RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, July 15, 2010

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 26 dan 27

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

05.07.2010

KELAS

5K2

MASA

08.15 - 09.25

TAJUK

NOVEL SETEGUH KARANG : LATAR MASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan maksud latar masa.
  2. Menyatakan latar zaman novel dan bukti-buktinya.

3. Menerangkan sekurang-kurangnya tiga contoh peristiwa yang berlaku pada waktu pagi, tengah hari, petang dan malam.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar diminta mencari contoh peristiwa yang berlaku pada waktu pagi, tengah hari, petang dan malam.
  2. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : latar

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, ketekunan, kerajinan

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

05.07.2010

KELAS

4S5

MASA

09.45 - 1055

TAJUK

SAJAK : Mahsuri

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Memberikan maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Mengenal pasti bentuk dan gaya bahasa sajak yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sajak yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : melengkung, seniman, khayalan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : hemah tinggi, kejujuran, hormat-menghormati

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.07.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

SAJAK : Mahsuri

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Memberikan maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Mengenal pasti bentuk dan gaya bahasa sajak yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sajak yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : melengkung, seniman, khayalan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : hemah tinggi, kejujuran, hormat-menghormati

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.07.2010

KELAS

4S5

MASA

09.45 – 10.55

TAJUK

TATABAHASA : cakap ajuk dan cakap pindah

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Memberi maksud cakap ajuk dan cakap pindah berserta contoh yang sesuai.

2. Menyenaraikan sembilan panduan untuk menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah.

3. Menukar 3 ayat cakap ajuk kepada cakap pindah dan menukar 3 ayat cakap pindah kepada cakap ajuk.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 1 ( ii )

8.0 : 8.5 : Aras 1 ( vi )

AKTIVITI

1. Pelajar menyalin nota tentang cakap ajuk dan cakap pindah.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

3. Perbincangan jawapan latihan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata nama

KOSA KATA : slanga, dibaham,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerjasama, rasional, kerajinan

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin nota.

Beberapa soalan dapat dijawab.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.07.2010

KELAS

5K7

MASA

1130 - 1240

TAJUK

NOVEL SETEGUH KARANG : LATAR MASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan maksud latar masa.
  2. Menyatakan latar zaman novel dan bukti-buktinya.

3. Menerangkan sekurang-kurangnya tiga contoh peristiwa yang berlaku pada waktu pagi, tengah hari, petang dan malam.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar diminta mencari contoh peristiwa yang berlaku pada waktu pagi, tengah hari, petang dan malam.
  2. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : latar

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, ketekunan, kerajinan

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya disalin oleh pelajar.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.07.2010

KELAS

4S4

MASA

0705 - 0815

TAJUK

TATABAHASA : cakap ajuk dan cakap pindah

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Memberi maksud cakap ajuk dan cakap pindah berserta contoh yang sesuai.

2. Menyenaraikan sembilan panduan untuk menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah.

3. Menukar 3 ayat cakap ajuk kepada cakap pindah dan menukar 3 ayat cakap pindah kepada cakap ajuk.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 1 ( ii )

8.0 : 8.5 : Aras 1 ( vi )

AKTIVITI

1. Pelajar menyalin nota tentang cakap ajuk dan cakap pindah.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

3. Perbincangan jawapan latihan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata nama

KOSA KATA : slanga, dibaham,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerjasama, rasional, kerajinan

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin nota.

Beberapa soalan dapat dijawab.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.07.2010

KELAS

5K2

MASA

1055 - 1205

TAJUK

NOVEL SETEGUH KARANG : LATAR TEMPAT

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan maksud latar tempat.
  2. Menyatakan latar tempat yang terdapat pada novel dan peristiwa penting yang berlaku di latar tempat berkenaan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar diminta mencari latar tempat novel.
  2. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : latar

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, ketekunan, kerajinan

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.07.2010

KELAS

4S5

MASA

07.05 - 08.15

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Punca-punca pencemaran sungai dan langkah menanganinya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga punca pencemaran sungai dan dua langkah mengatasinya.

3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca kehendak soalan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : intiha, pemantauan, penguatkuasaan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama

KNT : Menjanakan idea

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencari sesetengah maklumat yang diperlukan tetapi masih belum mahir menggabungkan maklumat-maklumat berkenaan untuk menjadi satu perenggan yang menepati kehendak tugasan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.07.2010

KELAS

5K7

MASA

08.15 – 09.25

TAJUK

NOVEL SETEGUH KARANG : LATAR TEMPAT

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan maksud latar tempat.
  2. Menyatakan latar tempat yang terdapat pada novel dan peristiwa penting yang berlaku di latar tempat berkenaan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar diminta mencari latar tempat novel.
  2. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : latar

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, ketekunan, kerajinan

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya disalin oleh pelajar.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.07.2010

KELAS

5K2

MASA

10.20 – 11.30

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bahan-bahan sastera mampu membentuk sahsiah yang mulia.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima keperibadian yang mampu dibentuk oleh karya sastera dalam kalangan pelajar.

3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca kehendak soalan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat berdasarkkan kehendak soalan

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : bertaqwa, sahsiah, patriotisme

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesasteraan Melayu

NILAI : hemah tinggi, patriotisme, rasional

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar masih memerlukan bimbingan untuk mencari maklumat yang diperlukan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.07.2010

KELAS

5K7

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bahan-bahan sastera mampu membentuk sahsiah yang mulia.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima keperibadian yang mampu dibentuk oleh karya sastera dalam kalangan pelajar.

3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca kehendak soalan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat berdasarkkan kehendak soalan

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : bertaqwa, sahsiah, patriotisme

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesasteraan Melayu

NILAI : hemah tinggi, patriotisme, rasional

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar menggabungkan maklumat yang diberi dalam bentuk perenggan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.07.2010

KELAS

4S4

MASA

08.15 – 09.25

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Punca-punca pencemaran sungai dan langkah menanganinya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga punca pencemaran sungai dan dua langkah mengatasinya.

