RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Monday, November 8, 2010

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 43 & 44

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.10.2010

KELAS

5K2

MASA

0815 - 0925

TAJUK

ULANG KAJI : Puisi Tradisional Ting.4

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menyatakan maksud keenam-enam puisi tradisional yang terdapat dalam Antologi Anak Laut ( Ting.4 )

2. Menjawab beberapa soalan pemahaman mengikut format SPM sebenar.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar menjelaskan maksud keenam-enam puisi tradisional yang dikaji.

2. Kumpulan yang membuat perbentangan bertanyakan soalan pemahaman kepada rakan-rakan yang lain.

3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa klasik

KOSA KATA : menongkah, bayu, kelekati

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : hemah tinggi, kerjasama, keadilan

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Majoriti pelajar dapat menjawab soalan mudah kerana merujuk nota di buku rujukan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.10.2010

KELAS

4S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN

TING EMPAT

MATEMATIK 2

1010 - 1240

( 2 jam 30 minit )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.10.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN

TING EMPAT

SAINS 1

0810 - 0925

( 1 jam 15 minit )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.10.2010

KELAS

4S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN

TING EMPAT

SAINS 2

1010 - 1240

( 2 jam 30 minit )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.10.2010

KELAS

5K7

MASA

1130 - 1240

TAJUK

ULANG KAJI : Puisi Tradisional Ting.4

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menyatakan maksud keenam-enam puisi tradisional yang terdapat dalam Antologi Anak Laut ( Ting.4 )

2. Menjawab beberapa soalan pemahaman mengikut format SPM sebenar.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Guru menjelaskan maksud kesemua puisi yang dikaji.

2. Pelajar membuat latihan pemahaman puisi terpilih.

3. Perbincangan jawapan bagi latihan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa klasik

KOSA KATA : menongkah, bayu, kelekati

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : hemah tinggi, kerjasama, keadilan

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar lemah. Semua pelajar menyalin contoh jawapan latihan pemahaman.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.10.2010

KELAS

4S4

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN

TING EMPAT

SAINS PERTANIAN 2

0725 - 0925

( 2 jam )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.10.2010

KELAS

5K2

MASA

1055 - 1205

TAJUK

ULANG KAJI : Puisi Moden Ting.5

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menyatakan maksud keenam-enam sajak yang terdapat dalam Antologi Kerusi ( Ting.5 )

2. Menjawab beberapa soalan pemahaman mengikut format SPM sebenar.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar menjelaskan maksud kesemua puisi yang dikaji.

2. Pelajar membuat latihan pemahaman puisi terpilih..

3. Perbincangan jawapan bagi latihan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : gema, gerimis, titipan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/Moral

NILAI : patriotisme, kerjasama, keadilan

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbincangan jawapan bagi soalan pemahaman berjaya dijalankan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.10.2010

KELAS

4S5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN

TING EMPAT

P. SAINS SUKAN

0810 - 0925

( 1 jam 15 minit )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.10.2010

KELAS

5K7

MASA

0815 - 0925

TAJUK

ULANG KAJI : Puisi Moden Ting.5

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menyatakan maksud keenam-enam sajak yang terdapat dalam Antologi Kerusi ( Ting.5 )

2. Menjawab beberapa soalan pemahaman mengikut format SPM sebenar.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Guru menjelaskan maksud kesemua puisi yang dikaji.

2. Pelajar membuat latihan pemahaman puisi terpilih..

3. Perbincangan jawapan bagi latihan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : gema, gerimis, titipan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/Moral

NILAI : patriotisme, kerjasama, keadilan

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar lemah. Semua pelajar menyalin contoh jawapan latihan pemahaman.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.10.2010

KELAS

5K2

MASA

1020 - 1130

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Faedah permainan tradisional dan langkah-langkah untuk menghidupkan permainan tradisional kembali

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faedah permainan tradisional dan dua langkah untuk menghidupkan permainan tradisional kembali.

