RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 17.01.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PUISI MODEN : Sajak Dirgahayu Bahasaku |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Mendeklamasikan sajak dengan nada dan intonasi yang betul. 2. Memberi maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menyenaraikan bentuk dan gaya bahasa sajak yang terdapat dalam puisi yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
2. Secara berpasangan, pelajar mengenal pasti beberapa bentuk dan gaya bahasa sajak yang dikaji. 3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : dirgahayu, minda |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : patriotisme, kerjasama, rasional KNT : Meramalkan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 17.01.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | PUISI MODEN : Sajak Harga Remaja |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : cuka kesangsian, madu ajaran |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : kejujuran, hemah tinggi, menghargai KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mencatat nota dan mengenal pasti maklumat yang dicari. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 18.01.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi. 2. Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asal. 3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya. 4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : lemau, balet |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 18.01.2011 |
KELAS | 5K5 ( 0815 – 0925 ) 5K4 ( 1020 – 1130 ) |
TAJUK | PUISI MODEN : Sajak Dirgahayu Bahasaku |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Mendeklamasikan sajak dengan nada dan intonasi yang betul. 2. Memberi maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menyenaraikan bentuk dan gaya bahasa sajak yang terdapat dalam puisi yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 3 ( ii ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
2. Secara berpasangan, pelajar mengenal pasti beberapa bentuk dan gaya bahasa sajak yang dikaji. 3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : dirgahayu, minda |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : patriotisme, kerjasama, rasional KNT : Meramalkan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 19.01.2011 |
KELAS | 5K5 ( 0815 – 0925 ) 5K4 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi. 2. Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asal. 3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya. 4. Mengenal pasti tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI | 1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan. 2. Pelajar membuat latihan tatabahasa. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : lemau, balet |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyakatan NILAI : kebebasan, kerajinan, rasional KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar menghadapi masalah untuk membuat latihan soalan b dan guru terpaksa memberi bimbingan secara peribadi dari meja ke meja. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 19.01.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | RUMUSAN : Usaha-usaha memartabatkan batik dan faedah-faedahnya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan yang dibaca. 2. Mengenal pasti usaha-usaha memartabatkan batik seperti yang dinyatakan dalam petikan dan menyatakan sekurang-kurangnya dua faedah memartabatkan batik. 3. Membuat rumusan dengan format yang betul. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : khazanah, realiti |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Seni NILAI : patriotisme, kerjasama, menghargai KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya membuat rumusan dengan format yang betul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 20.01.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca ketiga-tiga soalan karangan dengan teliti dan kemudiannya menyatakan demensi karangan tersebut. 2. Mengenal pasti topik setiap karangan. 3. Menyatakan fokus /kehendak soalan karangan berkenaan. 4. Menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan pengenalan karangan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI | 1. Guru meminta pelajar membaca soalan-soalan karangan yang diberi. 2. Guru bersoal jawab dengan tentang topik dan fokus soalan karangan. 3. Pelajar membuat pengenalan karangan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Jenis-jenis ayat KOSA KATA : topik. Fokus, dasawarsa |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am, Sains NILAI : rasional, kerajinan, kasih sayang KNT : menjana idea |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan topik dan fokus soalan karangan |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.01.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | KARANGAN BAHAGIAN A DAN BAHAGIAN B |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga idea bagi kedua-dua soalan karangan yang diberi. 3. Membaca kedua-dua contoh karangan cemerlang dan menyenaraikan kelebihan karangan berkenaan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : uslub, maslahat, patogen |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains Pertanian NILAI : kerjasama, patriotisme, rasional KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar-pelajar dapat mengetahui ciri-ciri karangan yang cemerlang. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.01.2011 |
KELAS | 5K4 ( 0815 – 0925 ) 5K5 ( 1040 – 1140 ) |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Huraian Isi |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima idea daripada setiap soalan karangan. 2. Memberi contoh-contoh yang sesuai daripada setiap idea yang telah dinyatakan. 3. Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI | 1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan. 2 Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan huraian idea. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : bermandi peluh, metropolitan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : menghargai, kasih saying, kerjasama KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar boleh melengkapkan rangka huraian isi tetapi masih lagi memerlukan bimbingan untuk menggabungkan maklumat berkenaan untuk menghasilkan satu perenggan huraian isi. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SABTU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.01.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0705 - 0805 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Usaha-usaha menggalakkan perkembangan industri pelancongan. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasannya. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima usaha yang telah dan boleh dilakukan oleh kerajaan untuk menggalakkan perkembangan industri pelancongan Malaysia. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : promosi, prasarana |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kerjasama, kebersihan fizikal dan mental, patriotisme KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar mencatat maklumat penting yang telah dibincangkan |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.01.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | PEMAHAMAN RUMUSAN : Usaha-usaha memartabatkan batik dan faedah-faedahnya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan memberi ulasan tentang petikan yang dibaca. 2. Membaca ketiga-tiga soalan pemahaman dan menyatakan kehendak soalan. 3. Menulis jawapan soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : fabrik, warisan, kualiti |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Seni NILAI : patriotisme, kerjasama, menghargai KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberi. |
No comments:
Post a Comment