3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca kehendak soalan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : intiha, pemantauan, penguatkuasaan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama

KNT : Menjanakan idea

REFLEKSI

Beberapa maklumat yang diperlukan berjaya dikumpul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU 27( 12.07.2010 – 16.07.2010 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.07.2010

KELAS

5K2

MASA

08.15 - 09.25

TAJUK

CERPEN : Aku, Kris dan Kristal

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menjawab sekurang-kurangnya sepuluh soalan mudah yang berkaitan dengan cerpen.

2. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.

3. Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya lima persoalan cerpen.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan cerpen yang dikaji.
  2. Pelajar bercerita.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : dakapan kehijauan, sawo matang

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : rasional, berdikari, hemah tinggi

KNT : mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar boleh menjawab soalan mudah yang diajukan tetapi masih tidak dapat bercerita dengan baik.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.07.2010

KELAS

4S5

MASA

09.45 - 1055

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Hikayat Khoja Maimun

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menjawab beberapa soalan mudah yang berkaitan dengan prosa yang dikaji.

2. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada prosa yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sajak yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : sanbal, rampak, zahil, hubaya-hubaya

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/moral

NILAI : rasional, menghargai, kasih sayang

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.07.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Hikayat Khoja Maimun

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menjawab beberapa soalan mudah yang berkaitan dengan prosa yang dikaji.

2. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada prosa yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sajak yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang sajak yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : sanbal, rampak, zahil, hubaya-hubaya

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/moral

NILAI : rasional, menghargai, kasih sayang

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.07.2010

KELAS

4S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Sikap Negatif Masyarakat Berkaitan Isu Disiplin dalam Kalangan Pelajar dan Kesan-kesan terhadap Anak Mereka

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam sikap negatif masyarakat berkaiatan isu disiplin dalam kalangan pelajar.

3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kesan negatif terhadap pelajar berikutan sikap negatif masyarakat berkaitan isu disiplin dalam kalangan pelajar.

4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca petikan yang diberi.

2. Pelajar membuat latihan pengukuhan rumusan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : dilema, teori, hakikat

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Islam

NILAI : kerjasama, hormat-menghormati, hemah tinggi

KNT : merumus, meringkas

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengesan kesemua isi tersurat tetapi masih memerlukan bimbingan untuk mencari isi tersirat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.07.2010

KELAS

5K2

MASA

08.15 - 09.25

TAJUK

CERPEN : Aku, Kris dan Kristal

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menjawab sekurang-kurangnya sepuluh soalan mudah yang berkaitan dengan cerpen.

2. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.

3. Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya lima persoalan cerpen.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan cerpen.
  2. Pelajar bercerita.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : dakapan kehijauan, sawo matang

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : rasional, berdikari, hemah tinggi

KNT : mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar hanya diajukan dengan soalan-soalan mudah sahaja.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.07.2010

KELAS

4S4

MASA

0705 - 0815

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Sikap Negatif Masyarakat Berkaitan Isu Disiplin dalam Kalangan Pelajar dan Kesan-kesan terhadap Anak Mereka

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam sikap negatif masyarakat berkaiatan isu disiplin dalam kalangan pelajar.

3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kesan negatif terhadap pelajar berikutan sikap negatif masyarakat berkaitan isu disiplin dalam kalangan pelajar.

4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca petikan yang diberi.

2. Pelajar membuat latihan pengukuhan rumusan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : dilema, teori, hakikat

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Islam

NILAI : kerjasama, hormat-menghormati, hemah tinggi

KNT : merumus, meringkas

REFLEKSI

Pelajar boleh mengenal pasti isi tersurat tetapi memerlukan bimbingan mencari tersirat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.07.2010

KELAS

5K2

MASA

10.55 - 12.05

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina 6 ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis.

2. Menukar tiga ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : terpandang, berziarah, melupuskan, bonus

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar hanya berjaya menyelesaikan separuh daripada latihan dalam tempoh yang diberikan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

15.07.2010

KELAS

4S5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Ciri-ciri sekolah idaman

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga ciri sekolah yang menjadi idaman pelajar.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar rajah dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Secara berkumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap perenggan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : landskap, formal, sahsiah

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kebebasan, kebersihan fizikal dan mental, rasional

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

15.07.2010

KELAS

5K7

MASA

0815 - 0925

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina 6 ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis.

2. Menukar tiga ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : terpandang, berziarah, melupuskan, bonus

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Latihan diselesaikan bersama-sama dengan guru.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

15.07.2010

KELAS

5K2

MASA

10.20 - 11.30

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Ciri-ciri Pengguna yang Bijak

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga ciri pengguna yang bijak semasa berbelanja.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar rajah dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Secara berkumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap perenggan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : muslihat, luput, bajet, optimum

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : kejujuran, kebebasan, rasional

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul dengan bantuan guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.07.2010

KELAS

5K7

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Ciri-ciri Pengguna yang Bijak

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga ciri pengguna yang bijak semasa berbelanja.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar rajah dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Secara berkumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap perenggan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : muslihat, luput, bajet, optimum

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : kejujuran, kebebasan, rasional

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar menggabungkan maklumat yang diberi oleh guru dalam bentuk perenggan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.07.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Ciri-ciri sekolah idaman

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga ciri sekolah yang menjadi idaman pelajar.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar rajah dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Secara berkumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap perenggan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : landskap, formal, sahsiah

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kebebasan, kebersihan fizikal dan mental, rasional

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Beberapa maklumat penting berjaya dikumpul.


 

No comments:

Post a Comment