MINGGU 1 ( 03 - 07.01.2011 )
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03.01.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | Pengenalan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menjelaskan beberapa perkara yang bakal dipelajari. 2. Menyatakan beberapa keperluan yang perlu disediakan untuk P&P . |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 3 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Jenis-jenis ayat ( ayat perintah ) KOSA KATA : kriteria |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : tanggungjawab, menghargai KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar telah mencatat maklumat yang dikehendaki oleh guru |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03.01.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | SEMUA PELAJAR TINGKATAN EMPAT MENGIKUTI PROGRAM MINGGU ORIENTASI |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04.01.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Faedah permainan tradisional dan langkah-langkah untuk menghidupkan permainan tradisional kembali |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan yang diberi dengan teliti, kemudian memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faedah permainan tradisional dan dua langkah untuk menghidupkan permainan tradisional kembali. 3. Membuat rumusan dengan fomat yang betul. 4. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dalam ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : riadah, hambar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : semangat bermasyarakat, keyakinan, menghargai KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya mencatat isi tersurat dan isi tersirat dan jawapan pemahaman yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04.01.2011 |
KELAS | 5K5 ( 0815 – 0925 ) 5K4 ( 1020 – 1130 ) |
TAJUK | Pengenalan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menjelaskan beberapa perkara yang bakal dipelajari. 2. Menyatakan beberapa keperluan yang perlu disediakan untuk P&P . |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 3 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Jenis-jenis ayat ( ayat perintah ) KOSA KATA : kriteria |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : tanggungjawab, menghargai KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar telah mencatat maklumat yang dikehendaki oleh guru |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 05.01.2011 |
KELAS | 5K5 ( 0815 – 0925 ) 5K4 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Faedah permainan tradisional dan langkah-langkah untuk menghidupkan permainan tradisional kembali |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan yang diberi dengan teliti, kemudian memberi ulasan tentang petikan berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faedah permainan tradisional dan dua langkah untuk menghidupkan permainan tradisional kembali. 3. Membuat rumusan dengan fomat yang betul. 4. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dalam ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : riadah, hambar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : semangat bermasyarakat, keyakinan, menghargai KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya mencatat isi tersurat dan isi tersirat dan jawapan pemahaman yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 05.01.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | Pengenalan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menjelaskan beberapa perkara yang bakal dipelajari. 2. Menyatakan beberapa keperluan yang perlu disediakan untuk P&P . |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 3 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Jenis-jenis ayat ( ayat perintah ) KOSA KATA : kriteria |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : tanggungjawab, menghargai KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar telah mencatat maklumat yang dikehendaki oleh guru |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 06.01.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | KARANGAN : Pengenalan kepada karangan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Memberi ulasan tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan. 2. Menyenariakan sekurang-kurangnya tiga cara menghasilkan sebuah karangan berdasarkan bahan rangsangan. 3. Menjelaskan empat kriteria untuk menghasilkan karangan yang cemerlang. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar menyalin nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : gramatis, penskoran, idea, relevan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Seni NILAI : rasional, tanggungjawab KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar dipastikan menyalin nota |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 06.01.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Ciri-ciri Pengguna Bijak |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti poster yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga ciri pengguna yang bijak. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : Dasawarsa, iktisar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi NILAI : kerjasama, patriotisme, ketekunan KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Majoriti pelajar menyiapkan karangan dalam tempoh yang ditetapkan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 07.01.2011 |
KELAS | 5K4 ( 0815 – 0925 ) 5K5 ( 1040 – 1140 ) |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Ciri-ciri Pengguna Bijak |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti poster yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga ciri pengguna yang bijak. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : Dasawarsa, iktisar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi NILAI : kerjasama, patriotisme, ketekunan KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Latihan karangan yang diberi hanya bertujuan untuk menguji skil pelajar membuat karangan. Bagi pelajar 5K4, ramai yang boleh membuat karangan tetapi tidak dapat menyiapkan karangan dalam tempoh yang diberikan manakala pelajar 5K5 sangat lemah untuk mengolah sebuah karangan. |
No comments:
Post a Comment