HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 05.07.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 08.15 - 09.25 |
TAJUK | NOVEL SETEGUH KARANG : LATAR MASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
3. Menerangkan sekurang-kurangnya tiga contoh peristiwa yang berlaku pada waktu pagi, tengah hari, petang dan malam. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : latar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kerjasama, ketekunan, kerajinan KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya dikumpul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 05.07.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 09.45 - 1055 |
TAJUK | SAJAK : Mahsuri |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Memberikan maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Mengenal pasti bentuk dan gaya bahasa sajak yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sajak yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : melengkung, seniman, khayalan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : hemah tinggi, kejujuran, hormat-menghormati KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 06.07.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | SAJAK : Mahsuri |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Memberikan maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Mengenal pasti bentuk dan gaya bahasa sajak yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sajak yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : melengkung, seniman, khayalan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : hemah tinggi, kejujuran, hormat-menghormati KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 06.07.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 09.45 – 10.55 |
TAJUK | TATABAHASA : cakap ajuk dan cakap pindah |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Memberi maksud cakap ajuk dan cakap pindah berserta contoh yang sesuai. 2. Menyenaraikan sembilan panduan untuk menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah. 3. Menukar 3 ayat cakap ajuk kepada cakap pindah dan menukar 3 ayat cakap pindah kepada cakap ajuk. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 1 ( ii ) 8.0 : 8.5 : Aras 1 ( vi ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota tentang cakap ajuk dan cakap pindah. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa. 3. Perbincangan jawapan latihan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata nama KOSA KATA : slanga, dibaham, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kerjasama, rasional, kerajinan KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyalin nota. Beberapa soalan dapat dijawab. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 06.07.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | NOVEL SETEGUH KARANG : LATAR MASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
3. Menerangkan sekurang-kurangnya tiga contoh peristiwa yang berlaku pada waktu pagi, tengah hari, petang dan malam. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : latar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kerjasama, ketekunan, kerajinan KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya disalin oleh pelajar. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 07.07.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | TATABAHASA : cakap ajuk dan cakap pindah |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Memberi maksud cakap ajuk dan cakap pindah berserta contoh yang sesuai. 2. Menyenaraikan sembilan panduan untuk menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah. 3. Menukar 3 ayat cakap ajuk kepada cakap pindah dan menukar 3 ayat cakap pindah kepada cakap ajuk. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 1 ( ii ) 8.0 : 8.5 : Aras 1 ( vi ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota tentang cakap ajuk dan cakap pindah. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa. 3. Perbincangan jawapan latihan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata nama KOSA KATA : slanga, dibaham, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kerjasama, rasional, kerajinan KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyalin nota. Beberapa soalan dapat dijawab. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 07.07.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | NOVEL SETEGUH KARANG : LATAR TEMPAT |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : latar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kerjasama, ketekunan, kerajinan KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya dikumpul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.07.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 07.05 - 08.15 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Punca-punca pencemaran sungai dan langkah menanganinya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga punca pencemaran sungai dan dua langkah mengatasinya. 3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca kehendak soalan. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : intiha, pemantauan, penguatkuasaan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama KNT : Menjanakan idea |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mencari sesetengah maklumat yang diperlukan tetapi masih belum mahir menggabungkan maklumat-maklumat berkenaan untuk menjadi satu perenggan yang menepati kehendak tugasan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.07.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 08.15 – 09.25 |
TAJUK | NOVEL SETEGUH KARANG : LATAR TEMPAT |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : latar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kerjasama, ketekunan, kerajinan KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya disalin oleh pelajar. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.07.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.20 – 11.30 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bahan-bahan sastera mampu membentuk sahsiah yang mulia. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima keperibadian yang mampu dibentuk oleh karya sastera dalam kalangan pelajar. 3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca kehendak soalan. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat berdasarkkan kehendak soalan |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : bertaqwa, sahsiah, patriotisme |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesasteraan Melayu NILAI : hemah tinggi, patriotisme, rasional KNT : Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar masih memerlukan bimbingan untuk mencari maklumat yang diperlukan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.07.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bahan-bahan sastera mampu membentuk sahsiah yang mulia. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima keperibadian yang mampu dibentuk oleh karya sastera dalam kalangan pelajar. 3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca kehendak soalan. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat berdasarkkan kehendak soalan |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : bertaqwa, sahsiah, patriotisme |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesasteraan Melayu NILAI : hemah tinggi, patriotisme, rasional KNT : Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar menggabungkan maklumat yang diberi dalam bentuk perenggan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.07.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 08.15 – 09.25 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Punca-punca pencemaran sungai dan langkah menanganinya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga punca pencemaran sungai dan dua langkah mengatasinya. 3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca kehendak soalan. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : intiha, pemantauan, penguatkuasaan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama KNT : Menjanakan idea |
