RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, April 15, 2010

RPH MINGGU 14 &15

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.04.2010

KELAS

4S4

MASA

8.15 - 9.25

TAJUK

CERPEN : Memori Seorang Tua

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen.

3. Mengenal pasti latar masa, tempat dan masyarakat daripada cerpen yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 3 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang cerpen yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : tesis, fasakh, tubir

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : patriotik, keberanian, kesyukuran

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Hanya sempat membincangkan sinopsis cerpen kerana pelajar terpaksa menyertai Pameran Kerjaya.

Kajian terpaksa disambung pada hari berikutnya.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.04.2010

KELAS

4S5

MASA

9.45 - 1055

TAJUK

RUMUSAN : Punca Kelemahan Diri dan Kekangan untuk Mengatasinya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam punca kelemahan diri.

3. Mencari sekurang-kurangnya tiga masalah yang dihadapi untuk mengatasi kelemahan diri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Secara berpasangan, pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat daripada petikan dan kekangan untuk mengatasinya.
  3. Pelajar menulis hasil perbincangan di papan hitam.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata kerja

KOSA KATA :
kekangan, mencerminkan, kemampuan mental

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : keyakinan, keberanian, kerjasama

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan isi tersurat berdasarkan petikan tetapi masih memerlukan bimbingan guru untuk mengenal pasti isi tersirat dan penutup.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.04.2010

KELAS

5K7

MASA

11.30 - 12.40

TAJUK

CERPEN : Virus Zel untuk Abah

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menjawab beberapa soalan mudah yang berkaitan dengan cerpen yang dikaji.

2. Menyatakan sekurang-kurangnya empat nilai dan pengajaran daripada cerpen.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 3 ( ii )

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan puisi.
  2. Pelajar menyalin nota sinopsis cerpen yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa pinjaman

KOSA KATA : mendengus, menghenyak, reputasi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : ICT

NILAI : kasih sayang, berdikari, hormat-menghormati

KNT : mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar menjawab soalan guru dengan merujuk buku teks.

Pelajar mencatat nota yang diberikan oleh guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.04.2010

KELAS

4S4

MASA

07.05 – 08.15

TAJUK

CERPEN : Memori Seorang Tua

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen.

3. Mengenal pasti latar masa, tempat dan masyarakat daripada cerpen yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 3 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang cerpen yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : tesis, fasakh, tubir

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : patriotik, keberanian, kesyukuran

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilakukan.

Pelajar masih menghadapi masalah untuk menjawab soalan yang berbentuk KBKK kerana kurang yakin pada jawapan yang diberi ( tidak yakin pada kebolehan diri )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.04.2010

KELAS

5K2

MASA

10.55 - 12.05

TAJUK

RUMUSAN : Peranan ibu bapa membantu anak-anak mencapai kejayaan dan kesan-kesannya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam peranan yang ibu bapa patut lakukan bagi memastikan anak-anak mereka mencapai kejayaan terutamanya dalam akademik.

3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kebaikan sekiranya ibu bapa memainkan peranan mereka dalam usaha memastikan anak-anak mereka berjaya.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca petikan yang diberi.

2. Secara berpasangan pelajar menyenaraikan beberapa maklumat yang diminta oleh guru.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : idola, sistematis, aset

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Islam

NILAI : kasih sayang, rasional, hormat-menghormati

KNT : merumus, meringkas

REFLEKSI

Pelajar berjaya menulis maklumat yang diminta di papan tulis.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.04.2010

KELAS

4S5

MASA

07.05 – 08.15

TAJUK

CERPEN : Memori Seorang Tua

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen.

3. Mengenal pasti latar masa, tempat dan masyarakat daripada cerpen yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 3 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang cerpen yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA :

KOSA KATA : tesis, fasakh, tubir

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : patriotik, keberanian, kesyukuran

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.

Terdapat segelintir pelajar tidak berjaya menjawab soalan kerana tidak membaca cerpen terlebih dahulu.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.04.2010

KELAS

5K7

MASA

08.15 – 09.25

TAJUK

RUMUSAN : Peranan ibu bapa membantu anak-anak mencapai kejayaan dan kesan-kesannya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam peranan yang ibu bapa patut lakukan bagi memastikan anak-anak mereka mencapai kejayaan terutamanya dalam akademik.

3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kebaikan sekiranya ibu bapa memainkan peranan mereka dalam usaha memastikan anak-anak mereka berjaya.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca petikan yang diberi.

2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar diminta menyenaraikan beberapa maklumat yang diminta oleh guru.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : idola, sistematis, aset

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Islam

NILAI : kasih sayang, rasional, hormat-menghormati

KNT : merumus, meringkas

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan sekurang-kurangnya empat isi tersurat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.04.2010

KELAS

5K2

MASA

10.20 - 11.30

TAJUK

CERPEN : Virus Zel untuk Abah

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menjawab beberapa soalan mudah yang berkaitan dengan cerpen yang dikaji.

