RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, October 7, 2010

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 39 & 40 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.09.2010

KELAS

5K2

MASA

8.15 - 9.25

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

TING LIMA

MATEMATIK 1

08.10 – 0925

( 1 jam 15 minit )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.09.2010

KELAS

4S5

MASA

09.45 - 1055

TAJUK

NOVEL : Sinopsis

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Menceritakan semula novel yang dikaji bab demi bab dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sinopsis novel yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka untuk menguji pemahaman pelajar terhadap sinopsis novel yang dikaji dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang novel yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : cemberut, idealisme, menyauk

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi/Pendidikan Islam

NILAI : kasih sayang, hemah tinggi, kejujuran

KNT : Merumus, meringkas

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan. 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.09.2010

KELAS

4S4

MASA

08.15 – 09.25

TAJUK

NOVEL : Sinopsis

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Menceritakan semula novel yang dikaji bab demi bab dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan sinopsis novel yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka untuk menguji pemahaman pelajar terhadap sinopsis novel yang dikaji dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang novel yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : cemberut, idealisme, menyauk

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi/Pendidikan Islam

NILAI : kasih sayang, hemah tinggi, kejujuran

KNT : Merumus, meringkas

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.09.2010

KELAS

4S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis.

2. Menukar ayat cakap pindah kepada cakap ajuk tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

3. Perbincangan jawapan bagi latihan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : para-para, merintangi,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar berjaya menyelesaikan latihan dalam tempoh yang diberikan. Perbincangan jawapan diteruskan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.09.2010

KELAS

5K7

MASA

11.30 – 12.40

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

TING LIMA

SAINS 2

10.10 – 12.40

( 2 jam 30 minit ) 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.09.2010

KELAS

4S4

MASA

0705 - 0815

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis.

2. Menukar ayat cakap pindah kepada cakap ajuk tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

3. Perbincangan jawapan bagi latihan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : para-para, merintangi,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar berjaya menyelesaikan latihan dalam tempoh yang diberikan. Perbincangan jawapan berjaya dilaksanakan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.09.2010

KELAS

5K2

MASA

1055 - 1205

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

TING LIMA

KESUSASTERAAN MELAYU 1

10.10 – 12.40

( 2 jam 30 minit ) 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.09.2010

KELAS

4S5

MASA

07.05 - 08.15

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Usaha-usaha Menggalakkan Perkembangan Industri Pelancongan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima usaha yang telah dan boleh dilaksanakan untuk menggalakkan perkembangan industri pelancongan Malaysia.

3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca kehendak soalan.

2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap isi.

3. Setiap kumpulan membentangkan hasil perbincangan mereka.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : promosi,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi, Ekonomi

NILAI : semangat kemasyarakatan, kerjasama, hormat-menghormati

KNT : Menjanakan idea

REFLEKSI

Maklumat berjaya dikumpul setelah dipermudahkan oleh guru.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.09.2010

KELAS

5K7

MASA

08.15 – 09.25

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : Pemahaman Cerpen dan Prosa Tradisional

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca dan memahami petikan cerpen Annyss Sophillia dan Prosa Tradisional Cerita Bayan yang Tiada Menurut Kata Ibu Bapa.

2. Membaca soalan-soalan pemahaman dan menyatakan kehendak tugasan.

3. Menyatakan jawapan yang tepat secara spontan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang berkaitan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA :
perwatakan, konco-konco, sopak, tabib

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menyalin contoh jawapan pemahaman yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.09.2010

KELAS

5K2

MASA

10.20 – 11.30

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Usaha-usaha untuk menyediakan peluang kepada rakyat dan punca-punca pengangguran

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam usaha untuk menyediakan peluang kerjaya kepada rakyat dan dua punca pengangguran.

