RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, July 1, 2010

RPH Minggu 24 & 25

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU 24( 21.06.2010 – 25.06.2010 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.06.2010

KELAS

5K2

MASA

8.15 - 9.25

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM2 : Pemahaman Komsas

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca beberapa petikan KOMSAS.

2. Menyatakan kehendak soalan soalan pemahaman.

3. Menyatakan jawapan yang betul bagi setiap soalan secara spontan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

1. Pelajar membaca petikan KOMSAS.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan petikan KOMSAS.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : gerimis, konsentrasi, kabullah

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, rasional, kasih sayang

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar menyalin jawapan yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.06.2010

KELAS

4S5

MASA

9.45 - 1055

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM2 : Pemahaman Komsas

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca beberapa petikan KOMSAS.

2. Menyatakan kehendak soalan soalan pemahaman.

3. Menyatakan jawapan yang betul bagi setiap soalan secara spontan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Pelajar membaca petikan KOMSAS.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan petikan KOMSAS.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : al-maidah, sigai, capal

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/moral

NILAI : hormat-menghormati, kasih sayang, keberanian

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar menyalin jawapan yang betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.06.2010

KELAS

4S4

MASA

0815-0925

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM2 : Pemahaman Komsas

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca beberapa petikan KOMSAS.

2. Menyatakan kehendak soalan soalan pemahaman.

3. Menyatakan jawapan yang betul bagi setiap soalan secara spontan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Pelajar membaca petikan KOMSAS.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan petikan KOMSAS.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : al-maidah, sigai, capal

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/moral

NILAI : hormat-menghormati, kasih sayang, keberanian

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar mencatat jawapan yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.06.2010

KELAS

4S5

MASA

9.45 - 1055

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM2 : Rumusan dan tatabahasa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam cara mengawal penyakit buah pinggang akibat diabetes dan dua kesan penyakit buah pinggang.

3. Menyelesaikan masalah tatabahasa.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat dan tersirat daripada petikan.
  2. Menunjukkan cara membuat rumusan yang betul.
  3. Mencatat jawapan yang betul bagi setiap soalan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Ayat penyata

KOSA KATA :
dialisis, dipreskripsikan, darah merah.

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerajinan, kerjasama

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar menyalin jawapan yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.06.2010

KELAS

5K7

MASA

11.30 - 1240

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM2 : Pemahaman Komsas

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca beberapa petikan KOMSAS.

2. Menyatakan kehendak soalan soalan pemahaman.

3. Menyatakan jawapan yang betul bagi setiap soalan secara spontan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

1. Pelajar membaca petikan KOMSAS.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan petikan KOMSAS.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : gerimis, konsentrasi, kabullah

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, rasional, kasih sayang

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar menyalin jawapan dengan ayat yang lengkap.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.06.2010

KELAS

4S4

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM2 : Rumusan dan tatabahasa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam cara mengawal penyakit buah pinggang akibat diabetes dan dua kesan penyakit buah pinggang.

3. Menyelesaikan masalah tatabahasa.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat dan tersirat daripada petikan.
  2. Menunjukkan cara membuat rumusan yang betul.
  3. Mencatat jawapan yang betul bagi setiap soalan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Ayat penyata

KOSA KATA :
dialisis, dipreskripsikan, darah merah.

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerajinan, kerjasama

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar menyalin jawapan yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.06.2010

KELAS

5K2

MASA

1055 - 1205

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM2 : Rumusan dan tatabahasa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam matlamat pendidikan vokasional di sekolah dan dua kekangan untuk melaksanakan pendidikan vokasional.

3. Menyelesaikan masalah tatabahasa.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat dan tersirat daripada petikan.
  2. Menunjukkan cara membuat rumusan yang betul.
  3. Mencatat jawapan yang betul bagi setiap soalan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Ayat penyata

KOSA KATA :
menggembleng, hiruk-pikuk, selok-belok.

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : kerajinan, berdikari, keberanian

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar menyalin jawapan yang betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

24.06.2010

KELAS

4S5

MASA

07.05 - 08.15

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM1

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca semua soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.

