RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, June 16, 2011

MINGGU 24

HARI : ISNIN

TARIKH : 13.06.2011

MENGAWAS SPM ULANGAN

DI SMK TARAT

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

TARIKH : 14.06.2011

MENGAWAS SPM ULANGAN

DI SMK TARAT

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

15.06.2011

KELAS

5K5 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : Rumusan dan Tatabahasa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faedah merealisasikan gagasan 'Satu Malaysia' dan dua cara yang boleh dilakukan oleh golongan remaja untuk mencapai gagasan tersebut.
  2. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
  3. Menyelesaikan semua masalah tatabahasa.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Pelajar membuat rumusan mengikut format yang betul.
  3. Membuat latihan pemahaman.
  4. Perbincangan jawapan soalan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : integriti, wadah, menongkah, telor

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : PSK

NILAI : kerajinan, rasional, kebebasan

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar menyalin jawapan yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

15.06.2011

KELAS

4S3

MASA

1020 - 1130

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.

2. Menyatakan

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : rebah-rempah, hancur luluh, mekanisme

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am

NILAI : rasional, kerjasama, menghargai

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Perbincangan jawapan berjaya dilaksanakan dan pelajar membuat pembetulan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.06.2011

KELAS

4S3

MASA

0815 - 0925

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : faktor-faktor pelajar lelaki semakin berkurangan di IPTA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti jadual yang diberi dan memberi ulasan tentang bahan rangsangan berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga faktor pelajar lelaki semakin berkurangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang bahan rangsangan yang diberi.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar berbincang tentang maklumat yang sesuai untuk setiap perenggan.
  3. Pelajar membentangan hasil perbincangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : pemikiran, kemahiran

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, rasional, kerajinan

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar mencatat maklumat yang telah dibincangkan setelah diperbaiki oleh guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

17.06.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM1

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca semua soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea bagi setiap soalan karangan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jenis karangan dan kehendak tugasan berdasarkan soalan karangan yang diberi.
  2. Pelajar mencatat rangka karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : teknik, sifar, menyeludup

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am

NILAI : kerjasama, rasional, ketekunan

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

17.06.2011

KELAS

5K4 ( 0815 – 0925 )

5K5 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : Pemahaman KOMSAS

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan sajak yang diberi.
  2. Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
  3. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
  3. Pelajar menyalin jawapan yang betul

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : nurani, menusuk, meluncur

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : hemah tinggi, kasih sayang, baik hati

KNT : Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menyalin jawapan yang betul


 

No comments:

Post a Comment