HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 25.10.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | ULANG KAJI : Puisi Tradisional Ting.4 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat: 1. Menyatakan maksud keenam-enam puisi tradisional yang terdapat dalam Antologi Anak Laut ( Ting.4 ) 2. Menjawab beberapa soalan pemahaman mengikut format SPM sebenar. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar menjelaskan maksud keenam-enam puisi tradisional yang dikaji. 2. Kumpulan yang membuat perbentangan bertanyakan soalan pemahaman kepada rakan-rakan yang lain. 3. Pelajar membuat latihan pemahaman. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa klasik KOSA KATA : menongkah, bayu, kelekati |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : hemah tinggi, kerjasama, keadilan KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Majoriti pelajar dapat menjawab soalan mudah kerana merujuk nota di buku rujukan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 25.10.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TING EMPAT MATEMATIK 2 1010 - 1240 ( 2 jam 30 minit ) |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 26.10.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TING EMPAT SAINS 1 0810 - 0925 ( 1 jam 15 minit ) |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 26.10.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TING EMPAT SAINS 2 1010 - 1240 ( 2 jam 30 minit ) |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 26.10.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | ULANG KAJI : Puisi Tradisional Ting.4 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat: 1. Menyatakan maksud keenam-enam puisi tradisional yang terdapat dalam Antologi Anak Laut ( Ting.4 ) 2. Menjawab beberapa soalan pemahaman mengikut format SPM sebenar. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Guru menjelaskan maksud kesemua puisi yang dikaji. 2. Pelajar membuat latihan pemahaman puisi terpilih. 3. Perbincangan jawapan bagi latihan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa klasik KOSA KATA : menongkah, bayu, kelekati |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : hemah tinggi, kerjasama, keadilan KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar lemah. Semua pelajar menyalin contoh jawapan latihan pemahaman. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 27.10.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TING EMPAT SAINS PERTANIAN 2 0725 - 0925 ( 2 jam ) |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 27.10.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | ULANG KAJI : Puisi Moden Ting.5 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat: 1. Menyatakan maksud keenam-enam sajak yang terdapat dalam Antologi Kerusi ( Ting.5 ) 2. Menjawab beberapa soalan pemahaman mengikut format SPM sebenar. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar menjelaskan maksud kesemua puisi yang dikaji. 2. Pelajar membuat latihan pemahaman puisi terpilih.. 3. Perbincangan jawapan bagi latihan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : gema, gerimis, titipan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/Moral NILAI : patriotisme, kerjasama, keadilan KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbincangan jawapan bagi soalan pemahaman berjaya dijalankan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 28.10.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TING EMPAT P. SAINS SUKAN 0810 - 0925 ( 1 jam 15 minit ) |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 28.10.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | ULANG KAJI : Puisi Moden Ting.5 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat: 1. Menyatakan maksud keenam-enam sajak yang terdapat dalam Antologi Kerusi ( Ting.5 ) 2. Menjawab beberapa soalan pemahaman mengikut format SPM sebenar. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Guru menjelaskan maksud kesemua puisi yang dikaji. 2. Pelajar membuat latihan pemahaman puisi terpilih.. 3. Perbincangan jawapan bagi latihan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : gema, gerimis, titipan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/Moral NILAI : patriotisme, kerjasama, keadilan KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar lemah. Semua pelajar menyalin contoh jawapan latihan pemahaman. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 28.10.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Faedah permainan tradisional dan langkah-langkah untuk menghidupkan permainan tradisional kembali |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faedah permainan tradisional dan dua langkah untuk menghidupkan permainan tradisional kembali. 2. Membuat rumusan dengan fomat yang betul. 3. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dalam ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : riadah, hambar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : semangat bermasyarakat, keyakinan, menghargai KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya mencatat isi tersurat dan isi tersirat dan jawapan pemahaman yang betul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.10.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Faedah permainan tradisional dan langkah-langkah untuk menghidupkan permainan tradisional kembali |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faedah permainan tradisional dan dua langkah untuk menghidupkan permainan tradisional kembali. 2. Membuat rumusan dengan fomat yang betul. 3. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dalam ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : riadah, hambar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : semangat bermasyarakat, keyakinan, menghargai KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya mencatat contoh rumusan dan jawapan pemahaman yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.10.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TING EMPAT Pelajar membuat ulangkaji sebagai persediaan untuk menghadapi peperiksaan PSK ( 1040 – 1140 ) |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU 44 ( 01.11- 05.11.2010 )
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 01.11.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | ULANG KAJI : Prosa Tradisional Ting.5 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat: 1. Menceritakan secara ringkas tentang keempat-empat prosa tradisional daripada Antologi Kerusi ( Ting.5 ) 2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar menceritakan secara ringkas tentang keempat-empat prosa tradisional yang dikaji. 2. Kumpulan yang membuat perbentangan bertanyakan soalan pemahaman kepada rakan-rakan yang lain. 3. Guru memberi ulasan tentang prosa tradisional yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa klasik KOSA KATA : peterana, kejamas, semberani, lepan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam, Sejarah NILAI : hemah tinggi, kerjasama, keadilan KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Majoriti pelajar dapat menjawab soalan mudah kerana kumpulan yang membuat perbentangan terlebih dahulu menerangkan sinopsis keempat-empat prosa. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 01.11.