HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 20.09.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 8.15 - 9.25 |
TAJUK | PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM TING LIMA BAHASA MELAYU 2 0710 – 0925 ( 2 jam 15 minit ) |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 20.09.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 09.45 - 1055 |
TAJUK | CERPEN : Biarlah Samudera |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
3. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dalam cerpen dan menjelaskan perwatakan mereka. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang drama yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : skizofrenia, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kasih sayang, keberanian, ketekunan KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.09.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | CERPEN : Biarlah Samudera |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
3. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dalam cerpen dan menjelaskan perwatakan mereka. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan cerpen yang dikaji. 2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru. 3. Guru memberi ulasan tentang drama yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : skizofrenia, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kasih sayang, keberanian, ketekunan KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.09.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Tanggapan negatif masyarakat terhadap warga tua dan kesan-kesannya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam tanggapan negatif masyarakat terhadap warga tua dan dua kesannya. 3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : hormat-menghormati, tanggungjawab, baik hati KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mencari isi tersurat daripada petikan tetapi masih sukar menyatakan isi tersirat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.09.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM TING LIMA BAHASA INGGERIS 2 1025 - 1240 ( 2 jam 15 minit ) |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.09.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Tanggapan negatif masyarakat terhadap warga tua dan kesan-kesannya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam tanggapan negatif masyarakat terhadap warga tua dan dua kesannya. 3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : hormat-menghormati, tanggungjawab, baik hati KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mencari isi tersurat daripada petikan tetapi masih sukar menyatakan isi tersirat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.09.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM TING LIMA PENDIDIKAN MORAL PENDIDIKAN ISLAM |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.09.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha untuk memupuk semangat kejiranan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca dialog yang diberi dan memberi ulasan tentang dialog berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga usaha untuk memupuk semangat kejiranan. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : sarwajagat |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : kerjasama, hormat-menghormati, kebebasan KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya dikumpul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.09.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM TING LIMA SEJARAH 1 0825 - 0925 ( 1 JAM ) |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.09.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM TING LIMA SEJARAH 2 1010 - 1240 ( 2 jam 30 minit ) |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 24.09.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : RUMUSAN : Usaha-usaha untuk menyediakan peluang kepada rakyat dan punca-punca pengangguran |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam usaha untuk menyediakan peluang kerjaya kepada rakyat dan dua punca pengangguran. 2. Membuat rumusan dengan fomat yang betul. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : modul, komersial, alternatif |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya menyalin contoh rumusan yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 24.09.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha untuk memupuk semangat kejiranan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca dialog yang diberi dan memberi ulasan tentang dialog berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga usaha untuk memupuk semangat kejiranan. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : sarwajagat |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : kerjasama, hormat-menghormati, kebebasan KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Beberapa maklumat berjaya dikumpul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SABTU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 25.09.2010 |
KELAS | 4S4 ( 0815 – 0925 ) 4S5 ( 0945 – 1055 ) |
TAJUK | NOVEL - Maksud dan Ciri-ciri novel
|
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 8.0 : 8.3 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin maklumat tentang maksud dan ciri-ciri novel. 2. Pelajar mencari maklumat tentang pengarang dan menghafalnya. 3. Pelajar yang dipilih secara rawak menyatakan beberapa maklumat tentang pengarang |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : prosa, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : tanggungjawab, keberanian, ketekunan KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Beberapa pelajar berjaya menghafal sekurang-kurangnya 7 maklumat tentang penulis novel. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 25.09.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : PEMAHAMAN RUMUSAN |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Memberi maksud rangkai kata yang diberi. 2. Menyatakan tiga kepentingan pendidikan kepada remaja. 3. Menjelaskan dua kesan sekiranya golongan belia bersikap terlalu memilih kerjaya. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya menyalin contoh jawapan soalan pemahaman rumusan yang betul. |
Dear teacher,
ReplyDeleteThank you for your RPH weeks 37 & 38.
Lesson plan-wellplanned n neat.
However, the reflection should be more specific.
Have a pleasant days ahead.
PK KK