HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.11.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | ULANG KAJI : Drama Antologi Anak Laut ( Ting 4 ) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat: 1. Menceritakan secara ringkas tentang ketiga-tiga drama yang pernah dikaji daripada Antologi Anak Laut ( Ting 4 ) 2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar menceritakan secara ringkas tentang ketiga-tiga drama yang pernah dikaji. 2. Kumpulan yang membuat perbentangan bertanyakan soalan pemahaman kepada rakan-rakan yang lain. 3. Guru memberi ulasan tentang drama yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : sebuntil, baruh, manifesto |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : patriotisme, kerjasama, keadilan KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Majoriti pelajar dapat menjawab soalan mudah kerana kumpulan yang membuat perbentangan terlebih dahulu menerangkan sinopsis ketiga-tiga drama yang dikaji. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.11.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 09.45 - 1055 |
TAJUK | NOVEL MELUNAS RINDU : Watak dan perwatakan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) 8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
3. Guru memberi ulasan tentang isu yang dibentangkan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : berkarisma |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi/Pendidikan Islam NILAI : ketekunan, hemah tinggi, kejujuran KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.11.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 08.15 – 09.25 |
TAJUK | NOVEL MELUNAS RINDU : Watak dan perwatakan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) 8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
3. Guru memberi ulasan tentang isu yang dibentangkan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : berkarisma |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi/Pendidikan Islam NILAI : ketekunan, hemah tinggi, kejujuran KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.11.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 09.45 - 1055 |
TAJUK | NOVEL MELUNAS RINDU : Latar Masa |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) 8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
3. Guru memberi ulasan tentang isu yang dibentangkan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : latar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi/Pendidikan Islam NILAI : ketekunan, hemah tinggi, kejujuran KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.11.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 11.30 – 12.40 |
TAJUK | ULANG KAJI : Drama Antologi Anak Laut ( Ting 4 ) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat: 1. Menceritakan secara ringkas tentang ketiga-tiga drama yang pernah dikaji daripada Antologi Anak Laut ( Ting 4 ) 2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Guru menceritakan tentang ketiga-tiga drama yang dikaji. 2. Pelajar diminta menjawab soalan-soalan mudah berdasarkan cerita berkenaan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : sebuntil, baruh, manifesto |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : patriotisme, kerjasama, keadilan KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar yang membuat catatan semasa guru bercerita dapat menjawab soalan yang diajukan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.11.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | NOVEL MELUNAS RINDU : Latar Masa |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) 8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
3. Guru memberi ulasan tentang isu yang dibentangkan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : latar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi/Pendidikan Islam NILAI : ketekunan, hemah tinggi, kejujuran KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.11.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1055 – 1205 |
TAJUK | ULANG KAJI : Drama Antologi Kerusi ( Ting 5 ) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat: 1. Menceritakan secara ringkas tentang ketiga-tiga drama yang pernah dikaji daripada Antologi Kerusi ( Ting 5 ) 2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar menceritakan secara ringkas tentang ketiga-tiga drama yang pernah dikaji. 2. Kumpulan yang membuat perbentangan bertanyakan soalan pemahaman kepada rakan-rakan yang lain. 3. Guru memberi ulasan tentang drama yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : nuances, diulit, kudus, persona |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam NILAI : patriotik, keberanian, keadilan KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Majoriti pelajar dapat menjawab soalan mudah kerana kumpulan yang membuat perbentangan terlebih dahulu menerangkan sinopsis ketiga-tiga drama yang dikaji. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11.11.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | NOVEL MELUNAS RINDU : Latar Tempat |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) 8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : latar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi/Pendidikan Islam NILAI : ketekunan, hemah tinggi, kejujuran KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11.11.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 1055 – 1205 |
TAJUK | ULANG KAJI : Drama Antologi Kerusi ( Ting 5 ) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat: 1. Menceritakan secara ringkas tentang ketiga-tiga drama yang pernah dikaji daripada Antologi Kerusi ( Ting 5 ) 2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Guru menceritakan tentang ketiga-tiga drama yang dikaji. 2. Pelajar diminta menjawab soalan-soalan mudah berdasarkan cerita berkenaan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : nuances, diulit, kudus, persona |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam NILAI : patriotik, keberanian, keadilan KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar yang membuat catatan semasa guru bercerita dapat menjawab soalan yang diajukan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11.11.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | ULANG KAJI : Kertas 1 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat: 1. Membaca beberapa contoh soalan karangan SPM tahun-tahun lepas dan menentukan kehendak tugasan dan jenis karangan. 2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima idea yang sesuai bagi setiap contoh soalan karangan yang dibincangkan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : wacana, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : rasional, keyakinan, menghargai KNT : Mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | PERBINCANGAN BERJAYA DILAKSANAKAN |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.11.2010 |
KELAS | 5K7 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | ULANG KAJI : Kertas 1 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat: 1. Membaca beberapa contoh soalan karangan SPM tahun-tahun lepas dan menentukan kehendak tugasan dan jenis karangan. 2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima idea yang sesuai bagi setiap contoh soalan karangan yang dibincangkan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : wacana, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : rasional, keyakinan, menghargai KNT : Mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | PERBINCANGAN BERJAYA DILAKSANAKAN |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.11.2010 |
KELAS | 4S4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | NOVEL MELUNAS RINDU : Latar Tempat |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) 8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : latar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi/Pendidikan Islam NILAI : ketekunan, hemah tinggi, kejujuran KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MINGGU 46
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 15.11.2010 |
KELAS | 5K2 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | ULANG KAJI : NOVEL ( Terminal Tiga & Seteguh Karang ) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat: 1. Menceritakan secara ringkas tentang kedua-dua novel yang pernah dikaji. 2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang kedua-dua novel yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : waima, miring, eceran |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : ketekunan, kerjasama, kasih sayang KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Soalan-soalan tentang Novel Seteguh Karang berjaya dijawab tetapi pelajar bermasalah untuk menjawab soalan tentang novel Terminal Tiga. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 15.11.2010 |
KELAS | 4S5 |
MASA | 09.45 - 1055 |
TAJUK | NOVEL MELUNAS RINDU : Plot |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat:
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) 8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : morfologi KOSA KATA : eksposisi, monolog, pemerian |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi/Pendidikan Islam NILAI : ketekunan, hemah tinggi, kejujuran KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
TARIKH : 16 NOVEMBER 2010
MAJLIS PENYAMPAIAN HADIAH DAN SIJIL |
HARI : RABU
TARIKH : 17 NOVEMBER 2010
CUTI UMUM HARI RAYA AIDILADHA |
HARI : KHAMIS & JUMAAT
TARIKH : 18 & 19 NOVEMBER 2010
CUTI TANPA GANTI |
No comments:
Post a Comment