RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 06.04.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | CERPEN : Memori Seorang Tua |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen. 3. Mengenal pasti latar masa, tempat dan masyarakat daripada cerpen yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 3 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang cerpen yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : tesis, fasakh, tubir |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : patriotik, keberanian, kesyukuran KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Hanya sempat membincangkan sinopsis cerpen kerana pelajar terpaksa menyertai Pameran Kerjaya. Kajian terpaksa disambung pada hari berikutnya. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 06.04.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 9.45 - 1055 |
TAJUK | RUMUSAN : Punca Kelemahan Diri dan Kekangan untuk Mengatasinya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam punca kelemahan diri. 3. Mencari sekurang-kurangnya tiga masalah yang dihadapi untuk mengatasi kelemahan diri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata kerja KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : keyakinan, keberanian, kerjasama KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan isi tersurat berdasarkan petikan tetapi masih memerlukan bimbingan guru untuk mengenal pasti isi tersirat dan penutup. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 06.04.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 11.30 - 12.40 |
TAJUK | CERPEN : Virus Zel untuk Abah |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menjawab beberapa soalan mudah yang berkaitan dengan cerpen yang dikaji. 2. Menyatakan sekurang-kurangnya empat nilai dan pengajaran daripada cerpen. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 3 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa pinjaman KOSA KATA : mendengus, menghenyak, reputasi |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : ICT NILAI : kasih sayang, berdikari, hormat-menghormati KNT : mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar menjawab soalan guru dengan merujuk buku teks. Pelajar mencatat nota yang diberikan oleh guru. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 07.04.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 07.05 – 08.15 |
TAJUK | CERPEN : Memori Seorang Tua |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen. 3. Mengenal pasti latar masa, tempat dan masyarakat daripada cerpen yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 3 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang cerpen yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : tesis, fasakh, tubir |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : patriotik, keberanian, kesyukuran KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilakukan. Pelajar masih menghadapi masalah untuk menjawab soalan yang berbentuk KBKK kerana kurang yakin pada jawapan yang diberi ( tidak yakin pada kebolehan diri ) |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 07.04.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.55 - 12.05 |
TAJUK | RUMUSAN : Peranan ibu bapa membantu anak-anak mencapai kejayaan dan kesan-kesannya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam peranan yang ibu bapa patut lakukan bagi memastikan anak-anak mereka mencapai kejayaan terutamanya dalam akademik. 3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kebaikan sekiranya ibu bapa memainkan peranan mereka dalam usaha memastikan anak-anak mereka berjaya. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca petikan yang diberi. 2. Secara berpasangan pelajar menyenaraikan beberapa maklumat yang diminta oleh guru. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : idola, sistematis, aset |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Islam NILAI : kasih sayang, rasional, hormat-menghormati KNT : merumus, meringkas |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menulis maklumat yang diminta di papan tulis. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.04.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 07.05 – 08.15 |
TAJUK | CERPEN : Memori Seorang Tua |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen. 3. Mengenal pasti latar masa, tempat dan masyarakat daripada cerpen yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 3 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang cerpen yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : KOSA KATA : tesis, fasakh, tubir |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : patriotik, keberanian, kesyukuran KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. Terdapat segelintir pelajar tidak berjaya menjawab soalan kerana tidak membaca cerpen terlebih dahulu. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.04.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 08.15 – 09.25 |
TAJUK | RUMUSAN : Peranan ibu bapa membantu anak-anak mencapai kejayaan dan kesan-kesannya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam peranan yang ibu bapa patut lakukan bagi memastikan anak-anak mereka mencapai kejayaan terutamanya dalam akademik. 3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kebaikan sekiranya ibu bapa memainkan peranan mereka dalam usaha memastikan anak-anak mereka berjaya. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca petikan yang diberi. 2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar diminta menyenaraikan beberapa maklumat yang diminta oleh guru. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : idola, sistematis, aset |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Islam NILAI : kasih sayang, rasional, hormat-menghormati KNT : merumus, meringkas |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan sekurang-kurangnya empat isi tersurat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.04.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.20 - 11.30 |
TAJUK | CERPEN : Virus Zel untuk Abah |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menjawab beberapa soalan mudah yang berkaitan dengan cerpen yang dikaji. 2. Menyatakan sekurang-kurangnya empat nilai dan pengajaran daripada cerpen. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 3 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa pinjaman KOSA KATA : mendengus, menghenyak, reputasi |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : ICT NILAI : kasih sayang, berdikari, hormat-menghormati KNT : mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar boleh menjawab soalan mudah tetapi malas berfikir untuk menjawab soalan yang lebih mencabar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.04.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 08.15 – 09.25 |
