RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU 24( 21.06.2010 – 25.06.2010 )
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.06.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM2 : Pemahaman Komsas |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca beberapa petikan KOMSAS. 2. Menyatakan kehendak soalan soalan pemahaman. 3. Menyatakan jawapan yang betul bagi setiap soalan secara spontan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca petikan KOMSAS. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan petikan KOMSAS. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : gerimis, konsentrasi, kabullah |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kerjasama, rasional, kasih sayang KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar menyalin jawapan yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.06.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 9.45 - 1055 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM2 : Pemahaman Komsas |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca beberapa petikan KOMSAS. 2. Menyatakan kehendak soalan soalan pemahaman. 3. Menyatakan jawapan yang betul bagi setiap soalan secara spontan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca petikan KOMSAS. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan petikan KOMSAS. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : al-maidah, sigai, capal |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/moral NILAI : hormat-menghormati, kasih sayang, keberanian KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar menyalin jawapan yang betul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.06.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815-0925 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM2 : Pemahaman Komsas |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca beberapa petikan KOMSAS. 2. Menyatakan kehendak soalan soalan pemahaman. 3. Menyatakan jawapan yang betul bagi setiap soalan secara spontan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca petikan KOMSAS. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan petikan KOMSAS. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : al-maidah, sigai, capal |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/moral NILAI : hormat-menghormati, kasih sayang, keberanian KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar mencatat jawapan yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.06.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 9.45 - 1055 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM2 : Rumusan dan tatabahasa |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam cara mengawal penyakit buah pinggang akibat diabetes dan dua kesan penyakit buah pinggang. 3. Menyelesaikan masalah tatabahasa. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Ayat penyata KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerajinan, kerjasama KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar menyalin jawapan yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.06.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 11.30 - 1240 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM2 : Pemahaman Komsas |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca beberapa petikan KOMSAS. 2. Menyatakan kehendak soalan soalan pemahaman. 3. Menyatakan jawapan yang betul bagi setiap soalan secara spontan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca petikan KOMSAS. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan petikan KOMSAS. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : gerimis, konsentrasi, kabullah |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kerjasama, rasional, kasih sayang KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar menyalin jawapan dengan ayat yang lengkap. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.06.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM2 : Rumusan dan tatabahasa |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam cara mengawal penyakit buah pinggang akibat diabetes dan dua kesan penyakit buah pinggang. 3. Menyelesaikan masalah tatabahasa. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Ayat penyata KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerajinan, kerjasama KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar menyalin jawapan yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.06.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM2 : Rumusan dan tatabahasa |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam matlamat pendidikan vokasional di sekolah dan dua kekangan untuk melaksanakan pendidikan vokasional. 3. Menyelesaikan masalah tatabahasa. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Ayat penyata KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : kerajinan, berdikari, keberanian KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar menyalin jawapan yang betul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 24.06.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 07.05 - 08.15 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM1 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca semua soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan. 2. Menyatakan jenis karangan dan format penulisannya 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima isi/idea bagi setiap karangan |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca kehendak soalan. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : jenis-jenis ayat KOSA KATA : prasarana, sahsiah, harmoni, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kasih sayang, hormat-menghormati, kerjasama KNT : Menjanakan idea |
REFLEKSI | Pelajar didedahkan dengan kesilapan semasa membuat karangan dan menyalin rangka karangan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 24.06.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM2 : Rumusan dan tatabahasa |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam matlamat pendidikan vokasional di sekolah dan dua kekangan untuk melaksanakan pendidikan vokasional. 3. Menyelesaikan masalah tatabahasa. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Ayat penyata KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : kerajinan, berdikari, keberanian KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar menyalin rumusan yang lengkap dan contoh jawapan bagi soalan tatabahasa. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 24.06.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.20 - 11.30 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM1 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca semua soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan. 2. Menyatakan jenis karangan dan format penulisannya 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima isi/idea bagi setiap karangan |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca kehendak soalan. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : benteng, konflik, idola. |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kerjasama, kebebasan, hormat-menghormati KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar menyalin rangka karangan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 25.06.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM1 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca semua soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan. 2. Menyatakan jenis karangan dan format penulisannya 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima isi/idea bagi setiap karangan |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca kehendak soalan. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : benteng, konflik, idola. |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kerjasama, kebebasan, hormat-menghormati KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar menyalin rangka karangan. |
