HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 31.10.2011 |
TINGKATAN | 5S1 ( 0705 - 0815 ) 5K4 ( 1055 – 1205 ) |
TAJUK | ULANGKAJI : Novel Melunas Rindu ( Ting. 4 ) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : piawaian, didominasi, berkompromi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi, Sejarah NILAI : baik hati, hemah tinggi, kesyukuran BBM : Buku Teks Melunas Rindu ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyatakan sebab dan akibat Menjana idea |
REFLEKSI | 5S1 : Pelajar boleh menjawab beberapa soalan mudah tetapi memerlukan bantuan untuk menyatakan soalan agak mencabar seperti teknik plot. 5K4 : beberapa orang sahaja yang dapat menjawab soalan mudah manakala yang selebihnya tidak dapat mengingati cerita dengan baik kerana tidak mengulangkaji novel tersebut. Guru terpaksa mengulang semula sinopsis cerita. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 01.11.2011 |
TINGKATAN | 4S3 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | SEMUA PELAJAR TING. 4 KE DEWAN SRI SADONG UNTUK MENGHADIRI PERHIMPUNAN DAN PROGRAM MEMBACA |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 01.11.2011 |
TINGKATAN | 5K4 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | ULANGKAJI : Novel Kabus di Perbukitan ( Ting. 5 ) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : transaksi, celapa, ideologi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi, Sejarah NILAI : baik hati, hemah tinggi, kesyukuran BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyatakan sebab dan akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Kebanyakan soalan yang diajukan berjaya dijawab. Cuma terdapat segelintir pelajar agak sukar menjelaskan jawapan mereka secara lisan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 01.11.2011 |
TINGKATAN | 5K5 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | ULANGKAJI : Novel Melunas Rindu ( Ting. 4 ) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : piawaian, didominasi, berkompromi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi, Sejarah NILAI : baik hati, hemah tinggi, kesyukuran BBM : Buku Teks Melunas Rindu ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyatakan sebab dan akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Sebilangan besar pelajar tidak berjaya bercerita tentang sinopsis novel. Guru terpaksa menyatakan sinopsis dengan diselang seli dengan soalan mudah secara spontan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
TARIKH : 02.11.2011
CUTI PERISTIWA |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03.11.2011 |
TINGKATAN | 5S1 ( 0705 – 0815 ) 5K4 ( 0945 – 1055 ) |
TAJUK | LATIHAN PENGUKUHAN NOVEL |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : saspens, kritikan sosial SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : Rasional, kerajinan, keberanian BBM : Kertas, papan tulis ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah Mengenal pasti sebab dan akibat |
REFLEKSI | Semua pelajar dipastikan membuat latihan pemahaman novel. Pelajar 5S1 berjaya menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberi manakala ramai pelajar 5K4 tidak berjaya menyiapkan latihan dalam tempoh yang ditetapkan kerana leka membelek buku nota untuk menjawab latihan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03.11.2011 |
TINGKATAN | 5K5 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | ULANGKAJI : Novel Kabus di Perbukitan ( Ting. 5 ) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : transaksi, celapa, ideologi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi, Sejarah NILAI : baik hati, hemah tinggi, kesyukuran BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyatakan sebab dan akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan sinopsis novel dengan berpandukan salasilah keluarga watak utama yang dipaparkan di papan tulis. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04.11.2011 |
TINGKATAN | 5K5 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | LATIHAN PENGUKUHAN NOVEL |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : saspens, kritikan sosial SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : Rasional, kerajinan, keberanian BBM : Kertas, papan tulis ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah Mengenal pasti sebab dan akibat |
REFLEKSI | Kebanyakan pelajar tidak berjaya menyiapkan latihan kerana leka mencari jawapan dalam buku rujukan. Guru memberi jawapan secara lisan manakala pelajar diminta menjawabnya dalam format yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04.11.2011 |
TINGKATAN | 4S3 |
MASA | 0940 - 1040 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN : BM1 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : kondusif, dedikasi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : Rasional, kerajinan, keberanian BBM : Kertas Soalan Peperiksaan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menjana idea Mengenal pasti sebab dan akibat |
REFLEKSI | Skema jawapan peperiksaan berjaya dibincangkan. |
No comments:
Post a Comment