RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, February 11, 2011

RPH ( MINGGU 6 )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.02.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

CERPEN : Pahlawan Buntung

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.

2. Menjelas tema cerpen dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

1. Pelajar bercerita.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.

3. Pelajar membuat latihan pemahaman cerpen.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa daerah

KOSA KATA : berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah,

NILAI : keberanian, patriotisme, kebebasan

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.02.2011

KELAS

4S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

CERPEN : Ibu dan Ceper

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyatakan sinopsis cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

2. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan cerpen.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : diksi

KOSA KATA : gemal, acilut, meragau

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : ketekunan, menghargai, kebersihan fizikal dan mental

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencatat nota dan mengenal pasti maklumat yang dicari.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.02.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.

2. Menukar ayat aktif kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asal.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Membina ayat dengan gramatis daripada peribahasa yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : memanjang-manjang, berhabis-habisan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Seni

NILAI : rasional, kerjasama, menghargai

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.02.2011

KELAS

5K5 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 1020 – 1130 )

TAJUK

CERPEN : Pahlawan Buntung

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.

2. Menjelas tema cerpen dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

1. Pelajar bercerita.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.

3. Pelajar membuat latihan pemahaman cerpen.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa daerah

KOSA KATA : berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah,

NILAI : keberanian, patriotisme, kebebasan

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.02.2011

KELAS

5K5 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.

2. Menukar ayat aktif kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asal.

3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.

4. Membina ayat dengan gramatis daripada peribahasa yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : memanjang-manjang, berhabis-habisan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Seni

NILAI : rasional, kerjasama, menghargai

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.02.2011

KELAS

4S3

MASA

1020 - 1130

TAJUK

TATABAHASA : Membina ayat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyatakan maksud ayat dan binaannya.

2. Menjelaskan beberapa perkara yang perlu dipatuhi semasa membina ayat.

3. Membina beberapa ayat dengan gramatis menggunakan perkataan yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

1. Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang cara-cara membina ayat.

2. Pelajar diminta membuat catatan dalam buku.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : mendabik, mencantas, kering

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am

NILAI : ketekunan, kebebasan, rasional

KNT : menjana idea

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin nota

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.02.2011

KELAS

4S3

MASA

0815 - 0925

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Penutup

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam perenggan penutup seperti cadangan dan harapan daripada cadangan berkenaan.
  2. Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan perenggan penutup.
  2. Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu contoh perenggan penutup kepada sesebuah karangan

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ikhtisar, efektif

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar boleh menggabungkan maklumat menjadi sebuah perenggan penutup berpandu contoh yang diberi.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.02.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bahan sastera dapat membentuk keperibadian yang mulia dalam kalangan pelajar

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima keperibadian yang mulia yang dapat dilahirkan dengan membaca bahan sastera.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 : Aras 1 ( iii )

9.0 : 9.3 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang perlu ada dalam setiap perenggan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : materialistik, individualistik

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : kasih sayang, patriotisme, hemah tinggi

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat dan menyalin contoh karangan


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.02.2011

KELAS

5K4 ( 0815 – 0925 )

5K5 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Punca-punca Pencemaran Sungai

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti gambar yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga punca sungai tercemar.

3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Guru menerangkan beberapa maklumat yang perlu ada dalam perenggan pengenalan, idea dan penutup serta cara mencari maklumat berkenaan.
  3. Pelajar membuat karangan berdasarkan rangka karangan yang telah dihasilkan bersama-sama guru.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : Dasawarsa, iktisar

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, kebersihan fizikal dan mental

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar mencatat maklumat penting yang telah dibincangkan

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SABTU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.02.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Peranan ibu bapa membantu anak-anak mencapai kejayaan dan kesan-kesannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam peranan ibu bapa membantu anak-anak mencapai kejayaan.

3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kesan kepada anak-anak sekiranya ibu bapa berbuat sedemikian.

4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Pelajar membuat rumusan mengikut format yang betul.
  3. Membuat latihan pemahaman.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : implikasi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Seni

NILAI : patriotisme, kerjasama, menghargai

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.02.2011

KELAS

5K5 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 1020 – 1130 )

TAJUK

DRAMA : Tiang Cengal Dinding Sayung

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji.

2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada drama.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

1. Pelajar bercerita.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.

  1. Secara berpasangan, pelajar mencari nilai dan pengajaran daripada drama yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : diksi

KOSA KATA : perdu, mencatur,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : berdikari, kasih sayang, rasional

KNT : Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan

No comments:

Post a Comment