TARIKH | 25.06.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 08.15 – 09.25 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL 1 : BM1 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca semua soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan. 2. Menyatakan jenis karangan dan format penulisannya 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima isi/idea bagi setiap karangan |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca kehendak soalan. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang pelbagai maklumat dengan mengaitkan dengan pengalaman sedia ada pelajar sendiri. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : jenis-jenis ayat KOSA KATA : prasarana, sahsiah, harmoni, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kasih sayang, hormat-menghormati, kerjasama KNT : Menjanakan idea |
REFLEKSI | Pelajar telah didedahkan tentang kelemahan semasa membuat karangan dan menjelaskan kehendak setiap karangan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU 25( 28.06.2010 – 02.07.2010 )
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 28.06.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 08.15 - 09.25 |
TAJUK | NOVEL SETEGUH KARANG : PLOT |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan maksud plot. 2. Menjelaskan lima bahagian plot berdasarkan novel yang dikaji iaitu bahagian pemulaan, perkembangan, perumitan, puncak dan peleraian. 3. Menyatakan teknik-teknik plot dan peristiwa yang sesuai dengan teknik berkenaan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI |
2. Pelajar membentangkan hasil perbincangan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : kerjasama, ketekunan, kerajinan KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya dikumpul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 28.06.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 09.45 - 1055 |
TAJUK | SYAIR : Syair Siti Sianah |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Memberikan maksud setiap rangkap syair dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada sajak yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sajak yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang syair yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : kepik, cemara, sempolah, serudi |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/moral NILAI : hemah tinggi, kejujuran, kesederhanaan KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.06.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | SYAIR : Syair Siti Sianah |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Memberikan maksud setiap rangkap syair dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada sajak yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sajak yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang syair yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : kepik, cemara, sempolah, serudi |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/moral NILAI : hemah tinggi, kejujuran, kesederhanaan KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.06.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 09.45 - 1055 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah membendung kejadian ragut dan sikap negatif masyarakat. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam langkah membendung kejadian ragut dan dua sikap negatif masyarakat berkaitan dengan kejadian berkenaan. 3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Ayat penyata KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : hormat-menghormati, kerjasama, rasional KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan maklumat yang diperlukan untuk membuat rumusan tetapi terdapat segelintir yang tidak peka terhadap format penulisan rumusan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.06.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 11.30 – 12.40 |
TAJUK | NOVEL SETEGUH KARANG : PLOT |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan maksud plot. 2. Menjelaskan lima bahagian plot berdasarkan novel yang dikaji iaitu bahagian pemulaan, perkembangan, perumitan, puncak dan peleraian. 3. Menyatakan teknik-teknik plot dan peristiwa yang sesuai dengan teknik berkenaan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) 7.0 : 7.3 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : kerjasama, ketekunan, kerajinan KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar menyalin maklumat yang telah diperoleh. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 30.06.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah membendung kejadian ragut dan sikap negatif masyarakat. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam langkah membendung kejadian ragut dan dua sikap negatif masyarakat berkaitan dengan kejadian berkenaan. 3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITIa |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Ayat penyata KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : hormat-menghormati, kerjasama, rasional KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar boleh mencari maklumat yang dikehendaki |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 30.06.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 09.45 - 1055 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Cara-cara mengurangkan tabiat merokok dan kesan apabila bebas daripada rokok. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Ayat penyata KOSA KATA : disisihkan, ketagihan, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : keyakinan, tanggungjawab, menghargai KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Majoriti pelajar boleh menyatakan maklumat yang dikehendaki. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 01.07.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha membanteras wabak denggi |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga usaha bagi menangani masalah penyakit demam denggi. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : impak, pantauan. |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kerjasama, tanggungjawab, kebersihan fizikal dan mental KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan fakta dan menunjukkan peningkatan untuk mengenal pasti maklumat dalam huraian. Masih bermasalah untuk menyatakan contoh. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 01.07.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | RUMUSAN: Cara-cara mengurangkan tabiat merokok dan kesan apabila bebas daripada rokok. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Ayat penyata KOSA KATA : disisihkan, ketagihan, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : keyakinan, tanggungjawab, menghargai KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Terdapat segelintir pelajar yang boleh menyatakan isi tersurat tetapi masih lemah untuk mencari isi tersirat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 01.07.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 10.20 - 11.30 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Langkah-langkah mencegah gejala buli |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya langkah untuk menangani gejala buli di sekolah. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : verbal, jati diri |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Islam NILAI : kerjasama, kebebasan, hormat-menghormati KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar masih sukar untuk menyatakan contoh yang sesuai kerana kurangnya pengetahuan am. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.07.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Langkah-langkah mencegah gejala buli |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya langkah untuk menangani gejala buli di sekolah. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : verbal, jati diri |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Islam NILAI : kerjasama, kebebasan, hormat-menghormati KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan maklumat yang diperlukan setelah dipermudahkan oleh guru. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.07.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha membanteras wabak denggi |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga usaha bagi menangani masalah penyakit demam denggi. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : impak, pantauan. |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kerjasama, tanggungjawab, kebersihan fizikal dan mental KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya pelajar boleh menyatakan fakta yang diperlukan tetapi belum mantap lagi dari segi penulisan. |
rph yang baik dan kemas.terima kasih
ReplyDelete