RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, November 1, 2013

MINGGU 44

MINGGU 44
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
28.10.2013
TINGKATAN
5K2 ( 0945 – 1055 )
5K8 ( 1130 – 1240 )
TAJUK
LATIHAN ULANGKAJI : KERTAS 1
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi setiap karangan.
3.        Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :    akses, cakna
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kemasyarakatan
NILAI  :   kasih sayang,hormat-menghormati, rasional
BBM   :   lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjana idea
Mengenal pasti sebab dan akibat
REFLEKSI
Sesi perbincangan berjaya dilaksanakan. Beberapa fakta penting berjaya dinyatakan secara spontan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
PEMULIHAN BAHASA MELAYU
TARIKH
29.10.2013
TINGKATAN
5K6  
MASA
0815 – 0925
TAJUK
P&P TIDAK DILAKSANAKAN KERANA ADANYA PERHIMPUNAN SEMPENA PROGRAM RESTU ILMU

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
29.10.2013
TINGKATAN
5K8
MASA
0945 – 1055
TAJUK
LATIHAN ULANGKAJI : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM DAN TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.          Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.          Mencatat  sekurang-kurangnya 8 sebab Malaysia menjadi destinasi pelancongan dan 3 implikasinya kepada negara.
3.          Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.          Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.  
5.          Menyelesaikan masalah tatabahasa.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan mudah daripada petikan.
2.        pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menulis rumusan dengan format dan cara yang betul.
4.        Menulis jawapan pemahaman petikan umum dengan betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   beriltizam, diaplikasikan, jati diri
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :  berhemah tinggi, kerjasama, patriotisme
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Perbincangan berjaya dilaksanakan secara spontan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
29.10.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
1055 - 1205
TAJUK
LATIHAN ULANGKAJI : KERTAS 1 & 2
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi setiap karangan.
3.        Mengenal pasti isi tersurat dan tersirat daripada petikan.
4.        Membaca petikan cerpen, drama, prosa klasik dan puisi yang diberi.
5.        Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
6.        Menjawab soalan pemahaman KOMSAS secara spontan.
7.        Menyelesaikan masalah tatabahasa.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.
KEMAHIRAN BAHASA
3.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
4.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :    akses, cakna
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kemasyarakatan
NILAI  :   kasih sayang,hormat-menghormati, rasional
BBM   :   lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjana idea
Mengenal pasti sebab dan akibat
REFLEKSI
Perbincangan berjaya dilaksanakan dengan hanya berfokus kepada permasalahan yang ditimbulkan sahaja.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
30.10.2013
TINGKATAN
5K2  ( 0705 – 0815 )
5S2  ( 1020 – 1130 )
TAJUK
MAJLIS PENYAMPAIAN SIJIL DAN HADIAH
DI
DEWAN MASYARAKAT SERIAN
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
31.10.2013
TINGKATAN
5K8
MASA
0705 – 0815
TAJUK
LATIHAN ULANGKAJI : Pemahaman KOMSAS
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan cerpen, drama, prosa klasik dan puisi yang diberi.
2.        Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
3.        Menjawab soalan pemahaman KOMSAS secara spontan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)
  8.0 :  8.2  : Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
3.        Pelajar menyalin jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   melalut, nobat, cahari
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   kasih sayang, keberanian, kerjasama
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat keputusan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Perbincangan berjaya dilaksanakan. Pelajar hanya diminta memberi jawapan secara spontan sahaja.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
31.10.2013
TINGKATAN
5K2
MASA
0945 – 1055
TAJUK
LATIHAN ULANGKAJI : Kertas 2
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Mengenal pasti isi tersurat dan tersirat daripada petikan.
2.        Membaca petikan cerpen, drama, prosa klasik dan puisi yang diberi.
3.        Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
4.        Menjawab soalan pemahaman KOMSAS secara spontan.
5.        Menyelesaikan masalah tatabahasa.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)
  8.0 :  8.2  : Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
3.        Pelajar menyalin jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
3.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
4.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   melalut, nobat, cahari
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   kasih sayang, keberanian, kerjasama
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat keputusan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar dipastikan mencatat jawapan yang betul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
01 .11.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
0940 - 1040
TAJUK
P & P TIDAK DAPAT DILAKSANAKAN KERANA PELAJAR PERLU MENYUSUN MEJA DAN KERUSI SEBAGAI PERSEDIAAN MENDUDUKI PEPERIKSAAN SPM

No comments:

Post a Comment