RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 14.02.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | DRAMA : Tiang Cengal Dinding Sayung |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji. 2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada drama. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar bercerita. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : diksi KOSA KATA : perdu, mencatur, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : berdikari, kasih sayang, rasional KNT : Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 14.02.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | DRAMA : Gelanggang Tuk Wali |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri. 2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan. 3. Menjawab tiga soalan pemahaman drama dengan cara yang betul dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( v ) |
AKTIVITI |
3. Pelajar membuat latihan pemahaman |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa daerah KOSA KATA : singse, sigai, umpil |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Seni NILAI : kesyukuran, ketekunan, menghargai KNT : Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mencatat nota dan mengenal pasti maklumat yang dicari. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
TARIKH : 15.02.2011
CUTI UMUM SAMBUTAN MAULIDURASUL |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 16.02.2011 |
KELAS | 5K5 ( 0815 – 0925 ) 5K4 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Peranan ibu bapa membantu anak-anak mencapai kejayaan dan kesan-kesannya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam peranan ibu bapa membantu anak-anak mencapai kejayaan. 3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kesan kepada anak-anak sekiranya ibu bapa berbuat sedemikian. 4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : implikasi |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Seni NILAI : patriotisme, kerjasama, menghargai KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 16.02.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | RUMUSAN : Punca Kelemahan Diri dan Kekangan untuk Mengatasinya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata kerja KOSA KATA : |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : keyakinan, keberanian, kerjasama KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan isi tersurat berdasarkan petikan tetapi masih memerlukan bimbingan guru untuk mengenal pasti isi tersirat dan penutup. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 17.02.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Masalah remaja yang melarikan diri daripada rumah dikatakan berpunca daripada ibu bapa. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan. 2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima kesilapan ibu bapa semasa membesarkan anak sehingga menyebabkan remaja melarikan diri daripada rumah. 3. Membuat rangka karangan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI | 1. Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan topik dan fokus soalan karangan. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : benteng, konklusi, motivasi |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam NILAI : rasional, kasih sayang, kesyukuran KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan kehendak tugasan. Secara keseluruhannya, pelajar masih memerlukan bimbingan untuk membuat rangka karangan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 18.02.2011 |
KELAS | 5S1 ( 0705 – 0815 ) 5K4 ( 0815 – 0925 ) 5K5 ( 1040 – 1140 ) |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Punca-punca banjir kilat dan langkah-langkah mengatasinya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : domestik, ekosistem |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : menghargai, kebersihan fizikal dan mental, kerjasama KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar 5S1 berjaya mengumpul maklumat setelah berbincang dalam bentuk kumpulan. Pelajar 5K4 dan 5K5 masih lagi memerlukan bimbingan untuk membuat rangka karangan kerana tidak menguasai isu yang dibincangkan. |
No comments:
Post a Comment