TAJUK | RUMUSAN : Peranan ibu bapa membantu anak-anak mencapai kejayaan dan kesan-kesannya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam peranan yang ibu bapa patut lakukan bagi memastikan anak-anak mereka mencapai kejayaan terutamanya dalam akademik. 3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kebaikan sekiranya ibu bapa memainkan peranan mereka dalam usaha memastikan anak-anak mereka berjaya. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca petikan yang diberi. 2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar diminta menyenaraikan beberapa maklumat yang diminta oleh guru. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : idola, sistematis, aset |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Islam NILAI : kasih sayang, rasional, hormat-menghormati KNT : merumus, meringkas |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyatakan maklumat yang diperlukan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.04.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Ciri-ciri keluarga idaman saya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima ciri sesebuah keluarga yang menjadi idaman pelajar. 3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca kehendak soalan. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Morfologi KOSA KATA : idaman, bermotivasi |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : kasih sayang, hormat-menghormati, kerjasama KNT : Menjanakan idea |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan ciri keluarga idaman mereka tetapi masih lemah menghuraikan idea. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SABTU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.04.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 08.15 – 09.25 |
TAJUK | UJIAN LISAN |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan empat rangkap pantun dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Menyatakan maksud keempat-empat rangkap pantun dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menjawab sekurang-kurangnya satu soalan pemahaman tentang pantun secara spontan dalam ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca petikan yang diberi. 2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar diminta menyenaraikan beberapa maklumat yang diminta oleh guru. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : lafaz, budi, buah bidara |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Islam NILAI : kasih sayang, rasional, hormat-menghormati KNT : Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Majoriti pelajar boleh menghafal pantun yang diberi tetapi tidak berjaya menjawab soalan spontan dalam ayat yang lengkap. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.04.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 08.15 - 0925 |
TAJUK | RUMUSAN : Punca Kelemahan Diri dan Kekangan untuk Mengatasinya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam punca kelemahan diri. 3. Mencari sekurang-kurangnya tiga masalah yang dihadapi untuk mengatasi kelemahan diri. |
i FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : keyakinan, keberanian, kerjasama KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menulis maklumat yang diperlukan di papan tulis. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU 15 ( 12.04.2010 – 16.04.2010 )
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.04.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | SYAIR : Syair Jong Pecah |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Memberi maksud setiap rangkap syair yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan dalam syair yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.3 : Aras 3 ( iii ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar melafazkan puisi dengan nada dan intonasi yang betul. 2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mencari maksud, tema dan persoalan puisi. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : rebeh, gundah, madah, cetera |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : kerjasama, patriotik, keberanian KNT : mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | P&P berjalan dengan lancar. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.04.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 9.45 - 1055 |
TAJUK | SYAIR : Syair Definisi Orang Berakal |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Memberikan maksud setiap rangkap syair dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menjelaskan bentuk puisi. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( i ) 10.0 : 10.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan syair yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang syair yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa klasik KOSA KATA : tersunjam, fazihat, melanja-lanja, tersemu |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/moral NILAI : ketekunan, menghargai, kerajinan KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. Secara keseluruhannya, pelajar boleh menyatakan bentuk syair dengan dipandu oleh guru. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.04.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 08.15 – 09.25 |
TAJUK | SYAIR : Syair Definisi Orang Berakal |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Memberikan maksud setiap rangkap syair dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menjelaskan bentuk puisi. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan syair yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang syair yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa klasik KOSA KATA : tersunjam, fazihat, melanja-lanja, tersemu |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/moral NILAI : ketekunan, menghargai, kerajinan KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar membuat latihan pemahaman . Majoriti pelajar tidak berada di dalam kelas kerana terlibat dalam Pertandingan Bola Baling. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.04.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 9.45 - 1055 |
TAJUK | TATABAHASA : Peribahasa |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Memberi maksud peribahasa dan fungsinya dalam kalangan masyarakat Melayu. 2. Menyatakan jenis-jenis peribahasa dan contohnya. 3. Membuat beberapa latihan peribahasa mengikut format SPM yang sebenar . |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 1 ( ii ) 8.0 : 8.5 : Aras 1 ( vi ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota tentang peribahasa 2. Pelajar membuat latihan peribahasa. 3. Perbincangan jawapan latihan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata nama KOSA KATA : lekang, resmi, merunduk, dilapah |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kerjasama, rasional, kerajinan KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyalin nota. Beberapa soalan dapat dijawab. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.04.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 11.30 – 12.40 |
TAJUK | SYAIR : Syair Jong Pecah |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Memberi maksud setiap rangkap syair yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan dalam syair yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar melafazkan puisi dengan nada dan intonasi yang betul. 2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mencari maksud, tema dan persoalan puisi. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa kiasan KOSA KATA : rebeh, gundah, madah, cetera |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : kerjasama, patriotik, keberanian KNT : mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar menyalin beberapa maklumat yang telah dibincangkan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 14.04.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 07.05 – 08.15 |
TAJUK | TATABAHASA : Peribahasa |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Memberi maksud peribahasa dan fungsinya dalam kalangan masyarakat Melayu. 2. Menyatakan jenis-jenis peribahasa dan contohnya. 3. Membuat beberapa latihan peribahasa mengikut format SPM yang sebenar . |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 1 ( ii ) 8.0 : 8.5 : Aras 1 ( vi ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota tentang peribahasa 2. Pelajar membuat latihan peribahasa. 3. Perbincangan jawapan latihan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : semantik KOSA KATA : lekang, resmi, merunduk, dilapah |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kerjasama, rasional, kerajinan KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyalin nota. Beberapa soalan sahaja yang berjaya dijawab oleh pelajar. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 14.04.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.55 - 12.05 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina 1 ayat berdasarkan setiap perkataan yang diberi. 2. Menggabungkan beberapa ayat tunggal menjadi tiga ayat majmuk tanpa mengubah struktur asalnya. 3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya. 4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : menyusur, merayap, merenggut, merentap |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | 80 peratus soalan dapat diselesaikan dalam tempoh yang diberikan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 15.04.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 07.05 – 08.15 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Ciri-ciri Pengguna bijak. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti poster yang diberikan dan memberi ulasan tentang poster berkenaan. 2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga ciri pengguna yang bijak beserta contoh yang relevan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar meneliti poster dan memberi ulasan. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat yang menggambarkan pengguna yang bijak. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : muslihat, premis, bajet |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi NILAI : kejujuran, rasional, kesederhanaan KNT : Menjanakan idea |
REFLEKSI | Pelajar dapat menjawab soalan dengan panduan daripada guru. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 15.04.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 08.15 – 09.25 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina 1 ayat berdasarkan setiap perkataan yang diberi. 2. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : menyusur, merayap, merenggut, merentap |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar masih lemah membina ayat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 14.04.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.20 – 11.30 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Laporan Punca-punca Keracunan Makanan dan Langkah-langkah Mengatasinya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga punca berlakunya keracunan makanan dan tiga langkah mengatasinya. 3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca kehendak soalan. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat berdasarkkan kehendak soalan |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : ejen, patogen, tender |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : kebersihan fizikal dan mental, tanggungjawab, hemah tinggi KNT : Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk melengkapkan maklumat dalam huraian karangan kerana kurang membaca. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 16.04.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 07.05 – 08.15 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Laporan Punca-punca Keracunan Makanan dan Langkah-langkah Mengatasinya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga punca berlakunya keracunan makanan dan tiga langkah mengatasinya. 3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca kehendak soalan. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat berdasarkkan kehendak soalan |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : ejen, patogen, tender |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : kebersihan fizikal dan mental, tanggungjawab, hemah tinggi KNT : Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar lemah. Pelajar hanya membuat pengenalan karangan sahaja. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 16.04.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 08.15 - 0925 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Ciri-ciri Pengguna bijak. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti poster yang diberikan dan memberi ulasan tentang poster berkenaan. 2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga ciri pengguna yang bijak beserta contoh yang relevan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar meneliti poster dan memberi ulasan. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat yang menggambarkan pengguna yang bijak. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : muslihat, premis, bajet |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi NILAI : kejujuran, rasional, kesederhanaan KNT : Menjanakan idea |
REFLEKSI | Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk mencari maklumat yang diperlukan untuk menghuraikan karangan. |
No comments:
Post a Comment