12 MAC 2010

1 comment: