RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Saturday, September 25, 2010

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 38 ( 20.09.2010 – 25.09.2010 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.09.2010

KELAS

5K2

MASA

8.15 - 9.25

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

TING LIMA

BAHASA MELAYU 2

0710 – 0925

( 2 jam 15 minit ) 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.09.2010

KELAS

4S5

MASA

09.45 - 1055

TAJUK

CERPEN : Biarlah Samudera

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Menceritakan semula cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya lima persoalan drama yang dikaji.

3. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dalam cerpen dan menjelaskan perwatakan mereka. 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )  

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang drama yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : skizofrenia,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kasih sayang, keberanian, ketekunan

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan. 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.09.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

CERPEN : Biarlah Samudera

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Menceritakan semula cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya lima persoalan drama yang dikaji.

3. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dalam cerpen dan menjelaskan perwatakan mereka. 

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )  

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji.

2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang drama yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : skizofrenia,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kasih sayang, keberanian, ketekunan

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan. 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.09.2010

KELAS

4S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Tanggapan negatif masyarakat terhadap warga tua dan kesan-kesannya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam tanggapan negatif masyarakat terhadap warga tua dan dua kesannya.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Secara berpasangan, pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat daripada petikan dan kesan-kesannya terhadap warga tua.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA :

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : hormat-menghormati, tanggungjawab, baik hati

KNT : merumuskan, meringkaskan 

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencari isi tersurat daripada petikan tetapi masih sukar menyatakan isi tersirat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.09.2010

KELAS

5K7

MASA

1130 - 1240

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

TING LIMA

BAHASA INGGERIS 2

1025 - 1240

( 2 jam 15 minit ) 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.09.2010

KELAS

4S4

MASA

0705 - 0815

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Tanggapan negatif masyarakat terhadap warga tua dan kesan-kesannya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam tanggapan negatif masyarakat terhadap warga tua dan dua kesannya.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  1. Secara berpasangan, pelajar diminta mengenal pasti isi tersurat daripada petikan dan kesan-kesannya terhadap warga tua.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA :

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : hormat-menghormati, tanggungjawab, baik hati

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencari isi tersurat daripada petikan tetapi masih sukar menyatakan isi tersirat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.09.2010

KELAS

5K2

MASA

1055 - 1205

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

TING LIMA

PENDIDIKAN MORAL

PENDIDIKAN ISLAM

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.09.2010

KELAS

4S5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha untuk memupuk semangat kejiranan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca dialog yang diberi dan memberi ulasan tentang dialog berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga usaha untuk memupuk semangat kejiranan.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca dialog yang diberi dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Secara berkumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap perenggan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : sarwajagat

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : kerjasama, hormat-menghormati, kebebasan

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.09.2010

KELAS

5K7

MASA

0815 - 0925

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

TING LIMA

SEJARAH 1

0825 - 0925

( 1 JAM ) 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.09.2010

KELAS

5K2

MASA

1020 - 1130

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

TING LIMA

SEJARAH 2

1010 - 1240

( 2 jam 30 minit ) 

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

24.09.2010

KELAS

5K7

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : RUMUSAN : Usaha-usaha untuk menyediakan peluang kepada rakyat dan punca-punca pengangguran

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam usaha untuk menyediakan peluang kerjaya kepada rakyat dan dua punca pengangguran.

2. Membuat rumusan dengan fomat yang betul.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Pelajar menyalin rumusan yang betul.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : modul, komersial, alternatif

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai

KNT : merumuskan, meringkaskan 

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menyalin contoh rumusan yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

24.09.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha untuk memupuk semangat kejiranan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca dialog yang diberi dan memberi ulasan tentang dialog berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga usaha untuk memupuk semangat kejiranan.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca dialog yang diberi dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Secara berkumpulan, pelajar mencari maklumat yang diperlukan dalam setiap perenggan karangan. 

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : sarwajagat

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : kerjasama, hormat-menghormati, kebebasan

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Beberapa maklumat berjaya dikumpul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SABTU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.09.2010

KELAS

4S4 ( 0815 – 0925 )

4S5 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

NOVEL - Maksud dan Ciri-ciri novel

  • Biodata Penulis Novel Melunas Rindu

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Menjelaskan maksud novel.
  2. Menyenaraikan ciri-ciri novel.
  3. Menerangkan tentang biodata novel M.elunas Rindu, Hartini Hamzah.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

8.0 : 8.3 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )  

AKTIVITI

1. Pelajar menyalin maklumat tentang maksud dan ciri-ciri novel.

2. Pelajar mencari maklumat tentang pengarang dan menghafalnya.

3. Pelajar yang dipilih secara rawak menyatakan beberapa maklumat tentang pengarang

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : prosa,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : tanggungjawab, keberanian, ketekunan

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Beberapa pelajar berjaya menghafal sekurang-kurangnya 7 maklumat tentang penulis novel.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.09.2010

KELAS

5K7

MASA

1130 - 1240

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : PEMAHAMAN RUMUSAN

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Memberi maksud rangkai kata yang diberi.

2. Menyatakan tiga kepentingan pendidikan kepada remaja.

3. Menjelaskan dua kesan sekiranya golongan belia bersikap terlalu memilih kerjaya.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Menyatakan kehendak soalan.
  2. Menyalin contoh jawapan soalan pemahaman petikan rumusan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA :
globalisasi, kekangan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menyalin contoh jawapan soalan pemahaman rumusan yang betul.


 

1 comment:

  1. Dear teacher,

    Thank you for your RPH weeks 37 & 38.
    Lesson plan-wellplanned n neat.

    However, the reflection should be more specific.

    Have a pleasant days ahead.

    PK KK

    ReplyDelete