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Manfaat pelaksanaan MyID di jabatan kerajaan dan kelemahan sistem ini. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam manfaat pelaksanaan MyID di jabatan kerajaan dan dua kelemahan sistem berkenaan. 2. Membuat rumusan dengan fomat yang betul. 3. Membaca soalan pemahaman dan menyatakan kehendak tugasan dan cadangan jawapan yang betul. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : traformasi, mengakses, nombor rujukan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : ICT NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya mencatat contoh rumusan dan jawapan pemahaman yang betul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.11.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Manfaat pelaksanaan MyID di jabatan kerajaan dan kelemahan sistem ini. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam manfaat pelaksanaan MyID di jabatan kerajaan dan dua kelemahan sistem berkenaan. 2. Membuat rumusan dengan fomat yang betul. 3. Membaca soalan pemahaman dan menyatakan kehendak tugasan dan cadangan jawapan yang betul. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : transformasi, mengakses, nombor rujukan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : ICT NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya mencatat contoh rumusan dan jawapan pemahaman yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.11.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN BM2 : Pemahaman KOMSAS |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca dan memahami petikan daripada petikan cerpen Mellisa dan Prosa Tradisional dan sajak Adat Sezaman. 2. Membaca soalan-soalan pemahaman dan menyatakan kehendak tugasan. 3. Menyatakan jawapan yang tepat secara spontan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya menyalin contoh jawapan pemahaman yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.11.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 11.30 – 12.40 |
TAJUK | ULANG KAJI : Prosa Tradisional Ting.5 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat: 1. Menceritakan secara ringkas tentang keempat-empat prosa tradisional daripada Antologi Kerusi ( Ting.5 ) 2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Guru menceritakan keempat-empat sinopsis prosa klasik yang dikaji. 2. Daripada cerita ringkas berkenaan, guru mengajukan beberapa soalan mudah kepada para pelajar. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa klasik KOSA KATA : peterana, kejamas, semberani, lepan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam, Sejarah NILAI : hemah tinggi, kerjasama, keadilan KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Majoriti pelajar dapat menjawab soalan mudah kerana guru terpaksa bercerita terlebih dahulu sebelum soalan diajukan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03.11.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN BM2 : Pemahaman KOMSAS |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca dan memahami petikan daripada petikan cerpen Mellisa dan Prosa Tradisional dan sajak Adat Sezaman. 2. Membaca soalan-soalan pemahaman dan menyatakan kehendak tugasan. 3. Menyatakan jawapan yang tepat secara spontan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya menyalin contoh jawapan pemahaman yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03.11.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 11.30 – 12.40 |
TAJUK | ULANG KAJI : Cerpen Ting.5 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat: 1. Menceritakan secara ringkas tentang keenam-enam cerpen daripada Antologi Kerusi ( Ting.5 ) 2. Menjawab beberapa soalan pemahaman mengikut format SPM yang sebenar dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : audiens, menabrak, mencanai, nanar, kanvas |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : patriotisme, kerjasama, keadilan KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar boleh menjawab soalan berbentuk pemahaman tetapi menghadapi masalah menjawab soalan berbentuk KBKK. Guru terpaksa memberi panduan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04.110.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN ( BM 2 ) TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis. 2. Menukar ayat aktif menjadi ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya. 3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya. 4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
2. Pelajar mencatat jawapan yang betul. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : penghias, konvokesyen |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Majoriti pelajar berjaya mencatat jawapan yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04.11.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | ULANG KAJI : Cerpen Ting.5 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat: 1. Menceritakan secara ringkas tentang keenam-enam cerpen daripada Antologi Kerusi ( Ting.5 ) 2. Menjawab beberapa soalan pemahaman mengikut format SPM yang sebenar dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : audiens, menabrak, mencanai, nanar, kanvas |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : patriotisme, kerjasama, keadilan KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya menyalin contoh jawapan soalan pemahaman yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04.11.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis. 2. Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya. 3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya. 4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa. 3. Perbincangan jawapan bagi latihan tatabahasa. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : lemau, balet, canggung |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Majoriti pelajar berjaya menyelesaikan latihan dalam tempoh yang diberikan. Perbincangan jawapan diteruskan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 05.11.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis. 2. Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya. 3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya. 4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa. 3. Perbincangan jawapan bagi latihan tatabahasa. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : lemau, balet, canggung |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Perbincangan jawapan diteruskan. Pelajar menyalin jawapan yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 05.11.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN ( BM 2 ) TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis. 2. Menukar ayat aktif menjadi ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya. 3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya. 4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
2. Pelajar mencatat jawapan yang betul. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : penghias, konvokesyen |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Majoriti pelajar berjaya mencatat jawapan yang betul. |
Cikgu perlu edit sedikit RPH pada 01.11.10 untuk kelas 4S5, bahagian Kosa Kata.
ReplyDeleteRPH kemas kini. Tambahkan lagi usaha cikgu supaya prestasi cikgu turut cemerlang.
Terima kasih kerana berusaha menghantar RPH cikgu.
htchong