MINGGU 2 ( 10 - 14.01.2011 )
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.01.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Pantun Enam Kerat |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan pantun dengan nada dan intonasi yang betul. 2. Memberi maksud setiap rangkap pantun dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni yang terdapat dalam puisi yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan puisi. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa Klasik KOSA KATA : kemirau, kotai |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : kasih sayang, keberanian, rasional KNT : menjana idea |
REFLEKSI | Pelajar boleh mengenal pasti nilai murni yang terdapat dalam pantun |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.01.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Pantun Empat Kerat ( Budi ) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa Klasik KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : kasih sayang, hemah tinggi, menghargai KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar berjayan mencatat nota dan menyalin contoh soalan pemahaman yang betul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11.01.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Kesan-kesan buruk penggunaan kad kredit dan usaha menanganinya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima keburukan penggunaan kad kredit kepada penggunanya. 3. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga cara untuk menangani masalah pengunaan kad kredit. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi NILAI : rasional, kesederhanaan KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya mencatat isi tersurat dan isi tersirat dan jawapan pemahaman yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11.01.2011 |
KELAS | 5K5 ( 0815 – 0925 ) 5K4 ( 1020 – 1130 ) |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Pantun Enam Kerat |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan pantun dengan nada dan intonasi yang betul. 2. Memberi maksud setiap rangkap pantun dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni yang terdapat dalam puisi yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan puisi. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa Klasik KOSA KATA : kemirau, kotai |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : kasih sayang, keberanian, rasional KNT : menjana idea |
REFLEKSI | Pelajar boleh mengenal pasti nilai murni yang terdapat dalam pantun dengan bantuan guru. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.01.2011 |
KELAS | 5K5 ( 0815 – 0925 ) 5K4 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Faedah permainan tradisional dan langkah-langkah untuk menghidupkan permainan tradisional kembali |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faedah permainan tradisional dan dua langkah untuk menghidupkan permainan tradisional kembali. 2. Membuat rumusan dengan fomat yang betul. 3. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dalam ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : riadah, hambar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : semangat bermasyarakat, keyakinan, menghargai KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Semua pelajar dipastikan menyalin pembetulan rumusan dan pemahaman dengan cara yang betul dan tepat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.01.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | Pengenalan kepada Rumusan dan Pemahaman |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyenaraikan cara-cara membuat rumusan yang betul berdasarkan petikan yang diberi. 2. Menjelaskan perkara yang perlu diberi perhatian semasa menjawab soalan pemahaman petikan rumusan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 3 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 1 ( v ) |
AKTIVITI | 1. Guru menjelaskan cara-cara membuat rumusan dan menjawab soalan pemahaman yang betul. 2. Pelajar diminta menyalin nota. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : kerenah, kekangan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am NILAI : ketekunan kerjasama, kerajinan KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar telah mencatat maklumat yang dikehendaki oleh guru |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.01.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan kepada karangan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan beberapa syarat menjawab karangan respons terbuka. 2. Menjelaskan kelima-lima demensi karangan bahagian B. 3. Menyenaraikan kriteria-kriteria penskoran cemerlang untuk menghasilkan karangan bahagian berkenaan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penerangan kepada pelajar. 2. Pelajar membuat catatan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Morfologi KOSA KATA : relevan, bervariasi, pengolahan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : ketekunan, kerjasama KNT : menyusun atur |
REFLEKSI | Pelajar dipastikan menyalin nota dan contoh karangan Bahagian B |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.01.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Punca-punca Pencemaran Sungai |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti gambar yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga punca sungai tercemar. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : Dasawarsa, iktisar |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kerjasama, kebersihan fizikal dan mental KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar mencatat maklumat penting yang telah dibincangkan |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 14.01.2011 |
KELAS | 5K4 ( 0815 – 0925 ) 5K5 ( 1040 – 1140 ) |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca ketiga-tiga soalan karangan dengan teliti dan kemudiannya menyatakan demensi karangan tersebut. 2. Mengenal pasti topik setiap karangan. 3. Menyatakan fokus /kehendak soalan karangan berkenaan. 4. Menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan pengenalan karangan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI | 1. Guru meminta pelajar membaca soalan-soalan karangan yang diberi. 2. Guru bersoal jawab dengan tentang topik dan fokus soalan karangan. 3. Pelajar membuat pengenalan karangan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Jenis-jenis ayat KOSA KATA : topik. fokus |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am, Sains NILAI : rasional, kerajinan, kasih sayang KNT : menjana idea |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan topik dan fokus soalan karangan tetapi masih belum mahir untuk mengaplikasikannya untuk membuat pengenalan. |
tq atas perkongsian
ReplyDelete