RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Monday, November 15, 2010

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU 45 & 46

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.11.2010

KELAS

5K2

MASA

0815 - 0925

TAJUK

ULANG KAJI : Drama Antologi Anak Laut ( Ting 4 )

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menceritakan secara ringkas tentang ketiga-tiga drama yang pernah dikaji daripada Antologi Anak Laut ( Ting 4 )

2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar menceritakan secara ringkas tentang ketiga-tiga drama yang pernah dikaji.

2. Kumpulan yang membuat perbentangan bertanyakan soalan pemahaman kepada rakan-rakan yang lain.

3. Guru memberi ulasan tentang drama yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : sebuntil, baruh, manifesto

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : patriotisme, kerjasama, keadilan

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Majoriti pelajar dapat menjawab soalan mudah kerana kumpulan yang membuat perbentangan terlebih dahulu menerangkan sinopsis ketiga-tiga drama yang dikaji.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.11.2010

KELAS

4S5

MASA

09.45 - 1055

TAJUK

NOVEL MELUNAS RINDU : Watak dan perwatakan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Menyenaraikan semua watak yang terlibat dalam novel yang dikaji.
  2. Menjelaskan perwatakan setiap watak yang terlibat dalam novel yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v )

8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan hasil perbincangan.
  2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka untuk menguji pemahaman pelajar terhadap isu yang dibentangkan dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang isu yang dibentangkan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : berkarisma

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi/Pendidikan Islam

NILAI : ketekunan, hemah tinggi, kejujuran

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.11.2010

KELAS

4S4

MASA

08.15 – 09.25

TAJUK

NOVEL MELUNAS RINDU : Watak dan perwatakan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Menyenaraikan semua watak yang terlibat dalam novel yang dikaji.
  2. Menjelaskan perwatakan setiap watak yang terlibat dalam novel yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v )

8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan hasil perbincangan.
  2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka untuk menguji pemahaman pelajar terhadap isu yang dibentangkan dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang isu yang dibentangkan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : berkarisma

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi/Pendidikan Islam

NILAI : ketekunan, hemah tinggi, kejujuran

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.11.2010

KELAS

4S5

MASA

09.45 - 1055

TAJUK

NOVEL MELUNAS RINDU : Latar Masa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Menyenaraikan latar masa yang terdapat dalam novel yang dikaji.
  2. Menjelaskan peristiwa penting yang berlaku pada latar masa berkenaan

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v )

8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan hasil perbincangan.
  2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka untuk menguji pemahaman pelajar terhadap isu yang dibentangkan dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang isu yang dibentangkan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : latar

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi/Pendidikan Islam

NILAI : ketekunan, hemah tinggi, kejujuran

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.11.2010

KELAS

5K7

MASA

11.30 – 12.40

TAJUK

ULANG KAJI : Drama Antologi Anak Laut ( Ting 4 )

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menceritakan secara ringkas tentang ketiga-tiga drama yang pernah dikaji daripada Antologi Anak Laut ( Ting 4 )

2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Guru menceritakan tentang ketiga-tiga drama yang dikaji.

2. Pelajar diminta menjawab soalan-soalan mudah berdasarkan cerita berkenaan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : sebuntil, baruh, manifesto

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : patriotisme, kerjasama, keadilan

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar yang membuat catatan semasa guru bercerita dapat menjawab soalan yang diajukan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.11.2010

KELAS

4S4

MASA

0705 - 0815

TAJUK

NOVEL MELUNAS RINDU : Latar Masa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Menyenaraikan latar masa yang terdapat dalam novel yang dikaji.
  2. Menjelaskan peristiwa penting yang berlaku pada latar masa berkenaan

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v )

8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan hasil perbincangan.
  2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka untuk menguji pemahaman pelajar terhadap isu yang dibentangkan dengan dipantau oleh guru.

3. Guru memberi ulasan tentang isu yang dibentangkan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : latar

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi/Pendidikan Islam

NILAI : ketekunan, hemah tinggi, kejujuran

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.11.2010

KELAS

5K2

MASA

1055 – 1205

TAJUK

ULANG KAJI : Drama Antologi Kerusi ( Ting 5 )

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menceritakan secara ringkas tentang ketiga-tiga drama yang pernah dikaji daripada Antologi Kerusi ( Ting 5 )

2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar menceritakan secara ringkas tentang ketiga-tiga drama yang pernah dikaji.

2. Kumpulan yang membuat perbentangan bertanyakan soalan pemahaman kepada rakan-rakan yang lain.

3. Guru memberi ulasan tentang drama yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : nuances, diulit, kudus, persona

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam

NILAI : patriotik, keberanian, keadilan

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Majoriti pelajar dapat menjawab soalan mudah kerana kumpulan yang membuat perbentangan terlebih dahulu menerangkan sinopsis ketiga-tiga drama yang dikaji.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.11.2010

KELAS

4S5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

NOVEL MELUNAS RINDU : Latar Tempat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Menyenaraikan latar tempat yang terdapat dalam novel yang dikaji.
  2. Menjelaskan peristiwa penting yang berlaku pada latar tempat berkenaan

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v )

8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan hasil perbincangan.
  2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka untuk menguji pemahaman pelajar terhadap isu yang dibentangkan dengan dipantau oleh guru.
  3. Guru memberi ulasan tentang isu yang dibentangkan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : latar

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi/Pendidikan Islam

NILAI : ketekunan, hemah tinggi, kejujuran

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.11.2010

KELAS

5K7

MASA

1055 – 1205

TAJUK

ULANG KAJI : Drama Antologi Kerusi ( Ting 5 )

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menceritakan secara ringkas tentang ketiga-tiga drama yang pernah dikaji daripada Antologi Kerusi ( Ting 5 )

2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Guru menceritakan tentang ketiga-tiga drama yang dikaji.

2. Pelajar diminta menjawab soalan-soalan mudah berdasarkan cerita berkenaan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : nuances, diulit, kudus, persona

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam

NILAI : patriotik, keberanian, keadilan

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar yang membuat catatan semasa guru bercerita dapat menjawab soalan yang diajukan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.11.2010

KELAS

5K2

MASA

1020 - 1130

TAJUK

ULANG KAJI : Kertas 1

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Membaca beberapa contoh soalan karangan SPM tahun-tahun lepas dan menentukan kehendak tugasan dan jenis karangan.

2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima idea yang sesuai bagi setiap contoh soalan karangan yang dibincangkan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Guru membaca beberapa soalan karangan SPM tahun-tahun lepas.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat-maklumat yang berkaitan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : wacana,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : rasional, keyakinan, menghargai

KNT : Mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

PERBINCANGAN BERJAYA DILAKSANAKAN

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.11.2010

KELAS

5K7

MASA

0705 - 0815

TAJUK

ULANG KAJI : Kertas 1

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Membaca beberapa contoh soalan karangan SPM tahun-tahun lepas dan menentukan kehendak tugasan dan jenis karangan.

2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima idea yang sesuai bagi setiap contoh soalan karangan yang dibincangkan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Guru membaca beberapa soalan karangan SPM tahun-tahun lepas.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat-maklumat yang berkaitan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : wacana,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : rasional, keyakinan, menghargai

KNT : Mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

PERBINCANGAN BERJAYA DILAKSANAKAN


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.11.2010

KELAS

4S4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

NOVEL MELUNAS RINDU : Latar Tempat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Menyenaraikan latar tempat yang terdapat dalam novel yang dikaji.
  2. Menjelaskan peristiwa penting yang berlaku pada latar tempat berkenaan

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v )

8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan hasil perbincangan.
  2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka untuk menguji pemahaman pelajar terhadap isu yang dibentangkan dengan dipantau oleh guru.
  3. Guru memberi ulasan tentang isu yang dibentangkan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : latar

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi/Pendidikan Islam

NILAI : ketekunan, hemah tinggi, kejujuran

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

MINGGU 46

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

15.11.2010

KELAS

5K2

MASA

0815 - 0925

TAJUK

ULANG KAJI : NOVEL ( Terminal Tiga & Seteguh Karang )

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

1. Menceritakan secara ringkas tentang kedua-dua novel yang pernah dikaji.

2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang kedua-dua novel yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : waima, miring, eceran

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : ketekunan, kerjasama, kasih sayang

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Soalan-soalan tentang Novel Seteguh Karang berjaya dijawab tetapi pelajar bermasalah untuk menjawab soalan tentang novel Terminal Tiga.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

15.11.2010

KELAS

4S5

MASA

09.45 - 1055

TAJUK

NOVEL MELUNAS RINDU : Plot

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat:

  1. Menyatakan maksud istilah-istilah yang berkaitan dengan binaan dan teknik plot.
  2. Menjelaskan peristiwa-peristiwa yang berkaitan dengan plot yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v )

8.0 : 8.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan hasil perbincangan.
  2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka untuk menguji pemahaman pelajar terhadap isu yang dibentangkan dengan dipantau oleh guru.
  1. Guru memberi ulasan tentang isu yang dibentangkan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : eksposisi, monolog, pemerian

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi/Pendidikan Islam

NILAI : ketekunan, hemah tinggi, kejujuran

KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

TARIKH : 16 NOVEMBER 2010

MAJLIS PENYAMPAIAN HADIAH DAN SIJIL


 

HARI : RABU

TARIKH : 17 NOVEMBER 2010

CUTI UMUM

HARI RAYA AIDILADHA


 

HARI : KHAMIS & JUMAAT

TARIKH : 18 & 19 NOVEMBER 2010

CUTI TANPA GANTI

No comments:

Post a Comment