2. Menyatakan jenis karangan dan format penulisannya

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima isi/idea bagi setiap karangan

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca kehendak soalan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : jenis-jenis ayat

KOSA KATA : prasarana, sahsiah, harmoni,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kasih sayang, hormat-menghormati, kerjasama

KNT : Menjanakan idea

REFLEKSI

Pelajar didedahkan dengan kesilapan semasa membuat karangan dan menyalin rangka karangan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

24.06.2010

KELAS

5K7

MASA

0815 - 0925

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM2 : Rumusan dan tatabahasa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam matlamat pendidikan vokasional di sekolah dan dua kekangan untuk melaksanakan pendidikan vokasional.

3. Menyelesaikan masalah tatabahasa.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat dan tersirat daripada petikan.
  2. Menunjukkan cara membuat rumusan yang betul.
  3. Mencatat jawapan yang betul bagi setiap soalan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Ayat penyata

KOSA KATA :
menggembleng, hiruk-pikuk, selok-belok.

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : kerajinan, berdikari, keberanian

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar menyalin rumusan yang lengkap dan contoh jawapan bagi soalan tatabahasa.


 


 


 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

24.06.2010

KELAS

5K2

MASA

10.20 - 11.30

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM1

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca semua soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.

2. Menyatakan jenis karangan dan format penulisannya

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima isi/idea bagi setiap karangan

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca kehendak soalan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : benteng, konflik, idola.

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, kebebasan, hormat-menghormati

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar menyalin rangka karangan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.06.2010

KELAS

5K7

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM1

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca semua soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.

2. Menyatakan jenis karangan dan format penulisannya

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima isi/idea bagi setiap karangan

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca kehendak soalan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : benteng, konflik, idola.

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, kebebasan, hormat-menghormati

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar menyalin rangka karangan.


 

TARIKH

25.06.2010

KELAS

4S4

MASA

08.15 – 09.25

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM1

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca semua soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.

2. Menyatakan jenis karangan dan format penulisannya

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima isi/idea bagi setiap karangan

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca kehendak soalan.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : jenis-jenis ayat

KOSA KATA : prasarana, sahsiah, harmoni,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kasih sayang, hormat-menghormati, kerjasama

KNT : Menjanakan idea

REFLEKSI

Pelajar telah didedahkan tentang kelemahan semasa membuat karangan dan menjelaskan kehendak setiap karangan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU 25( 28.06.2010 – 02.07.2010 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.06.2010

KELAS

5K2

MASA

08.15 - 09.25

TAJUK

NOVEL SETEGUH KARANG : PLOT

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyatakan maksud plot.

2. Menjelaskan lima bahagian plot berdasarkan novel yang dikaji iaitu bahagian pemulaan, perkembangan, perumitan, puncak dan peleraian.

3. Menyatakan teknik-teknik plot dan peristiwa yang sesuai dengan teknik berkenaan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar diminta mencari contoh yang sesuai bagi binaan dan teknik plot novel yang dikaji.

2. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA :

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kerjasama, ketekunan, kerajinan

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.06.2010

KELAS

4S5

MASA

09.45 - 1055

TAJUK

SYAIR : Syair Siti Sianah

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Memberikan maksud setiap rangkap syair dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada sajak yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sajak yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang syair yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : kepik, cemara, sempolah, serudi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/moral

NILAI : hemah tinggi, kejujuran, kesederhanaan

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.06.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

SYAIR : Syair Siti Sianah

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Memberikan maksud setiap rangkap syair dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada sajak yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sajak yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang syair yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : kepik, cemara, sempolah, serudi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/moral

NILAI : hemah tinggi, kejujuran, kesederhanaan

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.06.2010

KELAS

4S5

MASA

09.45 - 1055

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah membendung kejadian ragut dan sikap negatif masyarakat.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam langkah membendung kejadian ragut dan dua sikap negatif masyarakat berkaitan dengan kejadian berkenaan.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Secara berpasangan, pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat daripada petikan dan membincangkan beberapa sikap negatif masyarakat berkaitan masalah berkenaan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Ayat penyata

KOSA KATA :
modus operandi, kebarangkalian

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : hormat-menghormati, kerjasama, rasional

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan maklumat yang diperlukan untuk membuat rumusan tetapi terdapat segelintir yang tidak peka terhadap format penulisan rumusan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.06.2010

KELAS

5K7

MASA

11.30 – 12.40

TAJUK

NOVEL SETEGUH KARANG : PLOT

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyatakan maksud plot.