2. Menyatakan sekurang-kurangnya empat nilai dan pengajaran daripada cerpen.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 3 ( ii )

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan puisi.
  2. Pelajar menyalin nota sinopsis cerpen yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa pinjaman

KOSA KATA : mendengus, menghenyak, reputasi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : ICT

NILAI : kasih sayang, berdikari, hormat-menghormati

KNT : mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar boleh menjawab soalan mudah tetapi malas berfikir untuk menjawab soalan yang lebih mencabar.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.04.2010

KELAS

5K7

MASA

08.15 – 09.25

TAJUK

RUMUSAN : Peranan ibu bapa membantu anak-anak mencapai kejayaan dan kesan-kesannya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam peranan yang ibu bapa patut lakukan bagi memastikan anak-anak mereka mencapai kejayaan terutamanya dalam akademik.

3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kebaikan sekiranya ibu bapa memainkan peranan mereka dalam usaha memastikan anak-anak mereka berjaya.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca petikan yang diberi.

2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar diminta menyenaraikan beberapa maklumat yang diminta oleh guru.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : idola, sistematis, aset

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Islam

NILAI : kasih sayang, rasional, hormat-menghormati

KNT : merumus, meringkas

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyatakan maklumat yang diperlukan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.04.2010

KELAS

4S4

MASA

8.15 - 9.25

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Ciri-ciri keluarga idaman saya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima ciri sesebuah keluarga yang menjadi idaman pelajar.

3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca kehendak soalan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Morfologi

KOSA KATA : idaman, bermotivasi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : kasih sayang, hormat-menghormati, kerjasama

KNT : Menjanakan idea

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan ciri keluarga idaman mereka tetapi masih lemah menghuraikan idea.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SABTU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.04.2010

KELAS

5K7

MASA

08.15 – 09.25

TAJUK

UJIAN LISAN

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Melafazkan empat rangkap pantun dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Menyatakan maksud keempat-empat rangkap pantun dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menjawab sekurang-kurangnya satu soalan pemahaman tentang pantun secara spontan dalam ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca petikan yang diberi.

2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar diminta menyenaraikan beberapa maklumat yang diminta oleh guru.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : lafaz, budi, buah bidara

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Islam

NILAI : kasih sayang, rasional, hormat-menghormati

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Majoriti pelajar boleh menghafal pantun yang diberi tetapi tidak berjaya menjawab soalan spontan dalam ayat yang lengkap.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.04.2010

KELAS

4S4

MASA

08.15 - 0925

TAJUK

RUMUSAN : Punca Kelemahan Diri dan Kekangan untuk Mengatasinya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam punca kelemahan diri.

3. Mencari sekurang-kurangnya tiga masalah yang dihadapi untuk mengatasi kelemahan diri.

i FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Secara berpasangan, pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat daripada petikan dan kekangan untuk mengatasinya.
  3. Pelajar menulis hasil perbincangan di papan hitam.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA :
kekangan, mencerminkan, kemampuan mental

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : keyakinan, keberanian, kerjasama

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya menulis maklumat yang diperlukan di papan tulis.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU 15 ( 12.04.2010 – 16.04.2010 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.04.2010

KELAS

5K2

MASA

8.15 - 9.25

TAJUK

SYAIR : Syair Jong Pecah

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Memberi maksud setiap rangkap syair yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan dalam syair yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.3 : Aras 3 ( iii )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

1. Pelajar melafazkan puisi dengan nada dan intonasi yang betul.

2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mencari maksud, tema dan persoalan puisi.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : rebeh, gundah, madah, cetera

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : kerjasama, patriotik, keberanian

KNT : mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

P&P berjalan dengan lancar.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.04.2010

KELAS

4S5

MASA

9.45 - 1055

TAJUK

SYAIR : Syair Definisi Orang Berakal

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Memberikan maksud setiap rangkap syair dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menjelaskan bentuk puisi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan syair yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang syair yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa klasik

KOSA KATA : tersunjam, fazihat, melanja-lanja, tersemu

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/moral

NILAI : ketekunan, menghargai, kerajinan

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.

Secara keseluruhannya, pelajar boleh menyatakan bentuk syair dengan dipandu oleh guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.04.2010

KELAS

4S4

MASA

08.15 – 09.25

TAJUK

SYAIR : Syair Definisi Orang Berakal

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Memberikan maksud setiap rangkap syair dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menjelaskan bentuk puisi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan syair yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang syair yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa klasik

KOSA KATA : tersunjam, fazihat, melanja-lanja, tersemu

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/moral

NILAI : ketekunan, menghargai, kerajinan

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar membuat latihan pemahaman .

Majoriti pelajar tidak berada di dalam kelas kerana terlibat dalam Pertandingan Bola Baling.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.04.2010

KELAS

4S5

MASA

9.45 - 1055

TAJUK

TATABAHASA : Peribahasa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Memberi maksud peribahasa dan fungsinya dalam kalangan masyarakat Melayu.