REFLEKSI | Beberapa maklumat yang diperlukan berjaya dikumpul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU 27( 12.07.2010 – 16.07.2010 )
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.07.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 08.15 - 09.25 |
TAJUK | CERPEN : Aku, Kris dan Kristal |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menjawab sekurang-kurangnya sepuluh soalan mudah yang berkaitan dengan cerpen. 2. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji. 3. Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya lima persoalan cerpen. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : dakapan kehijauan, sawo matang |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : rasional, berdikari, hemah tinggi KNT : mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar boleh menjawab soalan mudah yang diajukan tetapi masih tidak dapat bercerita dengan baik. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.07.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 09.45 - 1055 |
TAJUK | PROSA TRADISIONAL : Hikayat Khoja Maimun |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menjawab beberapa soalan mudah yang berkaitan dengan prosa yang dikaji. 2. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada prosa yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sajak yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : sanbal, rampak, zahil, hubaya-hubaya |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/moral NILAI : rasional, menghargai, kasih sayang KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.07.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | PROSA TRADISIONAL : Hikayat Khoja Maimun |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menjawab beberapa soalan mudah yang berkaitan dengan prosa yang dikaji. 2. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada prosa yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sajak yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : sanbal, rampak, zahil, hubaya-hubaya |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/moral NILAI : rasional, menghargai, kasih sayang KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.07.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Sikap Negatif Masyarakat Berkaitan Isu Disiplin dalam Kalangan Pelajar dan Kesan-kesan terhadap Anak Mereka |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam sikap negatif masyarakat berkaiatan isu disiplin dalam kalangan pelajar. 3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kesan negatif terhadap pelajar berikutan sikap negatif masyarakat berkaitan isu disiplin dalam kalangan pelajar. 4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca petikan yang diberi. 2. Pelajar membuat latihan pengukuhan rumusan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : dilema, teori, hakikat |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Islam NILAI : kerjasama, hormat-menghormati, hemah tinggi KNT : merumus, meringkas |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengesan kesemua isi tersurat tetapi masih memerlukan bimbingan untuk mencari isi tersirat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.07.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 08.15 - 09.25 |
TAJUK | CERPEN : Aku, Kris dan Kristal |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menjawab sekurang-kurangnya sepuluh soalan mudah yang berkaitan dengan cerpen. 2. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji. 3. Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya lima persoalan cerpen. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : dakapan kehijauan, sawo matang |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : rasional, berdikari, hemah tinggi KNT : mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar hanya diajukan dengan soalan-soalan mudah sahaja. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 14.07.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Sikap Negatif Masyarakat Berkaitan Isu Disiplin dalam Kalangan Pelajar dan Kesan-kesan terhadap Anak Mereka |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam sikap negatif masyarakat berkaiatan isu disiplin dalam kalangan pelajar. 3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kesan negatif terhadap pelajar berikutan sikap negatif masyarakat berkaitan isu disiplin dalam kalangan pelajar. 4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca petikan yang diberi. 2. Pelajar membuat latihan pengukuhan rumusan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : dilema, teori, hakikat |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Islam NILAI : kerjasama, hormat-menghormati, hemah tinggi KNT : merumus, meringkas |
REFLEKSI | Pelajar boleh mengenal pasti isi tersurat tetapi memerlukan bimbingan mencari tersirat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 14.07.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.55 - 12.05 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina 6 ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis. 2. Menukar tiga ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya. 3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya. 4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : terpandang, berziarah, melupuskan, bonus |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Majoriti pelajar hanya berjaya menyelesaikan separuh daripada latihan dalam tempoh yang diberikan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 15.07.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Ciri-ciri sekolah idaman |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga ciri sekolah yang menjadi idaman pelajar. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : landskap, formal, sahsiah |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kebebasan, kebersihan fizikal dan mental, rasional KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya dikumpul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 15.07.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina 6 ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis. 2. Menukar tiga ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya. 3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya. 4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : terpandang, berziarah, melupuskan, bonus |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Latihan diselesaikan bersama-sama dengan guru. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 15.07.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.20 - 11.30 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Ciri-ciri Pengguna yang Bijak |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga ciri pengguna yang bijak semasa berbelanja. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : muslihat, luput, bajet, optimum |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi NILAI : kejujuran, kebebasan, rasional KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya dikumpul dengan bantuan guru. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 16.07.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Ciri-ciri Pengguna yang Bijak |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga ciri pengguna yang bijak semasa berbelanja. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : muslihat, luput, bajet, optimum |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi NILAI : kejujuran, kebebasan, rasional KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar menggabungkan maklumat yang diberi oleh guru dalam bentuk perenggan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 16.07.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Ciri-ciri sekolah idaman |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga ciri sekolah yang menjadi idaman pelajar. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : landskap, formal, sahsiah |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kebebasan, kebersihan fizikal dan mental, rasional KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Beberapa maklumat penting berjaya dikumpul. |
No comments:
Post a Comment