2. Menjelaskan lima bahagian plot berdasarkan novel yang dikaji iaitu bahagian pemulaan, perkembangan, perumitan, puncak dan peleraian.

3. Menyatakan teknik-teknik plot dan peristiwa yang sesuai dengan teknik berkenaan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v )

7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang maksud dan contoh plot.
  2. Pelajar mencari contoh setiap binaan dan teknik plot berpandukan muka surat yang diberi oleh guru.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA :

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kerjasama, ketekunan, kerajinan

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar menyalin maklumat yang telah diperoleh.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.06.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah membendung kejadian ragut dan sikap negatif masyarakat.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam langkah membendung kejadian ragut dan dua sikap negatif masyarakat berkaitan dengan kejadian berkenaan.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITIa

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Secara berpasangan, pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat daripada petikan dan membincangkan beberapa sikap negatif masyarakat berkaitan masalah berkenaan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Ayat penyata

KOSA KATA :
modus operandi, kebarangkalian

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : hormat-menghormati, kerjasama, rasional

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar boleh mencari maklumat yang dikehendaki


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.06.2010

KELAS

5K2

MASA

09.45 - 1055

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Cara-cara mengurangkan tabiat merokok dan kesan apabila bebas daripada rokok.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya cara-cara mengurangkan tabiat merokok dan dua kebaikan setelah bebas daripada rokok.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk memperoleh maklumat yang diperlukan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Ayat penyata

KOSA KATA : disisihkan, ketagihan,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : keyakinan, tanggungjawab, menghargai

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Majoriti pelajar boleh menyatakan maklumat yang dikehendaki.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

01.07.2010

KELAS

4S5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha membanteras wabak denggi

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga usaha bagi menangani masalah penyakit demam denggi.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar rajah dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Secara berkumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap perenggan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : impak, pantauan.

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, tanggungjawab, kebersihan fizikal dan mental

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan fakta dan menunjukkan peningkatan untuk mengenal pasti maklumat dalam huraian. Masih bermasalah untuk menyatakan contoh.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

01.07.2010

KELAS

5K7

MASA

0815 - 0925

TAJUK

RUMUSAN: Cara-cara mengurangkan tabiat merokok dan kesan apabila bebas daripada rokok.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya cara-cara mengurangkan tabiat merokok dan dua kebaikan setelah bebas daripada rokok.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk memperoleh maklumat yang diperlukan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Ayat penyata

KOSA KATA : disisihkan, ketagihan,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : keyakinan, tanggungjawab, menghargai

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Terdapat segelintir pelajar yang boleh menyatakan isi tersurat tetapi masih lemah untuk mencari isi tersirat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

01.07.2010

KELAS

5K2

MASA

10.20 - 11.30

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Langkah-langkah mencegah gejala buli

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya langkah untuk menangani gejala buli di sekolah.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar rajah dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Secara berkumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap perenggan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : verbal, jati diri

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Islam

NILAI : kerjasama, kebebasan, hormat-menghormati

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar masih sukar untuk menyatakan contoh yang sesuai kerana kurangnya pengetahuan am.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.07.2010

KELAS

5K7

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Langkah-langkah mencegah gejala buli

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya langkah untuk menangani gejala buli di sekolah.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar rajah dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Secara berkumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap perenggan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : verbal, jati diri

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Islam

NILAI : kerjasama, kebebasan, hormat-menghormati

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan maklumat yang diperlukan setelah dipermudahkan oleh guru.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.07.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha membanteras wabak denggi

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga usaha bagi menangani masalah penyakit demam denggi.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar rajah dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Secara berkumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap perenggan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : impak, pantauan.

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, tanggungjawab, kebersihan fizikal dan mental

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Secara keseluruhannya pelajar boleh menyatakan fakta yang diperlukan tetapi belum mantap lagi dari segi penulisan.


 

1 comment: