RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, May 6, 2011

MINGGU 18

HARI : ISNIN

TARIKH : 02.05.2011

CUTI UMUM

HARI PEKERJA

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.05.2011

KELAS

5S1 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 1020 – 1130 )

5K5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Tema

Persoalan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mengenal pasti tema novel yang dikaji dan menjelaskannya.
  2. Menjelaskan sekurang-kurangnya enam persoalan novel.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)

7.0 : 7.3 : Aras 1 (iii)

AKTIVITI

  1. Secara berpasangan, pelajar diminta untuk mencari beberapa maklumat.
  2. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : ekstrovert, biopsi, terpisat-pisat, transaksi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : Patriotisme, kasih sayang, hemah tinggi

KNT : Menganalisis

REFLEKSI

Maklumat yang diperlukan berjaya dikumpul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.05.2011

KELAS

5K5 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Kepentingan Pendidikan Kemahiran dan rintangan untuk merealisasikannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam kepentingan pendidikan kemahiran.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua rintangan untuk merealisasikannya.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Pelajar membuat rumusan mengikut format yang betul.
  3. Membuat latihan pemahaman.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : celik, transformasi, graduan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerajinan, rasional, kebebasan

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menggaris maklumat untuk isi tersurat dan mencatat nota isi tersirat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.05.2011

KELAS

4S3

MASA

1020 - 1130

TAJUK

PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN

BAHASA INGGERIS 2

1025 – 1240

( 2 JAM 15 MINIT )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

05.05.2011

KELAS

4S3

MASA

0815 - 0925

TAJUK

PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN

SEJARAH 1

0825 – 0925

( 1 JAM )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.05.2011

KELAS

5S1 ( 0705 – 0815 )

5K4 ( 0815 – 0925 )

5K5 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Tanggungjawab anak-anak terhadap ibu bapa.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.

2. Mengenal pasti sekurang-kurangnya lima tanggungjawab yang sepatutnya dilaksanakan oleh anak-anak terhadap ibu bapa mereka.

3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan an pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan karangan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting dalam setiap perenggan
  3. Pelajar membuat rangka karangan

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : suri teladan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : ketekunan, kerjasama, hemah tinggi

KNT : menjana idea

REFLEKSI

Pelajar 5S1 berjaya membuat rangka karangan sendiri dengan bimbingan guru.

Pelajar 5K4 dan 5K5 menyalin rangka karangan dan membuat karangan berdasarkan rangka yang telah dibincangkan.


 

1 comment: