MINGGU 44
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
28.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K2 ( 0945 –
1055 )
5K8 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
LATIHAN ULANGKAJI : KERTAS 1
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi
setiap karangan.
3.
Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam
setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0
: 2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 :
7.1 : Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak
tugasan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang
relevan dengan kehendak tugasan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
akses, cakna
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Kemasyarakatan
NILAI
: kasih
sayang,hormat-menghormati, rasional
BBM
: lembaran Kertas Soalan
Peperiksaan
ABM
: Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menjana idea
Mengenal pasti sebab dan akibat
|
REFLEKSI
|
Sesi perbincangan berjaya
dilaksanakan. Beberapa fakta penting berjaya dinyatakan secara spontan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
PEMULIHAN BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
29.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K6
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
P&P TIDAK DILAKSANAKAN
KERANA ADANYA PERHIMPUNAN SEMPENA PROGRAM RESTU ILMU
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
29.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MASA
|
0945 – 1055
|
TAJUK
|
LATIHAN ULANGKAJI : RUMUSAN DAN
PEMAHAMAN PETIKAN UMUM DAN TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mencatat sekurang-kurangnya
8 sebab Malaysia menjadi destinasi pelancongan dan 3 implikasinya kepada
negara.
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
5.
Menyelesaikan masalah tatabahasa.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan
mudah daripada petikan.
2.
pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menulis rumusan dengan format dan cara yang
betul.
4.
Menulis jawapan pemahaman petikan umum dengan betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
beriltizam, diaplikasikan, jati diri
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : berhemah
tinggi, kerjasama, patriotisme
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Perbincangan berjaya dilaksanakan
secara spontan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
29.10.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
1055 - 1205
|
TAJUK
|
LATIHAN ULANGKAJI : KERTAS 1 & 2
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi
setiap karangan.
3.
Mengenal pasti isi tersurat dan tersirat daripada
petikan.
4.
Membaca petikan cerpen, drama, prosa klasik dan puisi
yang diberi.
5.
Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan
kehendak soalan.
6.
Menjawab soalan pemahaman KOMSAS secara spontan.
7.
Menyelesaikan masalah tatabahasa.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0
: 2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 :
7.1 : Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak
tugasan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang
relevan dengan kehendak tugasan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
3.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
4.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
akses, cakna
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Kemasyarakatan
NILAI
: kasih
sayang,hormat-menghormati, rasional
BBM
: lembaran Kertas Soalan
Peperiksaan
ABM
: Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menjana idea
Mengenal pasti sebab dan akibat
|
REFLEKSI
|
Perbincangan berjaya dilaksanakan
dengan hanya berfokus kepada permasalahan yang ditimbulkan sahaja.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
30.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K2 ( 0705 – 0815 )
5S2 ( 1020 – 1130 )
|
TAJUK
|
MAJLIS PENYAMPAIAN SIJIL DAN
HADIAH
DI
DEWAN MASYARAKAT SERIAN
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
31.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MASA
|
0705 – 0815
|
TAJUK
|
LATIHAN ULANGKAJI : Pemahaman KOMSAS
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan cerpen, drama, prosa klasik dan puisi
yang diberi.
2.
Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan
kehendak soalan.
3.
Menjawab soalan pemahaman KOMSAS secara spontan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.4 :
Aras 1 (iii)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
tertentu.
3.
Pelajar menyalin jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
melalut, nobat, cahari
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
kasih sayang, keberanian, kerjasama
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Perbincangan
berjaya dilaksanakan. Pelajar hanya diminta memberi jawapan secara spontan
sahaja.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
31.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K2
|
MASA
|
0945 – 1055
|
TAJUK
|
LATIHAN
ULANGKAJI : Kertas 2
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mengenal pasti isi tersurat dan tersirat daripada
petikan.
2.
Membaca petikan cerpen, drama, prosa klasik dan puisi
yang diberi.
3.
Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan
kehendak soalan.
4.
Menjawab soalan pemahaman KOMSAS secara spontan.
5.
Menyelesaikan masalah tatabahasa.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.4 :
Aras 1 (iii)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
tertentu.
3.
Pelajar menyalin jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
3.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
4.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
melalut, nobat, cahari
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
kasih sayang, keberanian, kerjasama
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan
mencatat jawapan yang betul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
01 .11.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
P & P TIDAK DAPAT
DILAKSANAKAN KERANA PELAJAR PERLU MENYUSUN MEJA DAN KERUSI SEBAGAI PERSEDIAAN
MENDUDUKI PEPERIKSAAN SPM
|
No comments:
Post a Comment