2. Membuat rumusan dengan fomat yang betul.

3. Membaca soalan pemahaman dan menyatakan kehendak tugasan dan cadangan jawapan yang betul.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Pelajar mencatat rumusan dan jawapan pemahaman yang betul.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : modul, komersial, alternatif

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai

KNT : merumuskan, meringkaskan 

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya mencatat contoh rumusan dan jawapan pemahaman yang betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

01.10.2010

KELAS

5K7

MASA

07.05 – 08.15

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : Pemahaman Syair dan Novel

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca dan memahami syair Kelebihan Ilmu.

2. Membaca soalan-soalan pemahaman syair dan novel serta menyatakan kehendak tugasan.

3. Menyatakan jawapan yang tepat secara spontan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca syair.
  2. Pelajar menyalin contoh jawapan yang betul.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA :
kandil, saujana, saspens

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menyalin contoh jawapan pemahaman yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

01.10.2010

KELAS

4S4

MASA

08.15 – 09.25

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Usaha-usaha Menggalakkan Perkembangan Industri Pelancongan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak soalan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima usaha yang telah dan boleh dilaksanakan untuk menggalakkan perkembangan industri pelancongan Malaysia.

3. Mengenal pasti maklumat-maklumat penting yang perlu dimasukkan dalam perenggan pengenalan, isi dan penutup karangan berdasarkan kehendak soalan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 Aras 1 (ii)

AKTIVITI

1. Pelajar membaca kehendak soalan.

2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap isi.

3. Setiap kumpulan membentangkan hasil perbincangan mereka.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : promosi,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi, Ekonomi

NILAI : semangat kemasyarakatan, kerjasama, hormat-menghormati

KNT : Menjanakan idea

REFLEKSI

Maklumat berjaya dikumpul setelah dipermudahkan oleh guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU 40 ( 04.10.2010 – 08.10.2010 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.10.2010

KELAS

5K2

MASA

08.15 – 09.25

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : Pemahaman KOMSAS ( Cerpen, Prosa Tradisional, Syair dan Novel )

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca dan memahami petikan cerpen Annyss Sophillia dan Prosa Tradisional Cerita Bayan yang Tiada Menurut Kata Ibu Bapa, dan Syair Kelebihan Ilmu.

2. Membaca soalan-soalan pemahaman dan menyatakan kehendak tugasan.

3. Menyatakan jawapan yang tepat secara spontan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang berkaitan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA :
perwatakan, konco-konco, sopak, tabib, kandil

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menyalin contoh jawapan pemahaman yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.10.2010

KELAS

4S5

MASA

09.45 - 1055

TAJUK

NOVEL MELUNAS RINDU : Tema

Persoalan 

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Menyatakan tema Novel Melunas Rindu dan mengukuhkannya dengan sekurang-kurangnya tiga bukti.
  2. Menjelaskan sekurang-kurangnya enam persoalan novel yang dikaji beserta contoh-contoh yang relevan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii )  

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan tema dan persoalan novel yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka untuk menguji pemahaman pelajar terhadap isu yang dibentangkan dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang isu yang dibentangkan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : persoalan pokok, pemikiran

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi/Pendidikan Islam

NILAI : kasih sayang, hemah tinggi, kejujuran

KNT : Mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan. 


 

PEPERIKSAAN PENILAIAN MENENGAH RENDAH 2010

05 OKTOBER HINGGA 12 OKTOBER 2010


 

P&P TIDAK DIJALANKAN

KERANA

PELAJAR TINGKATAN EMPAT DAN LIMA DIBENARKAN BERCUTI


 

AKTIVITI GURU:

  1. MENYEMAK PEMBETULAN RUMUSAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM
  2. MENYEMAK LATIHAN KARANGAN PELAJAR TINGKATAN 4
  3. MENYEMAK LATIHAN TATABAHASA PELAJAR TINGKATAN 4
  4. MENYEMAK PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM ( BAHASA MELAYU KERTAS 1 )

1 comment:

  1. I think your RPH is great; informative, thoughtful, and well-written piece of work.

    GK TV

    ReplyDelete