2. Menyatakan jenis-jenis peribahasa dan contohnya.

3. Membuat beberapa latihan peribahasa mengikut format SPM yang sebenar .

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 1 ( ii )

8.0 : 8.5 : Aras 1 ( vi )

AKTIVITI

1. Pelajar menyalin nota tentang peribahasa

2. Pelajar membuat latihan peribahasa.

3. Perbincangan jawapan latihan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata nama

KOSA KATA : lekang, resmi, merunduk, dilapah

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerjasama, rasional, kerajinan

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin nota.

Beberapa soalan dapat dijawab.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.04.2010

KELAS

5K7

MASA

11.30 – 12.40

TAJUK

SYAIR : Syair Jong Pecah

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Memberi maksud setiap rangkap syair yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan dalam syair yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

1. Pelajar melafazkan puisi dengan nada dan intonasi yang betul.

2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mencari maksud, tema dan persoalan puisi.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa kiasan

KOSA KATA : rebeh, gundah, madah, cetera

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : kerjasama, patriotik, keberanian

KNT : mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar menyalin beberapa maklumat yang telah dibincangkan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.04.2010

KELAS

4S4

MASA

07.05 – 08.15

TAJUK

TATABAHASA : Peribahasa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Memberi maksud peribahasa dan fungsinya dalam kalangan masyarakat Melayu.

2. Menyatakan jenis-jenis peribahasa dan contohnya.

3. Membuat beberapa latihan peribahasa mengikut format SPM yang sebenar .

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 1 ( ii )

8.0 : 8.5 : Aras 1 ( vi )

AKTIVITI

1. Pelajar menyalin nota tentang peribahasa

2. Pelajar membuat latihan peribahasa.

3. Perbincangan jawapan latihan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : semantik

KOSA KATA : lekang, resmi, merunduk, dilapah

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerjasama, rasional, kerajinan

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin nota.

Beberapa soalan sahaja yang berjaya dijawab oleh pelajar.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.04.2010

KELAS

5K2

MASA

10.55 - 12.05

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina 1 ayat berdasarkan setiap perkataan yang diberi.

2. Menggabungkan beberapa ayat tunggal menjadi tiga ayat majmuk tanpa mengubah struktur asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : menyusur, merayap, merenggut, merentap

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

80 peratus soalan dapat diselesaikan dalam tempoh yang diberikan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

15.04.2010

KELAS

4S5

MASA

07.05 – 08.15

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Ciri-ciri Pengguna bijak.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti poster yang diberikan dan memberi ulasan tentang poster berkenaan.

2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga ciri pengguna yang bijak beserta contoh yang relevan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar meneliti poster dan memberi ulasan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat yang menggambarkan pengguna yang bijak.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : muslihat, premis, bajet

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : kejujuran, rasional, kesederhanaan

KNT : Menjanakan idea

REFLEKSI

Pelajar dapat menjawab soalan dengan panduan daripada guru.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

15.04.2010

KELAS

5K7

MASA

08.15 – 09.25

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina 1 ayat berdasarkan setiap perkataan yang diberi.

2. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : menyusur, merayap, merenggut, merentap

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar masih lemah membina ayat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.04.2010

KELAS

5K2

MASA

10.20 – 11.30

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Laporan Punca-punca Keracunan Makanan dan Langkah-langkah Mengatasinya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga punca berlakunya keracunan makanan dan tiga langkah mengatasinya.

3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca kehendak soalan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat berdasarkkan kehendak soalan

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ejen, patogen, tender

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, tanggungjawab, hemah tinggi

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk melengkapkan maklumat dalam huraian karangan kerana kurang membaca.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.04.2010

KELAS

5K7

MASA

07.05 – 08.15

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Laporan Punca-punca Keracunan Makanan dan Langkah-langkah Mengatasinya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga punca berlakunya keracunan makanan dan tiga langkah mengatasinya.

3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca kehendak soalan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat berdasarkkan kehendak soalan

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ejen, patogen, tender

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, tanggungjawab, hemah tinggi

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar lemah.

Pelajar hanya membuat pengenalan karangan sahaja.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.04.2010

KELAS

4S4

MASA

08.15 - 0925

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Ciri-ciri Pengguna bijak.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti poster yang diberikan dan memberi ulasan tentang poster berkenaan.

2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga ciri pengguna yang bijak beserta contoh yang relevan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar meneliti poster dan memberi ulasan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat yang menggambarkan pengguna yang bijak.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : muslihat, premis, bajet

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : kejujuran, rasional, kesederhanaan

KNT : Menjanakan idea

REFLEKSI

Pelajar masih memerlukan bimbingan guru untuk mencari maklumat yang diperlukan untuk menghuraikan karangan.

No comments:

Post a Comment