2. Membuat rumusan dengan fomat yang betul.

3. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dalam ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
  3. Pelajar membuat rumusan dan jawapan pemahaman yang betul.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : riadah, hambar

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : semangat bermasyarakat, keyakinan, menghargai

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya mencatat isi tersurat dan isi tersirat dan jawapan pemahaman yang betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.10.2010

KELAS

5K7

MASA

0705 - 0815

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Faedah permainan tradisional dan langkah-langkah untuk menghidupkan permainan tradisional kembali

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faedah permainan tradisional dan dua langkah untuk menghidupkan permainan tradisional kembali.

2. Membuat rumusan dengan fomat yang betul.

3. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dalam ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
  3. Pelajar membuat rumusan dan jawapan pemahaman yang betul.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : riadah, hambar

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : semangat bermasyarakat, keyakinan, menghargai

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya mencatat contoh rumusan dan jawapan pemahaman yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.10.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN

TING EMPAT

Pelajar membuat ulangkaji sebagai persediaan untuk

menghadapi peperiksaan PSK ( 1040 – 1140 )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU 44 ( 01.11- 05.11.2010 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

01.11.2010

KELAS

5K2

MASA

0815 - 0925

TAJUK

ULANG KAJI : Prosa Tradisional Ting.5

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menceritakan secara ringkas tentang keempat-empat prosa tradisional daripada Antologi Kerusi ( Ting.5 )

2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar menceritakan secara ringkas tentang keempat-empat prosa tradisional yang dikaji.

2. Kumpulan yang membuat perbentangan bertanyakan soalan pemahaman kepada rakan-rakan yang lain.

3. Guru memberi ulasan tentang prosa tradisional yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa klasik

KOSA KATA : peterana, kejamas, semberani, lepan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam, Sejarah

NILAI : hemah tinggi, kerjasama, keadilan

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Majoriti pelajar dapat menjawab soalan mudah kerana kumpulan yang membuat perbentangan terlebih dahulu menerangkan sinopsis keempat-empat prosa.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

01.11.2010

KELAS

4S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Manfaat pelaksanaan MyID di jabatan kerajaan dan kelemahan sistem ini.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam manfaat pelaksanaan MyID di jabatan kerajaan dan dua kelemahan sistem berkenaan.

2. Membuat rumusan dengan fomat yang betul.

3. Membaca soalan pemahaman dan menyatakan kehendak tugasan dan cadangan jawapan yang betul.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Pelajar mencatat rumusan dan jawapan pemahaman yang betul.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : traformasi, mengakses, nombor rujukan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : ICT

NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya mencatat contoh rumusan dan jawapan pemahaman yang betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.11.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Manfaat pelaksanaan MyID di jabatan kerajaan dan kelemahan sistem ini.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam manfaat pelaksanaan MyID di jabatan kerajaan dan dua kelemahan sistem berkenaan.

2. Membuat rumusan dengan fomat yang betul.

3. Membaca soalan pemahaman dan menyatakan kehendak tugasan dan cadangan jawapan yang betul.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Pelajar mencatat rumusan dan jawapan pemahaman yang betul.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : transformasi, mengakses, nombor rujukan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : ICT

NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya mencatat contoh rumusan dan jawapan pemahaman yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.11.2010

KELAS

4S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN BM2 : Pemahaman KOMSAS

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca dan memahami petikan daripada petikan cerpen Mellisa dan Prosa Tradisional dan sajak Adat Sezaman.

2. Membaca soalan-soalan pemahaman dan menyatakan kehendak tugasan.

3. Menyatakan jawapan yang tepat secara spontan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang berkaitan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA :

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menyalin contoh jawapan pemahaman yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.11.2010

KELAS

5K7

MASA

11.30 – 12.40

TAJUK

ULANG KAJI : Prosa Tradisional Ting.5

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menceritakan secara ringkas tentang keempat-empat prosa tradisional daripada Antologi Kerusi ( Ting.5 )

2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Guru menceritakan keempat-empat sinopsis prosa klasik yang dikaji.

2. Daripada cerita ringkas berkenaan, guru mengajukan beberapa soalan mudah kepada para pelajar.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa klasik

KOSA KATA : peterana, kejamas, semberani, lepan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam, Sejarah

NILAI : hemah tinggi, kerjasama, keadilan

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Majoriti pelajar dapat menjawab soalan mudah kerana guru terpaksa bercerita terlebih dahulu sebelum soalan diajukan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.11.2010

KELAS

4S4

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN BM2 : Pemahaman KOMSAS

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca dan memahami petikan daripada petikan cerpen Mellisa dan Prosa Tradisional dan sajak Adat Sezaman.

2. Membaca soalan-soalan pemahaman dan menyatakan kehendak tugasan.

3. Menyatakan jawapan yang tepat secara spontan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang berkaitan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA :

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : ketekunan, keyakinan, menghargai

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menyalin contoh jawapan pemahaman yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.11.2010

KELAS

5K2

MASA

11.30 – 12.40

TAJUK

ULANG KAJI : Cerpen Ting.5

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menceritakan secara ringkas tentang keenam-enam cerpen daripada Antologi Kerusi ( Ting.5 )

2. Menjawab beberapa soalan pemahaman mengikut format SPM yang sebenar dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
  2. Pelajar membuat latihan pemahaman cerpen terpilih mengikut format SPM sebenar.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : audiens, menabrak, mencanai, nanar, kanvas

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : patriotisme, kerjasama, keadilan

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar boleh menjawab soalan berbentuk pemahaman tetapi menghadapi masalah menjawab soalan berbentuk KBKK. Guru terpaksa memberi panduan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.110.2010

KELAS

4S5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN ( BM 2 ) TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis.

2. Menukar ayat aktif menjadi ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang masalah tatabahasa yang dikemukakan.

2. Pelajar mencatat jawapan yang betul.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : penghias, konvokesyen

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar berjaya mencatat jawapan yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.11.2010

KELAS

5K7

MASA

0815 - 0925

TAJUK

ULANG KAJI : Cerpen Ting.5

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menceritakan secara ringkas tentang keenam-enam cerpen daripada Antologi Kerusi ( Ting.5 )

2. Menjawab beberapa soalan pemahaman mengikut format SPM yang sebenar dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
  2. Pelajar membuat latihan pemahaman cerpen terpilih mengikut format SPM sebenar.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : audiens, menabrak, mencanai, nanar, kanvas

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : patriotisme, kerjasama, keadilan

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menyalin contoh jawapan soalan pemahaman yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.11.2010

KELAS

5K2

MASA

1020 - 1130

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis.

2. Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

3. Perbincangan jawapan bagi latihan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : lemau, balet, canggung

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar berjaya menyelesaikan latihan dalam tempoh yang diberikan. Perbincangan jawapan diteruskan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

05.11.2010

KELAS

5K7

MASA

0705 - 0815

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis.

2. Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.

2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

3. Perbincangan jawapan bagi latihan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : lemau, balet, canggung

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Perbincangan jawapan diteruskan. Pelajar menyalin jawapan yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

05.11.2010

KELAS

4S5

MASA

0815 - 0925

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN ( BM 2 ) TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina ayat daripada setiap perkataan yang diberi dengan betul dan gramatis.

2. Menukar ayat aktif menjadi ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang masalah tatabahasa yang dikemukakan.

2. Pelajar mencatat jawapan yang betul.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : penghias, konvokesyen

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyakatan

NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar berjaya mencatat jawapan yang betul.

1 comment:

  1. Cikgu perlu edit sedikit RPH pada 01.11.10 untuk kelas 4S5, bahagian Kosa Kata.

    RPH kemas kini. Tambahkan lagi usaha cikgu supaya prestasi cikgu turut cemerlang.

    Terima kasih kerana berusaha menghantar RPH cikgu.

    htchong

    ReplyDelete